Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/4512-380/15/BM
z 29 lipca 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w związku z § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 21 kwietnia 2015 r. (data wpływu 27 kwietnia 2015 r.), uzupełnionym pismem z 9 lipca 2015 r. (data wpływu 14 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów po cenach rynkowych sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym po cenach preferencyjnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2015 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów po cenach rynkowych sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym po cenach preferencyjnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z 9 lipca 2015 r. (data wpływu 14 lipca 2015 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z 30 czerwca 2015 r. nr IBPP1/4512-380/15/BM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność, której przedmiotem jest organizacja kampanii reklamowych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności w Internecie, w tym w mediach społecznościowych. W związku z powyższym Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę z inną spółką kapitałową (dalej Kontrahent), której przedmiotem będzie przeprowadzenie kampanii reklamowej, w szczególności stworzenie platformy internetowej, napisanie regulaminu i obsługa programu lojalnościowego Kontrahenta. Wiodącym założeniem programu lojalnościowego będzie nabywanie przez klientów Kontrahenta - konsumentów w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz przedsiębiorców, towarów znajdujących się w asortymencie Kontrahenta, w szczególności drożdży do pieczenia, dodatków piekarskich, mieszanek cukierniczych czy polepszaczy. Za każdy zakupiony u Kontrahenta towar, klient otrzymam określoną ilość punków. Zgromadzenie odpowiedniej ilości punków uprawniać będzie klienta Kontrahenta do zakupu po atrakcyjnych cenach towarów - sprzętu RTV i AGD zakupionych przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji umowy zawartej z Kontrahentem. Wartość ww. sprzętu RTV AGD przekraczać będzie kwotę 760 zł. Nadmienić należy, że cena jaką zobowiązany do zapłaty będzie klient Kontrahenta z tytułu zakupu towarów własnych Kontrahenta uwzględniać będzie „wartość” przyznanych każdorazowo punków programu lojalnościowego, które następczo uprawniać będą klienta do zakupu po promocyjnych cenach towarów oferowanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako podmiot działający na zlecenie Kontrahenta, będący twórcą i organizatorem programu lojalnościowego zobowiązany będzie do sprzedaży uprzednio zakupionych towarów - sprzętu RTV lub AGD na rzecz klientów Kontrahenta, którzy uprzednio dokonają zakupu własnych towarów Kontrahenta. Kampania reklamowa przeprowadzona przez Wnioskodawcę ma służyć zwiększeniu sprzedaży Kontrahenta, a tym samym do osiągnięcia przez Kontrahenta większego zysku. Zaznaczyć należy, iż cena za jaką Wnioskodawca będzie sprzedawać klientom Kontrahenta sprzęt RTV i AGD znacząco odbiegać będzie od cen rynkowych tegoż sprzętu. Różnica pomiędzy rynkową ceną sprzętu RTV AGD a ceną za jaką sprzedawać go będzie Wnioskodawca pokryta zostanie z zysku osiągniętego z każdorazowej sprzedaży towarów własnych Kontrahenta w trakcie organizowanej kampanii reklamowej. Zaznaczyć należy, iż Wnioskodawca ze środków własnych i w imieniu własnym zakupi przedmiotowy sprzęt RTV AGD, jednakże po otrzymaniu przez Kontrahenta całego lub niemal całego wynagrodzenia z tytułu przeprowadzenia i obsługi kampanii reklamowej, w tym programu lojalnościowego. Wynagrodzenie Wnioskodawcy zawierać zatem w sobie będzie cenę towarów, które następnie zostaną sprzedane po cenach preferencyjnych, zgodnie z postanowieniami regulaminu programu lojalnościowego. W myśl rzeczonego regulaminu programu lojalnościowego, który zakładać będzie, iż dopiero po zakończeniu trwania całej kampanii reklamowej, zweryfikowaniu każdego klienta Kontrahenta pod kątem spełnienia wymagań zawartych w regulaminie rozpocznie się okres, w którym klienci będą mogli zgłaszać swoją chęć nabycia od Wnioskodawcy towaru RTV AGD po preferencyjnej cenie.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, od początku działalności spółki, tj. od dnia 10 września 2010 r.

Każda sprzedaż udokumentowana zostanie fakturą VAT. Wnioskodawca nabędzie towar - sprzęt AGD - RTV od podmiotu trzeciego - przedsiębiorcy trudniącego się sprzedażą rzeczonego sprzętu, np. S.czy M., który wystawi na Wnioskodawcę stosowną fakturę VAT. Cena sprzedaży na rzeczonej fakturze VAT będzie ceną rynkową, tj. taką za którą każdy może nabyć przedmiotowy sprzęt AGD czy RTV.

Koszt nabycia sprzętu AGD/RTV będzie miał wyłącznie związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy. Działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy jest działalność polegająca między innymi na „działalności agencji reklamowych”- PKD: 73.11.Z. Wnioskodawca nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku VAT lub działalności opodatkowanej inną stawką niż 23%.

Sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę sprzętu AGD i RTV po cenach preferencyjnych na rzecz klientów kontrahenta udokumentowana zostanie fakturą VAT, tj. osoba, która zgromadzi odpowiednią ilość punktów w programie lojalnościowym i zakupi sprzęt od Wnioskodawcy to w chwili zakupu sprzętu AGD/RTV zostanie wystawiona faktura VAT, na której zostanie wskazana cena preferencyjna.

Stwierdzenie, że „cena za jaką Wnioskodawca będzie sprzedawać klientom kontrahenta sprzęt AGD RTV znacząco odbiegać będzie od cen rynkowych tegoż sprzętu” rozumieć należy, iż ceny te będą znacznie niższe od rynkowych. Uszczegółowiając, cena preferencyjna za jaką kontrahent uprawniony będzie do nabycia sprzętu RTV AGD wynosić będzie np. 1 zł netto. Możliwym, iż cena ta będzie wynosić np. 100 zł netto za dany sprzęt, gdzie jego cena rynkowa opiewać będzie na kwotę np. 2.000 zł netto. Na potrzeby niniejszej sprawy, Wnioskodawca wnosi o przyjęcie, iż każdy sprzęt AGD i RTV sprzedawany przez Wnioskodawcę po cenach preferencyjnych zbywany będzie za 1 zł netto, niezależnie czy jego wartość rynkowa wynosić będzie 100 zł netto czy 2.000 zł netto.

Do czasu zgromadzenia przez klienta kontrahenta odpowiedniej ilości punktów, określonej w regulaminie programu lojalnościowego i zgłoszenia chęci jego zakupu za cenę preferencyjną, klient nie wejdzie w posiadanie rzeczonego sprzętu AGD RTV. Procedura nabycia przez klienta sprzętu AGD RTV po cenie preferencyjnej wyglądać będzie następująco: klient kontrahenta zbiera punkty w programie lojalnościowym, następnie zgłasza chęć nabycia towaru AGD RTV po cenie preferencyjnej. W następstwie zweryfikowania przez Wnioskodawcę czy klient kontrahenta wypełnił warunki regulaminu, tj. w szczególności zdobył odpowiednią ilość punktów oraz czy w odpowiedni sposób złożył swoje zgłoszenie, chęć nabycia towaru, Wnioskodawca sprzeda wybrany przez klienta towar po cenie preferencyjnej. Klient kontrahenta wejdzie w posiadania rzeczonego towaru dopiero wtedy, kiedy uzbiera odpowiednią ilość punktów, zgłosi chęć zakupu towaru od Wnioskodawcy oraz zapłaci cenę (preferencyjną).

Na pytanie tut. Organu „Jak należy rozumieć stwierdzenie Wnioskodawcy, że różnice pomiędzy rynkową ceną sprzętu RTV i AGD a ceną za jaką sprzedawać będzie go Wnioskodawca pokryta zostanie z zysku osiągniętego z każdorazowej sprzedaży towarów własnych Kontrahenta w trakcie organizowanej kampanii reklamowej? Czy zatem kwota jaką Wnioskodawca otrzyma od kontrahenta będzie w części stanowiła element (dopłatę do) ceny towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę na rzecz klientów kontrahenta” Wnioskodawca wskazał, że przedmiotową kwestię należy rozmieć, w taki sposób, że co do zasady Wnioskodawca ze środków własnych zakupuje sprzęt AGD RTV, który następnie zostanie sprzedany osobom, które zgromadziły określoną ilość punktów w programie lojalnościowym. Końcowy bilans przedsięwzięcia zrealizowanego przez Wnioskodawcę, tj. podmiot będący Zleceniobiorcą w stosunku do podmiotu zlecającego Wnioskodawcy przeprowadzenie kampanii reklamowej wykaże, iż Zleceniodawca zwiększył swój dochód na skutek akcji marketingowej, pomimo faktu, iż poniósł w tym zakresie stosowny koszt, będący wynagrodzeniem Wnioskodawcy z tytułu organizacji rzeczonej kampanii reklamowej. Nadmienić należy, iż na koszt realizacji zlecenia, tj. kampanii reklamowej składać się również będzie koszt zakupu sprzętu AGD RTV po cenach rynkowych, tj. np. kosztem Wnioskodawcy będzie zakup telewizora za 2.000 zł netto. Wnioskodawca i Zleceniodawca Wnioskodawcy szacują, iż na skutek kampanii reklamowej sprzedaż Zleceniodawcy znacząco wzrośnie i dochód przewyższy koszt kampanii reklamowej, której znacznym i głównym kosztem będzie wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu organizacji przedmiotowej kampanii reklamowej, a przedmiotowe wynagrodzenie zostanie tak skalkulowane, iż Wnioskodawca osiągnie stosowny dochód pomimo tego, iż zakupi sprzęt AGD RTV, który to stanowić będzie jego koszt uzyskania przychodu.

Pomiędzy Wnioskodawcą a klientami kontrahenta nie wystąpią związki określone w art. 32 ust. 2 ustawy o VAT. Powyższe zostanie również wyartykułowane w regulaminie programu lojalnościowego.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie domaga się interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie wystawienia faktury VAT i zobowiązania do rozliczenia należnego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo pomniejszyć podatek VAT należny o kwotę podatku VAT naliczonego zgodne z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z zakupem towarów po cenach rynkowych, sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym po preferencyjnych cenach?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, w związku z zakupem towarów po cenach rynkowych, sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym po cenach preferencyjnych.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Wnioskodawca uprawniony będzie do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, w związku z zakupem towarów po cenach rynkowych, sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym po cenach preferencyjnych. Zaznaczyć należy, iż Wnioskodawca na podstawie umowy o przeprowadzenie kampanii reklamowej uprawniony będzie do wystawienia swojemu Kontrahentowi stosownej faktury VAT. Cena wskazana na rzeczonej fakturze VAT zawierać w sobie będzie cenę jaką Wnioskodawca zobowiązany będzie przeznaczyć na zakup sprzętu RTV AGD, który następnie sprzedawany będzie po preferencyjnych cenach. W związku wystawieniem przez Wnioskodawcę faktury VAT na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawca zobowiązany będzie do odprowadzenia podatku VAT należnego na rzecz właściwego organu podatkowego. W przypadku zakupu przez Wnioskodawcę sprzętu RTV AGD u podmiotów trzecich po cenach rynkowych, Wnioskodawca uprawniony będzie do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT należny z tytułu przedmiotowego zakupu, albowiem zakup rzeczonego sprzętu RTV AGD a następnie jego sprzedaż po cenach preferencyjnych jest jednym z głównych założeń umowy, która ma być zawarta pomiędzy Wnioskodawcą a Kontrahentem, zatem w rzeczy samej koszt zakupu sprzętu RTV AGD przez Wnioskodawcę jest kosztem uzyskania przychodu z tytułu zorganizowania kampanii reklamowej. Mając na względzie powyższe Wnioskodawca nawet po pomniejszeniu podatku VAT należnego z tytułu umowy o świadczenie usług reklamowo-marketingowych o podatek VAT naliczony z tytułu zakupu sprzętu RTV AGD i tak zobowiązany będzie do zapłaty podatku VAT należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie jest zainteresowany uzyskaniem interpretacji w zakresie rozliczenia podatku należnego ani wystawienia faktury w tym zakresie.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Treść tego przepisu wskazuje, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak np. w oparciu o art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

W prawie zarówno europejskim, jak i krajowym, zasada potrąceń podatku naliczonego stanowi wprost o związku podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z nią, w stopniu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do celów transakcji opodatkowanych, podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług od podatku należnego. Innymi słowy, jeżeli nabywane towary lub usługi są przeznaczone do transakcji opodatkowanych, podatnik będzie mieć prawo do odliczeń z podatku należnego do zapłaty.

Zatem niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezspornego związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną. Prawo do odliczenia podatku naliczonego powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim działalność podatnika daje to prawo. Aby odliczenie podatku było dopuszczalne, transakcja powodująca naliczenie podatku winny pozostawać w ścisłym związku z transakcjami, które rodzą prawo do odliczenia. W ten sposób prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada, że poczynione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę z inną spółką kapitałową (dalej Kontrahent), której przedmiotem będzie przeprowadzenie kampanii reklamowej, w szczególności stworzenie platformy internetowej, napisanie regulaminu i obsługa programu lojalnościowego Kontrahenta. Wiodącym założeniem programu lojalnościowego będzie nabywanie przez klientów Kontrahenta - konsumentów w rozumieniu Kodeksu cywilnego oraz przedsiębiorców, towarów znajdujących się w asortymencie Kontrahenta, w szczególności drożdży do pieczenia, dodatków piekarskich, mieszanek cukierniczych czy polepszaczy. Za każdy zakupiony u Kontrahenta towar, klient otrzymam określoną ilość punków. Zgromadzenie odpowiedniej ilości punków uprawniać będzie klienta Kontrahenta do zakupu po atrakcyjnych cenach towarów - sprzętu RTV i AGD zakupionych przez Wnioskodawcę na potrzeby realizacji umowy zawartej z Kontrahentem. Cena jaką zobowiązany do zapłaty będzie klient Kontrahenta z tytułu zakupu towarów własnych Kontrahenta uwzględniać będzie „wartość” przyznanych każdorazowo punków programu lojalnościowego, które następczo uprawniać będą klienta do zakupu po promocyjnych cenach towarów oferowanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca jako podmiot działający na zlecenie Kontrahenta, będąca twórcą i organizatorem programu lojalnościowego zobowiązany będzie do sprzedaży uprzednio zakupionych towarów - sprzętu RTV lub AGD na rzecz klientów Kontrahenta, którzy uprzednio dokonają zakupu własnych towarów Kontrahenta. Kampania reklamowa przeprowadzona przez Wnioskodawcę ma służyć zwiększeniu sprzedaży Kontrahenta, a tym samym do osiągnięcia przez Kontrahenta większego zysku. Zaznaczyć należy, iż cena za jaką Wnioskodawca będzie sprzedawać klientom Kontrahenta sprzęt RTV i AGD znacząco odbiegać będzie od cen rynkowych tegoż sprzętu. Różnica pomiędzy rynkową ceną sprzętu RTV AGD a ceną za jaką sprzedawać go będzie Wnioskodawca pokryta zostanie z zysku osiągniętego z każdorazowej sprzedaży towarów własnych Kontrahenta w trakcie organizowanej kampanii reklamowej.

Wnioskodawca ze środków własnych i w imieniu własnym zakupi przedmiotowy sprzęt RTV AGD, jednakże po otrzymaniu przez Kontrahenta całego lub niemal całego wynagrodzenia z tytułu przeprowadzenia i obsługi kampanii reklamowej, w tym programu lojalnościowego.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca nabędzie towar - sprzęt AGD - RTV od podmiotu trzeciego - przedsiębiorcy trudniącego się sprzedażą rzeczonego sprzętu, który wystawi na Wnioskodawcę stosowną fakturę VAT. Cena sprzedaży na rzeczonej fakturze VAT będzie ceną rynkową.

Koszt nabycia sprzętu AGD/RTV będzie miał wyłącznie związek z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, polegającą między innymi na „działalności agencji reklamowych”. Wnioskodawca nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku VAT lub działalności opodatkowanej inną stawką niż 23%.

Sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę sprzętu AGD i RTV po cenach preferencyjnych na rzecz klientów kontrahenta udokumentowana zostanie fakturą VAT.

W następstwie zweryfikowania przez Wnioskodawcę czy klient kontrahenta wypełnił warunki regulaminu, tj. w szczególności zdobył odpowiednią ilość punktów oraz czy w odpowiedni sposób złożył swoje zgłoszenie, chęć nabycia towaru, Wnioskodawca sprzeda wybrany przez klienta towar po cenie preferencyjnej. Klient kontrahenta wejdzie w posiadania rzeczonego towaru dopiero wtedy, kiedy uzbiera odpowiednią ilość punktów, zgłosi chęć zakupu towaru od Wnioskodawcy oraz zapłaci cenę (preferencyjną).

Z opisu sprawy wynika zatem, że zakupione przez Wnioskodawcę towary RTV i AGD będą przedmiotem dalszej opodatkowanej sprzedaży na rzecz klientów kontrahenta, za które klienci zapłacą cenę promocyjną, a jednocześnie wynagrodzenie Wnioskodawcy otrzymane od kontrahenta zawierać będzie w sobie cenę tych towarów.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek, o którym mowa powyżej zostanie spełniony, gdyż nabywane przez Wnioskodawcę towary AGD i RTV będą miały związek wyłącznie z działalnością Wnioskodawcy opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem ich dostawa będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W takiej sytuacji Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów AGD i RTV po cenach rynkowych, sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z art. 88 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że będzie on uprawniony do pomniejszenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego, w związku z zakupem towarów po cenach rynkowych, sprzedawanych następnie w programie lojalnościowym po cenach preferencyjnych (pytanie nr 3), należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia wystawienia faktury VAT ani opodatkowania i rozliczenia przez Wnioskodawcę należnego podatku VAT z tytułu planowanych transakcji, ponieważ Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, że nie domaga się interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie wystawienia faktury VAT i zobowiązania do rozliczenia należnego podatku VAT.

Tut. Organ zwraca jednak uwagę, że w przedmiotowej sprawie przy ustalaniu podstawy opodatkowania należy wziąć pod uwagę zarówno kwotę należną od klientów kontrahenta (tzw. cenę promocyjną) jak i kwotę otrzymaną od kontrahenta, bowiem z opisu sprawy wynika, że różnica pomiędzy rynkową ceną sprzętu RTV AGD a ceną za jaką sprzedawać go będzie Wnioskodawca pokryta zostanie z zysku osiągniętego z każdorazowej sprzedaży towarów własnych Kontrahenta w trakcie organizowanej kampanii reklamowej oraz że wynagrodzenie Wnioskodawcy będzie zawierać w sobie cenę towarów, które następnie zostaną sprzedane po cenach preferencyjnych, zgodnie z postanowieniami regulaminu programu lojalnościowego.

Jednakże, jak już wskazano wyżej, kwestie rozliczenia podatku należnego nie były, zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy, przedmiotem niniejszej interpretacji.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. 2012r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj