Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-974/11-5/JW
z 29 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-974/11-5/JW
Data
2011.11.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
podział spółki
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy zespół składników majątkowych, który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do Spółki 1 i Spółki 2, jak również zespół składników majątkowych, który pozostanie u Wnioskodawcy stanowi zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych? Czy podział przez wydzielenie będzie skutkować obowiązkiem naliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT na majątku dzielonym? W jaki sposób Wnioskodawca powinien w związku z podziałem przez wydzielenie rozliczać podatek VAT dotyczący działalności Wnioskodawcy przed dokonaniem podziału?



Wniosek ORD-IN 677 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2011r. (data wpływu 16.08.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 17.11.2011 r. (data wpływu 21.11.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 8.11.2011r. Nr IPPB5/423-784/11-3/DG, IPPP2/443-974/11-3/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia składników majątku Wnioskodawcy na Spółkę 1 i Spółkę 2 uznając to przeniesienie za zorganizowaną część przedsiębiorstwa - jest prawidłowe,
  • prawidłowości w rozliczeniach podatku VAT należnego oraz naliczonego w miesiącu, w którym nastąpi podział przedsiębiorstwa przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia składników majątku Wnioskodawcy na Spółkę 1 i Spółkę 2 uznając to przeniesienie za zorganizowaną część przedsiębiorstwa oraz prawidłowości w rozliczeniach podatku VAT należnego oraz naliczonego w miesiącu, w którym nastąpi podział przedsiębiorstwa przez wydzielenie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w trzech niezależnych branżach:

  • chemicznej (przedmiotem działalności jest handel krajowy oraz międzynarodowy surowcami chemicznymi - kauczukiem);
  • spożywczej (przedmiotem działalności jest produkcja i handel hurtowy artykułami spożywczymi, tj. różnym gatunkami ryżu, kasz i roślin strączkowych);
  • gastronomicznej (Wnioskodawca prowadzi restaurację).

W obecnej strukturze Wnioskodawcy, powyższe trzy działalności funkcjonują w daleko posuniętym wyodrębnieniu.

Działalność chemiczna prowadzona jest w siedzibie Wnioskodawcy w W. oraz poprzez skład celny w S., a także poprzez magazyn w Wolnym Obszarze Celnym M. i Wolnym Obszarze Celnym S. Działalność spożywcza prowadzona jest w siedzibie Wnioskodawcy oraz poprzez Zakład Produkcyjny w K. Działalność gastronomiczna prowadzona jest w odrębnym lokalu restauracyjnym. W siedzibie Wnioskodawcy, do poszczególnych rodzajów działalności przypisane są odrębne pomieszczenia, tj. pierwsze piętro budynku przypisane jest do działalności spożywczej, drugie piętro – do działalności chemicznej a na trzecim piętrze znajduje się część wspólna dla wszystkich działalności Wnioskodawcy, tj. księgowość i kadry.

Do każdej z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę przyporządkowany jest odrębny zespół zasobów ludzkich, który wykonuje swoje zadania w lokalach/pomieszczeniach przydzielonych do danej działalności. W W. do działalności chemicznej przyporządkowanych jest 8 osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę, w S. - 7. Do działalności spożywczej przyporządkowanych jest 12 osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i wykonujących swoje obowiązki w W. oraz 13 przedstawicieli handlowych wykonujących pracę na terenie całej Polski. Dodatkowo w Zakładzie Produkcyjnym w K. pracują 34 osoby (zatrudnione na podstawie umowy o pracę) oraz 4 osoby (zatrudnione na podstawie umowy zlecenia). Do działalności gastronomicznej przyporządkowanych jest 10 osób, w tym 3 osoby zatrudnione są na podstawie umowy o pracę, a 7 osób - na podstawie umowy zlecenia. Dodatkowo, działalność spożywcza zarządzana jest przez przyporządkowanego tylko do tej działalności Dyrektora Zarządzającego. Działalność chemiczna zarządzana jest przez Prezesa spółki. Restauracją kieruje przyporządkowany tylko do tej działalności menedżer. Do każdej z działalności prowadzonych w ramach obecnej struktury Wnioskodawcy przyporządkowane są określone składniki majątkowe.

Składniki majątkowe związane z działalnością chemiczną znajdują się na drugim piętrze w siedzibie Wnioskodawcy w W. oraz w składzie celnym w S. Składniki majątkowe przyporządkowane do działalności spożywczej znajdują się na pierwszym piętrze siedziby Wnioskodawcy w W. oraz w Zakładzie Produkcyjnym w K. Składniki majątkowe związane z działalnością gastronomiczną zlokalizowane są w lokalu gastronomicznym, w którym prowadzona jest restauracja. Księgowość i kadry stanowią część wspólną dla wszystkich rodzajów działalności Wnioskodawcy, przy czym po planowanym rozdzieleniu poszczególnych działalności usługi te będą wykonywane odpłatnie przez Wnioskodawcę na rzecz nowo zawiązanych podmiotów w oparciu o umowy o świadczenie usług.

Dla działalności chemicznej i spożywczej ustalane są odrębne cele biznesowo-sprzedażowe, ze wskazaniem celów indywidualnych. Z uwagi na fakt ze działalność gastronomiczna znajduje się w początkowej fazie rozwoju dla tej działalności nie został jeszcze przygotowany odrębny plan celów biznesowo sprzedażowych.Dla poszczególnych działalności w ramach obecnej struktury Wnioskodawcy nie są sporządzane odrębne bilanse i sprawozdania finansowe. Żadna z tych działalności nie posiada również odrębnego planu kont.Poza kosztami o charakterze ogólnozakładowym dotyczącymi działalności Wnioskodawcy jako całości do każdej z działalności prowadzonej w ramach Wnioskodawcy z łatwością można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania.

Każda z działalności posiada odrębny controlling kosztowy i wynikowy w szczególności co miesiąc sporządzane są dla celów zarządczych odrębne zestawienia przychodów i kosztów dla każdej z działalności co pozwala na bieżącą weryfikację wyników generowanych przez te działalności oraz ich porównanie z przyjętymi wcześniej założeniami biznesowymi. Wnioskodawca ma tylko jedno konto bankowe, ale poprzez identyfikację kontrahentów łatwo zidentyfikować, której działalności dotyczą określone wpływy/wypływy finansowe.

Każda z działalności prowadzonych w ramach struktury Wnioskodawcy jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do każdej z tych działalności wykorzystywany jest przez zespół pracowników/osób współpracujących realizujących zadania przypisane tym działalnościom i stanowi w ramach spółki spójną funkcjonalnie całość. W celu uporządkowania struktury organizacyjnej i kapitałowej prowadzonej obecnie przez Wnioskodawcę w trzech niezależnych branżach: chemicznej, spożywczej i gastronomicznej planowane jest podjęcie przez zgromadzenie wspólników Wnioskodawcy decyzji o podziale Wnioskodawcy przez wydzielenie działalności w branży spożywczej i gastronomicznej i przeniesienie tych działalności do nowo zawiązanych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka 1” i „Spółka 2”).Planowane jest, że na skutek podziału u Wnioskodawcy pozostanie działalność chemiczna w tym przyporządkowany jej personel oraz składniki majątkowe związane z tą działalnością. Jak o tym była mowa powyżej, u Wnioskodawcy pozostaną również transakcje wspólne, tj. księgowość i kadry, a Wnioskodawca świadczyć będzie usługi w tym zakresie na rzecz Spółek 1 i 2 na podstawie stosownych umów.

Na Spółkę 1 przejdzie całość materialnych i niematerialnych składników związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością spożywczą, a na Spółkę 2 odpowiednio całość składników działalności gastronomicznej. W szczególności dotyczy to personelu, aktywów i pasywów, w tym środków trwałych zapasów oraz zobowiązań związanych z tymi działalnościami. Umowy na finansowanie pozostaną u Wnioskodawcy a Spółka 1 i Spółka 2 zawrą nowe odrębne umowy na finansowanie lub zostaną zasilone gotówką. Pozostałe umowy związane z działalnością spożywczą i gastronomiczną przejdą na Spółkę 1 i Spółkę 2. Dotyczyć to będzie również umów dotyczących np. leasingu samochodów, ubezpieczenia samochodów i wyposażenia umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych. Obecnie wspólnikami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17.11.2011 r. (data wpływu 21.11.2011r.) Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnił, że w ramach podziału Spółki, do podlegającej wydzieleniu części spożywczej przypisane zostaną następujące składniki materialne i niematerialne:

  • Użytkowanie wieczyste gruntu przy w K. wraz z budynkiem produkcyjnym należącym do działalności spożywczej;
  • Środki trwałe związane z produkcją asortymentu spożywczego, w tym m.in.: linia pakująca, pleciarki, waga kontrolna, wago suszarka, wózki widłowe, odpylacz, środki trwałe w budowie, instalacja alarmowa oraz system kamer przemysłowych w zakładach w K., a także środki trwałe służące obsłudze biurowej części spożywczej;
  • Wartości niematerialne i prawne związane z działalnością spożywczą w tym w szczególności, licencje, znak towarowy, prawa autorskie;
  • Zapasy - gotowe produkty spożywcze;
  • Należności wobec kontrahentów dotyczące działalności spożywczej;
  • Zobowiązania związane z prowadzeniem działalności spożywczej;
  • Prawa i obowiązki z umów dotyczących działalności spożywczej, w tym m.in. z umów dystrybucyjnych, umów o współpracy handlowej, umowy w zakresie usług merchandisingowych, umów marketingowych, umowy w zakresie logistyki, umowy w zakresie badania marek własnych.Obecnie wspólnikami Wnioskodawcy są dwie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi.

W ramach podziału Spółki, do podlegającej wydzieleniu części gastronomicznej przypisane zostaną następujące składniki materialne i niematerialne:

  • Lokal gastronomiczny w W.;
  • Środki trwałe związane z działalnością gastronomiczną w tym m.in. znajdujące się w lokalu gastronomicznym urządzenia do gotowania, chłodziarki i lodówki, urządzenia do mycia, ekspres ciśnieniowy, kasa, a także środki trwałe służące obsłudze biurowej restauracji;
  • Wartości niematerialne i prawne związane z działalnością gastronomiczną;
  • Zapasy związane z prowadzeniem działalności gastronomicznej;
  • Należności z tytułu dostaw i usług dotyczące działalności gastronomicznej;
  • Zobowiązania związane z prowadzeniem działalności gastronomicznej;
  • Prawa i obowiązki z umów dotyczących działalności gastronomicznej, w tym m. in.: z umów o dostawę warzyw, dystrybucję wody, umowy serwisowej separatora tłuszczu, umowy najmu zestawu pos, umowy w zakresie opłaty przy korzystaniu z kart płatniczych, umowy w zakresie sprzedaży piwa, umowy w zakresie serwowania kawy.

Na skutek podziału Spółki, w Spółce pozostanie działalność chemiczna wraz z przypisanymi jej składnikami materialnymi i niematerialnymi:

  • Budynek w W., w którym znajduje się siedziba Spółki, który to budynek stanowi współwłasność Spółki i jednego z jej wspólników;
  • Budynki magazynowe w S. wraz bocznicą kolejową, lokomotywą oraz wózkami widłowymi;
  • Środki trwałe związane z działalnością chemiczną w szczególności środki trwałe służące obsłudze części chemicznej;
  • Wartości niematerialne i prawne związane z działalnością chemiczną, w tym m.in. licencje na oprogramowanie komputerowe;
  • Zapasy kauczuku;
  • Należności wobec kontrahentów dotyczące działalności chemicznej;
  • Zobowiązania związane z prowadzeniem działalności chemicznej;
  • Prawa i obowiązki z umów dotyczących działalności chemicznej, w tym m.in.: z umów o dostawę kauczuku, umów ubezpieczeniowych, umów ze spedytorami;
  • Zabezpieczenie należności celnych.

Tak jak wskazano we wniosku, księgowość i kadry stanowią część wspólną dla wszystkich rodzajów działalności Spółki i znajdują się w siedzibie Spółki w W. Przy czym, po planowanym rozdzieleniu działalności, usługi te będą wykonywane na rzecz nowo zawiązanych podmiotów w oparciu o umowy świadczenia usług przez Spółkę lub podmioty zewnętrzne.

Tytuły prawne do nieruchomości/pomieszczeń, w których prowadzona jest działalność spożywcza oraz gastronomiczna zostaną w ramach podziału przeniesione wraz z innymi składnikami majątkowymi dotyczącymi tych działalności do spółek przejmujących majątek wydzielany ze Spółki - dotyczyć to będzie użytkowania wieczystego gruntu przy w K. wraz z budynkiem produkcyjnym oraz lokalu gastronomicznego.

Wyjątkiem od powyższej zasady będzie budynek, tj. budynek, w którym na odrębnych piętrach zlokalizowana jest część biurowa działalności spożywczej, część biurowa działalności chemicznej a także część wspólna dla wszystkich działalności, tj. księgowość i kadry. Ponieważ obecnie budynek ten stanowi współwłasność Spółki oraz jednego z jej wspólników, o dokonaniu podziału zostaną zawarte umowy najmu regulujące zasady korzystania z budynku przez spółkę, która przejmie działalność spożywczą.

W odniesieniu do pytania dotyczącego przychodów i kosztów działalności spożywczej i gastronomicznej, których nie dla się przypisać jednoznacznie do tych działalności, informuję - tak jak wskazano we wniosku - że takie przyporządkowanie nie jest możliwe w odniesieniu do kosztów o charakterze ogólnozakładowym dotyczącym działalności Spółki, jako całości, np. podatek od nieruchomości, media w budynku, obsługa prawna, koszty wynagrodzeń księgowości i kadr.

Zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Przepis ten stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W ocenie Spółki - tak jak wskazano we wniosku - zarówno działalność chemiczna, która zostanie po podziale w Spółce, jak również działalność spożywcza i gastronomiczna, które na skutek podziału przez wydzielenie zostaną przeniesione na nowo zawiązane spółki, stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa. W konsekwencji - zdaniem Spółki - do określenia skutków podatkowych w zakresie następstwa prawnego planowanego podziału znajdzie zastosowanie art. 93c ustawy Ordynacja podatkowa. Celem potwierdzenia stanowiska Spółki w powyższym zakresie, Spółka wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej potwierdzającej, że zespół składników majątkowych, który na skutek podziału przez wydzielenie zostanie przeniesiony do nowo zawiązanych spółek, jak również zespół składników majątkowych, który pozostanie w Spółce stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustaw podatkowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zespół składników majątkowych, który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie do Spółki 1 i Spółki 2, jak również zespół składników majątkowych, który pozostanie u Wnioskodawcy stanowi zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów podatkowych...
  2. W jaki sposób Wnioskodawca powinien w związku z podziałem przez wydzielenie rozliczać przychody i koszty dotyczące bezpośrednio działalności spożywczej i gastronomicznej (tj. działalności, które zostaną wydzielone do Spółki 1 oraz Spółki 2 jak i przychody i koszty, których nie da się przypisać jednoznacznie do tych działalności...
  3. W jaki sposób Wnioskodawca powinien w związku z podziałem przez wydzielenie rozliczyć zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych uiszczone przed dniem dokonania podziału, jeżeli w związku z podziałem nie będą zamykane księgi Wnioskodawcy...
  4. Czy podział przez wydzielenie będzie skutkować obowiązkiem naliczenia przez Wnioskodawcę podatku VAT na majątku dzielonym...
  5. W jaki sposób Wnioskodawca powinien w związku z podziałem przez wydzielenie rozliczać podatek VAT dotyczący działalności Wnioskodawcy przed dokonaniem podziału...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

Zarówno zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), który na skutek podziału przez wydzielenie przeniesiony zostanie na Spółkę 1 i Spółkę 2, jak i zespół składników majątkowych pozostających u Wnioskodawcy stanowią, w rozumieniu przepisów ustaw podatkowych, zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177 poz. 1054 ze zm. - dalej „Ustawa VAT”), zorganizowana część przedsiębiorstwa definiowana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Dokładne ustalenie treści pojęcia zorganizowana część przedsiębiorstwa możliwe jest poprzez odwołanie się do orzecznictwa sądów administracyjnych dotyczących tego zagadnienia.

Opierając się na najnowszych orzeczeniach w tym zakresie można uznać, iż aby określony zespół składników majątkowych mógł stanowić organizowaną część przedsiębiorstwa musi spełniać następujące warunki:

  • składniki majątkowe muszą być ze sobą funkcjonalnie powiązane, tj. pozostawać we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego;
  • zespół składników majątkowych musi się odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym; organizacyjne i finansowe wyodrębnienie musi przy tym istnieć już w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, a nie dopiero kształtować się po przeniesieniu składników na inni podmiot.

Jak zgodnie przyjmują organy podatkowe i sądy administracyjne wydzielenie zorganizowanej część przedsiębiorstwa ma zachodzić na trzech płaszczyznach:

  • organizacyjnej,
  • finansowej,
  • funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza ze zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie zmienia to jednak faktu, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zarówno w orzecznictwie jak i interpretacjach Ministra Finansów podkreśla się również, że warunkiem wyodrębnienia finansowego nie jest samodzielne sporządzanie bilansu przez daną jednostkę wewnętrzną.

Wyodrębnienie funkcjonalne definiowane jest natomiast przez wymóg, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność zorganizowanej części przedsiębiorstwa do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie organizacyjne

Jak była o tym mowa w stanie faktycznym wniosku, zarówno działalność chemiczna, jak również działalność spożywcza i gastronomiczna są wyodrębnione wewnętrznie w ramach Wnioskodawcy zarówno w kontekście przestrzennym, jak również organizacyjnym i zarządczym. Każda z tych działalności prowadzona jest w oparciu o odrębny, ściśle określony zespół zasobów technicznych i wartości niematerialnych i prawnych przy wykorzystaniu odrębnych zespołów ludzkich realizujących odrębne cele gospodarcze.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że zarówno działalność chemiczna, jak również działalność spożywcza i gastronomiczna spełniają kryterium organizacyjnego wyodrębnienia w ramach obecnej struktury Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie finansowe

Jak wcześniej wspomniano, dla poszczególnych działalności w ramach Wnioskodawcy nie są sporządzane odrębne bilanse i sprawozdania finansowe. Żadna z tych działalności nie posiada również odrębnego planu kont. Należy jednak podkreślić, że zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych popieranym przez doktrynę prawa podatkowego oraz interpretacje wydawane przez Ministra Finansów, wyodrębnienie finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest rozumiane nie jako sporządzanie odrębnego bilansu, czy samodzielność finansowa, ale jako sytuacja, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej część przedsiębiorstwa.

Takle przyporządkowanie w ramach Wnioskodawcy jest możliwe, tj. poza kosztami o charakterze ogólnozakładowym dotyczącymi działalności Wnioskodawcy jako całości, można przyporządkować poszczególne przychody i koszty, jak również należności i zobowiązania do każdej z działalności prowadzonej ramach Wnioskodawcy.

Jak wspomniano w stanie faktycznym dla każdej działalności prowadzony jest odrębny controlling kosztowy i wynikowy, ustalane są odrębne cele wynikowe, które następnie na podstawie comiesięcznych zestawie przygotowywanych na podstawie danych finansowych poddawane są regularnej weryfikacji.

Jakkolwiek Wnioskodawca ma tylko jeden rachunek bankowy poprzez identyfikację kontrahentów łatwo identyfikować, której działalności dotyczą określone wpływy/wypływy finansowe.Na dzień podziału wydzielanym działalnościom przypisane zostaną zarówno dotyczące ich należności i obowiązania, jak również wygenerowane od początku roku przychody i koszty.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że poszczególne działalności są wyodrębnione finansowo w ramach obecnej struktury Wnioskodawcy.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Jak to zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, każda z działalności prowadzonych w ramach struktury Wnioskodawcy jest funkcjonalnie spójna w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do każdej z tych działalności wykorzystywany przez zespół pracowników/osób współpracujących realizujących zadania przypisane tym działalnościom stanowi w ramach spółki spójną funkcjonalnie całość.

Również po podziale Wnioskodawcy poszczególne działalności zachowają przymiot funkcjonalnego zorganizowania pozwalający im na samodzielne realizowanie działań jako niezależnym przedsiębiorstwom.Planowane jest bowiem, że na skutek podziału u Wnioskodawcy pozostanie personel osobowy związany działalnością chemiczną oraz pozostaną składniki majątkowe związane z tą działalnością.

Personel osobowy związany z działalnością spożywczą i gastronomiczną przejdzie odpowiednio do Spółki 1 i Spółki 2. Dotyczy to także składników majątkowych wykorzystywanych w ramach tych działalności.Zmiana struktury właścicielskiej poszczególnych działalności pozostanie bez wpływu na codzienne funkcjonowanie każdej z nich.

Podsumowując powyższe, zarówno w przypadku działalności chemicznej, jak również działalności spożywczej i gastronomicznej można mówić o ich funkcjonalnym wyodrębnieniu w ramach Wnioskodawcy. Biorąc pod uwagę powyższe każda z działalności (tj. działalność chemiczna, spożywcza oraz gastronomiczna jest w ramach Wnioskodawcy wyodrębniona organizacyjnie, finansowo jak i funkcjonalnie. Tym samym zarówno zespół składników majątkowych, który na skutek podziału pozostanie u Wnioskodawcy jak i zespół składników majątkowych, który przeniesiony zostanie Spółkę 1 i Spółkę 2 - na gruncie przepisów podatkowych - powinny być klasyfikowane jako zorganizowane części przedsiębiorstwa.

Ad. 4.

Zgodnie z art. 6 Ustawy VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa zdefiniowana jest dla celów VAT jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Jak była o tym mowa powyżej (patrz stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1) działalność spożywcza i gastronomiczna, które w ramach podziału przez wydzielenie przeniesione zostaną na Spółkę 1 i Spółkę 2 stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

W konsekwencji przeniesienie tych działalności w ramach podziału przez wydzielenie na inny podmiot (Spółkę 1 i Spółkę 2) nie będzie podlegać Ustawie VAT.

Ad. 5.

Jak juz wcześniej wspomniano w związku z podziałem Wnioskodawcy przez wydzielenie Spółka 1 oraz Spółka 2 wstąpią we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Wnioskodawcy pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku Wnioskodawcy. Podział przez wydzielenie ma szczególny charakter, ze względu na fakt, iż spółka dzielona (Wnioskodawca) nie traci swojej podmiotowości prawnej, a jedynie zmniejsza swój majątek o część, która jest przenoszona do nowych podmiotów (Spółka 1 i Spółka 2). Zatem następstwo prawne, w zakresie o którym mowa powyżej, dotyczy tylko wyłącznie określonej w planie podziału części przenoszonej na inny podmiot (sukcesja uniwersalna częściowa).

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż do dnia (momentu) przejęcia zorganizowanych części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (tj. działalności spożywczej i gastronomicznej), wszelkie prawa i obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, związane z tymi działalnościami, spoczywają na podmiocie dzielonym (Wnioskodawca). Zatem w miesiącu, w którym nastąpi podział Wnioskodawcy przez wydzielenie zorganizowanych części przedsiębiorstwa (działalności spożywczej i gastronomicznej), Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykazania kwot obrotu, podatku naliczonego oraz podatku należnego za ten miesiąc dotyczących wydzielanych działalności. Kluczową rolę w przypadku faktur VAT sprzedaży odgrywa moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonanych dostaw towarów i świadczenia usług związanych z wydzielanymi działalnościami, natomiast w przypadku faktur VAT dokumentujących podatek naliczony decyduje moment powstania prawa do odliczenia tego podatku.

Reasumując Wnioskodawca (jako podmiot dzielony) zobowiązany będzie do wykazania w deklaracji VAT za miesiąc, w którym nastąpi podział przez wydzielenie, kwot obrotu oraz podatku należnego związanych z wydzielanymi działalnościami, jeżeli do dnia podziału powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług związanych z tymi działalnościami. W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstał po dniu podziału rozliczenia w zakresie dostaw dotyczących przenoszonych na nie działalności zobowiązane będą dokonać Spółka 1 i Spółka 2. Konsekwentnie, Spółka 1 oraz Spółka 2 będą miały prawo do odliczenia podatki naliczonego (a co za tym idzie wykazania w deklaracji VAT za miesiąc podziału) z faktur zakupowych związanych z wydzielanymi działalnościami, jeżeli prawo to powstało po dniu podziału.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie stanowiska do pytania nr 1, pytania nr 4 oraz pytania nr 5 uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Ponadto, tutejszy organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostano wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj