Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.443.2016.2.KU
z 16 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2016 r. (data wpływu 10 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania 19% podatkiem liniowym przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 1 sierpnia 2016 r., Nr IPTPB1.4511.443.2016.1.KU, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 1 sierpnia 2016 r. (data doręczenia 4 sierpnia 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił wniosek pismem z dnia 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 9 sierpnia 2016 r.), nadanym dnia 5 sierpnia 2016 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest rezydentem podatkowym w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Wnioskodawca prowadzi własną działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT dla celów podatku od towarów i usług oraz z tytułu świadczonych usług doradczych. Wnioskodawca pełni na podstawie umowy o pracę funkcję Prezesa Zarządu w Spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”). Zarząd Spółki jest wieloosobowy. Zgodnie z umową o pracę Wnioskodawca, jako Prezes Zarządu, wykonuje na rzecz Spółki czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką, jak i reprezentuje Spółkę na zewnątrz.

Niezależnie od pełnienia funkcji Członka Zarządu Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki - w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej - usługi o charakterze doradczym, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie.

Usługi doradcze obejmować będą m.in:

  • przygotowywanie opracowań dotyczących strategii krótko i długoterminowych Spółki na rynku polskim,
  • uczestnictwo w negocjacjach i procesie zawierania umów z kontrahentami klientów Spółki,
  • przygotowanie analiz dla potrzeb bieżącej działalności kontrahentów Spółki,
  • przygotowanie w języku polskim i angielskim projektów ofert dla kontrahentów Spółki,
  • prowadzenie w języku polskim i angielskim korespondencji handlowej z kontrahentami,
  • opracowywanie koncepcji systemów dystrybucji i sprzedaży produktów Spółki,
  • przygotowywanie raportów i analiz w zakresie możliwości rozwoju rynku dla dystrybucji,
  • przygotowywanie zasad polityki handlowej, współtworzenie polityki cenowej Spółki,
  • przygotowywanie planów inwestycyjnych Spółki w formie raportów, analiz oraz szczegółowych harmonogramów itp.,
  • przygotowywanie rekomendacji w zakresie możliwości poprawy efektywności procesów biznesowych realizowanych w Spółce,
  • udzielanie konsultacji w zakresie decyzji inwestycyjnych dotyczących rozpoczęcia lub rozszerzenia produkcji o nowe asortymenty,
  • przygotowanie budżetu kosztów stałych w oparciu o wskazane przez zlecającego założenia,
  • opracowanie krótko i długoterminowych szczegółowych planów strategicznych w zakresie planowania zakupów asortymentu,
  • doradztwo w zakresie warunków bezpieczeństwa pracy, przestrzegania przepisów BHP,
  • doradztwo w zakresie ustalania struktury i zasad wynagradzania pracowników,
  • analiza założeń Spółki i udzielanie konsultacji w procesie ustalania i zatwierdzania zadań i celów sprzedaży,
  • opracowywanie i aktualizacja strategii marketingowej, badanie potencjału rynkowego itp.,
  • przygotowywanie analiz rynku ukierunkowanych na identyfikację nowych klientów i produktów,
  • opiniowanie podejmowania kluczowych dla Spółki decyzji finansowych,
  • doradztwo w zakresie planów inwestycyjnych Spółki,
  • analiza rozwiązań zapewniających optymalną rentowność Spółki, jak również związanych z przyszłością Spółki - fuzje, przejęcia, reorganizacja lub sprzedaż marek etc.,
  • doradztwo w zakresie sposobu kontroli kosztów działalności wszystkich struktur przedsiębiorstwa względem budżetu: kredytu, należności, płynność etc.,
  • doradztwo w zakresie optymalizacji kosztowej funkcjonowania Spółki,
  • analiza ryzyka finansowego inwestycji, transakcji, lokat itp., rekomendacja inwestycji, przygotowywanie raportów, analiz i zaleceń w tym zakresie,
  • opracowywanie, analizowanie krótko-, średnio- i długoterminowych strategii i planów finansowych Spółki,
  • przygotowywanie rekomendacji w sterowaniu płynnością finansową Spółki,
  • doradztwo w zakresie kontroli i rozliczeń z pracownikami Spółki,
  • opiniowanie prawidłowości rozliczeń podatkowych.

Zgodnie z umową o świadczenie usług doradczych:

  • usługi doradcze świadczone na rzecz Spółki będą świadczone przez Wnioskodawcę osobiście lub przy pomocy pracowników, lub współpracowników (podwykonawców),
  • Wnioskodawca będzie ponosić zupełną i wyłączną odpowiedzialność za działania zatrudnionych przez Niego podwykonawców, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług na rzecz Spółki,
  • Wnioskodawca będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług doradczych,
  • Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie,
  • Wnioskodawca będzie świadczył usługi doradcze jako niezależny przedsiębiorca, niepodlegający kierownictwu Spółki,
  • Wnioskodawca będzie posiadał swobodę w zakresie określenia miejsca i czasu wykonywania usług doradczych,
  • Wnioskodawca będzie ponosił koszty związane z wykonywaniem usług doradczych,
  • Spółka może obniżyć wynagrodzenie Wnioskodawcy w przypadku dostarczenia usług niewłaściwej jakości,
  • wykonywane usługi doradcze wchodzą w zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej,
  • Wnioskodawca nie działa w imieniu i na rzecz Spółki, ani na jej rachunek.

Umowa, na podstawie której będą świadczone usługi, nie jest umową o zarządzanie przedsiębiorstwem ani inną podobną umową. Jej przedmiot nie będzie bowiem obejmował usług ani czynności dotyczących zarządzania przedsiębiorstwem.

Wnioskodawca w oparciu o planowaną działalność gospodarczą nie będzie wykonywał czynności kierowania/zarządzania/rządzenia Spółką.

W piśmie z dnia 5 sierpnia 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że Jego obowiązki określa: Kodeks spółek handlowych, Kodeks pracy, umowa (statut) Spółki, regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa Spółki.

Do zakresu czynności Prezesa Zarządu należy w szczególności:

  • sprawowanie kontroli kierowniczej nad całokształtem działalności Spółki,
  • kierowanie pracą Zarządu poprzez: zwoływanie posiedzeń Zarządu, przewodniczenie posiedzeniom Zarządu, zabezpieczenie materiałów na posiedzenia Zarządu, przekazywanie do wykonania ustaleń Zarządu, zabezpieczenie właściwego udokumentowania pracy Zarządu,
  • koordynowanie i kontrolowanie pracy Zastępcy Prezesa Zarządu,
  • prawidłowe gospodarowanie majątkiem Spółki,
  • reprezentowanie Spółki na zewnątrz,
  • bezpośredni nadzór nad Spółką,
  • bezpośredni nadzór nad sprawami organizacyjnymi związanymi z: opracowaniem regulaminów, uchwał i decyzji, z wykonywaniem uchwał Zgromadzenia Wspólników,
  • nadzorowaniem spraw dotyczących ochrony informacji niejawnych,
  • prowadzenie polityki kadrowej Spółki,
  • prowadzenie polityki rachunkowej Spółki,
  • nadzorowanie czynności związanych z obsługą prawną działalności Spółki,
  • koordynowanie prac związanych ze sporządzeniem analiz ekonomicznych i sprawozdań z działalności Spółki.

Ponadto, Wnioskodawca dodał, że nie uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychodów ze świadczenia usług na rzecz obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy dla tego pracodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez Niego na rzecz Spółki usług doradczych będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Niego z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług doradczych będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej jako: „u.p.d.o.f.”) i wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy.

Prawidłowość tego stanowiska potwierdza bowiem przedstawiona poniżej argumentacja.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Dodatkowo, stosownie do art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z brzmienia powyżej przywołanych przepisów wynika, że usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki, będą wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. Wnioskodawca ponosić będzie bowiem pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczyć będzie usługi doradcze na rzecz Spółki, jak też ponosić będzie odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, oraz za własne działania lub zaniechania. Jednocześnie z tytułu świadczonych usług doradczych ponosić będzie zupełną i wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich. Nadto przedmiotowe usługi doradcze nie będą wykonywane ani pod kierownictwem Spółki, ani też w miejscu, czy czasie wyznaczonym przez Spółkę. Tym samym nie zaistnieją tu negatywne przesłanki, wskazane w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.

Nie będzie można również przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie będzie można uznać, by były one świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, a tym samym, by zastosowanie znalazł tu art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą miały bowiem charakter wyłącznie doradczy i nie przewidują zarządzania Spółką ani reprezentacji Spółki. W szczególności w ramach umowy o usługi doradcze Spółka nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o usługi doradcze będą jedynie czynności, których istotą jest doradztwo, i które będą odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji Członka Zarządu na podstawie umowy o pracę.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez Niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie bowiem z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f., podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f., podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f., przy czym zgodnie z art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f., jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust 1 u.p.d.o.f., oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści przywołanych powyżej przepisów wynika, że możliwości wyboru opodatkowania przychodów 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali jedynie ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W niniejszym przypadku, jak wskazano już powyżej, usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki, nie będą w żaden sposób tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach pełnienie funkcji Członka Zarządu.

Zakres usług doradczych nie będzie zatem pokrywał się z ww. czynnościami Członka Zarządu, a dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym. W związku z tym nie znajdą zastosowania przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej stawką 19%, przewidziane w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że:

  • czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, które będzie świadczyć również na rzecz Spółki, nie będą pokrywać się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji Członka Zarządu,
  • sposób świadczenia usług doradczych wskazuje, że spełnione będą przesłanki wskazane w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. i nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.,
  • z tytułu sprawowania funkcji Członka Zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę,
  • Wnioskodawca nie jest i nie będzie zatrudniony przez Spółkę na podstawie kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej,
  • wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Powyższe stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone między innymi w następujących interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie:
  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:
  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy:

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego, w którym zastosowanie znajdą np. przepisy art. 180 i 191 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613z późn. zm.). Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postepowania dowodowego. Na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku tego postepowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Należy podkreślić, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj