Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/4512-481/16-3/BJ
z 14 listopada 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. 2015, poz. 643) – Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 lipca 2016 r. (data wpływu 19 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z 29 września 2016 r. (data wpływu 4 października 2016 r.) oraz pismem z 24 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 2 dotyczącego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 3 dotyczącego Szkoły Podstawowej w J.

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” od całości wartości inwestycji zawartych w zadaniach od 2 do 4.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 29 września 2016 r. (data wpływu 4 października 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 22 września 2016 r. znak: IBPP3/4512-481/16-1/BJ oraz pismem z 24 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 października 2016 r. znak: IBPP3/4512-481/16-2/BJ.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 29 września 2016 r. oraz pismem z 24 października 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W 2016 r. Gmina wystąpi z wnioskiem o przyznanie pomocy na operacje pn. „…” w ramach Działania 4.3 Poprawa efektywności energetycznej w sektorze publicznym i mieszkaniowym, Poddziałanie 4.3.2 Głęboka modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej – SPR objętego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Przedmiotowy projekt obejmuje następujące budynki użyteczności publicznej:

1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej – zawarta jest umowa użyczenia pomiędzy Caritas Diecezji K., a Gminą oraz ustanowiony jest trwały zarząd dla Gminnego Ośrodka Pomocy społecznej zakres prac:

  • termomodernizacja (ocieplenie przegród budowlanych; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej)
  • OZE – fotowoltaika
  • modernizacja oświetlenia

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

2. Ośrodek Zdrowia w N. – zawarta jest umowa użyczenia pomiędzy Samodzielnym Zakładem Opieki Zdrowotnej „…” w M., a Gminą oraz dwie umowy najmu. Stroną umów najmu jest Gmina zakres prac:

  • termomodernizacja (wymiana przegród budowlanych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej)
  • modernizacja oświetlenia

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak zwolnionych od podatku. Czynności opodatkowane mają miejsce w przypadku umów najmu, inwestycja służy przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami o samorządzie gminnym.

3. Szkoła Podstawowa w J. – zawarte są trzy umowy najmu na lokale mieszkalne które znajdują się w budynku szkoły. Gmina udostępnia budynek szkole na zasadach oddania w trwały zarząd, zakres prac:

  • termomodernizacja (wymiana źródła ciepła na opalanie gazem, ocieplenie przegród budowlanych, rozdział centralnego ogrzewania)
  • OZE – fotowoltaika
  • modernizacja oświetlenia

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku. Czynności opodatkowane mają miejsce w przypadku umów najmu. Stroną umów najmu jest Gmina. Inwestycja służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych odrębnymi przepisami o samorządzie gminnym.

4. Szkoła Podstawowa w M. – zawarte są dwie umowy najmu, zakres prac:

  • termomodernizacja (ocieplenie przegród budowlanych, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej)
  • OZE – fotowoltaika
  • modernizacja oświetlenia

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku. Czynności podlegające opodatkowaniu mają miejsce w przypadku umów najmu. Stroną umów najmu jest Gmina. Inwestycja służy przede wszystkim do wypełniania zadań publicznoprawnych gminy nałożonych odrębnymi przepisami o samorządzie gminnym.

5. Szkoła Podstawowa w P. – Gmina udostępnia budynek szkole na zasadach oddania w trwały zarząd. Brak umów najmu zakres prac:

  • termomodernizacja (wymiana źródła ciepła na opalanie ciekłym gazem, ocieplenie przegród budowlanych, rozdział centralnego ogrzewania)
  • OZE – fotowoltaika
  • modernizacja oświetlenia

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja zadania wpisuje się w tzw. działalność publicznoprawną w ramach której Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT.

6. Budynek zaplecza sportowego w M.

  • termomodernizacja (ocieplenie przegród budowlanych, wymiana instalacji c.o. i c.w.u)
  • OZE – fotowoltaika
  • modernizacja oświetlenia

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Realizacja zadania wpisuje się w tzw. działalność publicznoprawną w ramach której Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT.

Gmina dokona „scentralizowania” w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług począwszy od 2017 r. Zakupy dokonywane w związku z realizacją ww. zadań będą udokumentowane fakturami VAT. Jako nabywca będzie w nich figurowała Gmina. Wyżej wymienione instytucje nie są uwzględniane w rozliczeniach w zakresie podatku VAT przez Gminę. Rozpoczęcie projektu nastąpi w 2016 r. Zakupy będą dokonywane począwszy od podanego okresu.

Celem strategicznym projektu jest poprawa efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej w Gminie, w szczególności zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, zmniejszenie zużycia energii cieplnej, a co za tym idzie obniżenie kosztów utrzymania budynków. Realizacja przedmiotowego projektu poprawi warunki świadczenia usług publicznych oraz spowoduje ograniczenie zapotrzebowania na energię cieplną i elektryczną w budynkach użyteczności publicznej poprzez wykonanie ww. robót budowlanych. Realizacja projektu umożliwi stworzenie przyjaznej przestrzeni publicznej, a także ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne.

W uzupełnieniu do wniosku w piśmie z 29 września 2016 r., Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Planowany termin rzeczowego i finansowego zakończenia realizacji projektu: 30 czerwca 2019 r.
  2. Planowany termin fazy inwestycyjnej projektu od 1 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2019 r. W tym okresie będą dokonywane zakupy.
  3. Przychód z tytułu najmu Gmina wykazuje w deklaracjach VAT–7.

Zadanie nr 2. Ośrodek Zdrowia w N. – SZOZ

  1. Ośrodek Zdrowia w N. jest podatnikiem VAT czynnym. Deklaracja VAT–7 nie jest składana samodzielnie. Sprzedaż i zakup są ujmowane w deklaracji VAT–7 – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Gminny Ośrodek Zdrowia w M.
  2. Planowany termin fazy inwestycyjnej projektu od 1 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2019 r. W tym okresie będą dokonywane zakupy.
  3. Gmina realizowałaby inwestycje, gdyby miała ona być wykorzystywana wyłącznie do celów publicznych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  4. Budynek Ośrodka Zdrowia w N. jest wykorzystywany do wykonywanie czynności opodatkowanych w ok. 36%.
  5. Przedmiotem najmu jest lokal użytkowy w którym znajduje się gabinet stomatologiczny (6,62%) oraz lokal mieszkalny (29,60%).
  6. Dochody z tytułu najmu nie są znaczące dla budżetu Gminy.
  7. Obrót z tytułu odpłatnego udostępniania jest stały. Umowy najmu są stałe.
  8. Czynnościami zwolnionymi z podatku VAT będą czynności służące do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym.
  9. Realizacja projektu służy do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 7.1. pkt 15 (Dz.U. z 2016 r., poz. 446). Efekty realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do działalności publicznoprawnej z tytułu której Gmina nie działa jako podatnik, jak i działalności gospodarczej w której Gmina działa jako podatnik – umowy najmu.

Zadanie nr 3. Szkoła Podstawowa w J.

  1. Szkoła Podstawowa w J. nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
  2. Szkoła Podstawowa w J. jest samorządową jednostką budżetową Gminy.
  3. Gmina nie uwzględnia w swoich rozliczeniach podatkowych Szkoły Podstawowej w J.
  4. Planowany termin fazy inwestycyjnej projektu od 1 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2019 r. W tym okresie będą dokonywane zakupy.
  5. Gmina przystąpiłaby do realizacji inwestycji, gdyby miała być wykorzystywana wyłącznie do celów publicznych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  6. Towary i usługi będą wykorzystywane do czynności zwolnionych w zakresie w jakim będą wykorzystywane do wykonywania przez Gminę zadań publicznoprawnych.
  7. Budynek Szkoły Podstawowej w J. będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT w ok. 11%.
  8. Przedmiotem najmu są trzy lokale mieszkalne, co stanowi 11% powierzchni budynku.
  9. Przychody z tytułu najmu pomieszczeń nie są znaczące dla budżetu Gminy.
  10. Obrót z tytułu odpłatnego udostępniania jest stały. Umowy najmu są stałe.
  11. Realizacja projektu służy do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, art. 7.1. pkt 15 (Dz.U. z 2016 r., poz. 446). Efekty realizacji projektu będą wykorzystywane zarówno do działalności publicznoprawnej z tytułu której Gmina nie działa jako podatnik, jak i działalności gospodarczej w której Gmina działa jako podatnik – umowy najmu.

Zadanie nr 4. Szkoła Podstawowa w M. XX-XX Gmina z powodu braku środków finansowych zrezygnowała z przedmiotowego zadania.

W piśmie z 24 października 2016 r. Wnioskodawca ostatecznie wyjaśnił, że:

  1. Ośrodek Zdrowia w N. wchodzi w skład Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gminny Ośrodek Zdrowia w M. W związku z czym, sprzedaż i zakup Ośrodka Zdrowia w N. są ujmowane w deklaracji VAT–7 wyżej wymienionego podmiotu.
  2. Z tytułu wynajmu gabinetu stomatologicznego Gmina otrzymuje obrót opodatkowany podatkiem VAT. Stawka podatku VAT – 23%
  3. Z tytułu najmu lokalu mieszkalnego w budynku Ośrodka Zdrowia w N. Gmina otrzymuje:
    1. obrót opodatkowany podatkiem VAT – opłata za media. Stawka podatku: 8%, 23%
    2. obrót zwolniony od podatku – czynsz najmu lokali mieszkalnych
  4. Gmina nie wykonuje czynności służących do wykonywania czynności publicznoprawnych które korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Zadania publicznoprawne Gminy pozostają poza zakresem VAT.
  5. Szkoła Podstawowa w J. nie jest czynnym podatnikiem VAT.
  6. Z tytułu najmu trzech lokali mieszkalnych w budynku Szkoły Podstawowej w J. Gmina otrzymuje:
    1. obrót opodatkowany podatkiem VAT – opłata za media. Stawka podatku: 8%, 23%
    2. obrót zwolniony od podatku – czynsz najmu lokali mieszkalnych


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może odliczyć podatek VAT – naliczony od całości wartości inwestycji zawartych w zadaniach od 2 do 4?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy po VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje prawo do odliczenia VAT w całości od zadań 2 do 4, zawartych w opisie stanu faktycznego. Realizacja projektu wiąże się z wykonywaniem w przyszłości sprzedaży opodatkowanej przez Gminę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 2 dotyczącego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
  • prawa do odliczenia w całości podatku VAT w związku z realizacją zadania nr 3 dotyczącego Szkoły Podstawowej w J.

jest nieprawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać, że w dniu 29 września 2015 r. zapadł wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-276/14 Gmina przeciwko Ministrowi Finansów, zgodnie z którym „artykuł 9 ust. 1 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że podmioty prawa publicznego, takie jak gminne jednostki budżetowe będące przedmiotem postępowania głównego, nie mogą być uznane za podatników podatku od wartości dodanej, ponieważ nie spełniają kryterium samodzielności przewidzianego w tym przepisie”. Zdaniem TSUE, jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z działalnością gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy oraz nie odpowiadają za szkody spowodowane tą działalnością (odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina), ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności. Uzyskane dochody są bowiem wpłacane do budżetu Gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

W konsekwencji tego wyroku należy uznać, że jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, a więc wszelkie czynności przez nie dokonywane na rzecz osób trzecich powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła, a czynności dokonywane w ramach jednostki samorządu terytorialnego (pomiędzy jej jednostkami budżetowymi) mają charakter wewnętrzny.

Jednak, aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, w dniu 29 września 2015 r. Ministerstwo Finansów wydało komunikat w sprawie objętej wyrokiem TSUE, w którym wskazano, że stosowany model rozliczeń może być kontynuowany do połowy 2016 r. W dniu 16 grudnia 2015 r. Ministerstwo Finansów wprowadziło zmianę do komunikatu polegającą na przedłużeniu terminu ostatecznej centralizacji na dzień 1 stycznia 2017 r.

Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest jednostką zasadniczego podziału terytorialnego stopnia podstawowego, posiada osobowość prawną, a zatem zdolność do działania we własnym imieniu.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Jak stanowi art. 9 ust. 3 ww. ustawy, formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Jak wynika z opisu sprawy, Gmina dokona „scentralizowania” w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług począwszy od 2017 r. Planowany termin fazy inwestycyjnej projektu od 1 czerwca 2017 r. do 30 czerwca 2019 r. W tym okresie będą dokonywane zakupy. Wnioskodawca realizuje projekt polegający na poprawie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca (Gmina) realizuje projekt polegający na poprawie efektywności energetycznej budynków użyteczności publicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od całości inwestycji w związku z realizacją zadania nr 2 dotyczącego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej i zadania nr 3 dotyczącego Szkoły Podstawowej w J. Gmina zrezygnowała z realizacji zadania nr 4.

Z okoliczności dotyczących sprawy wynika, że Ośrodek Zdrowia w N. jest odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem VAT. Ośrodek Zdrowia w N. wchodzi w skład Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Gminny Ośrodek Zdrowia w M. W związku z czym, sprzedaż i zakup Ośrodka Zdrowia w N. są ujmowane w deklaracji VAT–7 wyżej wymienionego podmiotu. Zawarta jest umowa użyczenia pomiędzy Samodzielnym Zakładem Opieki Zdrowotnej „…” w M., a Gminą oraz dwie umowy najmu. Stroną umów najmu jest Gmina. Przedmiotem najmu jest lokal użytkowy, w którym znajduje się gabinet stomatologiczny (6,62%) oraz lokal mieszkalny (29,60%). Z tytułu wynajmu gabinetu stomatologicznego Gmina otrzymuje obrót opodatkowany podatkiem VAT. Stawka podatku VAT – 23%.

Z tytułu najmu lokalu mieszkalnego w budynku Ośrodka Zdrowia w N. Gmina otrzymuje:

  1. obrót opodatkowany podatkiem VAT – opłata za media. Stawka podatku: 8%, 23%
  2. obrót zwolniony od podatku – czynsz najmu lokali mieszkalnych

Szkoła Podstawowa w J. nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT jest samorządową jednostką budżetową Gminy. Zawarte są trzy umowy najmu na lokale mieszkalne które znajdują się w budynku szkoły. Gmina udostępnia budynek szkole na zasadach oddania w trwały zarząd. Stroną umów najmu jest Gmina. Przedmiotem najmu są trzy lokale mieszkalne, co stanowi 11% powierzchni budynku.

Z tytułu najmu trzech lokali mieszkalnych w budynku Szkoły Podstawowej w J. Gmina otrzymuje:

  1. obrót opodatkowany podatkiem VAT – opłata za media. Stawka podatku: 8%, 23%
  2. obrót zwolniony od podatku – czynsz najmu lokali mieszkalnych

Jednocześnie z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika, że głównym celem dokonywanych zakupów w ramach realizowanego zadania, jest wykonywanie zadań własnych Gminy (niepodlegających opodatkowaniu).

Podkreślić należy, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym przez Wnioskodawcę projektem jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Jak już nadmieniano wcześniej, zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przedmiotowej sprawie lokale mieszkalne – jak wynika z opisu sprawy, są wykorzystywane w budynku Ośrodka Zdrowia i w budynku Szkoły Podstawowej przez Wnioskodawcę do czynności zwolnionych z opodatkowania – najem lokali mieszkalnych, oraz do czynności opodatkowanych – sprzedaż mediów. Opłata za wymienione media zawiera różne stawki podatku VAT – 8% i 23%.

Należy zauważyć, że refakturowane na najemców koszty dotyczą tylko zużycia przez te podmioty (mediów). Termomodernizacja budynku Ośrodka Zdrowia i budynku Szkoły Podstawowej nie wiąże się z zużyciem mediów przez najemców pomieszczeń. W takiej sytuacji nie dochodzi do przeniesienia na najemców w drodze refakturowania kosztów przeprowadzanego remontu.

Podatek należny z tytułu refakturowania mediów na najemców lokali nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania w zakresie termomodernizacji budynku Ośrodka Zdrowia i budynku Szkoły Podstawowej.

W konsekwencji, budynek Szkoły Podstawowej nie jest przez Gminę w ogóle wykorzystywany do czynności opodatkowanych uprawniających do odliczenia podatku VAT z tytułu inwestycji polegającej na poprawie efektywności energetycznej budynku użyteczności publicznej. Jak wskazała Gmina, realizacja projektu służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym. W ramach działalności gospodarczej Gmina otrzymuje obrót zwolniony od podatku z tytułu najmu lokali mieszkalnych w budynku Szkoły oraz obrót opodatkowany z tytułu refakturowania mediów, który nie daje prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania w zakresie termomodernizacji budynku.

Podobna sytuacja występuje w przypadku budynku Ośrodka Zdrowia. Jak wskazała Gmina, realizacja projektu służy do wypełniania zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Z tytułu działalności gospodarczej Wnioskodawca otrzymuje obrót zwolniony od podatku – czynsz najmu z lokali mieszkalnych oraz obrót opodatkowany podatkiem z tytułu refakturowania mediów. Budynek Ośrodka Zdrowia jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu najmu lokalu użytkowego na gabinet stomatologiczny w 6,62%. Ponieważ obrót zwolniony od podatku oraz obrót opodatkowany z tytułu refakturowania mediów, nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z modernizacją budynku, to nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że budynek Ośrodka Zdrowia jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych w ok. 36%.

Podsumowując stanowisko Gminy, w myśl którego przysługuje jej prawo do odliczenia VAT w całości, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji zadania nr 2 i nr 3, ponieważ jak wskazała Gmina w piśmie z 29 września 2016 r., z powodu braku środków finansowych zrezygnowała z zadania nr 4, który dotyczył Szkoły Podstawowa w M.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj