Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/4511-805/16-3/MS2
z 7 września 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2016 r. (data wpływu 27 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodów z tytułu świadczenia usług doradczych do odpowiedniego źródła przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodów z tytułu świadczenia usług doradczych do odpowiedniego źródła przychodów.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej w przedmiocie w szczególności 70.22.Z. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca posiada wiedzę, że zostanie w przyszłości powołany na podstawie odpowiedniej czynności w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030, z późn. zm.), zwanej dalej: „Ksh”), do pełnienia funkcji członka zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej: „Spółka”. Wnioskodawca nie świadczył nigdy pracy na rzecz Spółki jako pracownik w ramach stosunku pracy. W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nawiąże, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, powołana na stanowisko członka zarządu Spółki, współpracę ze Spółką w ramach umowy o zarządzanie Spółką, zwanej dalej: „Umowa o zarządzanie”. W Umowie o zarządzanie Strony wprost wskażą, że Wnioskodawca został powołany do pełnienia funkcji członka zarządu, jak również że jest on przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą obejmującą między innymi usługi zarządzania przedsiębiorstwami i doradztwo w zakresie zarządzania. Przedmiotem Umowy o zarządzanie będzie powierzenie przez Spółkę i przyjęcie przez Wnioskodawcę do wykonywania usług zarządzania polegających na osobistym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki przypisanymi do funkcji Wnioskodawcy w zarządzie Spółki. Wnioskodawca na podstawie Umowy o zarządzanie zobowiąże się do prowadzenia spraw Spółki i jej reprezentowania z najwyższą starannością i sumiennością ocenianą przy uwzględnieniu profesjonalnego charakteru działalności. W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie otrzymywał od Spółki na podstawie Umowy o zarządzanie wynagrodzenie w odstępach comiesięcznych, płatne z dołu na podstawie faktury VAT wystawionej przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem posiadającym wiedzę, kwalifikacje, umiejętności i doświadczenie również w dziedzinie usług doradczych - z uwagi w szczególności na profil wykształcenia Wnioskodawcy - Wnioskodawca planuje w zdarzeniu przyszłym zawarcie, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, odrębnych umów cywilnoprawnych w zakresie usług doradczych i szeroko pojętego konsultingu biznesowego z podmiotami trzecimi, innymi niż Spółka („Umowy o świadczenie usług doradczych”). Należy przy tym podkreślić, że Wnioskodawca zamierza kontynuować prowadzenie własnej jednoosobowej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług w zakresie doradztwa. W zamian za świadczenie na rzecz Spółki specjalistycznych usług zarządzania Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie, płatne w odstępach comiesięcznych, na podstawie faktury VAT wystawionej w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy Spółce na podstawie Umowy o zarządzanie. W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie zatem równocześnie stroną więcej niż jednej umowy cywilnoprawnej: Umowy o zarządzanie zawartej ze Spółką i Umów o świadczenie usług doradczych zawartych z innymi niż Spółka podmiotami. Wnioskodawca planuje, w związku z rozpoczęciem świadczenia usług zarządzania Spółką i usług doradczych na rzecz podmiotów trzecich, złożenie do Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy z tytułu Umowy o zarządzanie i Umów o świadczenie usług doradczych stawką liniową. Wnioskodawca, jako członek zarządu Spółki, prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie w szczególności usług zarządzania, po zawarciu ze Spółką Umowy o zarządzanie będzie świadczył usługi na rzecz Spółki w tym zakresie, jak również będzie świadczył na rzecz innych niż Spółka podmiotów usługi doradcze i wsparcia biznesowego w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej na podstawie zawieranych w tym celu odrębnych Umów o świadczenie usług doradczych. Zatem Wnioskodawca będzie stroną odrębnych umów cywilnoprawnych: zawartej ze Spółką, jako jej członek zarządu, Umowy o zarządzanie Spółką oraz Umów o usługi doradcze z podmiotami innymi niż Spółka (umowy cywilnoprawne o świadczenie usług doradczych).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca ma otrzymywać na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej ze Spółką, może zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i czy w związku z tym Wnioskodawca ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 30c ww. ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług doradczych? W zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca pełni przedmiotowe usługi zarządcze na rzecz Spółki na podstawie wskazanej Umowy o zarządzanie oraz pełni usługi doradcze na rzecz innych niż Spółka podmiotów, na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych o usługi doradcze.
  2. Czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca ma otrzymywać na podstawie Umów o świadczenie usług doradczych zawartych z podmiotami innymi niż Spółka, której jest członkiem zarządu i z którą wiąże go Umowa o zarządzanie, może zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i czy w związku z tym Wnioskodawca ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 30c ww. ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług doradczych w sytuacji, gdy Wnioskodawca pełni przedmiotowe usługi na rzecz innych, niż Spółka podmiotów na podstawie zawieranych Umów o świadczenie usług doradczych przy czym otrzymuje on także, niezależnie od przychodu z tytułu Umów o świadczenie usług doradczych, wynagrodzenie od Spółki na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej ze Spółką, której pozostaje członkiem zarządu?

Odpowiedź na pytanie Nr 2 stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. W zakresie pytania Nr 1 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy.


Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy wynagrodzenie, które Wnioskodawca ma otrzymywać na podstawie Umów o świadczenie usług doradczych zawartych z podmiotami innymi, niż Spółka, której jest członkiem zarządu i z którą wiąże go Umowa o zarządzanie, może zostać zakwalifikowane jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT i w związku z tym Wnioskodawca ma prawo opodatkowania stawką liniową podatku dochodowego od osób fizycznych wynoszącą 19% podstawy obliczenia podatku na zasadach wskazanych w art. 30c ww. ustawy dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia w ramach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej usług doradczych w sytuacji, gdy Wnioskodawca pełni przedmiotowe usługi na rzecz innych, niż Spółka podmiotów na podstawie zawieranych Umów o świadczenie usług doradczych przy czym równocześnie otrzymuje on od Spółki wynagrodzenie na podstawie Umowy o zarządzanie zawartej ze Spółką, przy czym pozostaje on członkiem zarządu Spółki. Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT „podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.”. Natomiast zgodnie z przepisem art. 9a ust. 2 przedmiotowej ustawy „podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej”. W związku z powyższym w zdarzeniu przyszłym wobec złożenia przez Wnioskodawcę oświadczenia aktualizującego o wyborze sposobu opodatkowania stawką liniową zgodnie z ww. przepisem i brakiem przesłanek wyłączających możliwość zastosowania liniowej stawki podatku dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu świadczenia usług doradztwa i konsultingu biznesowego na rzecz podmiotów trzecich (innych, niż Spółka z którą będzie wiązała Wnioskodawcę Umowa o zarządzanie) będzie podlegał opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

Wnioskodawca podkreśla, że działalność, którą zamierza wykonywać w ramach Umowy o usługi doradcze na rzecz podmiotów innych, niż Spółka, podlega definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, tj. za pozarolniczą działalność gospodarczą rozumie się działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową; polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż; polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, która prowadzoną jest we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do przychodów z innych źródeł wymienionych w ustawie o PIT. Jak wskazuje się w doktrynie prawa: „Jeśli podmiot osiągać będzie w sposób stały i zorganizowany przychody, które można będzie zaklasyfikować do innego źródła przychodów, niż gdyby były osiągane w sposób incydentalny, wówczas ta stałość i zorganizowanie mogą mieć rozstrzygające znaczenie dla uznania, że dany przychód pochodzi z działalności gospodarczej. (...) W konsekwencji należy uznać, że jeśli dana osoba prowadzi w sposób zorganizowany i ciągły pewną aktywność zarobkową, to - choćby nawet przychody uzyskiwane w następstwie tych działań dawały się zaliczyć do innych źródeł przychodu, gdyby nie właśnie owo zorganizowanie i ciągłość działań - uzyskiwane przez nią przychody powinny być zaliczone do przychodów z działalności gospodarczej.” (por. Bartosiewicz Adam, PIT. Komentarz, wyd. V, LEX 2015).

W zdarzeniu przyszłym nie ziści się żadna z przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 5b ustawy o PIT, bowiem Wnioskodawca, działając jako doradca podmiotów innych, niż Spółka, będzie ponosił wobec osób trzecich odpowiedzialność za rezultat podejmowanych przez siebie czynności i ich wykonywanie - włącznie z odpowiedzialnością za popełnienie czynów niedozwolonych; czynności będą wykonywane w miejscu i czasie wybranym przez Wnioskodawcę, które nie podlegają i wyznaczeniu przez podmiot, na rzecz którego świadczone będą usługi doradcze, ponadto Wnioskodawca będzie zachowywał pełną niezależność przy wykonywaniu usług, nie będą one w szczególności świadczone pod kierownictwem ww. podmiotów; Wnioskodawca będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną przez siebie działalnością, między innymi ryzyko nieosiągnięcia w danym okresie dochodów z działalności lub obniżenia wynagrodzenia w przypadku nieprawidłowego wywiązywania się z postanowień Umowy o świadczenie usług doradczych, obowiązek zachowania poufności wobec podmiotów, odpowiedzialność cywilnoprawną wobec podmiotów i osób trzecich, w tym odpowiedzialność za działania i zaniechania osób, którymi może się posługiwać przy wykonywaniu Umowy o usługi doradcze, obowiązek ponoszenia we własnym zakresie kosztów związanych z wykonywaniem ww. Umowy.

Ponadto Wnioskodawca prowadzić będzie działalność gospodarczą w zakresie usług doradczych samodzielnie, nie jest w tym zakresie i nie będzie wspólnikiem spółki prawa handlowego. Przychody osiągane przez Wnioskodawcę nie będą także zaliczane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT. Nie będą one bowiem przychodami pochodzącymi ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracy nakładczej, emerytury lub renty; z działów specjalnych produkcji rolnej; z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, w tym również dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą; z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych, w tym odpłatnego zbycia praw majątkowych innych, niż nieruchomości lub ich części, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego i prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, działalności zagranicznej spółki kontrolowanej ani z innych źródeł.

W szczególności w opinii Wnioskodawcy nie można zaliczyć przychodów uzyskiwanych na podstawie Umowy o usługi doradcze do kategorii „przychodów z działalności wykonywanej osobiście”, gdyż kategoria ta została wyczerpująco uregulowana w przepisie art. 13 pkt 2 - 9 ustawy o PIT. Można z całą pewnością wykluczyć ww. przychody z kategorii przychodów pochodzących z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, oraz z uprawiania sportu, stypendiów sportowych przyznawanych na podstawie odrębnych przepisów oraz przychodów sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych; przychodów z działalności duchownych, osiąganych z innego tytułu niż umowa o pracę; przychodów z działalności polskich arbitrów uczestniczących w procesach arbitrażowych z ¡partnerami zagranicznymi; przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związanych z pełnieniem obowiązków społecznych i lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek; przychodów osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychodów biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychodów z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej (por. art. 13 ust. 2-6 ustawy o PIT). Odnosząc się natomiast do kategorii przychodów z działalności wykonywanej osobiście uregulowanej przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o PIT, tj. „przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych” - Wnioskodawca pragnie podkreślić, że nie będzie członkiem zarządu, rady nadzorczej, komisji lub innych organów stanowiących podmiotów, na rzecz których świadczone będą usługi na podstawie Umowy o świadczenie usług doradczych.

Przychody te nie będą również należeć do kategorii wskazanej w art. 13 pkt 8 ustawy o PIT, tj. przychodów z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwanych wyłącznie od: osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej - gdyż wspomniany przepis statuuje wyjątek w postaci sytuacji uzyskiwania przychodów na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Przychody osiągane na podstawie Umów o świadczenie usług doradczych nie będą także kategorią określoną jako „uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej”, tj. art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, gdyż Umowy o świadczenie usług doradczych nie przewidują w swoich postanowieniach obowiązków zarządzania podmiotem trzecim, z którym będzie zawarta ww. Urnowa. W ramach obowiązków wynikających z Umów o świadczenie usług doradczych Wnioskodawca zobowiązuje się jedynie do świadczenia na rzecz podmiotu trzeciego szeroko pojętego doradzania z wykorzystaniem wiedzy, doświadczenia, umiejętności i specjalistycznych kwalifikacji Wnioskodawcy, przekazując na rzecz podmiotu trzeciego analizy, raporty, zestawienia, uwagi i opinie, zaś podmiot trzeci będzie uprawniony do skorzystania z powyższych usług Wnioskodawcy jednak będzie to pozostawione w pełni uznaniu podmiotu trzeciego uzależnione od podjęcia odpowiedniej decyzji przez organy kontrolne i zarządzające podmiotu trzeciego, zgodnie z odpowiednimi wewnętrznymi procedurami przyjętymi w tym podmiocie i na podstawie jego dokumentów korporacyjnych. Wnioskodawca na podstawie Umów o świadczenie usług doradczych nie będzie posiadał w żadnym zakresie uprawnienia do wydawania podmiotowi trzeciemu wiążących poleceń. Podkreślić należy, że w ramach tych Umów nie zostanie zlecone Wnioskodawcy zarządzanie przedsiębiorstwem, a więc Umowy o świadczenie usług doradczych pozbawione będą podstawowego elementu charakterystycznego dla wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT umów. Istotny jest zdaniem Wnioskodawcy rzeczywisty, faktyczny zakres świadczonych w ramach działalności doradczej Wnioskodawcy usług. Analiza głównych świadczeń stron Umów o świadczenie usług doradczych prowadzi zatem do wniosku, że przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem czy też umowy o podobnym charakterze. Z uwagi na powyższe w opinii Wnioskodawcy przychody uzyskane na podstawie zawarcia w przyszłości (zdarzenie przyszłe) z podmiotami innymi, niż Spółka, Umowy o świadczenie usług doradczych nie będą podlegały zakwalifikowaniu jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, wskazane w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT ani też wskazane w art. 13 pkt 7 ani art. 13 pkt 9 ustawy o PIT. Przychody te zdaniem Wnioskodawcy stanowią przychody pochodzące z pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT. W związku z powyższym będą mogły one podlegać opodatkowaniu zgodnie z zasadami wskazanymi w przepisie art. 30c ustawy o PIT. Nie zmienia to charakteru ww. przychodów ani zakresu działalności gospodarczej przedsiębiorcy, którym jest, zgodnie z przedmiotem działalności według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) ujawnionym w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej 70.22.2. pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania.

Ponadto zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. Zgodnie zaś z art. 30c ust. 1 ustawy o PIT podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% „podatkiem liniowym” dotyczy - co do zasady - dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej (ze źródła przychodów pozarolnicza działalność gospodarcza). Podatnicy, których wolą jest wybór przedmiotowego sposobu opodatkowania, zobowiązani są do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jak zostało wskazane w ramach pytania 2 o zdarzenie przyszłe, Wnioskodawca planuje złożyć wobec Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego przedmiotowe oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu usług doradzania i konsultingu biznesowego na rzecz podmiotów innych, niż Spółka podatkiem liniowym.

Na poparcie prawidłowości swojego rozumowania i niniejszego stanowiska Wnioskodawca pragnie przytoczyć interpretacje Ministra Finansów wydawane wcześniej dla zdarzeń przyszłych i stanów faktycznych w podobnych sprawach. W interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 sierpnia 2015 r., znak: IBPB-1-1/4511-216/15/ZK Organ wskazał w szczególności, że „na gruncie prawa podatkowego, o kwalifikacji przychodów uzyskiwanych ramach wykonywanej działalności do określonego źródła przychodu decyduje rzeczywisty, faktyczny zakres świadczonych w ramach tej działalności usług. W tym też kontekście opierając się na opisie usług doradczych, które Wnioskodawczyni zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umów zawartych ze spółkami X i Y należy uznać, że przedmiotowych usług nie można zakwalifikować jako uzyskiwanych w ramach kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, czy też umowy o podobnym charakterze. W przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego, w ramach tych umów, nie zlecono Wnioskodawczyni zarządzania przedsiębiorstwem, a więc umowy o świadczenie usług doradczych pozbawione będą podstawowego elementu charakterystycznego dla wymienionych umów. Stwierdzić zatem należy, że usługi doradcze w zakresie opisanym we wniosku, w którym wskazano m.in., że Umowy o świadczenie usług doradczych nie będą miały charakteru umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub innych umów o podobnym charakterze, można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. (...) Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne stwierdzić należy, że na gruncie niniejszej sprawy na możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez Wnioskodawczynię ze świadczenia usług doradczych tzw. podatkiem liniowym nie ma wpływu fakt, że pełni ona na podstawie powołania funkcję Prezesa zarządu spółki X, na rzecz której usługi te będą również świadczone.

Przychody z tego tytułu stanowią bowiem przychody z działalności wykonywanej osobiście i nie są wykonywane na podstawie stosunku pracy, czy też spółdzielczego stosunku pracy, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”. Również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 11 sierpnia 2015 r., znak: IBPB-1-1/4511-184/15/ZK, w której Wnioskodawca wskazał, że pełni funkcję członka zarządu spółki handlowej i zarazem zawarł ze spółką umowę o usługi doradcze, Organ stanął na stanowisku, że jeżeli w istocie jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki wyłącznie usługi doradcze (nie wykonuje żadnych czynności kierowania, czy zarządzania), a ponadto świadczone usługi nie są tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach umowy o pracę zawartej z tą spółką, to uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą być opodatkowane „podatkiem liniowym”, tj. na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”. Takie samo rozstrzygnięcie merytoryczne sprawy wydał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 13 kwietnia 2016 r., znak: IBPB-1-1/4511-204/16/ZK oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 13 kwietnia 2016 r., znak: IBPB-1-1/4511-203/16/ZK.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w ramach zdarzenia przyszłego wskazanego w pytaniu nr 2 niniejszego wniosku Wnioskodawca świadczy na rzecz podmiotów innych, niż Spółka, na podstawie odrębnych Umów o świadczenie usług doradczych, usługi doradcze z zastrzeżeniem, że świadczone usługi nie stanowią zarządzania ww. podmiotami, to uzyskiwane z tego tytułu dochody mogą być opodatkowane „podatkiem liniowym”, tj. na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie zmienia takiej kwalifikacji okoliczność, że Wnioskodawca świadczy również, obok usług w ramach Umów o świadczenie usług doradczych zawartych z podmiotami trzecimi, usługi zarządzania na podstawie odrębnej Umowy o zarządzanie, którą zawarł ze Spółką, będąc jej członkiem zarządu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj