Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
1061-IPTPB2.4511.316.2016.1.Aku
z 4 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w ramach programu „…..” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych w ramach Programu „…..”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest zatrudniony od dnia 1 stycznia 2013 r. na stanowisku adiunkta (na stanowisku naukowo – dydaktycznym w rozumieniu ustawy z 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym), w Zakładzie Neurochemii Molekularnej Uniwersytetu Medycznego ….., na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Wnioskodawca nie jest zatrudniony w żadnym innym podmiocie na zasadach stosunku służbowego, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy. Nie prowadzi też pozarolniczej działalności gospodarczej.

W 2015 r. Uniwersytet ….. złożył w imieniu Wnioskodawcy do Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego wniosek o przyznanie środków na wyjazd naukowy ….. w Stanach Zjednoczonych, od dnia 2 maja 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., w ramach IV edycji programu „……”.

„…..” jest programem ustanowionym na mocy komunikatu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 kwietnia 2012 r., ogłoszonego w Monitorze Polskim dnia 30 kwietnia 2012 r., poz. 254, część 1.4, którego celem jest umożliwienie młodym naukowcom (do 35 roku życia) udziału w badaniach naukowych prowadzonych w renomowanych, zagranicznych ośrodkach naukowych pod opieką wybitnych naukowców o międzynarodowym autorytecie w danej dziedzinie. Program zapewnia finansowanie pobytu uczestnika we wskazanej jednostce naukowej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe oraz podróży pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek. O przyznanie środków mogą ubiegać się jednostki naukowe, określone w art. 2 ust. 9 pkt a-e ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Uniwersytet Medyczny ….. niewątpliwie ten wymóg spełnia. Komunikat Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazuje również źródło finansowania programu „…..”: „udział w programie finansowany jest ze środków finansowych na naukę, wyodrębnionych w części budżetu państwa – Nauka na finansowanie programów i przedsięwzięć określonych przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej Ministrem”.

W dniu 6 października 2015 r. Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, decyzją nr …., przyznał Uniwersytetowi ….. środki finansowe w kwocie ogółem 446 000 zł, przeznaczone na finansowanie w latach 2016 – 2018 udziału Wnioskodawcy w programie „…..” – IV edycja. Przyznane środki będą przekazywane w kolejnych latach w wysokości: w 2016 r. – 110 000 zł; w 2017 r. – 168 000 zł; w 2018 r. – 168 000 zł.

Następnie w dniu 30 listopada 2015 r. została podpisana umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem ….. („Umowa A”), precyzująca warunki finansowania i realizacji uczestnictwa Wnioskodawcy w programie „…..” oraz rozliczania środków finansowych, przyznanych na finansowanie Jego pobytu za granicą.

Wysokość środków finansowych została określona w § 3 przedmiotowej umowy i wynosi ona ogółem 446 000 zł, z tego:

  • w 2016 r. – 110 000 zł, w tym: koszty pobytu 104 000 zł, koszty podróży 6 000 zł,
  • w 2017 r. – 168 000 zł, w tym: koszty pobytu 156 000 zł, koszty podróży 12 000 zł,
  • w 2018 r. – 168 000 zł, w tym: koszty pobytu 156 000 zł, koszty podróży 12 000 zł.

Ponadto, zgodnie z „Umową A”, środki finansowe wypłacane będą z góry za pierwszy rok, natomiast w kolejnych latach realizacji programu (2017 r. i 2018 r. ) do dnia 31 stycznia zostanie wypłacona kwota odpowiadająca wartości finansowania za pierwszy kwartał, a po zatwierdzeniu przez Ministra sprawozdania za rok poprzedni, wypłacona zostanie pozostała część środków finansowych na dany rok. Na podstawie § 7 „Umowy A”, Uczelnia, jako płatnik, zobowiązana jest do niezwłocznego przekazania Wnioskodawcy całości środków finansowych, o których mowa w § 3 tej Umowy, po ich otrzymaniu na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Jednostką. W sprawach nieuregulowanych w „Umowie A” znajdują zastosowanie przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki i Komunikatu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 kwietnia 2012 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „…..” (M. P. z 2012 r. poz. 254).

W dniu 29 marca 2016 r. została zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Uniwersytetem Medycznym w … umowa o warunkach finansowania i przekazywania środków finansowych w ramach realizacji uczestnictwa w programie „…..” („Umowa B”). W umowie tej Wnioskodawca został zobowiązany do realizowania uczestnictwa w programie „….” IV edycja na zasadach określonych w „Umowie A” oraz wywiązywania się ze wszystkich obowiązków sprawozdawczych. Zgodnie z literalnym brzmieniem „Umowy B”, Wnioskodawca otrzyma środki w wysokości wskazanej w „Umowie A”, przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków, związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku. Wnioskodawca otrzyma również zryczałtowany zwrot kosztów podróży, który uzależniony jest od długości pobytu oraz odległości zagranicznego ośrodka od Jego miejsca zamieszkania w Polsce. W ramach programu „……” Wnioskodawca nie otrzyma żadnych innych pieniężnych i rzeczowych świadczeń. W przypadku wykorzystania środków w sposób niezgodny z umową, Wnioskodawca zobowiązany jest do ich zwrotu, podobnie jak jest On zobowiązany do zwrotu środków niewykorzystanych. Jednocześnie, warunkiem przekazania środków finansowych Wnioskodawcy jest pozostawanie przez okres trwania programu, tj. od 2 maja 2016 r. do 31 grudnia 2018 r. w stosunku pracy z Uniwersytetem …... Wnioskodawca jednocześnie nadmienia, że zasady programu „…..” dotyczące kosztów pobytu, nie odnoszą się do limitów określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. 2013 poz. 167). Tyczy się to w szczególności kwot ryczałtowych, przeznaczonych na koszty utrzymania, które określone są w polskich złotych, a w przypadku powyższego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej kwoty te określone są dla Stanów Zjednoczonych w dolarach amerykańskich (USD). Dlatego też, w zależności od kształtowania się kursu walut, kwota przeznaczona na koszty utrzymania Wnioskodawcy w …, będzie mieściła się lub nie, w limitach określonych w przywołanym rozporządzaniu. Podobnie nie mają zastosowania limity określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej dotyczące kosztów podróży z miejsca stałego zamieszkania Wnioskodawcy w Polsce do miejscowości, w której znajduje się zagraniczny ośrodek. Podczas pobytu w … Wnioskodawca nie będzie dysponował samochodem, a podróże pomiędzy miejscem Jego stałego zamieszkania w Polsce a … w Stanach Zjednoczonych będzie odbywał samolotem natomiast, limit określony rozporządzeniem dotyczy wyłącznie podróży samochodem.

Prowadząc badania nad homeostazą wapniową i jej wpływem na szlak sygnalizacyjny … w zagranicznym ośrodku naukowym ….. (USA), Wnioskodawca będzie realizował prace zgodnie z misją i zadaniami Uniwersytetu ….., określonymi przez ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ust. 3 tej ustawy, uczelnie, pełniąc misję odkrywania i przekazywania prawdy poprzez prowadzenie badań i kształcenie studentów, stanowią integralną część narodowego systemu edukacji i nauki oraz mają w szczególności prawo do prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz określania ich kierunków, a także współpracy z innymi jednostkami akademickimi i naukowymi, w tym zagranicznymi, w realizacji badań naukowych i prac rozwojowych, na podstawie porozumień w celu pozyskiwania funduszy z realizacji badań, w tym z ich komercjalizacji oraz wspierania mobilności naukowców (art. 6 ust. 1 pkt 1-2).

Udział Wnioskodawcy w realizacji programu „….”, stanowić będzie wykonanie obowiązków pracowniczych w ramach podróży służbowej zgodnie z pojęciem podróży służbowej zawartym w art. 77(5) Kodeksu pracy, na odbycie której Wnioskodawca otrzymał z Uczelni polecenie wyjazdu. Zgodnie z „Regulaminem kierowania za granicę pracowników, doktorantów, studentów Uniwersytetu ….. w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych”, przyznano Wnioskodawcy urlop naukowy na czas realizacji programu (2 maja 2016 r. – 31 grudnia 2018 r.). W zakresie nieuregulowanym „Umowa B” odsyła do „Umowy A”, zawartej w dniu 30 listopada 2015 r oraz do przepisów Kodeksu Cywilnego, ustawy o zasadach finansowania nauki oraz komunikatu o ustanowieniu programu pod nazwą „……”.

Zgodnie z art. 97 ustawy – Prawo o Szkolnictwie Wyższym, zasady i tryb finansowania badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych w uczelni, zakwalifikowanych do finansowania ze środków przewidzianych w budżecie państwa na naukę, określa ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Ponadto, w art. l ustawy o zasadach finansowania nauki, określono zasady finansowania nauki ze środków finansowych ustalanych na ten cel w wyodrębnionej części budżetu państwa – „Nauka” oraz ze środków finansowych Funduszu Nauki i Technologii Polskiej, zwanych dalej „środkami finansowymi na naukę”, którymi dysponuje minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „Ministrem”. Szczegółowe zasady, po spełnieniu których Wnioskodawca otrzymał środki finansowe na realizację Jego uczestnictwa w programie „…..”, określone są w art. 2 pkt 7, art. 2 pkt 9a, art. 2 pkt 19, art. 10 pkt 1, art. 18 ust. 1 pkt 3, art. 23 ust. 1 pkt 1, art. 26 ust. 2 i 3 ustawy o zasadach finansowania nauki.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy środki finansowe przyznane Wnioskodawcy w ramach programu „….”, powinny być na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku dochodowego za lata podatkowe 2016, 2017, 2018, do wysokości sumy diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, obliczonej z zastosowaniem stawek, określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, środki przekazane przez Uniwersytet ….. w ramach uczestnictwa w programie „…..” podlegają częściowemu zwolnieniu z podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.), do wysokości limitów diet, ryczałtu hotelowego i ryczałtu na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowych oraz zwrotu kosztów przejazdu określonych w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, przeliczone na polskie złote według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (art. 11a u.p.d.o.f.).

W przypadku USA, zgodnie z przywołanym rozporządzeniem, limity zwolnienia wynoszą:

  1. 59 USD/dzień diet pobytowych,
  2. 50 USD/dzień diet noclegowych, o ile nie przedstawiony zostanie rachunek za nocleg,
  3. 6 USD/dzień ryczałtu na dojazd środkami komunikacji miejscowej,
  4. faktycznie poniesione koszty podróży pomiędzy miejscem zamieszkania w Polsce a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek na podstawie przedstawionych biletów lub rachunków (do wysokości kwot wymienionych w „Umowie A” jako środki przeznaczone na podróż).

Wnioskodawca jest pracownikiem Uniwersytetu …. w rozumieniu art. 12 ust. 4 u.p.d.o.f. Powołując się na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 października 2012 r., w sprawie o sygn. akt …., Wnioskodawca stwierdza, że środki finansowe przekazane przez Uczelnię w ramach uczestnictwa w programie „…..” stanowią przychód ze stosunku pracy.

Wnioskodawca podkreśla, że otrzymał od pracodawcy pisemne polecenie wyjazdu do USA i uczestnictwa w programie „…..”. Dodatkowo, umowa zawarta między Wnioskodawcą a Uczelnią szczegółowo reguluje zakres Jego obowiązków podczas podróży (m.in. udział w programie badawczym „…” oraz sporządzanie sprawozdań). Przez cały czas realizacji programu Wnioskodawca pozostaje w stosunku pracy z kierującą Go uczelnią, a na czas pobytu za granicą udzielono Wnioskodawcy na Jego wniosek urlopu dla pracowników naukowych wysyłanych na wyjazd zagraniczny.

Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 22 lutego 2008 r. (I PK 208/07, OSNP z 2009 r., nr 11-12, poz. 134), zawierającym definicję pojęcia podróży służbowej, z treści którego wynika, że „Podróż służbowa charakteryzuje się tym, że jest odbywana:

  1. poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy,
  2. na polecenie pracodawcy,
  3. w celu wykonania określonego przez pracodawcę zadania.

Wszystkie te cechy muszą wystąpić „łącznie”. Istnieją wszelkie przesłanki do uznania podróży Wnioskodawcy za podróż służbową, a przekazane środki finansowe za diety i inne należności za czas podróży osoby będącej pracownikiem. W szczególności uznanie przekazanych Wnioskodawcy środków finansowych jako diet i innych należności za czas podróży, wynika jasno zarówno z celów programu „…..” przedstawionych w komunikacie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 kwietnia 2012 r. o ustanowieniu programu „…..”, jak i z ogólnych oraz szczegółowych zapisów „Umowy A” i „Umowy B”, a także definicji słowa „dieta”, podanej w Słowniku Języka Polskiego PWN, tj. „suma przeznaczona na koszty utrzymania pracownika w podróży służbowej”.

W ocenie Wnioskodawcy ważną przesłanką do uznania środków finansowych, otrzymywanych w ramach uczestnictwa w programie „……” jako diet i innych należności za czas podróży, jest bezpośrednie powiązanie wysokości przekazanych środków z faktyczną długością pobytu Wnioskodawcy za granicą, a nie czasu bezpośrednio przepracowanego przez Niego przy realizacji badań naukowych. Ponadto, szczegółowe zapisy „Umowy A” i „Umowy B” zgodne są z rozumieniem przyznanych Wnioskodawcy środków finansowych jako należności podróżnych, uzależnionych od czasu pracy (wliczając czas w podróży oraz dni wolne od pracy), a nie wynagrodzenia za wykonaną pracę, zlecenie lub dzieło, gdzie istotny byłby wyłącznie czas wykonywanej pracy badawczej lub wyłącznie wykonanie przez Wnioskodawcę określonych obowiązków.

W sprawach o zbliżonym stanie faktycznym wypowiedział się m.in. WSA w Poznaniu (wyrok z 25 czerwca 2014 r., sygn. akt I SA/Po 163/14 oraz z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Po 1059/13), w Gdańsku (wyrok z 4 grudnia 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 1092/13), Wrocławiu (wyrok z 21 sierpnia 2013 r., sygn. akt I SA/Wr 867/13), Krakowie (wyrok z 9 maja 2013 r.,sygn. akt III SA/Kr 599/13), Warszawie (wyrok z 10 lipca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 3373/14), Gliwicach (wyrok z 2 września 2015 r., sygn. akt I SA/G1 229/15). Ponadto, w analogicznej sprawie dotyczącej wyjazdu osoby za granicę w ramach programu Mobilność Plus, Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 12 października 2012 r. sygn. akt II FSK 309/11, uznał że podróż takiej osoby ma charakter podróży służbowej i że przysługuje jej zwolnienie przedmiotowe, o którym w mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 u.p.d.o.f.

Pogląd dotyczący uznania środków finansowych z programu „…..” za diety i inne należności podróżne nie budził zatem wątpliwości w prawomocnych orzeczeniach sądów administracyjnych.

Dlatego też, zasadnym jest twierdzenie, że środki przekazane Wnioskodawcy przez Uniwersytet ….. w ramach uczestnictwa w programie podlegają w roku podatkowym 2016, 2017 i 2018 częściowemu zwolnieniu z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z generalną zasadą opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Zakładzie Neurochemii Molekularnej Uniwersytetu ……, na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Ponadto, nie pozostaje On w stosunku pracy z żadnym pracodawcą i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Decyzją Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego zostały przyznane Uniwersytetowi …. środki finansowe, przeznaczone na finansowanie w latach 2016 – 2018 udziału Wnioskodawcy w programie „…..” – IV edycja. W dniu 30 listopada 2015 r. została podpisana umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Uniwersytetem …., precyzująca warunki finansowania i realizacji uczestnictwa Wnioskodawcy w programie „….” oraz rozliczania środków finansowych, przyznanych na finansowanie Jego pobytu za granicą. W ramach tego programu Wnioskodawca będzie prowadzić badania …… w Stanach Zjednoczonych w okresie od dnia 2 maja 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r.

Przyznane środki finansowe wypłacane będą Wnioskodawcy z góry za pierwszy rok, natomiast w kolejnych latach realizacji programu (2017 r. i 2018 r.) do dnia 31 stycznia zostanie wypłacona kwota odpowiadająca wartości finansowania za pierwszy kwartał, a po zatwierdzeniu przez Ministra sprawozdania za rok poprzedni, wypłacona zostanie pozostała część środków finansowych na dany rok.

W dniu 29 marca 2016 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Uniwersytetem …. o warunkach finansowania i przekazywania środków finansowych w ramach realizacji uczestnictwa w programie „…..” IV edycja, w której został zobowiązany do realizowania uczestnictwa w ww. programie, na zasadach określonych w umowie oraz wywiązywania się ze wszystkich obowiązków sprawozdawczych. Zgodnie z literalnym brzmieniem „Umowy B”, Wnioskodawca otrzyma środki w wysokości wskazanej w „Umowie A”, przeznaczone wyłącznie na pokrycie kosztów utrzymania i bieżących wydatków, związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku. Wnioskodawca otrzyma również zryczałtowany zwrot kosztów podróży, który uzależniony jest od długości pobytu oraz odległości zagranicznego ośrodka od Jego miejsca zamieszkania w Polsce. W ramach programu „…..” Wnioskodawca nie otrzyma żadnych innych pieniężnych i rzeczowych świadczeń. W przypadku wykorzystania środków w sposób niezgodny z umową, Wnioskodawca zobowiązany jest do ich zwrotu, podobnie jak jest On zobowiązany do zwrotu środków niewykorzystanych. Jednocześnie, warunkiem przekazania środków finansowych Wnioskodawcy jest pozostawanie przez okres trwania programu, w stosunku pracy z Uniwersytetem …...

Prowadząc badania w zagranicznym ośrodku naukowym, Wnioskodawca będzie realizował prace zgodnie z misją i zadaniami Uniwersytetu Medycznego, określonymi przez ustawę z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r., poz. 572, z późn. zm.). Zgodnie z „Regulaminem kierowania za granicę pracowników, doktorantów, studentów Uniwersytetu ….. w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych”, przyznano Wnioskodawcy urlop naukowy na czas realizacji programu (2 maja 2016 r. – 31 grudnia 2018 r.).

Zauważyć należy, że Program „…..” został ustanowiony Komunikatem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 kwietnia 2012 r. (M.P. z 2012 r., poz. 254, na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.).

Celem programu „…..” jest umożliwienie młodym naukowcom (do 35 roku życia) udział w badaniach naukowych prowadzonych w renomowanych, zagranicznych ośrodkach naukowych pod opieką wybitnych naukowców o międzynarodowym autorytecie w danej dziedzinie. Program zapewnia finansowanie pobytu uczestnika we wskazanej jednostce naukowej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe oraz podróży pomiędzy miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek. O przyznanie środków mogą ubiegać się jednostki naukowe, określone w art. 2 ust. 9 pkt a-e ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki. Środki finansowe w ramach programu przyznawane są jednostce naukowej na podstawie decyzji ministra właściwego do spraw nauki, z przeznaczeniem dla uczestnika programu. Uczestnikowi programu ww. środki finansowe są przekazywane na podstawie umowy zawartej między jednostką naukową a uczestnikiem programu.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o zasadach finansowania nauki, Minister przyznaje środki finansowe na zadania określone w art. 5 pkt 4-7 oraz pkt 9-11 i 13 w drodze decyzji, na podstawie wniosków złożonych przez uprawnione podmioty, po zasięgnięciu opinii właściwego zespołu, o którym mowa w art. 52 ust. 1-3.

Natomiast z art. 26 ust. 1 tej ustawy wynika, że finansowanie programów lub przedsięwzięć ustanawianych przez Ministra obejmuje działania dotyczące realizacji określonych przez Ministra zadań wynikających z polityki naukowej i naukowo-technicznej państwa. Przy czym Minister właściwy do spraw nauki w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” ogłasza komunikaty o ustanowieniu programu i przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem ust. 3 (art. 26 ust. 2 ww. ustawy). Wskazać należy, że zgodnie z art. 26 ust. 4 ustawy o zasadach finansowania nauki, środki finansowe przeznaczone na finansowanie programów lub przedsięwzięć, o których mowa w ust. 2 i 3, są przekazywane jednostce naukowej lub innemu uprawnionemu podmiotowi na podstawie umowy.

Wskazać należy, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

  1. podróży służbowej pracownika,
  2. podróży osoby niebędącej pracownikiem

-do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167).

Powyższe zwolnienie obejmuje zatem, diety i inne świadczenia otrzymane przez pracownika za czas podróży służbowej, do wysokości określonej w odrębnych przepisach. Oznacza to, że zwolnienie przysługuje wyłącznie pod warunkiem, że pracownik odbywa podróż służbową w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks pracy. Pracodawca wysyłając pracownika w podróż służbową zobowiązany jest wypłacić pracownikowi dietę oraz inne należności na pokrycie kosztów z nią związanych.

Wskazać jednak należy, że z opisu stanu faktycznego wynika, że otrzymane przez Wnioskodawcę środki pieniężne nie stanowią stricte należności w rozumieniu przepisów powołanego wyżej rozporządzenia, ponieważ przedmiotowe środki wypłacone będą w związku ze zdarzeniem, jakim będzie udział Wnioskodawcy w Programie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego „…..” IV edycja, czyli programie ministerialnym. Środki te pracodawca Wnioskodawcy (Uniwersytet Medyczny), po ich otrzymaniu z Ministerstwa, zobowiązany będzie przekazać Wnioskodawcy, jako uczestnikowi ww. Programu, na podstawie odrębnej umowy, a nie na podstawie umowy o pracę. Podobnie warunki realizacji i wykonywane w ramach powyższego Programu zadania określone zostały w stosownej umowie, stanowiącej całkiem odrębny dokument niż umowa o pracę. Jak podaje Wnioskodawca, na czas realizacji programu pracodawca udzielił Wnioskodawcy urlopu naukowego.

W niniejszej sprawie szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że przedmiotowe środki finansowe przyznane są w drodze decyzji w związku z ustanowieniem Komunikatu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na podstawie ustawy o zasadach finansowania nauki, który posiada zupełnie inną delegację ustawową niż rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, które wydane jest na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym.

Wyjaśnić należy, że każde z tych regulacji określa odrębne rodzaje wsparcia finansowego oferowanego przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a tym samym jednakowe traktowanie innych przepisów, w tym podatkowych, w odniesieniu do tych różnych form finansowania nie jest zasadne.

Wobec powyższego, zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z celem i zasadami uczestnictwa w Programie „…..” wyjazd za granicę uczestnika Programu, tj. Wnioskodawcy, nie jest tożsamy z odbyciem podróży służbowej pracownika.

Pracownik naukowy, uczestnicząc w Programie „……” w zagranicznym ośrodku naukowym nie odbywa podróży służbowej. Kwestie podróży służbowej regulują bowiem przepisy wykonawcze do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, natomiast ww. Program został utworzony w oparciu o podstawę prawną wynikającą z ustawy o zasadach finansowania nauki. Zatem, środki pieniężne otrzymane przez Wnioskodawcę nie spełniają dyspozycji ww. przepisu.

Wyjaśnić należy, że w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty zatem, do tej kategorii można zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z treści powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód, uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.

Zatem, na podstawie powołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Reasumując stwierdzić należy, że do środków finansowych, które Wnioskodawca otrzyma w okresie od dnia 2 maja 2016 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. w związku z udziałem w programie „……”, nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zgodnie z celem i zasadami uczestnictwa w programie „……” wyjazd za granicę uczestnika programu, tj. Wnioskodawcy, nie jest tożsamy z odbyciem podróży służbowej pracownika.

W konsekwencji, przychód ten z uwagi na fakt, że nie pochodzi ze środków pracodawcy (Uniwersytet Medyczny) a jedynie za jego pośrednictwem jest Wnioskodawcy przekazywany, podlegać będzie opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że tutejszy Organ przeanalizował rozstrzygnięcia zawarte w przywołanych przez Wnioskodawcę wyrokach sądów administracyjnych, jednakże orzeczenia te wydane zostały w indywidualnych sprawach i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Zatem wyroki te nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego. Niezależnie od powyższego nadmienić należy, że część powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów, są to orzeczenia nieprawomocne, natomiast wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 4 grudnia 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 1092/13, został uchylony prawomocnym wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 czerwca 2016 r., sygn. akt II FSK 1490/14.

Ponadto, tutejszy Organ zaznacza, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania związanego z wydaniem interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj