Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4512.977.2016.1.PC
z 13 stycznia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2016 r. (data wpływu 17 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji, na którą składa się: przygotowanie i organizacja obiektów w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską, przygotowanie gadżetów, zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych) – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia świadczeń polegających na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego w trakcie Konferencji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z otrzymanej faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”, „P.” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług (dalej: „VAT”). Wnioskodawca jest spółką zależną austriackiej spółki GmbH będącej podmiotem dominującym całej grupy kapitałowej (dalej: „Grupa”). Grupa jest wiodącym na świecie producentem w branży napojów energetyzujących, spożywanych głównie w celu poprawy czujności, zwiększenia wydajności i koncentracji oraz przyspieszenia metabolizmu. Grupa oferuje produkty pod szeroko rozpoznawalną marką, występujące w różnych wersjach, pojemnościach i opakowaniach (dalej łącznie: „Produkty”).

W celu promocji Produktów oraz zwiększania rozpoznawalności i renomy marki organizowane są imprezy i konferencje (dalej odpowiednio: „Imprezy” i „Konferencje”). W Imprezach - biorą udział zarówno pracownicy jak i osoby niezwiązane z Grupą. Z kolei w Konferencjach biorą udział pracownicy, współpracownicy (np. studenci współpracujący na podstawie umów cywilnoprawnych czy partnerzy biznesowi np. agencje reklamowe) oraz wybrani znaczący kontrahenci Wnioskodawcy. Ponadto na Konferencje są zapraszani, zawodnicy, którzy reprezentują markę i którzy są sponsorowani przez Wnioskodawcę.

Imprezy organizowane przez P. są wydarzeniami zarówno z dziedziny sportu (narciarstwo, piłka nożna, koszykówka, biegi), jak i kultury (koncerty muzyczne, taneczne). Cieszą się one dużym zainteresowaniem uczestników oraz publiczności, a w większości przypadków wstęp na Imprezy jest bezpłatny. Należy zaznaczyć, że Imprezy charakteryzują się oryginalnością i profesjonalnym przygotowaniem. Dzięki temu są szeroko opisywane i komentowane w mediach, co wpływa na popularyzację marki i w efekcie na zwiększone przychody ze sprzedaży Produktów. Dodatkowo, w ramach niektórych Imprez organizowane są strefy VIP dla największych kontrahentów P. i pracowników Wnioskodawcy.

Z kolei głównym celem Konferencji jest podsumowanie minionego roku finansowego i przedstawienie wytycznych odnośnie działań na następny rok. W ramach Konferencji odbywają się szczegółowe prezentacje dotyczące planów rozwoju, kierunków (działań i strategii na kolejny okres). Zapraszanie na Konferencje współpracowników ma na celu zaznajomienie ich z kierunkami działań i strategią Wnioskodawcy, co zapewnia spójność podejmowanych przez P. działań promocyjnych i marketingowych na wszystkich polach.

Ponadto, podczas Konferencji prezentowane są największe projekty, jakie miały miejsce w minionym roku, tak aby pracownicy mogli podzielić się wiedzą i zdobytym doświadczeniem. Dzięki takiemu zaangażowaniu wszystkich pracowników i współpracowników poprzez wymianę pomysłów i osiągnięć zawodowych zwiększa się motywacja do pracy, a tym samym efektywność pracy.


Ze względu na szeroką skalę Imprez i Konferencji, P. zleca przygotowanie i obsługę poszczególnych Imprez i Konferencji profesjonalnym firmom zajmującym się organizacją tego typu wydarzeń (dalej: „Usługodawcy”).


W skład nabywanej przez P. usługi organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji wchodzi pakiet usług złożonych, które są każdorazowo określone w umowie pomiędzy Usługodawcami a P.

W ramach organizacji i produkcji Imprezy Usługodawcy świadczą kompleksową usługę, na którą składać się może między innymi:

  • przygotowanie obiektów i techniki, w tym między innymi terenów, parkingów, sprzętów, systemów wizyjnych, toalet, ochrony, obsługa obiektów, zabezpieczenie przeciwpożarowe i medyczne, transport produkcyjny, etc.,
  • w przypadku organizacji zawodów sportowych logistyka i infrastruktura, w tym przykładowo przygotowanie trasy biegu i jej zabezpieczenie, pomiar czasów zawodników, przygotowanie medali, pakietów startowych, wody dla zawodników etc.,
  • w przypadku organizacji Imprez muzycznych, przygotowanie scen oraz zaplecza technicznego dla artystów, realizacja występów artystycznych poprzez realizację techniczną prób występów, koordynację i realizację transferów artystów, etc.,
  • branding, w tym między innymi przygotowanie banerów, tablic informacyjnych i ostrzegawczych, oznaczeń punktów kontrolnych, gadżetów dla zawodników, etc.,
  • zaangażowanie członków zespołu obsługującego Imprezę, w tym między innymi producentów, kierowników technicznych, koordynatorów zawodów, dyrektorów sportowych, koordynatorów mediów, nawigatorów, elektryków, magazynierów etc.
  • ubezpieczenie imprez.


Elementem nabywanej przez P. usługi organizacji i produkcji Imprezy jest zapewnienie niektórym uczestnikom, zawodnikom, artystom, ekipie czy ambasadorom Imprezy zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów. Zapewnienie przez organizatora Imprezy - P. - zakwaterowania i wyżywienia jest nieodłącznym elementem kilkudniowych Imprez.

Z kolei w ramach organizacji i produkcji Konferencji Usługodawcy świadczą kompleksową usługę, na którą składać się może między innymi:

  • przygotowanie i organizacja obiektów, w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego,
  • organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską,
  • przygotowanie gadżetów,
  • organizacja rozrywek podczas czasu wolnego, w tym przykładowo wstępów do parków wodnych, zwiedzanie miasta, imprez tanecznych.


Elementem nabywanej przez P. usługi organizacji i produkcji Konferencji może być zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych). Zapewnienie przez organizatora Konferencji - P. - zakwaterowania i wyżywienia swoim pracownikom jest nieodłącznym elementem kilkudniowych Konferencji.


Z tytułu świadczenia kompleksowej usługi polegającej na organizacji na zamówienie P. Imprez i Konferencji Usługodawcy wystawiają na rzecz Wnioskodawcy fakturę, na której wskazana jest jedna pozycja - organizacja i produkcja Imprezy/Konferencji — opodatkowana stawką VAT 23 %. Do wystawionej faktury Usługodawcy dołączają kosztorys, który wskazuje zakres świadczeń jakie obejmuje przedmiotowa usługa. Z kosztorysu może niekiedy wynikać wartość poszczególnych świadczeń wchodzących w skład nabywanej usługi Usługodawców, przy czym suma wartości tychże świadczeń nie odzwierciedla wartości całej nabywanej Usługi dokumentowanej fakturą, gdyż nie uwzględnia ona wartości wynagrodzenia Usługodawców.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Usługodawców jednej kompleksowej usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%?


Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo odliczyć pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Usługodawców jednej kompleksowej usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2016 r. poz. 710) (dalej: ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT wskazuje, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z kolei, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób, który to wyjątek nie ma zastosowania w niniejszym stanie faktycznym.


W związku z powyższym, aby Wnioskodawca mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji, muszą być spełnione następujące warunki:

  • usługi te muszą mieć związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi,
  • kwota podatku musi wynikać z faktury otrzymanej przez Wnioskodawcę od Usługodawców - organizatorów Imprez/Konferencji,
  • nabywane usługi nie mogą być ujęte w katalogu towarów i usług objętych wyłączeniem z odliczenia, zawartym w art. 88 ustawy o VAT.


Związek nabywanych usług z czynnościami opodatkowanymi

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje czynności opodatkowane VAT, tj. sprzedaż produktów marki. Do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca wykorzystuje nabywane towary i usługi, w tym usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji. Imprezy mają na celu zwiększanie rozpoznawalności i renomy marki. Z kolei, Konferencje mają na celu integrację pracowników i budowanie poczucia jedności, przez co zwiększa się motywacja pracowników do pracy.

Budowa renomy marki oraz wzrost motywacji pracowników ma bezpośredni wpływ na efektywność pracy oraz pozycjonowanie oferty produktowej Wnioskodawcy na rynku, a tym samym zwiększanie jego udziału rynkowego. W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane usługi mają związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi tj. sprzedażą produktów marki.

O związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi wypowiadał się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), który wskazał, że prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od kwoty podatku należnego przysługuje zarówno, gdy związek z czynnościami opodatkowanymi ma charakter bezpośredni jak i pośredni.

W wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 (Finanzamt Koln-Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi) TSUE zwrócił uwagę, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału bezpośredni związek między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami dającymi prawo do odliczenia dokonanymi na późniejszym etapie obrotu jest co do zasady niezbędny do powstania po stronie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz do określenia wysokości tego odliczenia. Podatnik korzysta jednak z prawa do odliczenia również w sytuacji braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami na późniejszym etapie obrotu powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli cena nabycia otrzymanych świadczeń wchodzi w zakres ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika”.

W związku z powyższym, podatnik będzie korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego także w przypadku, gdy związek pomiędzy zakupami towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi będzie miał charakter pośredni. Zdaniem Wnioskodawcy pośredni związek występuje pomiędzy zakupami usług organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji a czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy, tj. sprzedażą produktów.

Ponadto, stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w praktyce polskich organów podatkowych. I tak w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2012 r., sygn. IPTPP1/443-224/12-3/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT zawarty na fakturze dokumentującej nabycie usługi organizacji konferencji, jako usługi związanej z działalnością gospodarczą wnioskodawcy, tj. produkcją i sprzedażą płytek ceramicznych.

Z kolei, w interpretacji podatkowej z dnia 21 sierpnia 2015 r., sygn. IPPP1/4512-446/15-4/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że wnioskodawca ma prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabycie alkoholu przekazywanego następnie pracownikom w trakcie imprez integracyjnych. Dodatkowo organ podkreślił, że „organizowanie dla pracowników imprez integracyjnych niewątpliwie sprzyja zintegrowaniu pracowników, zidentyfikowaniu ich z przedsiębiorstwem, wpływa na poprawę komunikacji na płaszczyźnie zawodowej, co w konsekwencji przekłada się na lepsze wyniki w pracy na rzecz Spółki”.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nabywane usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi, a więc są przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


Kwota podatku musi wynikać z faktury otrzymanej przez Spółkę od Usługodawców – organizatorów Imprez/Konferencji


Z tytułu świadczonej usługi Usługodawca wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT na organizację i produkcję Imprezy/Konferencji opodatkowaną podstawową stawką VAT 23%. Na fakturze nie są wyszczególnione elementy składowe świadczonej usługi kompleksowej, a wynagrodzenie za pakiet usług złożonych o kompleksowym charakterze jest ustalane łącznie.


Nabywane usługi nie mogą być ujęte w katalogu towarów i usług objętych wyłączeniem z odliczenia zawartym w art. 88 ustawy o VAT


Art. 88 ustawy o VAT określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle powyższego art. 88 ust. 1 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Stosownie do przedstawionego stanu faktycznego w ramach nabywanych usług organizacji i produkcji Imprez/Konferencji Wnioskodawca nabywa kompleksową usługę, składającą się z pakietu powiązanych świadczeń, której elementem może być między innymi zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów, uczestnikom Imprez/Konferencji.


Ustawa o VAT nie wprowadza pojęcia usługi kompleksowej. Kwestia zasad opodatkowania usług kompleksowych była jednak przedmiotem orzeczeń TSUE.


I tak w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd. TSUE wskazał, że transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT.


Podobnie, na bazie wyroku z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV - należy uznać, że „jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętnego konsumenta, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT”. Przy ocenie tej trzeba wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest transakcja, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.

Z kolei, w wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07 RLRE Tellmer Property sro v Financni reditelstvi v Usti nad Labem, TSUE stwierdził, że „(..) z art. 2 szóstej dyrektywy wynika, że każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne. Co więcej, w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, jeżeli nie są od siebie niezależne. Jest tak na przykład w sytuacji, gdy można stwierdzić, że jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne; a inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego. W szczególności dane świadczenie należy uważać za świadczenie pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, gdy dla klientów nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z głównej usługi usługodawcy (...). Ponadto można również uznać, że jednolite świadczenie występuje w przypadku, gdy dwa lub więcej elementy albo dwie lub więcej czynności dokonane przez podatnika są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Tak TSUE wskazał również w wyroku z dnia 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Ministero dellEconomia e delle Finanze przeciwko Part Service Srl.

Powyższe tezy znalazły potwierdzenie w wyroku TSUE z dnia 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11, BGŻ Leasing sp. z o.o., w którym to TSUE podkreślił, że z orzecznictwa Trybunału wynika, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne. Dodatkowo TSUE zwrócił uwagę, że „brak jest bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT, a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności, w jakich ma miejsce dana transakcja”.

Stosownie do wypracowanego stanowiska TSUE należy uznać, że jeżeli transakcja składa się z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym to nie powinna być sztucznie rozdzielana. A tym samym, jeżeli transakcja składa się z kilku nierozerwalnie ze sobą związanych świadczeń, to powinna być traktowana jako jedno kompleksowe świadczenie.


W świetle przedstawionego orzecznictwa TSUE również polskie organy podatkowe wypowiadały się o opodatkowaniu usługi kompleksowej.


W przywołanej już interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi argumentował, że „biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o jednym świadczeniu głównym — organizacji konferencji, na które składają się innej świadczenia pomocnicze, w tym najem sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia konferencji (projektory, ekrany, dekoracje), usługi związane z aranżacją miejsca konferencji (wystrój, nagłośnienie, oświetlenie, multimedia), nabycie usług związanych z integracyjną częścią konferencji (występy zaproszonych artystów itp.), zapewnienie obsługi konferencji (osoba prowadząca, hostessy, operator dźwięku, dj). Wobec powyższego Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z organizacja konferencji, o ile świadczeniem głównym jest organizacja konferencji mająca na celu reklamę i promocję Wnioskodawcy, natomiast pozostałe usługi stanowią usługi pomocnicze do świadczenia głównego”.

Z kolei, w interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2014 r., sygn. IPTPP1/443-541/14-4/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że „usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej. [...] Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji (szkoleń, spotkania), czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe”.

Potwierdzenie powyższych tez wynika również z interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2015 r. sygn. IPPP2/4512-251/15-2/AO, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się że stanowiskiem wnioskodawcy — spółki zajmującej się dystrybucją marek dermokosmetycznych - że nabywając kompleksową usługę organizacji szkolenia/konferencji, w skład której, jako elementy składowe (kalkulacyjne) wejdą m.in. usługi gastronomiczne oraz usługi hotelowe, i która to usługa służyć będzie wyłącznie działalności z prawem do rozliczenia podatku naliczonego, Spółka będzie miała prawo do rozliczenia (na zasadach ogólnych) 100% wartości naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w jej cenie. Dodatkowo organ zwrócił uwagę, że „Wnioskodawca nabywa kompleksową usługę organizacji konferencji lub szkolenia, w ramach tej usługi nabywane są usługi gastronomiczne czy hotelowe jako elementy składowe świadczenia złożonego. Wnioskodawca nabywa usługę jako całość, nie jest zainteresowany nabyciem usług noclegowych czy gastronomicznych”.

Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2015 r., sygn. IPPP1/443-1398/14-2/AP, w której organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, iż nabywając usługę kompleksową, w skład której, jako elementy składowe (kalkulacyjne) wejdą m.in. usługi gastronomiczne oraz usługi hotelowe Spółka będzie miała prawo do rozliczenia (na zasadach ogólnych) 100% wartości podatku VAT naliczonego zawartego w jej cenie. W swoim uzasadnieniu organ wskazał, ,że „podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b cyt. ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady — nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji czy szkolenia, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe. Wnioskodawca nie jest zainteresowany, nabyciem jedynie usług noclegowych lub gastronomicznych, a jedynie całej, kompleksowej usługi organizacji konferencji lub szkolenia, w ramach której nabywane są ww. usługi składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, lecz jedynie mają one charakter pomocniczy i tworzą wraz z pozostałymi składowymi jedną (jednolitą) całość”.

Z kolei, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w prawomocnym wyroku z dnia 26 października 2012 r., sygn. I SA/Kr 1164/12, zgodził się ze stanowiskiem skarżącej, że świadczone przez nią usługi organizacji konferencji, obejmujące szereg różnorodnych świadczeń, stanowią jedną kompleksową usługę podlegającą w całości opodatkowaniem według stawki VAT 23%.


Biorąc powyższe pod uwagę, świadczenie usługi organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji będzie świadczeniem kompleksowym w sytuacji, gdy:

  • świadczenia pomocnicze — w tym np. usługi wyżywienia i noclegu nie stanowią celu samego w sobie, lecz stanowią środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej,
  • poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.


Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, ze względu na szeroką skalę Imprez i Konferencji, P. zleca przygotowanie i obsługę poszczególnych Imprez i Konferencji Usługodawcom. W ramach świadczonej usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji Wnioskodawca nabywa pakiet powiązanych świadczeń.


I tak, w przypadku organizacji i produkcji Imprez Usługodawcy świadczą kompleksową usługę, na którą składać się może między innymi:

  • przygotowanie obiektów i techniki, w tym między innymi terenów, parkingów, sprzętów, systemów wizyjnych, toalet, ochrony, obsługa obiektów, zabezpieczenie przeciwpożarowe i medyczne, transport produkcyjny, etc.,
  • w przypadku organizacji zawodów sportowych logistyka i infrastruktura, w tym przykładowo przygotowanie trasy biegu i jej zabezpieczenie, pomiar czasów zawodników, przygotowanie medali, pakietów startowych, wody dla zawodników etc.,
  • w przypadku organizacji Imprez muzycznych, przygotowanie scen oraz zaplecza technicznego dla artystów, realizacja występów artystycznych poprzez realizację techniczną prób występów, koordynację i realizację transferów artystów, etc.,
  • branding, w tym między innymi przygotowanie banerów, tablic informacyjnych i ostrzegawczych, oznaczeń punktów kontrolnych, gadżetów dla zawodników, etc.,
  • zaangażowanie członków zespołu obsługującego Imprezę, w tym między innymi producentów, kierowników technicznych, koordynatorów zawodów, dyrektorów sportowych, koordynatorów mediów, nawigatorów, elektryków, magazynierów etc.,
  • ubezpieczenie imprez.


Z kolei, w przypadku organizacji i produkcji Konferencji Usługodawcy świadczą kompleksową usługę, na którą składać się może między innymi:

  • przygotowanie i organizacja obiektów, w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego,
  • organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską,
  • przygotowanie gadżetów,
  • organizacja rozrywek podczas czasu wolnego, w tym przykładowo wstępów do parków wodnych, zwiedzanie miasta, imprez tanecznych.


Elementem nabywanej przez P. usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji może być również zapewnienie niektórym ich uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów.


Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie można mówić o świadczeniu kompleksowym, ze względu na fakt, że:

  • świadczenia pomocnicze, tj. np. usługi noclegowe i gastronomiczne, nie stanowią celu samego w sobie, lecz stanowią środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej, tj. usługi organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji,
  • poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.


Powyższe wynika z faktu, że pakiet świadczeń nabywanych przez Wnioskodawcę, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia Wnioskodawcy. P. nie jest zainteresowany nabyciem jedynie usług noclegowych lub gastronomicznych, a jedynie całej, kompleksowej usługi organizacji Imprezy/Konferencji, w ramach której nabywane są ww. usługi składowe. Ponadto, usługi zakwaterowania i wyżywienia nie są istotą zakupionego świadczenia, lecz jedynie mają one charakter pomocniczy i tworzą wraz z pozostałymi składowymi jedną (jednolitą) całość tj. nabywaną usługę organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji.

Dodatkowo, z tytułu świadczonej usługi polegającej na organizacji na zamówienie P. Imprez i Konferencji Usługodawcy wystawiają na rzecz Wnioskodawcy fakturę, na której wskazana jest jedna pozycja - organizacja i produkcja Imprezy/Konferencji - opodatkowana stawką VAT 23%. Tym samym, pakiet świadczeń, na który składa się usługa organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji nie jest wyodrębniony przez Usługodawców na fakturze, a zakres świadczeń, jakie obejmuje przedmiotowa usługa może ewentualnie wynikać z dołączonego kosztorysu.

Niemniej Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zgodnie ze stanowiskiem organów podatkowych istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone tylko z tego powodu, że do poszczególnych jego elementów można przypisać odrębnie ceny. Tak wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w cytowanej już interpretacji indywidualnej z dnia 24 października 2014 r. sygn. IPTPP1/443-541/14-4/MH, ale także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2015 r, sygn. IPPP1/443-1398/14-2/AP oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2015 r. sygn. IPPP2/4512-251/15-2/AO, czy Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2015 r. sygn. ITPP2/4512-699/15/PS.

W związku z powyższym, art. 88 ust. 1 ustawy o VAT, w świetle którego obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się zasadniczo do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, w przypadku usług nabywanych przez Spółkę od Usługodawców nie ma zastosowania.


Biorąc pod uwagę przedstawioną argumentację, Wnioskodawca może dokonać odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usługi organizacji i produkcji Imprezy/Konferencji, gdyż spełnione są następujące warunki:

  • usługi te mają związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi,
  • kwota podatku wynika z faktury otrzymanej przez Wnioskodawcę od Usługodawcy - organizatora Imprez/Konferencji,
  • nabywane usługi noclegowe i gastronomiczne, jako element kompleksowej usługi, nie podlegają wyłączeniu z prawa do odliczenia, zawartemu w art. 88 ustawy o VAT.

Na potwierdzenie swojego stanowiska P. pragnie zwrócić uwagę również na interpretację indywidualną z dnia 24 października 2014 r. sygn. IPTPP1/443-541/14-4/MH, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi wskazał, że ”prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami”.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy, że ma on prawo odliczyć w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Usługodawców jednej kompleksowej usługi organizacji i produkcji Imprez/Konferencji, opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%, należy uznać za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest:

  • prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji, na którą składa się: przygotowanie i organizacja obiektów w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską, przygotowanie gadżetów, zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych)
  • nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia świadczeń polegających na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego w trakcie Konferencji.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Z z 2016 r., poz. 710, z pózn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarcza, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, na mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy.


Z powołanych wyżej regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony są lub będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przy czym, związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotów.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Przepis ten oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu, albo jest zwolniona od podatku.


Jak stanowi art. 88 ust. 4 cyt. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z tą regulacją, z prawa do odliczenia podatku mogą skorzystać wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Ponadto stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Reguła ta wyłącza możliwość odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie wyłącznie w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych, poza ww. wyjątkiem.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem od towarów i usług. W celu promocji Produktów oraz zwiększania rozpoznawalności i renomy marki organizowane są Imprezy i Konferencje. W Konferencjach biorą udział pracownicy, współpracownicy (np. studenci współpracujący na podstawie umów cywilnoprawnych czy partnerzy biznesowi np. agencje reklamowe) oraz wybrani znaczący kontrahenci Wnioskodawcy. Ponadto na Konferencje są zapraszani, zawodnicy, którzy reprezentują markę i którzy są sponsorowani przez Wnioskodawcę. Ze względu na szeroką skalę Imprez i Konferencji, P. zleca przygotowanie i obsługę poszczególnych Imprez i Konferencji profesjonalnym firmom zajmującym się organizacją tego typu wydarzeń. W skład nabywanej przez P. usługi organizacji i produkcji Konferencji wchodzi pakiet usług złożonych, które są każdorazowo określone w umowie pomiędzy Usługodawcami a P.. Z tytułu świadczenia kompleksowej usługi polegającej na organizacji na zamówienie P. Konferencji Usługodawcy wystawiają na rzecz Wnioskodawcy fakturę, na której wskazana jest jedna pozycja - organizacja i produkcja Konferencji — opodatkowana stawką VAT 23%. Do wystawionej faktury Usługodawcy dołączają kosztorys, który wskazuje zakres świadczeń jakie obejmuje przedmiotowa usługa. Z kosztorysu może niekiedy wynikać wartość poszczególnych świadczeń wchodzących w skład nabywanej usługi Usługodawców, przy czym suma wartości tychże świadczeń nie odzwierciedla wartości całej nabywanej Usługi dokumentowanej fakturą, gdyż nie uwzględnia ona wartości wynagrodzenia Usługodawców.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy ma prawo odliczyć pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Usługodawców jednej kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%.


Zdaniem Wnioskodawcy ma on prawo odliczyć pełną kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie od Usługodawców jednej kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji opodatkowanej podstawową stawką VAT 23%.


Aby ocenić prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w sytuacji opisanej we wniosku mamy faktycznie do czynienia z jednym kompleksowym świadczeniem.


Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Trzeba zauważyć, że koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE. W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, Trybunał uznał, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej. Pogląd ten znajduje również potwierdzenie w wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), czy też w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV.

W kontekście powyższych uwag należy stwierdzić, że ze świadczeniem usługi złożonej (kompleksowej) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie usługa taka, jeśli może zostać uznana za usługę o charakterze złożonym, podlega takim samym zasadom opodatkowania jak świadczenie podstawowe, główne.


Z opisu sprawy wynika, że na usługę organizacji i produkcji Konferencji składać się może między innymi:

  • przygotowanie i organizacja obiektów, w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego,
  • organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską,
  • przygotowanie gadżetów,
  • organizacja rozrywek podczas czasu wolnego, w tym przykładowo wstępów do parków wodnych, zwiedzanie miasta, imprez tanecznych,
  • zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych).


Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywa kompleksową usługę organizacji i produkcji Konferencji na którą składa się pakiet powiązanych ze sobą świadczeń jedynie w zakresie w jakim nabywa: przygotowanie i organizację obiektów w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską, przygotowanie gadżetów, zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych).

Wnioskodawca zleca wszelkie czynności związane z organizacją Konferencji podmiotowi zewnętrznemu, to organizator przygotowuje Konferencję w sposób kompleksowy, jest odpowiedzialny za niemalże każdy jej element składowy, tak aby wspólnie tworzyły one całe przedsięwzięcie. W przypadku Konferencji celem nabycia tej usługi jest zorganizowanie całego spotkania przez organizatora i to on zapewnia wszystkie elementy niezbędne do wykonania tej konkretnej usługi. Poszczególne świadczenia w postaci przygotowania i organizacji obiektów w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienia niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacji transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską, przygotowania gadżetów, zapewnienia pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów nie stanowią dla Wnioskodawcy celu samego w sobie lecz są jedynie środkiem do lepszego wykorzystania usługi głównej. W tym usługi noclegowe i gastronomiczne nie mają charakteru samoistnego lecz tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość – usługę polegającą na organizacji Konferencji, są ściśle związane z organizacją Konferencji, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie i nie powinny być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że organizowane Konferencje służą promocji produktów oraz zwiększaniu rozpoznawalności i renomy marki. Głównym celem Konferencji jest podsumowanie minionego roku finansowego i przedstawienie wytycznych odnośnie działań na następny rok. W ramach Konferencji odbywają się szczegółowe prezentacje dotyczące planów rozwoju, kierunków, działań i strategii na kolejny okres. Zapraszanie na Konferencje współpracowników ma na celu zaznajomienie ich z kierunkami działań i strategią Wnioskodawcy, co zapewnia spójność podejmowanych przez Wnioskodawcę działań promocyjnych i marketingowych na wszystkich polach. Podczas Konferencji prezentowane są największe projekty, jakie miały miejsce w minionym roku, tak aby pracownicy mogli podzielić się wiedzą i zdobytym doświadczeniem. Dzięki takiemu zaangażowaniu wszystkich pracowników i współpracowników poprzez wymianę pomysłów i osiągnięć zawodowych zwiększa się motywacja do pracy, a tym samym efektywność pracy.

Zatem należy uznać, że wydatki związane z kompleksową organizacją i produkcją Konferencji są związane z czynnościami opodatkowanymi – Konferencje mają na celu podsumowanie minionego roku finansowego i przedstawienie wytycznych odnośnie działań na następny rok. W ramach Konferencji odbywają się szczegółowe prezentacje dotyczące planów rozwoju, kierunków, działań i strategii na kolejny okres. Poprzez wymianę pomysłów i osiągnięć zawodowych zwiększa się motywacja do pracy, a tym samym efektywność pracy.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji Konferencji, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT wykazanej na fakturze za zakup kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji, na którą składa się: przygotowanie i organizacja obiektów w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską, przygotowanie gadżetów, zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych).

Natomiast odnosząc się do nabywanych w ramach usługi organizacji Konferencji świadczeń polegających na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego należy wskazać, że niniejsze świadczenia nie składają się na kompleksową usługę organizacji i produkcji Konferencji. Wskazać należy, że nie będą one stanowić świadczenia niezbędnego do rzetelnego i właściwego świadczenia usługi polegającej na organizacji i produkcji Konferencji. Nie sposób uznać, że ww. usługi dodatkowe wykażą ścisłe powiązanie i będą konieczne do przygotowania Konferencji w taki sposób, że w sensie gospodarczym stworzą jedną całość, i których rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Nie można również uznać, że ww. usługi będą zdeterminowane przez usługę główną (usługę przygotowania Konferencji) oraz że nie będzie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez tych dodatkowych usług. Powyższe okoliczności wskazują, że usługi dodatkowe oferowane w związku z organizacją i produkcją Konferencji, nie będą stanowić środka do lepszego wykonania tej usługi. Stanowić będą usługi odrębne, mające na celu uatrakcyjnienie pobytu uczestnikom w miejscu organizacji Konferencji, które należy zakwalifikować jako świadczone na potrzeby osobiste pracowników. Jak wskazał Wnioskodawca świadczenia te dotyczą czasu wolnego podczas organizowanej Konferencji.

Świadczenia polegające na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego nie są związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawcę, a jedynie służą celom osobistym, prywatnym pracowników. Zakup przedmiotowych usług, nie ma związku z wykonanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest wiodącym na świecie producentem w branży napojów energetyzujących, spożywanych głównie w celu poprawy czujności, zwiększenia wydajności i koncentracji oraz przyspieszenia metabolizmu. Grupa oferuje produkty pod szeroko rozpoznawalną marką, występujące w różnych wersjach, pojemnościach i opakowaniach.

Zatem skoro wydatki poniesione na nabycie świadczeń polegających na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego w trakcie Konferencji nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w zawiązku z nabyciem świadczeń polegających na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego w trakcie Konferencji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji, na którą składa się: przygotowanie i organizacja obiektów w których odbywa się Konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacja transportu do miejsca Konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska w przypadku Konferencji organizowanych poza Polską, przygotowanie gadżetów, zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych) oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nabycia świadczeń polegających na organizacji rozrywek podczas czasu wolnego w trakcie Konferencji.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko i wyłącznie w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji i produkcji Konferencji natomiast w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie kompleksowej usługi organizacji i produkcji Imprezy zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretacje przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualna). Stosownie zaś do treści art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k do 14n mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretacje indywidualna. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest z nimi związany. Zauważyć w tym miejscu należy, że interpretacje rozbieżne bądź wątpliwe mogą być poddane weryfikacji w trybie art. 14e § 1 tej ustawy, zgodnie z którym „Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólna lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość (…)”. Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnione do tego organy każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Minister Finansów może zmienić wydaną interpretacje, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.


Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. 2016, poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy).

Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj