Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-845/08-3/AM
z 23 października 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 25 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem upominków/nagród w ramach sprzedaży premiowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 25 lipca 2008 r. został złożony ww, wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z wydaniem upominków/nagród w ramach sprzedaży premiowej.


W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.


Wnioskodawca w celu zwiększenia swoich przychodów, planuje organizować dla swoich klientów (będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarcza) akcje promocyjne (dalej: „Akcje Promocyjne”). W ramach planowanych Akcji Promocyjnych Spółka zamierza wdrożyć i przeprowadzić trzy rodzaje programów: (i) konkurs, (ii) sprzedaż premiowa oraz (iii) loterię promocyjną.


Konkurs - zdarzenie przyszłe I


Według planowanych założeń Konkurs zostanie przeprowadzony w taki sposób, iż nagradzane będą najlepsze wyniki gospodarcze kontrahentów Spółki w zakresie nabywania oraz sprzedaży produktów Spółki. W planowanym Konkursie nagrody będą przyznawane określonej liczbie uczestników, którzy w trakcie trwania Konkursu dokonają od Spółki zakupu jej produktów o najwyższej wartości, W konkursie nagrody przyznawane będą także uczestnikom, którzy osiną najlepsze wyniki sprzedaży produktów Spółki. Spółka planuje ogłosić urządzenie Konkursu poprzez reklamę prasową. Spółka planuje przyznawanie zwycięzcom Konkursu nagród rzeczowych. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona dokładna wartość nagród rzeczowych. Jednakże, Spółka planuje, że wartość części nagród nie będzie przekraczać kwoty 760 złotych. Natomiast w ~ pozostałej części, wartość nagród będzie wynosiła powyżej 760 złotych.


Sprzedaż premiowa -.zdarzenie przyszłe II


Spółka planuje przeprowadzenie akcji promocyjnej, w ramach której kontrahenci Spółki nagradzani będą za ilość lub wartość dokonanych zakupów (bez elementu rywalizacji jak w przypadku Konkursu). Planowane jest, że każdy kontrahent, który zakupi produkty Spółki o określonej wartości lub w określonej ilości będzie premiowany nagrodą/upominkiem. produktem Spółki bezpośrednio po dokonaniu przez niego takich zakupów. Spółka w ramach Sprzedaży Premiowej planuje także przypisanie swoim produktom określonej ilości punktów, które będą przyznawane kontrahentom przy dokonaniu zakupu danego produktu Spółki. Następnie, zgromadzone w ten sposób przez kontrahentów Spółki punkty, będą mogły być przez nich wymieniane na nagrody . inne niż produkty „własne” Spółki. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona wartość upominków/nagród, które będą wydawane w ramach Sprzedaży Premiowej.


Loteria promocyjna - zdarzenie przyszłe III


Spółka, po uzyskaniu stosownego zezwolenia Ministra Finansów planuje zorganizowanie i przeprowadzenie Loterii Promocyjnej. Spółka planuje, że w Loterii Promocyjna będą losowane nagrody rzeczowe dla tych z pośród kontrahentów Spółki, którzy w trakcie trwania akcji promocyjnej dokonają od Spółki zakupu jej produktów o określonej wartości lub ilości. Na dzień składania wniosku nie została jeszcze ustalona dokładna wartość nagród rzeczowych. Jednakże Spółka planuje ze wartości części nagród nie będzie przekraczać kwoty 2 280 złotych. Natomiast w pozostałej części, wartość nagród będzie wynosiła powyżej 2 280 złotych.


Związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w Konkursie których wartość nie będzie przekraczać kwoty 760 złotych ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  2. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w Konkursie, których wartość będzie wyższa niż kwota 760 złotych, ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  3. Czy na Spółce z tytułu wydania upominków/nagród w ramach Sprzedaży Premiowej ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  4. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w ramach Loterii Promocyjnej których wartość nie będzie przekraczać kwoty 2 280 złotych ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
  5. Czy na Spółce z tytułu wydania nagród w ramach Loterii Promocyjnej, których wartość będzie wyższa niż kwota 2280 złotych ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?

Odpowiedź na pytanie trzecie stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej.


Wniosek w zakresie pytania pierwszego, drugiego, czwartego i piątego został rozpatrzony odrębnymi interpretacjami indywidualnymi.


W odniesieniu do nagród/upominków wydawanych .przez Spółkę w ramach sprzedaży premiowej, zdaniem Spółki znajdzie zastosowanie analogiczna argumentacja jak przedstawiona w stanowisku Spółki dotyczącym pytania nr 2. Nagrody/upominki wydawane przez Spółkę w ramach sprzedaży premiowej jej kontrahentom, będącym osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą stanowić będą przychód tych kontrahentów z prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka pragnie ponadto zwrócić uwagę, iż powyższa wykładnia ulega wzmocnieniu ze względu na brzmienie przywoływanego wcześniej przepisu art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim zwolniona z podatku jest (...) wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza równowartości 760 zł zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą. Wprawdzie przepis ten dotyczy zasadniczo możliwości zastosowania zwolnienia a nie zasad opodatkowania i tak został umiejscowiony (art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog czynności zwolnionych z opodatkowania) równocześnie jednak literalne Jego brzmienie przesądza ze w odniesieniu do przedsiębiorców powinny znaleźć zastosowanie przepisy dotyczące opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej (zasady ogólne) Powyższe z kolei oznacza ze na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika tego podatku Spółka pragnie również wskazać ze do analogicznych wniosków jak powyższe dochodzą również organy podatkowe Tak np. uznał Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kozienicach w piśmie z dnia 21 maja 2007 roku (1408/PD/416-6/07), w którym wskazał, że: Dla kontrahenta (przedsiębiorcy) nieodpłatnie uzyskana nagroda w sprzedaży premiowej stanowi przychód z działalności gospodarczej na podstawie przepisu art. 14 ust 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń obliczonych zgodnie z art. 11 ust 2-2b z zastrzeżeniem art. 21 ust 1 pkt 125.

Stosownie do art. 11 ust 2a pkt 4 ww. ustawy wartość pieniężną nagrody rzeczowej należy ustalić na podstawie cen rynkowych stosowanych przy udostępnieniu rzeczy tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem w szczególności ich stanu stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia. Dochód z tego tytułu (bez względu na jego wysokość) podlega opodatkowaniu według zasad przyjętych przez poszczególnego kontrahenta1’ w toku jego indywidualnego rozliczenia z właściwym organem podatkowym”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania trzeciego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj