Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB1.4511.553.2016.1.KLK
z 10 sierpnia 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia dyrektora niepublicznego przedszkola – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni prowadzi wraz z …, jako osoba fizyczna, działalność gospodarczą w formie Niepublicznego Przedszkola. Przedszkole prowadzone jest w oparciu o wpis do Rejestru szkół niepublicznych o uprawnieniach szkoły publicznej i placówek wychowania przedszkolnego, prowadzonego przez Urząd Miasta …. Ponadto, Wnioskodawczyni będzie pełniła jednocześnie osobiście funkcję dyrektora tego Przedszkola.

Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, ponieważ prowadzenie Przedszkola jest zarobkową działalnością usługową, prowadzoną we własnym imieniu w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność Przedszkolna finansowana jest z dotacji otrzymywanych przez tę jednostkę z jednostki samorządu terytorialnego (z Urzędu Miasta …), zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r., poz. 2156, z późn. zm.). Dotacje, zgodnie z art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty, są wykorzystywane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących Przedszkola m.in. wynagrodzeń pracowników.

Wnioskodawczyni, jako dyrektor placówki niepublicznej, będzie odpowiedzialna za całość spraw związanych z organizacją i funkcjonowaniem Przedszkola, tj. opracowanie dokumentów programowo-organizacyjnych Przedszkola, zatwierdzanie programów i planów pracy, prowadzenie nadzoru pedagogicznego, opracowanie zakresu obowiązków pracowników, zatrudnianie pracowników, bądź rozwiązywanie z nimi stosunku pracy, analizowanie wyników pracy nauczycieli, wydatkowanie i rozliczanie dotacji, reprezentowanie Przedszkola na zewnątrz. Wnioskodawczyni w związku z realizacją powyższych zadań pobiera tzw. wynagrodzenie własne, stanowiące ekwiwalent pieniężny rekompensujący czas oraz zaangażowanie w sprawowanie funkcji dyrektora placówki niepublicznej.

Wynagrodzenie swoje, pozostałych nauczyciel i pracowników zatrudnianych na podstawie stosunku pracy, Wnioskodawczyni rozliczy z dotacji otrzymywanej z Urzędu Miasta …. Obowiązujący obecnie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty umożliwia sfinansowanie z dotacji wynagrodzenia osoby fizycznej prowadzącej Przedszkole, jeżeli odpowiednio pełni funkcję dyrektora. Rozliczenie dotacji Wnioskodawczyni będzie prowadzić odrębnie i przedstawi Wydz. Oświaty UM …. Otrzymywane dotacje będą zwolnione z opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), a ponoszone wydatki sfinansowane z dotacji, nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy otrzymywana dotacja z Urzędu Miasta w części przeznaczanej na ekwiwalent pieniężny za pełnienie czynności dyrektorskich przez Wnioskodawczynię, tzw. wynagrodzenie własne, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, dotacja w części przeznaczonej na ekwiwalent pieniężny, a więc tzw. wynagrodzenie własne za pełnienie funkcji dyrektora Niepublicznego Przedszkola, nie będzie stanowić dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm., dalej: updof).

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne osiągając dochody z działalności gospodarczej są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z art. 9 ust. 1 updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle art. 14 ust. 2 pkt 2 updof, kwoty dotacji otrzymanej przez Wnioskodawczynię z Urzędu Miasta … stanowić będą przychód z działalności gospodarczej. W odniesieniu do tych przychodów zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof. Stosownie do powołanego art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Z brzmienia art. 218 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) wynika, że z budżetu jednostki samorządu terytorialnego mogą być udzielane dotacje podmiotowe, o ile odrębne ustawy tak stanowią. Zatem dotacje przyznawane na podstawie art. 90 ustawy o systemie oświaty przez Urząd Miasta Przedszkolu prowadzonemu przez Wnioskodawczynię będą dotacjami w rozumieniu ustawy o finansach publicznych i spełnione zostaną warunki uprawniające do stosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 updof.

Z powyższego wynika, że otrzymana dotacja, która będzie zwolniona zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 updof, podlega w całości zwolnieniu. Według Wnioskodawczyni, fakt przekazania środków pochodzących z dotacji na wynagrodzenie własne beneficjenta dotacji nie powoduje obowiązku opodatkowania dotacji lub części dotacji przekazanej na wynagrodzenie.

Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawczynię znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego wydanych w analogicznych stanach faktycznych. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 10 maja 2013 r. Nr ILPB1/415-186/13-2/AA, stwierdził:

„Reasumując mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem otrzymana dotacja nie stanowi dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 20 września 2013 r. Nr IPTPB1/415-368/13-4/AP, stwierdził:

„Reasumując stwierdzić należy, iż w przedstawionym opisie stanu faktycznego oraz w świetle cytowanych wyżej przepisów, dotacje otrzymane przez Wnioskodawczynię na prowadzenie niepublicznych szkół, w tym kwota dotacji przeznaczona na wypłatę wynagrodzenia, jest dla Niej przychodem z pozarolniczej działalności, jednakże w całości zwolnionym od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie wyżej cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni nie ma obowiązku ujmowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a tym samym w zeznaniu podatkowym, kwoty otrzymanej dotacji, której wysokość nie ma wpływu na podstawę opodatkowania i wysokość należnego podatku, a więc w części objętej zwolnieniem przedmiotowym.”

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2013 r. Nr ILPB1/415-648/13-2/AP, stwierdził:

„Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przytoczone regulacje prawne wskazać należy, że Wnioskodawczyni prowadząc działalność gospodarczą uzyskuje przychody i ponosi koszty uzyskania przychodów, które są rozliczane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zatem dotacja otrzymana z jednostki samorządu terytorialnego nie stanowi dla Niej wynagrodzenia za pracę, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z podatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Należy podkreślić, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj