Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
3063-ILPB1-1.4511.208.2016.1.SŚ
z 19 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia aportu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania w Polsce. Wnioskodawca jest wspólnikiem w spółce jawnej, mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Spółka). Przedmiotem działalności Spółki jest przede wszystkim sprzedaż hurtowa, detaliczna oraz transport grzybów, warzyw i owoców. Spółka planuje reorganizację struktury biznesowej między innymi poprzez wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP), która stanowić będzie całość jej działalności transportowej i operacyjnej, i następnie wniesienie ZCP jako wkładu do nowo zawiązanej spółki komandytowej (dalej: Spółka komandytowa). W wyniku wniesienia wkładu (aportu) Spółka stanie się wspólnikiem w Spółce komandytowej.

Stanowiąca przedmiot aportu całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki, będzie wyposażona we wszystkie niezbędne składniki materialne i niematerialne potrzebne do prowadzenia działalności w tym zakresie. tj.:

  • aktywa trwałe (m.in. pojazdy, wyposażenie biurowe i wyposażenie hurtowni, meble, wózki widłowe itd.),
  • aktywa obrotowe,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, w tym umowy leasingu pojazdów,
  • środki pieniężne i należności przypisane do działalności transportowej i sprzedażowej,
  • zobowiązania przypisane do działalności transportowej i sprzedażowej (m.in. zobowiązania z tytułu płatności dla firm transportowych),
  • wszelkie inne elementy funkcjonalnie związane z działalnością prowadzoną w ramach ZCP,
  • umowy pracowników: tj. personelu wykonującego funkcje logistyczne (np. magazynierów), przedstawicieli handlowych, pracowników biurowych, pracowników centrum obsługi klienta.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy opisany składnik majątku stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa?
  2. Czy słuszne jest stanowisko Wnioskodawcy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód z wniesienia do Spółki komandytowej aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie zwolniony z opodatkowania?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania pierwszego, opisany składnik majątku stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa określona została w art. 5a pkt 4 u.p.d.o.f. Zgodnie z jej treścią, to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależnie przedsiębiorstwo.

Z powyższej definicji wynika, że status zorganizowanej części przedsiębiorstwa można przypisać tylko takiej części majątku przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

  • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
  • jest organizacyjnie wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych (jest wyodrębniona funkcjonalnie),
  • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo.

W ocenie Wnioskodawcy, opisana w zdarzeniu przyszłym całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki spełnia wszystkie wyżej wymienione przesłanki, tzn. będzie zorganizowanym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań), wyodrębnionym w jej strukturze pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym, który będzie zdolny do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze – wobec czego stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 u.p.d.o.f. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić pewien zespół składników majątkowych, obejmujący zarówno składniki materialne, jak i niematerialne. Jak wskazuje się w literaturze, oznacza to, że aby uznać dany zespół składników za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, musi się on składać z co najmniej jednego składnika materialnego i co najmniej jednego składnika niematerialnego.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiot wkładu do Spółki komandytowej będzie obejmował składniki majątkowe mające zarówno charakter materialny (między innymi maszyny, samochody, wyposażenie oraz środki pieniężne), jak i niematerialny (między innymi prawa i obowiązki wynikające z umów leasingu, dostawy, najmu) oraz zobowiązania. Powyższe oznacza zatem, że ZCP będą stanowić odpowiednio dobrane składniki majątku, które pozostawać będą we wzajemnych relacjach z racji pełnionych przez nie funkcji oraz zadań. Tym samym działalność transportowa i operacyjna będzie tworzyć wyodrębnioną całość czy zespół majątkowy. W konsekwencji pozwoli to na samodzielną i efektywną realizację powierzonych ZCP funkcji oraz zadań.

U.p.d.o.f. nie definiuje pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego. W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się jednak, że o spełnieniu tej przesłanki można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Przed wniesieniem ZCP, który stanowi całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki, działalność ta zostanie formalnie wyodrębniona, tj. zgodnie z treścią schematu organizacyjnego powstanie oddzielna struktura organizacyjna, z własną strategią rozwoju i z własnym biznesplanem. Podobnie jak dotychczas struktura ta posiadać będzie przypisane poszczególne komórki organizacyjne, a do działów przypisani będą określeni pracownicy. Tak więc, zarówno od strony faktycznej jak również od strony formalnej ZCP będzie stanowił odrębną organizacyjnie całość.

U.p.d.o.f. nie precyzuje, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego w rozumieniu definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w szczególności, czy konieczne jest prowadzenie odrębnych ksiąg rachunkowych, czy bilansów. Niemniej jednak, w praktyce stosowania prawa (potwierdzonej dostępnymi interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, że przesłanka ta oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową. W orzecznictwie i doktrynie przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów, kosztów oraz należności zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki stanowić będzie taki zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) wyodrębniony finansowo, o czym świadczyć będzie możliwość jednoznacznego przyporządkowania przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań pochodzących z tej działalności.

W świetle powołanej definicji, kompleks majątkowy stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa winien być ponadto wyodrębniony funkcjonalnie. Ponieważ u.p.d.o.f. nie zawiera definicji wyodrębnienia funkcjonalnego, w praktyce przyjmuje się, że dany kompleks majątkowy musi tworzyć zespół składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zatem kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku, już od momentu jej wyodrębniania. Mając powyższe na względzie, wskazać należy, że nie powinno ulegać wątpliwości, iż całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki będzie działalnością również wyodrębnioną pod względem funkcjonalnym. Działalność ta bowiem przed wniesieniem jej jako wkład do Spółki komandytowej z powodzeniem mogłaby być prowadzona niezależnie, tzn. poprzez samodzielną realizację wyznaczonych zadań gospodarczych. Wnioskodawca zaznacza, że wyodrębniona działalność transportowa i operacyjna nie będzie składać się jedynie ze składników majątkowych ale posiadać będzie również niezbędny substrat ludzki w postaci własnych pracowników.

Reasumując powyższe, opisana w zdarzeniu przyszłym całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki, która obejmuje wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespół składników materialnych oraz niematerialnych (w tym zobowiązania), który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 u.p.d.o.f.

W ocenie Wnioskodawcy, w odniesieniu do pytania drugiego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychód z wniesienia do Spółki komandytowej aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, obejmującej wskazane w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania, będzie zwolniony z opodatkowania.

W przypadku wniesienia aportu do spółki osobowej, a taką jest Spółka komandytowa, przychody z tego tytułu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 50b u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane w wyniku przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki niebędącej osobą prawną.

Zdaniem Wnioskodawcy, z wykładni powyższego przepisu jasno wynika, iż w sytuacji, gdy do Spółki komandytowej zostanie wniesiony wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, po stronie wnoszącego wkład nie powstaje przychód.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, ze całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki przed wniesieniem jej jako aportu do Spółki komandytowej będzie skutecznie i niezależnie prowadzona w ramach danego przedsiębiorstwa. W celu samodzielnej realizacji zadań gospodarczych, mając także w perspektywie zmianę formy prowadzenia działalności, ZCP będzie posiadać oddzielną strukturę organizacyjną, własną strategię rozwoju wraz z biznesplanem, przypisane aktywa, zobowiązania, oddzielne plany kont, czy rachunek bankowy. Także wszyscy pracownicy i kontrahenci Spółki, przed wniesieniem ZCP do Spółki komandytowej, zostaną z odpowiednim wyprzedzeniem powiadomieni o przejściu swoich uprawnień i obowiązków z tytułu zawartych umów na nowy podmiot. Na całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki przed wniesieniem jej jako aportu do Spółki komandytowej będą się składać zatem wszystkie niezbędne składniki materialne i niematerialne, w tym zobowiązania związane z prowadzeniem tej działalności. Opisana wyżej zorganizowana cześć przedsiębiorstwa charakteryzować się też będzie wyodrębnieniem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym, która działając jako całość mogłaby skutecznie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo.

Powyższe znajduje potwierdzenie w stanowisku organów podatkowych wyrażonym między innymi:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 czerwca 2014 r., nr ITPB1/415-288/14/EM,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 5 maja 2016 r., nr ILPB1/4511-1-134/16-4/KF oraz
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 marca 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.5.2016.3.PM.

Podsumowując powyższe rozważania, w ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji, przychód z wniesienia do Spółki komandytowej aportu w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa jaką stanowić będzie całość działalności transportowej i operacyjnej Spółki, będzie zwolniony z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm.), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Stosownie do art. 8 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółka osobowa może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Spółki osobowe, w świetle regulacji Kodeksu spółek handlowych nie są wprawdzie osobami prawnymi, ale dysponują licznymi atrybutami osób prawnych, takimi jak wyodrębnienie majątkowe, zdolność prawna i zdolność do czynności prawnych.

Konsekwencją wyodrębnienia majątkowego spółek osobowych jest to, że spółka jest właścicielem majątku wniesionego w formie wkładów przez wspólników oraz uzyskanego w trakcie swego istnienia, a nie wspólnicy na zasadach współwłasności łącznej, jak np. w przypadku spółki cywilnej. Należy zwrócić uwagę, że handlowe spółki osobowe jako odrębne podmioty mają swój majątek z wszelkimi wynikającymi stąd konsekwencjami.

Stosownie do treści art. 5a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o przedsiębiorstwie – oznacza to przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Zgodnie zaś z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r., poz. 380, z późn. zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Z kolei, w myśl art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podkreślić przy tym należy, że wniesienie do spółki osobowej wkładu niepieniężnego powoduje przeniesienie własności rzeczy lub prawa będącego przedmiotem wkładu, na spółkę. Na mocy art. 50 Kodeksu spółek handlowych, wnoszący wkład otrzymuje udział kapitałowy, równy wartości wkładu określonej w umowie spółki, który stanowi podstawę do określenia praw lub obowiązków wspólnika. Niemniej jednak, w przypadku aportu wnoszonego do spółki osobowej, jego wniesienie nie powoduje przyrostu majątkowego po stronie wnoszącej go osoby. W zamian za wniesiony aport osoba fizyczna otrzymuje bowiem udziały, a więc uprawnienia do udziału w zyskach i stratach spółki oraz prawa związane z prowadzeniem spółki i wpływaniem na jej działalność. One zaś, mimo że istotnie posiadają wartość materialną, nie stanowią ceny nabycia. Otrzymując bowiem udziały wspólnik nabywa całokształt praw i obowiązków związanych z uczestnictwem w przedsięwzięciu gospodarczym sfinalizowanym w ramach spółki osobowej.

Aby zaś mówić o sytuacji „odpłatnego zbycia”, w zamian za świadczenie polegające na wniesieniu aportu, osoba go wnosząca winna otrzymać ekwiwalent świadczenia w postaci zapłaty ceny nabycia. Taka sytuacja miałaby miejsce w razie sprzedaży przedmiotu aportu. W związku z tym, wniesienie aportu do spółki niebędącej osobą prawną nie rodzi z tego tytułu obowiązku podatkowego, jest to czynność prawna neutralna podatkowo.

Należy przy tym wskazać, że w art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca doprecyzował obowiązujące przepisy, poprzez jednoznaczne wskazanie neutralności podatkowej czynności wniesienia aportu do spółki niebędącej osobą prawną.

Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki.

Przy czym, stosownie do treści art. 5a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną – oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Zaznaczenia przy tym wymaga, że regulacje art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie odwołują się w swej treści do „przedsiębiorstwa” lub „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”, stąd też wniesienie składników majątku stanowiących, bądź nie „przedsiębiorstwo” lub „zorganizowaną część przedsiębiorstwa” nie wpływa na ocenę poglądu Wnioskodawcy. Zwolnienie z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia aportu do spółki osobowej nie jest uzależnione od rodzaju składników majątku będących przedmiotem tego aportu. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50b ww. ustawy, pozostaje zatem kwestia, czy przedmiot aportu stanowi całe przedsiębiorstwo, czy tylko jego część.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że wniesienie przez Wnioskodawcę przedstawionego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych – ZCP, w skład którego wchodzą: aktywa trwałe (m.in. pojazdy, wyposażenie biurowe i wyposażenie hurtowni, meble, wózki widłowe itp.), aktywa obrotowe, prawa i obowiązki wynikające z umów handlowych, w tym umowy leasingu pojazdów, środki pieniężne i należności przypisane do działalności transportowej i sprzedażowej (m.in. zobowiązania z tytułu płatności dla firm transportowych), wszelkie inne elementy funkcjonalne związane z działalnością prowadzoną w ramach ZCP, umowy pracowników: tj. personelu wykonującego funkcje logistyczne (np. magazynierów), przedstawicieli handlowych, pracowników biurowych, pracowników centrów obsługi klienta – tytułem wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej, nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych będzie to czynność prawna neutralna podatkowo.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się ponadto, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena czy majątek przekazywany w wyniku podziału przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jak już wskazano, zwolnienie z opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) do spółki komandytowej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 50b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest uzależnione od rodzaju składników majątku stanowiących przedmiot tego aportu. W związku z powyższym ocena, czy opisany we wniosku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj