Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
1462-IPPP3.4513.89.2016.1.ISK
z 24 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2016 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 13 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia gazu o kodzie CN 2711 12 94 na podstawie art. 31b ustawy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia gazu o kodzie CN 2711 12 94 na podstawie art. 31b ustawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina dokonała przebudowy budynku byłej kotłowni na budynek mieszkalny wielorodzinny, powierzchnia zabudowy wynosi 279,10 m², powierzchnia użytkowa 212,82 m². W budynku powstało 5 lokali mieszkalnych dwuizbowych, w których ogrzewanie izb oraz ogrzanie ciepłej wody odbywać się będzie za pomocą dwufunkcyjnych kotłów gazowych zasilanych w gaz propan ze zbiornika naziemnego o pojemności 6700 l o kodzie CN 2711 12 94. Gaz przeznaczony będzie w całości do ogrzania mieszkań i podgrzania ciepłej wody w użytkowanych przez lokatorów mieszkaniach. Gaz będzie dostarczany do poszczególnych lokali, w których za pomocą kotła dwufunkcyjnego wytwarzana będzie energia cieplna do ogrzania lokalu mieszkalnego i pogrzania wody. Za zużyty gaz poszczególni mieszkańcy rozliczani będą z Gminą na podstawie wskazań gazomierza. W zasobach ogrzewanych gazem nie występują lokale użytkowe ani przeznaczone na działalność gospodarczą w całości lub części. W celu dopełnienia obowiązków zwolnienia z akcyzy zakupu gazu na cele grzewcze mieszkań (gospodarstw domowych) Gmina w terminie złoży u dostawcy wymagane oświadczenie o ilości zakupowanego gazu oraz o jego przeznaczeniu. Gmina posiada tytuł prawny do nieruchomości, na której znajdują się ogrzewane lokale w postaci aktu notarialnego. Użytkowane przez najemców lokale stanowić będą dla nich miejsce stałego zamieszkania, centrum życia, ogółu spraw i obowiązków rodzinnych i domowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie art. 31b ustawy o podatku akcyzowym Gmina może korzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego przy zakupie gazu o kodzie CN 2711 12 94 przeznaczonego do ogrzewania mieszkań znajdujących się w przebudowanym budynku?


Zdaniem Wnioskodawcy, spełnia on przesłanki do zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ustawy o podatku akcyzowym na zakupowany na cele opałowe gaz o kodzie CN 2711 12 94 ponieważ:

  1. jest odbiorcą gazu przeznaczonego wyłącznie na cele opałowe mieszkań, które będą gospodarstwami domowymi i „centrum życia tych mieszkańców”,
  2. w budynku nie ma lokali użytkowych ani lokali przeznaczonych na działalność gospodarczą,
  3. Gmina posiada prawo własności budynku, a mieszkańcy będą rozliczani za zużyty gaz na podstawie wskazań gazomierza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.


W myśl art. 31b ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

  1. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  2. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  3. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;
  4. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;
  5. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

  1. gospodarstwa domowe;
  2. organy administracji publicznej;
  3. jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  5. żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  6. podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
  7. jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  8. organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.


W myśl art. 31b ust. 3 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do:

  1. napędu:
    1. statków powietrznych,
    2. w żegludze, włączając rejsy rybackie
    - z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2;
  2. użycia w procesie produkcji energii elektrycznej;
  3. użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Natomiast w myśl art. 31b ust. 4 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

  1. w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub
  2. na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.


Na podstawie art. 31b ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

  1. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 – sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:
    1. 10 m3/h – gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie więcej niż8.000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h – gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie więcej niż 10.650 metrów sześciennych rocznie;
  2. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 – sprzedaż tych wyrobów w ilościach nieprzekraczających:

    1. 10 m3/h – wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie więcej niż 5.000 metrów sześciennych rocznie, albo
    2. 10 m3/h – wyrobu gazowego propan-butan-rozprężony, nie więcej niż 1.000 metrów sześciennych rocznie;
  3. w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych:
    1. o kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,
    2. o kodzie CN 2711 21 00 w ilościach większych niż określone w pkt 1,
    3. o kodzie ex CN 2711 29 00 w ilościach większych niż określone w pkt 2

- uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oświadczenia, że nie używa tych wyrobów na inne potrzeby niż prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, albo oświadczenia o ilości tych wyrobów używanych na inne potrzeby niż prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, określonej przez nabywcę proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomości z uwzględnieniem mocy urządzeń grzewczych.

Na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, za gospodarstwo domowe nie uznaje się nieruchomości w całości wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, w którym użycie wyrobów, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilości określonych w tych przepisach (art. 31b ust. 8 ustawy).

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca dokonał przebudowy budynku byłej kotłowni na budynek mieszkalny wielorodzinny. W budynku powstało 5 lokali mieszkalnych dwuizbowych, w których ogrzewanie izb oraz ogrzanie cieplej wody odbywać się będzie za pomocą dwu funkcyjnych kotłów gazowych zasilanych w gaz propan ze zbiornika naziemnego o kodzie CN 2711 12 94. Gaz przeznaczony będzie w całości do ogrzania mieszkań i podgrzania cieplej wody w użytkowanych przez lokatorów mieszkaniach. Gaz będzie dostarczany do poszczególnych lokali, w których za pomocą kotła dwu funkcyjnego wytwarzana będzie energia cieplna do ogrzania lokalu mieszkalnego i pogrzania wody. Za zużyty gaz poszczególni mieszkańcy rozliczani będą z Gminą na podstawie wskazań gazomierza. W zasobach ogrzewanych gazem nie występują lokale użytkowe ani przeznaczone na działalność gospodarczą w całości lub części. W celu dopełnienia obowiązków zwolnienia z akcyzy zakupu gazu na cele grzewcze mieszkań (gospodarstw domowych) Wnioskodawca w terminie złoży u dostawcy wymagane oświadczenie o ilości zakupowanego gazu oraz o jego przeznaczeniu. Wnioskodawca posiada tytuł prawny do nieruchomości, na której znajdują się ogrzewane lokale w postaci aktu notarialnego. Użytkowane przez najemców lokale stanowić będą dla nich miejsce stałego zamieszkania, centrum życia, ogółu spraw i obowiązków rodzinnych i domowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy wynikającego z art. 31b ustawy dla nabywanego gazu o kodzie CN 2711 12 94 przeznaczonego do ogrzania mieszkań i podgrzania ciepłej wody w użytkowanych przez lokatorów mieszkaniach znajdujących się w przebudowanym budynku.


Spośród zwolnień wymienionych w art. 31b ustawy Wnioskodawca ze względu na sposób wykorzystania nabywanego gazu tj. do celów opałowych przez gospodarstwa domowe, mógłby skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy.


Należy jednak zauważyć, że zwolnienie wynikające z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy ma zastosowanie tylko i wyłącznie do wyrobów gazowych o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00. Natomiast Wnioskodawca wskazał, że nabywa gaz propan o kodzie CN 2711 12 94.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy dla nabywanego gazu o kodzie CN 2711 12 94 przeznaczonego do ogrzania mieszkań i podgrzania cieplej wody w użytkowanych przez lokatorów mieszkaniach znajdujących się w przebudowanym budynku na podstawie żadnego spośród zwolnień wymienionych w art. 31b ustawy.

Należy zaznaczyć, iż Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że przedmiot wątpliwości dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia dla nabywanego gazu o kodzie CN 2711 12 94 przeznaczonego do ogrzania mieszkań i podgrzania cieplej wody w użytkowanych przez lokatorów mieszkaniach znajdujących się w przebudowanym budynku na podstawie art. 31b ustawy, zatem tut. Organ nie rozstrzygał możliwości skorzystania w przedmiotowej sprawie ze zwolnienia na podstawie innych przepisów ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów.


W konsekwencji, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę.


Tym samym należy podkreślić, że w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawcy w oparciu o wskazany przez Wnioskodawcę symbol CN 2711 12 94 dla wyrobu będącego przedmiotem wniosku.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydana w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj