Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/4512-315/16-4/RD
z 11 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2016 r. (data wpływu 26 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2016 r. (skutecznie doręczone w dniu 6 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w ramach programu „Równać szanse -2015” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 kwietnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w ramach programu „R”.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 czerwca 2016 r., złożonym w dniu 10 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 31 maja 2016 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 7 stycznia 2016 Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznanie dotacji z Fundacją na realizację projektu. Środki finansowe w 100% pochodzą ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji, w ramach programu „R.”. Dotacja finansowana jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Środki finansowe Wnioskodawca zgromadził na wydzielonym rachunku bankowym. Umowa dotacyjna została zgłoszona do MSZ i Wnioskodawca otrzymał stosowne zaświadczenie (kopie dokumentów w załączeniu).

Wszyscy potencjalni kontrahenci są płatnikami podatku VAT. Na podstawie otrzymanego z MSZ zaświadczenia kontrahenci nie chcą wystawić faktur z zerową lub ze zwolnioną stawką VAT. Kontrahenci twierdzą, że oni powinni naliczyć VAT, a Wnioskodawca może go odzyskać.

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. procedura odzyskania podatku VAT przez Wnioskodawcę powinna być następująca: podpisanie umowy z usługodawcą, zarejestrowanie jej w MSZ, po otrzymaniu zaświadczenia-przyjęcie faktury z 0% stawką VAT. Problem stanowi podpisanie umowy z konkretnym usługodawcą. Potencjalny usługodawca to np. restauracja w odległym mieście, w którym młodzież jest na wycieczce. By dopełnić formalności, należy ponieść koszt wyjazdu do danego miasta, podpisać umowę i oczekiwać na jej zarejestrowanie w MSZ. Kontrahenci odmawiają takiej współpracy.

W uzupełnieniu do wniosku na pytanie Organu czy Wnioskodawca prowadzi ewidencję o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U z 2016 r., poz. 710) zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 120, art. 130d, art. 134 oraz 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, Wnioskodawca wskazał, że nie prowadzi ww. ewidencji. Ponadto nabywane w ramach projektu towary i usługi nie służą działalności opodatkowanej, ale działalności statutowej organizacji. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi są wystawiane na Wnioskodawcę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W jaki sposób Wnioskodawca (nie będąc zarejestrowanym płatnikiem VAT) może odzyskać naliczony przez usługodawców podatek VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, (ostatecznie sprecyzowanym w uzupełnieniu):


Wnioskodawca może odzyskać podatek VAT od usług w opisanym przypadku przedstawiając we właściwym urzędzie skarbowym dowody zakupu usług (tj. faktur) za dany miesiąc, umowy o przyznanie dotacji, zaświadczenia z Ministerstwa Finansów. Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie ww. dokumentów urząd skarbowy dokonuje zwrotu podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 poz. 710), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca otrzymał środki finansowe z Polsko-Amerykańskiej Fundacji w ramach programu „R”. Dotacja finansowana jest ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT a nabywane w ramach projektu towary i usługi nie służą działalności opodatkowanej. Faktury dokumentujące nabywane towary i usługi są wystawiane na Wnioskodawcę. Kontrahenci Wnioskodawcy są płatnikami podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do uzyskania zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej towarów bądź usług od kontrahentów, którzy wystawiają z tego tytułu faktury VAT.


Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Stowarzyszenie Pomocy Niepełnosprawnym „JAWOR” nie będąc czynnym podatnikiem podatku VAT nie wykonuje także czynności opodatkowanych. Tym samym nie spełnia warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ dokonywane zakupy nie służą działalności opodatkowanej. Wobec tego na podstawie art. 86 ust. 1 Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami w ramach programu „Równać szanse 2015” jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Natomiast w myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


W myśl art. 96 ust. 4 tej ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.


W tym miejscu wskazać należy, że kwestie dotyczące zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunków i trybu dokonywania tego zwrotu reguluje rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656).

Zgodnie z § 8 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe przekazane im bezpośrednio na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przysługuje zwrot podatku naliczonego, pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podatników dokonujących bezpośredniego nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (§ 8 ust. 2 ww. rozporządzenia)


Natomiast według § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2 uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu (CPF), a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 1 i 2, uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Zgodnie z § 9 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Jak stanowi § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia, przepis § 8 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Na podstawie § 10 ust. 1 cyt. rozporządzenia, zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

  1. złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;
  2. prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;
  3. w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają fakturę lub fakturę korygującą, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;
  4. posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej;
  5. posiadają zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych, że nabycie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 - przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl ust. 2 cyt. paragrafu, zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zatem, zwrot podatku w trybie przepisów rozdziału 4 ww. rozporządzenia, po spełnieniu określonych w tych przepisach warunków, przysługuje zarejestrowanym podatnikom.


Z kolei przymiot podatnika przypisany jest osobie fizycznej, osobie prawnej, jednostce organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, samodzielnie wykonującej działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Samodzielność gospodarcza w prowadzeniu działalności gospodarczej oznacza możliwość podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialności za podjęte decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak również ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

Aby spełnić warunek § 10 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, podatnik ubiegający się o ww. zwrot podatku, winien spełnić przesłanki do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w trybie art. 96 ust. 3 ustawy celem zarejestrowania się jako „podatnik VAT zwolniony”.

Jak wynika z ww. przepisu zgłoszenie rejestracyjne mogą złożyć podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymał dotację sfinansowaną ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Środki finansowe Wnioskodawca zgromadził na wydzielonym rachunku bankowym. Umowa dotacyjna została zgłoszona do MSZ i Wnioskodawca otrzymał stosowne zaświadczenie. Wszyscy potencjalni kontrahenci są płatnikami podatku VAT. Na podstawie otrzymanego z MSZ zaświadczenia Kontrahenci nie chcą wystawić faktur z zerową lub ze zwolnioną stawką VAT. Kontrahenci twierdzą, że oni powinni naliczyć VAT, a Wnioskodawca może go odzyskać. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. procedura odzyskania podatku VAT zdaniem Wnioskodawcy powinna być następująca: podpisanie umowy z usługodawcą, zarejestrowanie jej w MSZ, po otrzymaniu zaświadczenia-przyjęcie faktury z 0% stawką VAT. Problem stanowi podpisanie umowy z konkretnym usługodawcą. Potencjalny usługodawca to np. restauracja w odległym mieście, w którym młodzież jest na wycieczce. Aby dopełnić formalności, należy ponieść koszt wyjazdu do danego miasta, podpisać umowę i oczekiwać na jej zarejestrowanie w MSZ. Kontrahenci odmawiają takiej współpracy. Wnioskodawca nie będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT nie prowadzi również ewidencji o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy zawierającej: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 120, art. 130d, art. 134 oraz 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Jak ustalono powyżej Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy i tym samym prawa do zwrotu różnicy podatku o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług. Jednym z wielu warunków umożliwiających zwrot podatku na podstawie ww. rozporządzenia jest m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, czy też prowadzenie ewidencji o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Jak wynika, z opisu sprawy Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi również ewidencji określonej w art. 109 ust. 3 ustawy tym samym nie spełnia wszystkich przesłanek z rozdziału 4 rozporządzenia w myśl którego podatnikom przysługuje zwrot podatku naliczonego.

Wobec powyższego mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że na podstawie przepisów rozdziału 4 rozporządzenia Wnioskodawca nie spełniając wszystkich wymogów określonych w § 10 ust. 1 rozporządzenia nie może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów. Należy podkreślić, że o możliwościach zwrotu podatku naliczonego decyduje spełnienie przez Stowarzyszenie, będące beneficjentem środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wszystkich warunków o których mowa w rozporządzeniu, a nie jak wskazuje Wnioskodawca przedstawienie w Urzędzie Skarbowym faktur, umowy o przyznanie dotacji, zaświadczenia z Ministerstwa Finansów czy też wystawienie faktur przez kontrahentów ze stawką 0%. Co więcej jak wynika, z § 8 ust. 1 rozporządzenia na które powołuje się Wnioskodawca podatnikom nabywającym towary bądź usługi za środki finansowe przekazane na odrębny rachunek bankowy przysługuje zwrot podatku naliczonego, m.in. pod warunkiem że do tych czynności nie miała zastosowania stawka 0%. To na Wnioskodawcy spoczywa spełnienie wszystkich przesłanek warunkujących zwrot w myśl cyt. rozporządzenia a nie na kontrahentach, którzy jak wskazuje Wnioskodawca powinni wystawiać w przedmiotowym przypadku fakturę ze stawką 0% bez dodatkowych formalności. Ponadto przedstawienie w Urzędzie Skarbowym dowodu zakupu usług (faktur) za dany miesiąc, umowy o przyznanie dotacji i zaświadczenia z Ministerstwa Finansów również nie prowadzi do tego, że podatek naliczony może zostać odzyskany przez Wnioskodawcę. Raz jeszcze należy podkreślić, że o odzyskaniu podatku naliczonego w wystawionych przez kontrahentów fakturach nie decydują dokumenty na które powołuje się Wnioskodawca, tylko spełnienie przesłanek o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy czy też wymogi określone w § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług. Wnioskodawca nie spełnia przesłanek zarówno z art. 86 ust. 1 ustawy jak i rozporządzenia, zatem nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z faktur wystawionych przez kontrahentów.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie sposobu odzyskania podatku VAT należy uznać za nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj