Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB2.4511.293.2016.2.SŻ
z 11 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w dniu 12 kwietnia 2016 r., uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2016 r. (data wpływu 4 lipca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi prorodzinnej.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 20 czerwca 2016 r., Nr 1061-IPTPB2.4511.293.2016.1.SŻ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawcę do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 23 czerwca 2016 r., natomiast w dniu 4 lipca 2016 r. wpłynęło uzupełnienie ww. wniosku (data nadania 29 czerwca 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca jest ojcem wychowującym córkę, urodzoną w 1999 r., nadal uczącą się w szkole średniej. Nieletnia córka Wnioskodawcy przebywa i przebywała cały czas pod opieką Wnioskodawcy i Jego żony. Córka Wnioskodawcy w 2015 r. nie uzyskiwała żadnych dochodów. Oboje rodzice w 2015 r. wykonywali pełną władzę rodzicielską. Wnioskodawca oświadcza, że oprócz córki …, urodzonej w 1999 r., nie jest ojcem ani opiekunem prawnym innych dzieci.

Roczny dochód Wnioskodawcy za 2015 r., po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne wynosi 57 041 zł 91 gr. W 2015 r. Wnioskodawca uzyskiwał dochody ze stosunku pracy i emerytury (… S.A. oraz ZUS …). Dochody Wnioskodawcy opodatkowane były według skali podatkowej – Wnioskodawca złożył zeznanie PIT-37 za 2015 r.

W 2015 r. w stosunku do Wnioskodawcy, Jego żony i córki nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Żona Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej. Złożony wniosek dotyczy 2015 r.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że wobec Niego i Jego żony nie toczy się żadne postępowanie podatkowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może skorzystać z ulgi z tytułu wychowywania dziecka?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), w 2015 r. pozostawał On przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim z matką córki - … urodzonej w 1999 r. Pomiędzy Wnioskodawcą i Jego żoną istniała i istnieje wspólność majątkowa, żadne z nich nie zostało pozbawione praw rodzicielskich. Ponieważ działalność gospodarcza żony Wnioskodawcy opodatkowana była w formie karty podatkowej, Wnioskodawca i Jego żona nie są w stanie określić wysokości dochodu. Łączne roczne dochody Wnioskodawcy i Jego żony, uzyskane przez Wnioskodawcę to kwota 57 042 zł (podstawa opodatkowania), w przypadku wspólnego opodatkowania podstawa wynosiłaby kwotę 28 521 zł.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że może skorzystać z odliczenia z tytułu ulgi na dziecko, ponieważ dochód Wnioskodawcy i Jego żony nie przekroczył kwoty 56 000 zł (art. 27 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zdaniem Wnioskodawcy, kwota ta ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Dochód uzyskany przez Wnioskodawcę dotyczy Jego i żony, z uwagi na to, że żona prowadzi działalność gospodarczą w formie karty podatkowej i w tym przypadku, o tym czy został przekroczony próg podatkowy decydują wyłącznie dochody Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, że ma prawo do dokonania odliczenia z tytułu wychowywania małoletniej córki.

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że Jego stanowisko zostało potwierdzone przez konsultanta KIP w … (rozmowa przeprowadzona telefonicznie przez żonę Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską,
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało,
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

Z przepisu art. 27f ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy wynika, że odliczeniu podlega za każdy miesiąc kalendarzowy roku podatkowego, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1, w stosunku do jednego małoletniego dziecka - kwota 92,67 zł, jeżeli dochody podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112 000 zł.

Za dochody, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się dochody uzyskane łącznie w danym roku podatkowym, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30b i art. 30c, pomniejszone o kwotę składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a (art. 27f ust. 2a ww. ustawy).

W myśl art. 27f ust. 2c ustawy, odliczenie, o którym mowa w ust. 1, nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych,
  2. wstąpiło w związek małżeński.

Przepis art. 27f ust. 5 ww. ustawy stanowi, że odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci. Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka,
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka,
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą,
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Z kolei, jak stanowi art. 27f ust. 7 ww. ustawy, przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6.

W myśl art. 6 ust. 8 ww. ustawy, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2015 r., poz. 2082, z późn. zm.) dziecko pozostaje aż do pełnoletności pod władzą rodzicielską (art. 92). Władza rodzicielska, co do zasady, przysługuje obojgu rodzicom (art. 93). Obejmuje ona w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowania dziecka (art. 95). Rodzice wychowują dziecko pozostające pod ich władzą rodzicielską i kierują nim. Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania (art. 96).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest ojcem wychowującym córkę, urodzoną w 1999 r., nadal uczącą się w szkole średniej. Nieletnia córka Wnioskodawcy przebywa i przebywała cały czas pod opieką Wnioskodawcy i Jego żony i oboje rodzice w 2015 r. wykonywali wobec córki pełną władzę rodzicielską. Córka Wnioskodawcy w 2015 r. nie uzyskiwała żadnych dochodów. Wnioskodawca oświadcza, że oprócz córki, urodzonej w 1999 r., nie jest ojcem ani opiekunem prawnym innych dzieci.

W 2015 r. Wnioskodawca uzyskiwał dochody ze stosunku pracy i emerytury. Roczny dochód Wnioskodawcy za 2015 r., po odliczeniu składek na ubezpieczenie społeczne wynosi 57 041 zł 91 gr. Dochody Wnioskodawcy opodatkowane były według skali podatkowej – Wnioskodawca złożył zeznanie PIT-37 za 2015 r.

W 2015 r. w stosunku do Wnioskodawcy, Jego żony i córki nie miały zastosowania przepisy art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Żona Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej.

Należy zauważyć, że ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) oraz ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewiduje możliwości odliczenia od zryczałtowanego podatku dochodowego opłacanego m.in. w formie karty podatkowej, ulgi na dzieci. Dlatego też, prowadząca działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej żona Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia od podatku, ulgi rodzinnej na nieletnie dziecko. Możliwość taką ma natomiast Wnioskodawca, który w 2015 r. osiągnął dochód ze stosunku pracy oraz z tytułu emerytury, zgodnie z art. 27 ustawy podatkowej, przekraczający kwotę 56 000 zł, ale nie przekraczający kwoty 112 000 zł. Dochodu (przychodu) żony nie sumuje się z dochodami Wnioskodawcy, a która to suma dochodów małżonków ma wpływ na prawo do odliczenia tzw. ulgi prorodzinnej. Wynika to bowiem wprost z treści art. 27f ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskiwany przez żonę Wnioskodawcy dochód (przychód) nie jest bowiem dochodem, o którym mowa w art. 27, art. 30b i art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny dotyczący 2015 r. oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, mając na uwadze fakt, że współmałżonka Wnioskodawcy osiąga dochody z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowane w formie karty podatkowej, Wnioskodawca mógł dokonać w tym roku podatkowym, odliczenia ulgi na małoletnie dziecko w całej wysokości przy spełnieniu wszystkich ustawowych przesłanek określonych w art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego, ponieważ do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj