Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.525.2016.1.AG
z 22 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2016 r. (data wpływu 1 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad rozliczenia dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad rozliczenia dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wraz z żoną jest właścicielem gospodarstwa rolnego. W jego ramach osiąga dochody z działów specjalnych produkcji rolnej (uprawa pieczarek). Pomiędzy Nim i żoną istnieje ustawowa wspólność majątkowa. Wobec Wnioskodawcy i Jego żony wydawane są decyzje w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej. Decyzje wydawane są oddzielnie na każdego z małżonków. Oprócz dochodów z działów specjalnych, Wnioskodawca osiąga również dochody z prowadzenia samodzielnie działalności gospodarczej.

Zgodnie z szacunkami Wnioskodawcy dochód osiągnięty w ramach działów specjalnych produkcji rolnej przekroczy w 2016 r. równowartość 1 200 000 Euro.

Do tej pory Wnioskodawca nie prowadził ksiąg rachunkowych dla działów specjalnych produkcji rolnej, natomiast dla potrzeb pozarolniczej działalności gospodarczej prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej był opodatkowany na podstawie norm szacunkowych dochodu. W trakcie roku obrotowego – na podstawie składanych przez Wnioskodawcę deklaracji PIT-6 – na podstawie decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego (PIT-7), płacone były zaliczki na poczet opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W jaki sposób obliczyć obrót, na potrzeby ustalenia obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, który to obowiązek wynika z przepisów art. 24a ust. 4 w zw. z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości Czy osiągany dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jako podstawa określenia limitu zobowiązującego do prowadzenia ksiąg rachunkowych:

  1. ma być podzielony w stosunku 50%/50% na Wnioskodawcę i Jego małżonkę,
  2. czy stanowi łączny dochód z działów specjalnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, z racji tego, że każdy z małżonków zajmuje się prowadzeniem gospodarstwa, co potwierdza posiadanie przez obojga stosownych decyzji w sprawie wymiaru zaliczek na podatek dochodowy, wydanych odrębnie dla każdego z małżonków, obrót na potrzeby obliczenia limitu równowartości 1 200 000 Euro powinien zostać obliczony odrębnie dla każdego z małżonków. Z racji tego, na potrzeby przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330, z późn. zm.), przekroczenie równowartości kwoty 1 200 000 Euro powinno być ustalane oddzielnie dla każdego z małżonków. Stąd też dopiero, gdy przychody Wnioskodawcy z gospodarstwa rolnego, obliczone jako 50% sumy przychodów wygenerowanych w ramach działów specjalnych, przekroczą równowartość kwoty 1 200 000 Euro, będzie On zobligowany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej jako: u.p.d.o.f.), źródłami przychodów są działy specjalne produkcji rolnej.

Stosownie do art. 24 ust. 4 ww. ustawy, dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.

W myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.f., przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy, w przypadku, gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych.

W myśl art. 24a ust. 4 u.p.d.o.f., obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody, w rozumieniu art. 14, za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, przepisy ustawy o rachunkowości, zwanej dalej „ustawą”, stosuje się, z zastrzeżeniem ust. 3, do mających siedzibę lub miejsce sprawowania zarządu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 Euro.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.p.d.o.f., małżonkowie podlegają odrębnemu opodatkowaniu od osiąganych przez nich dochodów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Przychody, które zostaną osiągnięte w 2016 r. przekroczą równowartość kwoty 1 200 000 Euro, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości. Stanowić one będą zysk z działów specjalnych produkcji rolnej, gdyż zostaną wygenerowane w ich ramach. Z tego tytułu, zysk ten musi zostać właściwie rozdysponowany pomiędzy obojga małżonków. Stanowisko takie prezentowane jest także w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in. w orzeczeniu Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 15 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Łd 1264/08, w którego uzasadnieniu znaleźć można następującą tezę: „Ponieważ małżonkowie K. nie byli w stanie określić, jaka część sprzedaży przypada odrębnie na każdą z tych osób, a w deklaracjach PlT-6 na 2006 r. podatnicy zgłosili produkcję w tych samych rozmiarach, organ podzielił na pół przychód netto z działów specjalnych produkcji rolnej, który w 2005 r. wyniósł 19 079 360,58 zł i przyjął, iż przypadł on po połowie każdemu z małżonków (...) Organ był uprawniony by dokonać takiego ustalenia”.

Ze względu na to, że gospodarstwo stanowi własność Wnioskodawcy oraz Jego żony, to na podstawie art. 8 ust. 1 u.p.d.o.f., przychód przypadający dla każdego z małżonków z tego gospodarstwa, powinien być określony proporcjonalnie do prawa do udziału w zysku. Powoływany przepis zawiera domniemanie równości prawa do udziału w zysku. Stąd też wyprowadzić należy wniosek, że przychody z gospodarstwa rolnego liczone dla każdego z małżonków z osobna wynosić będą połowę (50%) sumy przychodów z gospodarstwa rolnego. To z kolei prowadzi do wniosku, że dopiero, gdy ustalony w sposób przedstawiony powyżej przychód, przekroczy u każdego z małżonków osobno, określoną w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości równowartość kwoty 1 200 000 Euro, powstanie u każdego z małżonków (podatników) obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Natomiast brak przekroczenia tej kwoty oznaczać będzie, że Wnioskodawca będzie miał prawo opodatkować przychody przy wykorzystaniu norm szacunkowych dochodu, na podstawie art. 24 ust. 4 i art. 24 ust. 4a u.p.d.o.f.

Na poparcie swoich tez Wnioskodawca przytoczył następujące interpretacje podatkowe oraz orzeczenia sądów:

  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 kwietnia 2016 r., Nr ITPB1/4511-147/16/HD,
  • interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 kwietnia 2010 r., Nr ILPB1/415-27/10-4/AGr,
  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 15 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/Łd 1264/08.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zauważyć należy, że pierwsza część pytania zawiera sformułowanie „ w jaki sposób obliczyć obrót, na potrzeby ustalenia obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego”. Skoro jednak w pytaniu tym Wnioskodawca odwołał się do przepisów art. 24a ust. 4 i art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości, to uznano, że chodzi tu o dochody z działów specjalnych produkcji rolnej. Za prawidłowością tego wniosku przemawia również własne stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj