Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.638.2016.2.MAP
z 19 października 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2016 r. (data wpływu 12 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 września 2016 r. (data wpływu 14 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu z tytułu pobieranych opłat rejestracyjnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2016 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z dnia 18 lipca 2016 r., Nr IBPB-1-1/4511-405/16/MJ (data wpływu 21 lipca 2016 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając na podstawie art. 170 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) przekazał wniosek Dyrektorowi Izby Skarbowej w Łodzi, celem załatwienia według właściwości, stosownie do § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643).

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 września 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.638.2016.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 2 września 2016 r. (data doręczenia 6 września 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 10 września 2016 r. (data wpływu 14 wrzenia 2016 r.), nadanym dnia 13 września 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynny podatnikiem, rozliczającym się na zasadach ogólnych, według skali podatkowej. Zaliczki na podatek dochodowy odprowadza w trybie miesięcznym. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z realizacją konkursu architektonicznego ideowego, nierealizacyjnego, którego celem jest promocja autorów i najciekawszych projektów architektonicznych. Konkurs ma charakter międzynarodowy i otwarty - uczestnictwo nie wymaga posiadania wykształcenia kierunkowego lub specjalistycznych kwalifikacji. Projekty może zgłosić każda zainteresowana osoba, która jest pełnoletnia lub występuje przez swojego pełnoletniego opiekuna. Konkurs polega na publicznym ogłoszeniu naboru projektów, określeniu kryteriów oceny projektów, wskazaniu składu sędziowskiego oraz na określeniu wysokości nagród finansowych, które zostaną wypłacone autorom najlepszych projektów. Uczestnictwo w konkursie wiąże się z dokonaniem „płatności rejestracyjnej” przez uczestnika, który następnie otrzymuje indywidualny numer konkursowy. Projekty są oceniane anonimowo, a numer konkursowy jest powiązany z formularzem zgłoszeniowym już po dokonaniu anonimowej oceny projektów przez sędziów. Wnioskodawca jako organizator konkursu, korzysta z zapisów art. 110 i art. 111 ustawy o zamówieniach publicznych oraz art. 919 - art. 921 Kodeksu Cywilnego o „Przyrzeczeniu publicznym”, które obligują Go do wypłacenia przyrzeczonych nagród finansowych. Wysokość nagród jest określona w dniu oficjalnego ogłoszenia wyników, Wnioskodawca (dalej również: Organizator) nie może zmniejszyć wysokości nagród (zgodnie z regulaminem konkursowym), zastrzega sobie jednak prawo ich zwiększenia. Okres trwania konkursu wynosi około 9 miesięcy (około 7 miesięcy nabór projektów, około l miesiąca na przeprowadzenie oceny projektów i ogłoszenie wyników, około 1 miesiąca na wypłacenie nagród finansowych po ogłoszeniu wyników). Z powodu czasowej specyfiki konkursu (wymagany odpowiedni okres na przygotowanie projektów konkursowych przez uczestników, ocenę projektów i ogłoszenie wyników), Wnioskodawca nie może wykazać zasadniczego kosztu projektu konkursu, jakim jest wypłacenie nagród i wynagrodzeń dla sędziów, który mógłby odpowiednio pomniejszyć wymagane zaliczki na podatek dochodowy (opłacane w trybie comiesięcznym), od otrzymywanych we wcześniejszych miesiącach opłat wpisowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że działalność gospodarczą prowadzi od dnia 1 czerwca 2015 r. Jest opodatkowany na zasadach ogólnych i prowadzi ewidencję w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów z comiesięcznym odprowadzeniem zaliczek na podatek dochodowy. Wnioskodawca po pobraniu opłaty rejestracyjnej nie wystawia faktury. Wskazana we wniosku opłata rejestracyjna ma formę zaliczki. Zdaniem Wnioskodawcy, opłata rejestracyjna nie powinna stanowić przychodu, od którego należałoby odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy (zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Uczestnicy konkursu nie ponoszą innych opłat, poza opłatą rejestracyjną. Wnioskodawca, po zakończeniu okresu rejestracji uczestników (po zakończeniu pobierania opłat rejestracyjnych), wykonuje usługę polegającą na opracowaniu systemu oceny projektów, sprawdzeniu poprawności nadesłanych projektów (za ich zgodność z wymaganiami formalnymi konkursu), opracowaniu formularzy oceny projektów (wykorzystywanych przez jury konkursowe). Po przekazaniu materiałów do jury konkursowego Wnioskodawca koordynuje proces oceny, dbając o zgodność jego przebiegu z wymaganiami konkursowymi, aż do dnia oficjalnego ogłoszenia wyników konkursu i wypłacenia nagród finansowych. Usługa jest wykonana przez Wnioskodawcę w następnym okresie sprawozdawczym (po zakończeniu rejestracji uczestników i naboru projektów). W związku ze specyfiką realizowanego konkursu architektonicznego, Wnioskodawca nie ma możliwości wykonania ww. zakresu czynności przed skompletowaniem wszystkich projektów (zgodnie z określonym terminem nadsyłania projektów). Dopiero po zamknięciu okresu rejestracji i nadsyłania projektów, Wnioskodawca może rozpocząć dalsze czynności, związane m.in. z zapewnieniem oceny projektów i wyboru najlepszych projektów. Podstawę formalno-prawną konkursu, jak i umowę miedzy Wnioskodawcą, a uczestnikiem konkursu, stanowi „regulamin konkursowy”, który w wyczerpujący sposób określa prawa i obowiązki obydwu stron.

Regulamin konkursowy określa m.in.:

  • informacje ogólne dotyczące Organizatora (takie jak siedziba, numer identyfikacji podatkowej),
  • informację o wyłączeniu z możliwości udziału w konkursie osób związanych z jego przygotowaniem,
  • informacje o sposobie przeprowadzenia konkursu - m.in. terminy rejestracji i wysokości opłat rejestracyjnych,
  • informację o konieczności akceptacji zapisów regulaminu w celu wzięcia udziału w konkursie,
  • regulacje związane z prawami autorskimi,
  • informacje o okolicznościach, które mogą stanowić podstawę do odwołania konkursu przez Organizatora i zwrotu wpłaconych przez uczestników opłat rejestracyjnych.

Dodatkowymi elementami informacyjnymi konkursu są m.in. broszury promocyjne, formularze „często zadawanych pytań” i inne elementy, których treść jest tożsama z zapisami „regulaminu konkursowego” i może stanowić dodatkowe wyjaśnienie poszczególnych zagadnień lub doprecyzowanie określonych elementów konkursu (np. szczegółowy opis członków jury konkursowego, rozszerzone opisy oczekiwań Organizatora wobec prac konkursowych, itp.). Ww. dokumenty są dostępne publicznie przez cały okres trwania konkursu (od momentu rozpoczęcia rejestracji, do ogłoszenia wyników i wypłacenia nagród finansowych). Uczestnik, przed dokonaniem rejestracji i wpłaceniem opłaty rejestracyjnej, potwierdza zaznajomienie się z warunkami określonymi w ww. dokumentach oraz ich akceptację (akceptacja jest wymagana do wzięcia udziału w konkursie). Akceptacja postanowień regulaminu przez uczestnika, stanowi jednocześnie potwierdzenie dla obydwu stron (uczestnik/Organizator) o wzięciu udziału przez uczestnika w ogłoszonym przez Organizatora przyrzeczeniu publicznym, jakim jest realizowany przez Wnioskodawcę konkurs. Akceptacja postanowień, przybiera formę umowy między uczestnikiem i Organizatorem, której podstawę stanowi definicja „przyrzeczenia publicznego”, określona w art. 919 - art. 921 Kodeksu cywilnego, i która obliguje Wnioskodawcę do wykonania określonych czynności, których celem jest zapewnienie wyłonienia najlepszych prac i wypłacenie przyrzeczonych nagród finansowych. Uczestnicy konkursu wnoszą opłatę rejestracyjną przez elektroniczne systemy płatności internetowej (np. ....) lub przelewem na rachunek bankowy Organizatora. Wnioskodawca ewidencjonuje pobrane opłaty rejestracyjne w formie zestawienia tabelarycznego: „ewidencja przychodów”, które zawiera dane wpłacającego uczestnika, przedmiot wpłaty, ilość, cenę jednostkową, łączną wartość zapłaty oraz datę zapłaty. Zestawienie to sporządzane jest na podstawie zestawienia z elektronicznego systemu płatności internetowej (np. ....) oraz wyciągów bankowych. Do tej pory opłaty rejestracyjne były zaliczane do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w momencie wpływu na konto systemu płatności lub konto bankowe, jednakże Wnioskodawca podkreśla, że moment zaliczania ich do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej jest przedmiotem niniejszego wniosku o indywidualną interpretację. Wnioskodawca od każdej otrzymanej opłaty rejestracyjnej odprowadza zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i wpłaca ją na konto właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien traktować otrzymane opłaty rejestracyjne jako przychód podatkowy w momencie wpływu środków na konto bankowe i odprowadzać od nich zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty rejestracyjne w zakresie wymaganym do opłacenia przyrzeczonych nagród finansowych dla uczestników powinny być zdefiniowane jako zaliczki niezbędne do przeprowadzenia konkursu, które nie stanowią przychodu przedsiębiorcy, od którego należałoby odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy.

W ocenie Wnioskodawcy, jest to zgodne z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), który stanowi, że do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie zalicza się m.in. pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych. Zdaniem Wnioskodawcy w momencie otrzymania od potencjalnego uczestnika konkursu opłaty rejestracyjnej, Wnioskodawca nie wykonuje na jego rzecz żadnej usługi, która mogłaby stanowić przychód podatkowy. Jak wspomniano wcześniej, ocena prac konkursowych, rozstrzygnięcie konkursu oraz wypłacenie nagród następuje w późniejszym okresie i zdaniem Wnioskodawcy dopiero wtedy należałoby rozpoznać przychód podatkowy. Co więcej dopiero w końcowej fazie konkursu powstają koszty związane z jego organizacją takie jak: wypłaty dla sędziów, wypłaty nagród. Konsekwencją powyższej sytuacji jest konieczność opodatkowania opłat rejestracyjnych, które następnie powodowałaby obowiązek odprowadzania znacznych zaliczek na podatek dochodowy za miesiące, w których odnotowano ich wpływ na konto bankowe, bez możliwości pomniejszenia przychodu o koszty związane z organizacja konkursu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z ogólną regułą zawartą w art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ogólną zasadę ustalania momentu uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej określa art. 14 ust. 1c ww. ustawy, w myśl którego za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Zgodnie jednak z art. 14 ust. 1e cytowanej ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Z kolei, w myśl art. 14 ust. 1i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku otrzymania przychodu z działalności gospodarczej, do którego nie stosuje się ust. 1c, 1e i 1h, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika generalna zasada, że przychód podatkowy dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, w przypadku świadczenia usług powstaje w dniu wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi.

Wyjątek od tej zasady stanowi:

  • wystawienie faktury w terminie wcześniejszym niż faktyczne wykonanie usługi albo częściowe wykonanie usługi – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień wystawienia faktury (o ile uregulowanie należności nie nastąpiło wcześniej),
  • uregulowanie należności przed wykonaniem usługi albo częściowym wykonaniem usługi – datą powstania przychodu będzie w tym przypadku dzień otrzymania należności (o ile wcześniej nie wystawiono faktury).

Nie można jednak utożsamiać pojęcia „uregulowania należności”, o którym mowa w art. 14 ust. 1c pkt 2 ustawy z otrzymaną zaliczką bądź przedpłatą.

W myśl art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Regulacje zawarte w powyższym przepisie stanowią zatem odstępstwo od ogólnej reguły ustalania przychodu z działalności gospodarczej, a warunkiem jego zastosowania jest okoliczność, że otrzymane lub należne kwoty mają charakter zaliczek (przedpłat) na poczet usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.

Zgodnie z definicją wskazaną w „Małym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1994), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności. Zatem zaliczkę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Natomiast przedpłata to część ceny towaru (lub usługi), wpłacona w celu uzyskania gwarancji jego zakupu (lub wykonania usługi) w określonym terminie.

Należy jednak zwrócić uwagę, że nie zawsze wcześniejsze otrzymanie należności (przed ostatecznym wykonaniem usługi) oznacza zaliczkę lub przedpłatę, która nie powoduje powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej. O kwalifikacji otrzymanej zapłaty jako przychodu lub jako przedpłaty (zaliczki) decyduje charakter tej zapłaty. Przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny. Fakt, że dana wpłata stanowi zaliczkę (przedpłatę) na poczet konkretnej usługi, która zostanie wykonana w następnym okresie sprawozdawczym, musi zatem wynikać z postanowień zawartej umowy i powinien znaleźć odzwierciedlenie w treści dokumentacji.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą związaną z realizacją konkursu architektonicznego ideowego, nierealizacyjnego, którego celem jest promocja autorów i najciekawszych projektów architektonicznych. Konkurs ma charakter międzynarodowy i otwarty - uczestnictwo nie wymaga posiadania wykształcenia kierunkowego lub specjalistycznych kwalifikacji. Projekty może zgłosić każda zainteresowana osoba, która jest pełnoletnia lub występuje przez swojego pełnoletniego opiekuna. Konkurs polega na publicznym ogłoszeniu naboru projektów, określeniu kryteriów oceny projektów, wskazaniu składu sędziowskiego, oraz na określeniu wysokości nagród finansowych, które zostaną wypłacone autorom najlepszych projektów. Uczestnictwo w konkursie wiąże się z dokonaniem „płatności rejestracyjnej” przez uczestnika, który następnie otrzymuje indywidualny numer konkursowy. Wnioskodawca po pobraniu opłaty rejestracyjnej nie wystawia faktury. Wskazana we wniosku opłata rejestracyjna ma formę zaliczki. Uczestnicy konkursu nie ponoszą innych opłat, poza opłatą rejestracyjną. Wnioskodawca wykonuje usługę dla uczestników konkursu w następnym okresie sprawozdawczym (po zakończeniu rejestracji uczestników i naboru projektów).

Z cytowanego powyżej przepisu art. 14 ust. 1c ww. ustawy, wynika jednoznacznie, że w celu ustalenia daty powstania przychodów należnych, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy doszło do zaistnienia okoliczności wskazanych w zdaniu wstępnym art. 14 ust. 1c. Jeżeli więc dojdzie do wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, bez wystawienia faktury albo uregulowania należności, wówczas należy uznać, że decydujące będzie wydanie towarów lub wykonanie usługi i to w tym dniu powinien zostać wykazany przychód należny z tego tytułu.

Natomiast wykazanie przychodów należnych z tytułu wykonywania usług w innej dacie niż dzień wykonania usługi (częściowego wykonania usługi), a więc w dniu wystawienia faktury albo w dniu uregulowania należności, będzie możliwe, gdy wystawienie faktury albo uregulowanie należności będzie miało miejsce przed wykonaniem usługi. Uregulowanie należności przed dniem wykonania usługi oznaczać będzie, że przychód musi zostać wykazany w dacie uregulowania należności, zgodnie z zasadą, że przychód ten nie może powstać później niż dzień uregulowania należności (o ile wcześniej nie wystawiono faktury).

Zgodnie z art. 44 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h.

W myśl z art. 44 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy o których mowa w ust. 1 są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne, począwszy od miesiąca w którym dochód ten przekroczył kwotę powodującą obowiązek zapłacenia podatku.

Jak zatem wskazuje Wnioskodawca uczestnictwo w konkursie wiąże się z dokonaniem płatności rejestracyjnej. Poniesienie powyższej opłaty rejestracyjnej stanowi warunek wzięcia udziału w konkursie organizowanym przez Wnioskodawcę, o czym stanowi regulamin konkursu. Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedmiotowe opłaty rejestracyjne wnoszą wszyscy chętni do wzięcia udziału w konkursie. Opłata ta nie jest opłatą należną tylko u osób, które zdobędą w wyniku konkursu nagrody. Nie można więc uznać, że ww. opłaty rejestracyjne wnoszone w momencie przystąpienia do udziału w konkursie stanowią zaliczkę na poczet przyszłej należności.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że ustalenie momentu powstania przychodu z tytułu pobieranych przez Wnioskodawcę opłat rejestracyjnych, winno nastąpić zgodnie z art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. w dniu uregulowania należności. Przychód powstanie zatem w dacie faktycznego otrzymania środków, tj. w dniu wpływu środków pieniężnych na konto Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj