Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/4512-397/16-2/RR
z 12 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2016 r. (data wpływu 23 maja 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu Wnioskodawczyni w przypadku prowadzenia odrębnego gospodarstwa rolnego po zniesieniu wspólności majątkowej małżeńskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 maja 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie statusu Wnioskodawczyni w przypadku prowadzenia odrębnego gospodarstwa rolnego po zniesieniu wspólności majątkowej małżeńskiej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni wspólnie z mężem prowadzi gospodarstwo rolne o pow. 2,27 ha (w tym 2,10 ha to grunty rolne i 0,17 ha to drogi), w ramach którego mąż Wnioskodawczyni prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie hodowli indyków. Gospodarstwo rolne w chwili obecnej jest własnością Wnioskodawczyni i jej męża. W skład gospodarstwa rolnego wchodzą: dom mieszkalny o pow. 195 m2, drugi dom mieszkalny o pow. 120 m2, kurnik o pow. 1200 m2, drugi kurnik o pow 1650 m2, garaż o pow. 75 m2 oraz rozpoczęta jest budowa trzeciego kurnika o pow. 2880 m2.

W miesiącu sierpniu 2015 r. mąż Wnioskodawczyni złożył w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne i od tego miesiąca jest podatnikiem podatku od towarów i usług.


W dniu 27 lipca 2015 r. aktem notarialnym ustanowiona została w ich małżeństwie rozdzielność majątkowa. Od tego dnia każdy z małżonków posiada swój odrębny majątek. Nie dokonano jednak zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego.

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni planuje wspólnie z mężem dokonać zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego. Dokonując zniesienia współwłasności Strony zamierzają podzielić gospodarstwo rolne w sposób następujący: część gospodarstwa Wnioskodawczyni będzie stanowiła działka o pow. ok. 0,70 ha na której jest kurnik o pow. 1200 m2 (z odrębną infrastrukturą: gaz, prąd i woda) oraz garaż o pow. 75 m2.

Pozostała część gospodarstwa o pow. 1,57 ha z dwoma kurnikami o pow. 1650 m2 i nowo budowanym o pow. 2880 m2 (budowa została rozpoczęta po ustanowieniu rozdzielności majątkowej), będzie stanowiła własność męża Wnioskodawczyni. Obydwa domy zostaną podzielone po 1/2 dla każdego małżonka.

Gospodarstwo rolne będzie więc stanowiło dwie odrębne nieruchomości.


Każdy z małżonków w ramach swojej części oddzielnie będzie prowadził produkcję rolną w zakresie hodowli indyków.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w sytuacji, gdy małżonkowie są w ustroju rozdzielności majątkowej i Strony zniosą współwłasność, a małżonek Wnioskodawczyni w dalszym ciągu będzie prowadził działy specjalne produkcji rolnej jako podatnik VAT, to Wnioskodawczyni będzie mogła :

  1. korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego i korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,
  2. gdy zaistnieją takie okoliczności złożyć zgłoszenie rejestracyjne i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w wyniku zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego powstaną dwa odrębne podmioty, które będą samodzielne pod względem technicznym i ekonomicznym. Działalność rolnicza będzie prowadzona samodzielnie przez Wnioskodawczynię i samodzielnie przez jej męża i wszelkie decyzje związane z prowadzeniem tej działalności każdy będzie podejmować odrębnie.

Działalność rolnicza, zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy obejmuje produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenia usług rolniczych.

Z definicji określonej w art. 2 pkt 19 ustawy wynika, że rolnik ryczałtowy to rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny Wnioskodawczyni uważa, że w wyniku zniesienia współwłasności i będąc w ustroju rozdzielności majątkowej będzie niezależnym podmiotem prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej w zakresie fermowego chowu indyków. Będąc jedyną właścicielką swojej części nieruchomości samodzielnie będzie zarządzać swoją działalnością rolniczą i podejmować decyzje w związku z jej prowadzeniem.

Zakres działalności Wnioskodawczyni mieści się w definicji określonej przez ustawę o podatku od towarów i usług dotyczącą działalności rolniczej. W świetle tej definicji fermowy chów drobiu jest działalnością rolniczą. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług definiują pojęcie rolnika ryczałtowego jako rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.


Jak Strona wyżej wykazała produkcja fermowego chowu indyków jest działalnością rolną, więc dokonując dostawy produktów rolnych z własnej działalności rolniczej Wnioskodawczyni będzie posiadała status rolnika ryczałtowego.


W art. 43 ust. 3 ustawy postanowiono, iż rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Natomiast w art. 96 ust. 2 ustawy określono, że w przypadku osób fizycznych o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5 zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.


Art. 15 ust. 4 określa, że w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest definicji gospodarstwa rolnego w art. 2 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług podano, że ilekroć jest mowa o gospodarstwie rolnym - rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Natomiast ustawa o podatku rolnym z dnia 15 listopada 1984 r. (Dz. U. z 1984 r. nr 52 poz. 268) w art. 2 określa, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Biorąc pod uwagę definicję zawartą w ustawie o podatku rolnym należy uznać, że gospodarstwem rolnym jest tylko obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha. W wyniku podziału gospodarstwa rolnego część gruntów należąca do Wnioskodawczyni będzie wynosiła tylko 0,70 ha więc w przypadku Wnioskodawczyni nie może być mowy o gospodarstwie rolnym i tym samym nie znajdzie zastosowania przepis art. 15 ust. 4 ustawy.

Rozpatrując jednak przepisy art. 15 ust. 5, który mówi, że przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach uznać należy, że właśnie ten przepis pozwala na uznanie Wnioskodawczyni za podatnika po złożeniu zgłoszenia rejestracyjnego. Jak wcześniej wykazano prowadzona przez Stronę działalność w zakresie hodowli indyków jest działalnością rolniczą w związku z tym w przypadku Wnioskodawczyni znajdzie zastosowanie ta regulacja prawna.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 tej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


W myśl art. 15 ust. 4 cytowanej ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 5 ww. ustawy przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.


Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przepis art. 2 pkt 15 ustawy stanowi, że przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42 00.11), a także świadczenie usług rolniczych.


Stosownie do art. 2 pkt 16 ustawy, przez gospodarstwo rolne rozumie się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.


Powołane przepisy jednoznacznie wskazują, że prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.


Stosownie do przepisu art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 2 tej ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni wspólnie z mężem prowadzi gospodarstwo rolne, w ramach którego mąż Wnioskodawczyni prowadzi działy specjalne produkcji rolnej w zakresie hodowli indyków. Gospodarstwo rolne w chwili obecnej jest własnością Wnioskodawczyni i jej męża. W miesiącu sierpniu 2015 r. mąż Wnioskodawczyni złożył w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne i od tego miesiąca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 27 lipca 2015 r. aktem notarialnym ustanowiona została w ich małżeństwie rozdzielność majątkowa. Od tego dnia każdy z małżonków posiada swój odrębny majątek. Nie dokonano jednak zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego. Nie dokonano jednak zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego.

W najbliższym czasie Wnioskodawczyni planuje wspólnie z mężem dokonać zniesienia współwłasności gospodarstwa rolnego. Dokonując zniesienia współwłasności Strony zamierzają podzielić gospodarstwo rolne w sposób następujący: częścią gospodarstwa Wnioskodawczyni będzie stanowiła działka o pow. ok. 0,70 ha na której jest kurnik o pow. 1200 m2 (z odrębną infrastrukturą: gaz, prąd i woda) oraz garaż o pow. 75 m2.

Pozostała część gospodarstwa o pow. 1,57 ha z dwoma kurnikami o pow. 1650 m2 i nowo budowanym o pow. 2880 m2 (budowa została rozpoczęta po ustanowieniu rozdzielności majątkowej), będzie stanowiła własność męża Wnioskodawczyni. Obydwa domy zostaną podzielone po 1/2 dla każdego małżonka.


Gospodarstwo rolne będzie więc stanowiło dwie odrębne nieruchomości. Każdy z małżonków w ramach swojej części oddzielnie będzie prowadził produkcję rolną w zakresie hodowli indyków.


Wątpliwości Wnioskodawczyni sprowadzają się do wskazania, czy w sytuacji, gdy w ustroju rozdzielności majątkowej Strony zniosą współwłasność, to Wnioskodawczyni będzie mogła:

  1. korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego i korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy,
  2. gdy zaistnieją takie okoliczności złożyć zgłoszenie rejestracyjne i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając opis analizowanej sprawy wskazać należy, że przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dają osobie prowadzącej własne gospodarstwo rolne (działalność rolniczą) wybór czy będzie rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku czy też zrezygnuje z takiego zwolnienia i będzie czynnym podatnikiem VAT z tytułu takiej działalności rolniczej.

To, że w wyniku podziału gospodarstwa rolnego część gruntów należąca do Wnioskodawczyni będzie wynosiła tylko 0,70 ha, nie wpływa na wybór sposobu opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z art. 15 ust. 5 ustawy przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach. Wnioskodawczyni jak wynika z opisu sprawy prowadzi działalność w zakresie hodowli indyków, która stanowi działalność rolniczą zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy po dokonaniu zniesienia współwłasności obecne gospodarstwo rolne będzie więc stanowiło dwa odrębne gospodarstwa i każdy z małżonków w ramach swojej części oddzielnie będzie prowadził produkcję rolną w zakresie hodowli indyków.

W rezultacie w omawianej sprawie po uwzględnieniu powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawczyni oraz małżonek po dokonaniu rozdzielności majątkowej i dokonaniu zniesienia współwłasności majątkowej będą posiadali odrębne gospodarstwa rolne, które stanowić będą odrębny majątek każdego z małżonków - to jak słusznie wskazano - Wnioskodawczyni będzie mogła z tytułu prowadzenia swojego gospodarstwa rolnego korzystać ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, przy zachowaniu warunków przewidzianych przepisami ustawy. Równocześnie Wnioskodawczyni gdy zaistnieją takie okoliczności będzie mogła złożyć zgłoszenie rejestracyjne i zarejestrować się jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 2 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia, innego aktu lub czynności; oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy; określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego; w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj