Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/4510-1-153/16-2/KP
z 12 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2016 r. (data wpływu 22 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania sprawozdania CIT-TP – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania sprawozdania CIT-TP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

„A” Sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) należy do międzynarodowej grupy G. Spółka prowadzi działalność w branży spożywczej jako producent pieczywa świeżego i mrożonego.

Spółka jest podmiotem mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i podlegającym w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (tj. podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu). Rok finansowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

Osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku podatkowym 2015 równowartość 10 mln euro i jednocześnie Spółka zakłada, że również w roku podatkowym 2016 oraz 2017 przychody (koszty), w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczą równowartość 10 mln euro.

W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca realizuje transakcje z podmiotami powiązanymi i będzie zobowiązany do sporządzania dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o PDOP.

Mając na uwadze powyższe, Spółka zakłada, że będzie jej dotyczył obowiązek dołączenia do zeznania podatkowego uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, o którym mowa w art. 2 pkt 6 Ustawy zmieniającej.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi natomiast to, od którego roku podatkowego będzie on zobowiązany do dołączenia do zeznania podatkowego za rok podatkowy (dalej również jako: Zeznanie CIT-8) wskazanego powyżej uproszczonego sprawozdania (dalej jako: Sprawozdanie CIT-TP).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia Sprawozdania CIT-TP dopiero za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2016 r., tj. w przypadku roku podatkowego zgodnego z rokiem kalendarzowym wraz z Zeznaniem CIT-8 za rok podatkowy 2017?

Zdaniem Wnioskodawcy będzie on zobowiązany do złożenia Sprawozdania CIT-TP dopiero za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2016 r., tj. w przypadku roku podatkowego zgodnego z rokiem kalendarzowym wraz Zeznaniem CIT-8 za rok podatkowy 2017 (w stosunku do którego obowiązek złożenia upłynie 31 marca 2018 r.).

Zgodnie z art. 27 ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.; dalej jako: ustawa o PDOP) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 1932: dalej jako: Ustawa zmieniająca), podatnicy obowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej, jeżeli ich przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, przekroczyły w roku podatkowym równowartość 10 000 000 euro, dołączają do zeznania podatkowego za rok podatkowy uproszczone sprawozdanie w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 1 ustawy o PDOP podatnicy, z wyjątkami niemającymi zastosowania w niniejszej sprawie, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym – do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Z kolei art. 27 ust. 7 ustawy o PDOP w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą stanowi, że wyrażone w euro wielkości, o których mowa w ust. 5 i 6, przelicza się na walutę polską po średnim kursie ogłaszanym przez Narodowy Bank Polski, obowiązującym w ostatnim dniu roboczym roku podatkowego poprzedzającego rok podatkowy, za który jest składane sprawozdanie, o którym mowa w ust. 5 i 6.

Natomiast w myśl art. 27 ust. 8 ustawy o PDOP w brzmieniu nadanym Ustawą zmieniającą, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzór uproszczonego sprawozdania, o którym mowa w ust. 5, uwzględniając informacje dotyczące podmiotów powiązanych, rodzaju powiązań z tymi podmiotami, rodzaju i przedmiotu transakcji lub innych zdarzeń, zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi, lub w związku z którymi zapłata należności dokonywana jest bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, a także kierując się potrzebą ułatwienia podatnikom poprawnego sporządzenia tego sprawozdania.

Spółka pragnie jednocześnie zauważyć, że przepisy regulujące obowiązek sporządzenia i zakres dokumentacji podatkowej (tj. art. 9a ust. 1-1g, 2b-2i, 3d, 4, 4a, 5, 7 i 8, art. 11 ust. 5a, art. 19 ust. 4 i art. 27 ust. 5 ustawy o PDOP), w brzmieniu nadanym Ustawą zmieniającą, stosuje się – zgodnie z art. 10 Ustawy zmieniającej – od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2016 r.

Wnioskodawca pragnie ponadto wskazać, że Ustawa zmieniająca – jak wynika z jej art. 14 wchodzi w życie z dniem 31 grudnia 2015 r., z wyjątkiem;

  1. art. 6 i art. 7, które wchodzą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia;
  2. art. 1 pkt 1 i 2, art. 2 pkt 6 w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 6, 7 i 9, art. 8 oraz art. 12, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.;
  3. art. 1 pkt 3, 4, 7 i 11, art. 2 pkt 1, 2, 3 i 6 w zakresie dotyczącym art. 27 ust. 5 i 8, art. 4, art. 10 oraz art. 11, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

W opinii Wnioskodawcy z przepisów przejściowych wynika zatem, że:

  1. art. 27 ust. 5 ustawy o PDOP, w brzmieniu nadanym Ustawą zmieniającą, stosuje się od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2016 r.;
  2. art. 27 ust. 5 i 8 ustawy o PDOP, w brzmieniu nadanym Ustawą zmieniającą, wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.

Powyższe znajduje również potwierdzenie w uzasadnieniu projektu Ustawy zmieniającej, gdzie wskazano, że: W zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji, przepisy art. 25 ust. 5a, art. 25a ust. 1-1f, 2b-2g, 3d, 4, 4a, 5, 7 i 8, art. 30d ust. 1 i art. 45 ust. 9-11 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 9a ust. 1-1f, 2b-2g, 3d, 4, 4a, 5, 7 i 8, art. 11 ust. 5a, art. 19 ust. 4 i art. 27 ust. 5 i 6 ustawy zmienianej w art. 2 (tj. ustawy o PDOP – przyp. Wnioskodawcy), stanowią, iż obowiązek ten powstanie od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2016 r. (druk nr 3697, VII kadencja Sejmu).

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro obowiązek sporządzania i składania Sprawozdania CIT-TP wraz z Zeznaniem CIT-8 powstaje dopiero od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2016 r., to odnosi się on do dochodów osiągniętych dopiero w tym roku podatkowym (i w latach następnych). Tym samym Sprawozdanie CIT-TP należy dołączyć do zeznania o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2016 r. i złożyć zgodnie z ogólnymi przepisami ustawy o PDOP właściwemu organowi podatkowemu do końca trzeciego miesiąca roku następnego.

Jak już wskazano powyżej, z przepisów przejściowych Ustawy zmieniającej wynika bowiem, że art. 27 ust. 5 ustawy o PDOP, w brzmieniu nadanym Ustawą zmieniającą, wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r., co w praktyce oznacza, że pierwsze uproszczone sprawozdanie będzie dotyczyło roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2016 r.

Ponadto Wnioskodawca pragnie wskazać, że również w projekcie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie określenia wzoru uproszczonego sprawozdania w sprawie transakcji z podmiotami powiązanymi lub innych zdarzeń zachodzących pomiędzy podmiotami powiązanymi lub w związku z którymi zapłata dokonywana jest bezpośrednio na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, które dołączono do wniesionego do Sejmu projektu Ustawy zmieniającej wynika, że rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. (§ 2 rozporządzenia).

W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że będzie zobowiązany do złożenia Sprawozdania CIT-TP dopiero za rok podatkowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2016 r., tj. wraz Zeznaniem CIT-8 za rok 2017 składanym do końca marca 2018 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj