Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/4511-398/15-8/16-S/AP
z 21 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) w zw. z art. 16 ustawy z dnia 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 1649) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, w związku prawomocnym wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Łd 85/16 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 23 czerwca 2016 r.) stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2015 r. (data wpływu 14 lipca 2015 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 września 2015 r. (data wpływu 30 września 2015 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 18 września 2015 r., Nr IPTPB1/4511-398/15-2/AP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 18 września 2015 r. (data doręczenia 21 września 2015 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 25 września 2015 r. (data wpływu 30 września 2015 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 28 września 2015 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca planuje zorganizować konkurs dla swoich klientów. Celem konkursu jest wsparcie sprzedaży (zachęcenie klientów do zakupu danych produktów u Wnioskodawcy). Zasady konkursu są określone w regulaminie konkursu.

Zgodnie z regulaminem, uczestnikami konkursu będą osoby fizyczne, które należy podzielić na 3 kategorie:

  1. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej,
  2. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale nabywające towary bez związku z prowadzoną działalnością,
  3. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które nabywają towary w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

Zgodnie z regulaminem konkursu, konkurs będzie dwuetapowy. W ramach pierwszego etapu uczestnicy konkursu będą zbierać punkty za zakupy dokonane u Wnioskodawcy w wysokości określonej w regulaminie konkursu, dokonane w swoim lub cudzym imieniu. Wolumen zakupów sam w sobie nie gwarantuje wygranej w konkursie. Uczestnicy, którzy zbiorą największą ilość punktów w określonym przez organizatora okresie, będą mieli możliwość uczestniczenia w drugim etapie konkursu, polegającym na udzieleniu poprawnej odpowiedzi na kilka pytań konkursowych. Poprawna odpowiedź na 3 pytania jest warunkiem koniecznym dla otrzymania nagrody rzeczowej lub karty przedpłaconej. Nagrody będą wydawane przez Wnioskodawcę. Nagrody będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Podatnikiem jest uczestnik konkursu. Zgodnie z regulaminem, dla uzyskania nagrody nie ma znaczenia, czy kupujący nabywa towary w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, gdyż celem konkursu jest nagradzanie kupujących, którzy dokonują zakupów na najwyższe kwoty oraz jednocześnie posiadających największą wiedzę o ofercie sprzedającego.

W piśmie z dnia 25 września 2015 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazano, że:

  1. Przedmiot działalności Wnioskodawcy to:
  2. PKD 46.13.Z - działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych,
    PKD 46.18.Z - działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów,
    PKD 46.19.Z - działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,
    PKD 46.73.Z - sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia,
    PKD 46.75.Z - sprzedaż hurtowa wyrobów chemicznych,
    PKD 46.76.Z - sprzedaż hurtowa pozostałych półproduktów,
    PKD 46.77.Z - sprzedaż hurtowa odpadów i złomu,
    PKD 49.41.Z - transport drogowy towarów,
    PKD 52.21.Z - działalność usługowa wspomagająca transport lądowy,
    PKD 71.11.Z - działalność w zakresie architektury,
    PKD 71.12.Z - działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne,
    PKD 73.12.C - pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet),
    PKD 73.12.D - pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach,
    PKD 77.32.Z - wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych,
    PKD 82.11.Z - działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura,
    PKD 82.30.Z - działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów.
  1. Organizatorem konkursu jest Wnioskodawca. Partnerami konkursu są pozostałe spółki powiązane z Nim kapitałowo.
  2. Dla uzyskania nagrody konieczne jest oprócz zebrania odpowiedniej liczby punktów udzielenie prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 3 z 5 zadanych pytań. Powoduje to, że zdaniem Wnioskodawcy, konkurs nie ma charakteru sprzedaży premiowej.
  3. Konkurs nie jest konkursem z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu. Pytania konkursowe dotyczą produktów znajdujących się w asortymencie oraz działalności Wnioskodawcy i powiązanych z Nim kapitałowo spółek.
  4. Konkurs będzie zachęcał do zakupu wszelkich produktów znajdujących się w asortymencie organizatora i partnerów konkursu. Partner może indywidualnie przyjąć korzystniejszy system naliczania punktów za zakup danego produktu w celu zwiększenia jego sprzedaży. Jednak działania te planowo nie mają mieć charakteru regularnego.
  5. Element rywalizacji będzie polegał na tym, że do drugiego etapu konkursu zapraszani przez partnera będą ci uczestnicy konkursu, którzy uzyskali w danym okresie największą liczbę punktów. Nagrody otrzymają ci, którzy poprawnie odpowiedzą na co najmniej 3 z 5 pytań.
  6. Co do zasady konkurs nie jest organizowany dla pracowników, a dla klientów. Nie ma jednak w regulaminie konkursu wyraźnego wyłączenia uczestnictwa w konkursie dla pracowników. Pracownik może uczestniczyć w konkursie na takich zasadach jak osoba trzecia, tzn. musi uzbierać odpowiednią liczbę punktów i udzielić prawidłowej odpowiedzi na pytania.
  7. Celem konkursu jest zwiększenie sprzedaży produktów znajdujących się w asortymencie Wnioskodawcy oraz innych partnerów.
  8. Wnioskodawca będzie ponosił koszty nabycia produktów przeznaczonych na nagrody.
  9. Wartość nagród będzie zależała od ilości zebranych punktów. Nie została określona wartość maksymalna nagrody. Może ona przekroczyć kwotę 760 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nagrody otrzymane przez uczestnika konkursu podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ryczałtowej 10% wysokości podatku bez względu na to, czy zakup ma związek z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, czy też w przypadku uczestników konkursu prowadzących działalność gospodarczą i nabywających towary w związku z tą działalnością, wartość nagrody ma być doliczona do przychodu przedsiębiorcy i opodatkowania na zasadach ogólnych według skali, wynikającej z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub zgodnie z wyborem przedsiębiorcy podatkiem liniowym przewidzianym w art. 30c ust. 1 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, tak zorganizowana akcja promocyjna jest konkursem, od którego Wnioskodawca, jako płatnik, będzie miał obowiązek pobrać podatek na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 bez względu na to, czy uczestnik konkursu uczestniczy w konkursie i nabywa towary w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Wnioskodawcy, tak zorganizowana akcja marketingowa, zwłaszcza pierwszy etap, ma widoczny charakter rywalizacji i w związku z tym jest konkursem, a nagrody za udział w konkursie podlegają opodatkowaniu podatkiem w ryczałtowej 10% wysokości. Wnioskodawca opiera swoje stanowisko na dotychczasowym orzecznictwie sądów administracyjnych.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 232/13: „ art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. jest przepisem szczególnym i nie zawiera żadnego ograniczenia podmiotowego, które uniemożliwiałoby objęcie jego zakresem osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Tym samym, nie wyklucza on zastosowania zryczałtowanego podatku dochodowego do przychodów przedsiębiorców stanowiących nagrody i wygrane w konkursach organizowanych przez kontrahentów tych przedsiębiorców.”

Podobnie do kwestii opodatkowania nagród odniósł się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 4 sierpnia 2006 r., sygn. akt II FSK 304/05. Stwierdzono tam, że: „ art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, jak i niemających. Nie ma żadnych podstaw, aby z zakresu znaczeniowego zwrotu frazeologicznego „wygrane w konkursach” wyłączać nagrody związane z działalnością gospodarczą.”

Należy zatem za NSA przyjąć, że „regulacja z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności, a związek konkursu z działalnością gospodarczą podatnika nie wpływa na sposób opodatkowania wygranej (nagrody)”, która zostanie opodatkowana w stawce 10% wartości nagrody, a płatnikiem podatku będzie podmiot wydający nagrodę w konkursie.

W dniu 14 października 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, wydał interpretację indywidualną Nr IPTPB1/4511-398/15-4/AP, w której uznał stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie dla uczestników będących:

  • osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, ale nabywającymi towary bez związku z prowadzoną działalnością – za prawidłowe,
  • osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, które nabywają towary w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą – za nieprawidłowe.

Interpretację indywidualną z dnia 14 października 2015 r., Nr IPTPB1/4511-398/15-4/AP, doręczono Wnioskodawcy w dniu 19 października 2015 r.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem, Wnioskodawca na mocy art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718), pismem z dnia 22 października 2015 r. (data wpływu 26 października 2015 r.), wezwał tutejszy Organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, zawartej w piśmie z dnia 20 listopada 2015 r., Nr IPTPB1/4511-1-46/15-2/AP (doręczonej w dniu 25 listopada 2015 r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany przedmiotowej indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, podtrzymując argumentację zawartą w interpretacji.

Na powyższą interpretację indywidualną przepisów prawa, podatkowego z dnia 14 października 2015 r., Nr IPTPB1/4511-398/15-4/AP, Wnioskodawca, reprezentowany przez pełnomocnika, wniósł za pośrednictwem tutejszego Organu, skargę z dnia 14 grudnia 2015 r. (data wpływu 21 grudnia 2015 r.) do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi.

Pismem z dnia 18 stycznia 2016 r., Nr IPTPB1/4511-3-43/15-2/AP, tutejszy Organ udzielił odpowiedzi na ww. skargę wnosząc o jej oddalenie.

Wyrokiem z dnia 23 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Łd 85/16, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 14 października 2015 r., Nr IPTPB1/4511-398/15-4/AP.

W uzasadnieniu wyroku Sąd wskazał, że złożony przez Wnioskodawcę wniosek o wydanie interpretacji podatkowej dotyczył kwestii opodatkowania nagród w konkursie dla osób fizycznych, które nabywając towary, uzyskują możliwość uczestniczenia w konkursie i wygrywania nagród. Zgodnie z regulaminem tego konkursu, osoby, które dokonują zakupu u partnerów konkursu, otrzymują określoną w regulaminie i polityce punktów liczbę punktów. Te osoby, które zgromadzą największą liczbę punktów (element rywalizacji) mogą wziąć udział w II etapie konkursu, polegającym na udzieleniu odpowiedzi na pytania związane z asortymentem i działalnością organizatora oraz partnerów konkursu. Warunkiem uzyskania nagrody jest prawidłowa odpowiedź na 3 z 5 zadanych pytań. Pytania nie są z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ani sportu. Nagrody są określone w katalogu nagród i są nagrodami rzeczowymi lub kartami przedpłaconymi, ich wartość może przekraczać 760 zł, a akcja nie ma charakteru sprzedaży premiowej. Ponadto, prowadzenie działalności gospodarczej nie jest warunkiem koniecznym uczestniczenia w konkursie, o czym przesądza wprowadzony przez Wnioskodawcę podział uczestników na 3 kategorie: a) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, b) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale nabywające towary bez związku z prowadzoną działalnością, c) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, które nabywają towary w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą.

Tymczasem, w ocenie Sądu, w zaskarżonej interpretacji, Organ w sposób nieuprawniony przyjął, że warunkiem koniecznym udziału osoby fizycznej w konkursie jest prowadzenie działalności gospodarczej (str. 7 interpretacji). Dokonując takiej modyfikacji okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego Organ dopuścił się naruszenia przepisu art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, co zostało trafnie podniesione w skardze.

Zdaniem Sądu, zgodzić należy się przy tym z Wnioskodawcą, że właśnie to, podjęte z naruszeniem przepisów ustalenie Organu, które w istocie nie powinno mieć miejsca w tej sprawie, doprowadziło do błędnego rozumienia przez Organ istoty tego konkursu.

W ocenie Sądu, zasadniczy spór w niniejszej sprawie dotyczy możliwości zastosowania w realiach zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez względu na to, czy zakup, a co za tym idzie uczestnictwo w konkursie, ma związek z działalnością gospodarczą.

Sąd wskazał, że w ocenie Wnioskodawcy, opisana we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej zorganizowana akcja promocyjna jest konkursem, od którego pobiera się podatek na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bez względu na to, czy uczestnik konkursu uczestniczy w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tym samym, Wnioskodawca, jako płatnik, będzie miał obowiązek pobrać podatek na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy bez względu na to, czy uczestnik konkursu uczestniczy w konkursie i nabywa towary w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jak wskazał Sąd, zdaniem Organu interpretującego, Wnioskodawca jako organizator konkursu, którego uczestnikami będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale nabywające towary bez związku z prowadzoną działalnością, jest obowiązany do pobrania 10% zryczałtowanego podatku dochodowego od wartości nagród przekazanych uczestnikom (zdobywcom nagród), zgodnie z regulaminem konkursu. W konsekwencji, w myśl art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca jako płatnik obowiązany będzie pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych świadczeń (wypłat) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych, z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy. Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa powyżej, nie będą pieniądze, obowiązkiem podatnika jest wpłacenie płatnikowi należnego zryczałtowanego podatku dochodowego, przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia, co ściśle wynika z art. 41 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwzględnieniem postanowień art. 42 ust. 1 i 1a tej ustawy. Z kolei w odniesieniu do uczestników konkursu będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, które nabywają towary w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Organ interpretujący stwierdził, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, który podlega opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu. Tak więc, w ocenie Organu interpretującego, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą wartość nagrody otrzymanej w konkursie winny zaliczyć do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. W ocenie Sądu, za prawidłowe w niniejszej sprawie należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, co tym samym czyni zasadne podniesione przez Niego zarzuty naruszenia przepisów prawa materialnego w niniejszej sprawie. Kwestia, że opisana we wniosku o wydanie interpretacji zorganizowana akcja marketingowa jest konkursem, nie budzi jednak sporu między stronami. Do opisanego zdarzenia znajduje zatem zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Podkreślić przy tym należy, że powołany przepis nie wprowadza żadnych wyłączeń podmiotowych uzasadniających brak możliwości jego zastosowania do uczestników konkursów będących osobami fizycznych nabywającymi produkty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Stosownie zaś do art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania zaskarżonej interpretacji, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (czyli osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13 i 14 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że w odniesieniu do nagród w konkursach ustawodawca nakazuje organizatorowi pełnienie funkcji płatnika i nie przewiduje w tym zakresie żadnych odstępstw, w tym zwłaszcza odstępstw dotyczących uczestników prowadzących działalność gospodarczą. W rozpoznawanej sprawie, konkurs zorganizowany przez Wnioskodawcę posiada regulamin, w którym wskazane są kryteria wyłaniania zwycięzcy, a co za tym idzie, spełnione zostaną warunki dla zastosowania opodatkowania, przewidzianego w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, przychód z tytułu nagród, uzyskanych przez zwycięzców konkursu, tj. przez kontrahentów Wnioskodawcy, będzie podlegał opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, w oparciu o przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy. Dokonując powyższej wykładni przepisów Sąd podzielił prezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych stanowisko dotyczące opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie dla uczestników będących osobami fizycznymi (zob. np. wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2015 r., sygn. akt II FSK 232/13, wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 stycznia 2016 r., sygn. akt III SA/Wa 523/15).

Sąd zwrócił przy tym uwagę, że przyjmując odmienne stanowisko w powyższej kwestii Organ interpretujący w zaskarżonej interpretacji nie wyjaśnił, dlaczego uznał stanowisko Wnioskodawcy dotyczące opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie dla uczestników będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą i nabywającymi produkty w związku z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą za nieprawidłowe, czym naruszył przepis art. 14c § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

W dniu 23 czerwca 2016 r. do tutejszego Organu wpłynął odpis prawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Łd 85/16.

Z uwagi na powyższe ponownemu rozpatrzeniu podlega złożony w dniu 14 lipca 2015 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie, uzupełniony pismem z dnia 25 września 2015 r. (data wpływu 30 września 2015 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Łd 85/16  stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania nagród z tytułu wygranej w konkursie – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.).

Podkreślić należy również, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku ORD-IN dokumentów, tj. regulaminu konkursu (jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem).

Tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Należy wskazać także, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania uchylonej interpretacji, tj. na dzień 14 października 2015 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj