Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-167/12-4/KK
z 26 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP3/443A-167/12-4/KK
Data
2013.03.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
ubytki
węgiel
wyroby akcyzowe
zwolnienie z podatku akcyzowego


Istota interpretacji
Przepisy w zakresie podatku akcyzowego nie przewidują korekty dokumentu e-AD, a korekta zgłoszenia celnego opisana we wniosku nie wpływa na dokument e-AD. W związku z powyższym ilość węglowodorów wskazana w dokumencie e-AD, a nieobjęta potwierdzeniem odbioru w raporcie odbioru stanowi ubytki wyrobów akcyzowych, które zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy podlegają opodatkowaniu akcyzą w części przewyższającej ustalone dla Wnioskodawcy przez naczelnika urzędu celnego normy dopuszczalnych ubytków.



Wniosek ORD-IN 450 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 08 marca 2013 r. (data wpływu 14 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku opodatkowania ubytków węglowodorów gazowych objętych podgrupą CN 2711 z wyjątkiem 2711 11, 2711 21 i 2111 29 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2012. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie w zakresie braku opodatkowania ubytków węglowodorów gazowych objętych podgrupą CN 2711 z wyjątkiem 2711 11, 2711 21 i 2111 29.

Wniosek został uzupełniony w dniu 14 marca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka posiada terminal przeładunkowy gazu płynnego położony w <…>, przy przejściu granicznym z <…>. Spółka nie jest importerem, lecz świadczy usługi przeładunkowe dla klientów.

Zakres działalności eksploatacyjnej obejmuje:

  • przeładunek oraz magazynowanie gazów płynnych i innych węglowodorów gazowych (LPG) o kodzie CN 2711 z wyjątkiem 2711 11, 2711 21 i 2711 29 (art. 20 ust. 1 lit d; załącznik 1 tabela A rząd piaty; załącznik 1 tabela C rząd czwarty Dyrektywy 2003/96/WE) - jako prowadzący skład podatkowy PL<…> położony w <…>, na mocy decyzji Naczelnika Urzędu Celnego
  • wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych – gazów płynnych i innych węglowodorów gazowych (LPG) o kodzie CN 2711 z wyjątkiem 2711 11, 2711 21 i 2711 29 (art. 20 ust. 1 lit d; załącznik 1 tabela A rząd piaty; załącznik 1 tabela C rząd czwarty Dyrektywy 2003/96/WE), z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, jako zarejestrowany wysyłający.

Jako zarejestrowany wysyłający PL<…>, Spółka wysyła importowane wyroby akcyzowe z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy za dokumentem e-AD do swojego składu podatkowego PL<…>. Ilość wyrobów akcyzowych wysłanych w dokumencie e-AD jest określona na podstawie wagi deklarowanej przez nadawcę, wskazanej w dokumencie SAD.

W składzie podatkowym ważone są cysterny ładowne przed rozładunkiem oraz opróżnione po rozładunku. Ważenie cystern odbywa się na legalizowanej wadze nieautomatycznej, elektronicznej, wagonowej o wartości działki legalizacyjnej e = 50kg. Na podstawie wyników ważenia określana jest waga rzeczywista wysyłanych wyrobów akcyzowych. W przypadku, gdy waga rzeczywista jest mniejsza od wagi deklarowanej przez nadawcę, powstaje różnica pomiędzy określoną w dokumencie e-AD ilością wyrobów akcyzowych wysłanych, a ilością wyrobów akcyzowych odebranych, określoną w raporcie odbioru.

Spółka jako zarejestrowany wysyłający, posiada przyznaną decyzją Naczelnika Urzędu Celnego, normę dopuszczającą ubytek w wysokości: 0,5% od ilości wysłanej, w przypadku transportu w cysternach kolejowych.

Na wniosek importera – na podstawie wyników ważenia określających ilość rzeczywistą wyrobów akcyzowych – Naczelnik Urzędu Celnego dokonuje korekty zgłoszenia celnego SAD, w części dotyczącej masy towaru, czyli de facto ilość wyrobów akcyzowych w zgłoszeniu celnym po korekcie jest równa ilości wyrobów akcyzowych określonej w raporcie odbioru.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. wyroby akcyzowe nie są, a także nie były przedmiotem kontroli celnej lub weryfikacji przeprowadzonej przez inne uprawnione organy;
  2. korekta zgłoszenia celnego SAD następuje na mocy Postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego, wydanego na podstawie art. 78 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992r., ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz.U. Nr L 302 z 19.10.1992r. z późn. zm.), art. 216 par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst pierwotny: Dz.U. 1997r. Nr 137 poz. 926, tekst jednolity: Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60, tekst jednolity: Dz.U.2012., poz. 749), art. 23 ust. 5 , art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 19 marca 2004r.- Prawo celne (Dz.U. Nr 68 z 2004r, poz.622 z późn. zm.), art. 6, art. 8 ust. 1 pkt 3, art. 10 ust. 2, art. 14 ust. 7, art. 27 ust. 3, art. 86 ust 1 pkt 2, art. 88 ust. 1, art. 89 ust. 1 pkt 12 lit a tiret 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009r. Nr 3, poz.11);
  3. korekta zgłoszenia celnego SAD w części dotyczącej masy towaru następuje po zwolnieniu towaru przez organ celny;
  4. wyroby akcyzowe będące przedmiotem wniosku są objęte stawką akcyzy inną niż zerowa;
  5. niemożliwe jest określenie, w jakim okresie powstały straty wyrobów akcyzowych wysłanych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego. Ilość wyrobów akcyzowych wykazana w dokumencie e-AD przez zarejestrowanego wysyłającego <…> jest tylko i wyłącznie ilością deklarowaną przez nadawcę (w Rosji, Białorusi Kazachstanie lub Ukrainie) i jest niemożliwa do zweryfikowania w momencie wysyłki z miejsca importu. Rzeczywistą ilość wyrobów akcyzowych wysyłanych określić można dopiero po rozładunku cystern w składzie podatkowym. Niemniej jednak, w związku z tym, iż Naczelnik Urzędu Celnego dokonuje zmiany ilości wyrobów, akcyzowych w zgłoszeniu celnym SAD, na podstawie którego dokonywany jest import wyrobów akcyzowych, które następnie są wysyłane przez Spółkę jako zarejestrowanego wysyłającego, nasuwa się wniosek, że Spółka jako zarejestrowany wysyłający nie może wysłać z miejsca importu ilości wyrobów akcyzowych większej, niż została importowana (a więc wysyła mniejszą ilość niż ta określona w e-AD, tj. taką jaka widnieje w zgłoszeniu celnym SAD po korekcie). Zatem, zdaniem Spółki, Naczelnik Urzędu Celnego, dokonując zmiany zgłoszenia celnego, na podstawie którego dokonywany jest import wyrobów akcyzowych, które następnie są wysyłane przez Spółkę jako zarejestrowanego wysyłającego, potwierdza tym samym, że strata wyrobów akcyzowych nastąpiła przed objęciem tych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  6. wyroby akcyzowe wysyłane są w cysternach kolejowych;
  7. przedmiotem złożonego wniosku są zarówno ponadnormatywne ubytki, jak i ubytki objęte decyzją naczelnika urzędu celnego ustalającą normy dopuszczalnych ubytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stanowi ubytek wyrobów akcyzowych, podlegający opodatkowaniu akcyzą, różnica pomiędzy określoną w dokumencie e-Ad ilością wyrobów akcyzowych wysłanych, a ilością wyrobów akcyzowych odebranych określoną w raporcie odbioru, dotyczącym przedmiotowego dokumentu e-Ad, w sytuacji gdy zarejestrowany wysyłający niebędący importerem wyrobów akcyzowych wysyła z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowane wyroby akcyzowe z miejsca importu w ilości określonej w zgłoszeniu celnym, a następnie przedmiotowe zgłoszenie celne zostaje zmienione w zakresie ilości wyrobów akcyzowych, w ten sposób, że ilość wyrobów akcyzowych w zgłoszeniu celnym po korekcie jest równa ilości wyrobów akcyzowych określonej w raporcie odbioru...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym powyżej przypadku nie można uznać, że wystąpiły straty wyrobów akcyzowych, bowiem faktyczna ilość wyrobów akcyzowych jaka została wysłana z miejsca importu to ilość określona w zgłoszeniu celnym po weryfikacji.

Pomimo tego, iż ilość wyrobów akcyzowych jaka widnieje w raporcie odbioru jest mniejsza niż w dokumencie e-Ad, nie powstają ubytki wyrobów akcyzowych, podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, bowiem faktycznie strata wyrobów akcyzowych nie wystąpiła.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108 poz. 626 ze zm.), zwaną dalej „ustawą” wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy (art.2 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Wyroby będące przedmiotem wniosku, są to:

  1. wyroby stanowiące podgrupę CN 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe zostały wymienione w poz. 28 załącznika nr 1,

-w związku z czym są one wyrobami akcyzowymi, podlegającymi regulacjom prawnym z zakresu podatku akcyzowego, bez względu na ich przeznaczenie.

Jednocześnie, w myśl art. 86 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy, ww. wyroby są wyrobami energetycznymi.

W związku z powyższym podlegają one regulacjom prawnym z zakresu podatku akcyzowego.

Zarejestrowany wysyłający to zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 6 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot: będący zarejestrowanym wysyłającym, jeżeli wysyła z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe z miejsca importu.

Zgodnie z art. 62c ustawy zarejestrowany wysyłający nie może magazynować wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 62c ust. 2 ustawy zarejestrowany wysyłający jest obowiązany:

  1. po dopuszczeniu do obrotu wyrobów akcyzowych wysłać wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  2. prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Ewidencja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. (art. 62c ust. 3 ustawy)

Ewidencja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, powinna zawierać w szczególności informacje dotyczące wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiotu, do którego są wysyłane wyroby akcyzowe. (art. 62c ust. 4 ustawy)

Ewidencja, o której mowa w ust. 2 pkt 2, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona. (art. 62c ust. 5 ustawy).

Na podstawie delegacji ustawowej (art. 62c ust. 6 ustawy) wydano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie niektórych ewidencji wyrobów akcyzowych (Dz. U. nr 158, poz. 1062ze zm.), gdzie w § 6 określono, że ewidencja wyrobów akcyzowych wysyłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego zawiera:

  1. nazwy wyrobów akcyzowych wraz z ich kodami Nomenklatury Scalonej (CN) oraz informacje o ich znakowaniu i barwieniu;
  2. ilości wyrobów akcyzowych w jednostkach miary właściwych dla ustalenia podstawy opodatkowania;
  3. dane identyfikacyjne importera;
  4. datę i numer zgłoszenia celnego, na podstawie którego wyroby akcyzowe zostały dopuszczone do obrotu;
  5. dane identyfikacyjne miejsca importu;
  6. datę wyprowadzenia wyrobów akcyzowych z miejsca importu;
  7. dane identyfikacyjne podmiotu, do którego wyroby akcyzowe zostały wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  8. numer referencyjny e-AD, a jeżeli System jest niedostępny - lokalny numer referencyjny umieszczony w dokumencie zastępującym e-AD, albo numer identyfikacyjny dokumentu handlowego, w przypadku wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, przemieszczanych przez terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej;
  9. kwotę podatku akcyzowego, której pobór został zawieszony;
  10. datę złożenia deklaracji podatkowej.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że przedmiotem złożonego wniosku jest różnica pomiędzy określoną w dokumencie e-AD ilością wyrobów akcyzowych wysłanych przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów a ilością wyrobów akcyzowych odebranych, określoną w raporcie odbioru, dotyczącym przedmiotowego dokumentu e-AD.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy ww. różnica stanowi ubytek wyrobów akcyzowych podlegający opodatkowaniu, w sytuacji gdy zarejestrowany wysyłający niebędący importerem wyrobów akcyzowych wysyła z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowane wyroby akcyzowe z miejsca importu w ilości określonej w zgłoszeniu celnym, a następnie przedmiotowe zgłoszenie celne zostaje zmienione w zakresie ilości wyrobów akcyzowych, w ten sposób, że ilość wyrobów akcyzowych w zgłoszeniu celnym po korekcie jest równa ilości wyrobów akcyzowych określonej w raporcie odbioru.

Zdaniem Wnioskodawcy, pomimo faktu, że ilość wyrobów akcyzowych jaka widnieje w raporcie odbioru jest mniejsza niż w dokumencie e-AD, nie powstają ubytki wyrobów akcyzowych, podlegające opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Spółka jako zarejestrowany wysyłający posiada aktualną decyzję naczelnika urzędu celnego, ustalającą normę dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych w wysokości 0,5% od ilości wysłanej, w przypadku transportu w cysternach kolejowych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy ubytki wyrobów akcyzowych to wszelkie straty:

  1. wyrobów akcyzowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych lub wyrobów tytoniowych,
  2. objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:
    • napojów alkoholowych,
    • wyrobów energetycznych przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych.


Z powyższej ustawowej definicji ubytków wyrobów akcyzowych wynika, że ustawodawca, jako czynnik determinujący istnienie lub nieistnienie ubytków uwzględnił fakt umieszczenia danego wyrobu akcyzowego w załączniku nr 2 do ustawy oraz stawkę akcyzy inną niż zerowa, jakiej podlega na gruncie ustawy dany wyrób akcyzowy.

Wyroby akcyzowe objęte wnioskiem zostały umieszczone w załączniku nr 2 do ustawy:

  • pod pozycją 21 wykazu, z podgrupą CN ex 2711 – gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych: gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 - skroplonych - 695,00 zł/1.000 kilogramów, - w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ).

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy stawka akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Natomiast zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Zainteresowany wskazał, iż wyroby akcyzowe, będące przedmiotem wniosku są objęte stawką inną niż zerowa.

Biorąc pod uwagę wyżej wskazane przepisy, należy stwierdzić, że opisana we wniosku różnica pomiędzy określoną w dokumencie e-AD ilością wyrobów akcyzowych wysłanych przez Wnioskodawcę a ilością wyrobów akcyzowych odebranych, określoną w raporcie odbioru, dotyczącym przedmiotowego dokumentu e-AD stanowi ubytek wyrobów akcyzowych.

Wnioskodawca wskazał, że na wniosek importera, na podstawie wyników ważenia określających ilość rzeczywistą wyrobów akcyzowych, naczelnik urzędu celnego dokonuje korekty zgłoszenia celnego SAD, w części dotyczącej masy towaru, w wyniku czego ilość wyrobów akcyzowych w zgłoszeniu celnym po korekcie jest równa ilości wyrobów akcyzowych określonej w raporcie odbioru. Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że korekta zgłoszenia celnego w części dotyczącej masy towaru następuje po zwolnieniu towaru przez organ celny.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy, dokument e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

  1. raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub
  2. raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu

-w części objętej potwierdzeniem (art. 41 ust. 5 ustawy).

Jak wynika z art. 41a ust. 1 pkt 2 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą dopuszczenia wyrobów akcyzowych do obrotu w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 10 i 11, pod warunkiem że dane dotyczące wyrobów akcyzowych zawarte w zgłoszeniu celnym zgadzają się z danymi zawartymi w dokumencie e-AD, sprawdzonym pod względem kompletności i prawidłowości danych i któremu został nadany numer referencyjny. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy kończy się z chwilą odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający w przypadkach, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2 lit. a i c oraz ust. 2 pkt 1, 2, 6-9, pkt 10 lit. a-c i pkt 11 lit. a-c (art. 41a ust.2 pkt 1 ustawy).

Zgodnie z art. 41a ust. 3 do 6 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:

  1. przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
  2. sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, zarejestrowany wysyłający przesyła do Systemu projekt e-AD przed dopuszczeniem do obrotu wyrobów akcyzowych, których e-AD dotyczy.

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z załączonym:

  1. wydrukiem e-AD z nadanym numerem referencyjnym albo z załączonym innym dokumentem handlowym, w którym umieszczono numer referencyjny nadany w Systemie e-AD związanemu z przemieszczaniem danych wyrobów akcyzowych, albo
  2. dokumentem zastępującym e-AD.

Z chwilą zweryfikowania projektu e-AD, przed przesłaniem e-AD zgodnie z art. 41b ust. 1, następuje automatyczne odnotowanie obciążenia zabezpieczenia generalnego kwotą akcyzy wynikającą z ilości i rodzaju przemieszczanych wyrobów akcyzowych albo następuje automatyczne odnotowanie objęcia wyrobów akcyzowych zabezpieczeniem ryczałtowym.

Jak wynika z przedstawionych powyżej przepisów, z chwilą otrzymania przez Wnioskodawcę raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru - w części objętej potwierdzeniem nie powstanie zobowiązanie podatkowe i wygaśnie obowiązek podatkowy ciążący na Wnioskodawcy z tytułu wysłania z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych węglowodorów z miejsca importu (art. 41 ust. 5 ustawy).

Przepisy w zakresie podatku akcyzowego nie przewidują korekty dokumentu e-AD, a korekta zgłoszenia celnego opisana we wniosku nie wpływa na dokument e-AD.

W związku z powyższym ilość węglowodorów wskazana w dokumencie e-AD, a nieobjęta potwierdzeniem odbioru w raporcie odbioru stanowi ubytki wyrobów akcyzowych, które zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy podlegają opodatkowaniu akcyzą w części przewyższającej ustalone dla Wnioskodawcy przez naczelnika urzędu celnego normy dopuszczalnych ubytków.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, a nie na jakichkolwiek własnych ustaleniach faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, jak również zagadnienia związane z korektą zgłoszenia celnego, jako kwestie wynikające z przepisów celnych niestanowiących prawa podatkowego nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012, poz. 392). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj