Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/4512-353/16/AD
z 3 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2016 r. (data wpływu 19 maja 2016 r.), uzupełnionym w dniu 14 lipca 2016 r. (opłata), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności organizowania kursu/szkolenia, kursu/szkolenia z wyżywieniem, kursu/szkolenia z zakwaterowaniem i kursu/szkolenia z wyżywieniem i zakwaterowaniem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 14 lipca 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności organizowania kursu/szkolenia, kursu/szkolenia z wyżywieniem, kursu/szkolenia z zakwaterowaniem i kursu/szkolenia z wyżywieniem i zakwaterowaniem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Spółka zamierza organizować kursy/szkolenia, na które uzyska akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Kursy/szkolenia będą sprzedawane w kilku wersjach:


  • kurs,
  • kurs wraz z wyżywieniem,
  • kurs z zakwaterowaniem,
  • kurs z wyżywieniem i zakwaterowaniem.


Wyżywienie do usług będzie dostarczała firma cateringowa lub będą nabywane od klientów zewnętrznych, a noclegi będą odbywać się w zasobach lokalowych Spółki albo będą nabywane od innych firm, np. hoteli. Ceny kursów będą zróżnicowane w zależności od tego, czy klient dokona zakupu tylko kursu, kursu wraz z wyżywieniem, kursu z zakwaterowaniem lub kursu z wyżywieniem i zakwaterowaniem.

Świadczone usługi stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Opcja wyboru wyżywienia i/lub zakwaterowania, z których skorzystają uczestnicy kursów jest niezbędna do wykonania usługi podstawowej, a jej głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do firm świadczących usługi w zakresie zakwaterowania i wyżywienia.

Gdyby Spółka nie świadczyła usługi kursu w formie kompleksowej, to niektórzy klienci mogliby nie skorzystać z jej oferty. Kursy w zależności od rodzaju będą trwały od kilku dni do kilku miesięcy, a nawet roku. Spółka zamierza w sposób kompleksowy zaoferować świadczenie usługi w formie kursu zawodowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy świadczenie usług w postaci kursów oraz kursów wraz z wyżywieniem lub noclegami lub wyżywieniem i noclegami po uzyskaniu przez Spółkę akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty będzie zwolnione od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie cztery wymienione w stanie faktycznym usługi, które będą oferowane klientom po uzyskaniu akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


    1. oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


    1. oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;


Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, co oznacza, że nie może skorzystać ze zwolnienia w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.


Z powyższego wynika więc, że dla oceny tego czy usługi szkoleń są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT, konieczne jest stwierdzenie:


  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy świadczone są przez podmiot, który uzyskał akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie tych usług.


Usługi kształcenia w formie kursów oferowanych przez Spółkę będą usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Spółka uzyska także na oferowane kursy akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wobec powyższego w przypadku sprzedaży oferowanych kursów bez opcji dodatkowych (wyżywienia/zakwaterowania) będzie mogła zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

Natomiast w odniesieniu do oferowanych kursów wraz z wyżywieniem, zakwaterowaniem lub wyżywieniem i zakwaterowaniem zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 17 i 17a ustawy.


Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub,
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Spółka będzie świadczyła usługę złożoną (kompleksową), która składać się będzie z rożnych świadczeń dodatkowych (oprócz szkolenia będzie to wyżywienie i/lub nocleg), których realizacja prowadzić będzie do jednego celu jakim jest świadczenie główne w postaci kursu.

Wobec powyższego dla sprzedaży kursów wraz ze świadczeniami dodatkowymi w postaci wyżywienia oraz noclegów, po uzyskaniu akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 29 w zw. z art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy o VAT, i usługi te będą zwolnione z opodatkowania na ich podstawie.


Reasumując Spółka uważa, że kursy/szkolenia, które będą sprzedawane w kilku opcjach jako:


  • kurs
  • kurs wraz z wyżywieniem
  • kurs z zakwaterowaniem
  • kurs z wyżywieniem i zakwaterowaniem

będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionych zdarzeń przyszłych, przy założeniu, że głównym celem świadczonych przez Spółkę dodatkowych usług związanych z realizowanymi kursami/szkoleniami, nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia, co oznacza, że jeżeli w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718 z późn. Zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj