Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/4511-1156/15-2/KS
z 22 grudnia 2015 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. 2015, poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2015 r. (data wpływu 5 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 października 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z najmu nieruchomości w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


  1. Osoba fizyczna z miejscem zamieszkania w Polsce, podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób fizycznych („podatek PIT”) w Polsce („Wnioskodawca”) prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą wpisaną w Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), w zakresie produkcji mebli na wymiar („Działalność Gospodarcza”).
  2. W skład przedsiębiorstwa („Przedsiębiorstwo”) Wnioskodawcy wchodzą m.in.: (i) nowoczesne maszyny stolarskie, (ii) zatrudnieni pracownicy, (iii) zawarte umowy z dostawcami towarów i usług w zakresie koniecznym do prowadzenia Przedsiębiorstwa, (iv) zawarte umowy kredytowe, (v) zawarte umowy z nabywcami towarów, (vi) dokumentacja handlowa i operacyjna związana z prowadzoną Działalnością Gospodarczą przez Wnioskodawcę oraz (vii) nieruchomość gruntowa o pow. ok. 3.500 m2, którą Wnioskodawca nabył w drodze dwóch darowizn (w 1983 i 1992 r.) („Działka"), zabudowana budynkiem produkcyjnym o pow. ok. 1.500 m2 wybudowanym na Działce w latach 1984-89 („Budynek”), (Działka oraz Budynek zwane łącznie „Nieruchomościami”). Nieruchomości zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych („Ewidencja Środków Trwałych”) prowadzonej przez Wnioskodawcę. W znacznej części Budynek został już zamortyzowany.
    Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy jest przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121 ze zm.), („Kodeks Cywilny"), stanowi zatem zespół składników majątkowych i niemajątkowych, związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą.
  3. Wnioskodawca posiada dwóch synów z miejscem zamieszkania w Polsce, podlegających nieograniczonemu obowiązkowi w podatku PIT w Polsce („Synowie Wnioskodawcy").
  4. W przyszłości, Wnioskodawca planuje wycofać Nieruchomości z prowadzonej Działalności Gospodarczej - poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy (tj. majątku niezwiązanego z prowadzoną Działalnością Gospodarczą).
  5. Po wykreśleniu Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych, Wnioskodawca zamierza przenieść przedsiębiorstwo (w skład, którego nie wejdą Nieruchomości) w drodze darowizny na rzecz Synów Wnioskodawcy. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie już prowadził Działalności Gospodarczej.
  6. 1. Wnioskodawca - jako osoba fizyczna nieprowadząca Działalności Gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT - zamierza zawrzeć z Synami Wnioskodawcy umowę najmu (w ramach tzw. najmu prywatnego) Nieruchomości, stanowiących składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy. Z umowy najmu Nieruchomości będzie wynikało, iż umowa najmu jest zawierana przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT, a Nieruchomości wchodzą w skład majątku prywatnego Wnioskodawcy. W związku z tym, Wnioskodawca złoży oświadczenie we właściwym urzędzie skarbowym o opodatkowaniu najmu Nieruchomości na rzecz Synów Wnioskodawcy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
  7. 2. Wnioskodawca nie prowadził, nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie najmu Nieruchomości. Wnioskodawca pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój wspólności majątkowej. Małżonka Wnioskodawcy prowadzi działalność gospodarczą w zakresie najmu lokali i może prowadzić taką działalność w przyszłości.
  8. Tzw. „najem prywatny” Wnioskodawcy będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług („podatkiem VAT”).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku: (i) w przypadku wycofania Nieruchomości z Działalności Gospodarczej Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy oraz (ii) po zawarciu umów najmu Nieruchomości w ramach tzw. najmu prywatnego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z najmu Nieruchomości będą mogły być opodatkowane u Wnioskodawcy wg stawki 8,5% przychodu - zgodnie z art. 2 ust. 1a i art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku PIT w zw. z art. 9a ust. 6 ustawy o PIT?
  2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku wycofanie Nieruchomości z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy nie powoduje powstania przychodu w podatku PIT po stronie Wnioskodawcy ani nie powoduje obowiązku korygowania kosztów?
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku wycofanie Nieruchomości z działalności gospodarczej Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy w celu przeznaczenia Nieruchomości do tzw. najmu prywatnego w rozumieniu przepisów o podatku PIT nie stanowi dostawy towarów albo świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
  4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT dokonanie przez Wnioskodawcę zbycia Przedsiębiorstwa w drodze darowizny na rzecz Synów Wnioskodawcy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 1. Natomiast w zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku: (i) w przypadku wycofania Nieruchomości z Działalności Gospodarcze, Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy oraz (ii) po zawarciu umów najmu Nieruchomości w ramach tzw. najmu prywatnego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z najmu Nieruchomości będą mogły być opodatkowane u Wnioskodawcy wg stawki 8,5% przychodu - zgodnie z art. 2 ust. 1a i art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku PIT w zw. z art. 9a ust. 6 ustawy o PIT.


Ustawa o PIT.


Zgodnie z art. 9a ust. 6 ustawy o PIT dochody osiągane przez podatników m.in ze źródła: (i) najem, (ii) dzierżawa, (iii) inne umowy o podobnym charakterze - z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6) ustawy o PIT) - są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o PIT, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku PIT.

Wynika z tego, iż jeżeli podatnicy osiągają przychody z tytułu najmu lub dzierżawy (lub umowy o podobnym charakterze) składników majątku nie związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, możliwe jest opodatkowanie tych dochodów na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku PIT. Ani przepisy ustawy o PIT, ani przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku PIT nie precyzują przy tym jakiego rodzaju składników majątku może dotyczyć umowa najmu, dzierżawy lub umowa o podobnym charakterze, zatem można założyć, iż - co do zasady - opodatkowany na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku PIT może być najem każdego rodzaju nieruchomości - w tym nieruchomości, które wcześniej były wprowadzone do ewidencji środków trwałych wartości niematerialnych i prawnych.


Ustawa o zryczałtowanym podatku PIT.


Zgodnie z art. 1 pkt 2) ustawy o zryczałtowanym podatku PIT, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem PIT przychodów osiąganych przez osoby fizyczne m.in. z tytułu umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Doprecyzowanie tego przepisu znajduje się w art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku PIT, zgodnie z którym „osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu (...) dzierżawy (...) lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

W przypadku zatem osiągania przychodów z tytułu najmu, dzierżawy lub umowy o podobnym charakterze (art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku PIT), jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% uzyskiwanych w ten sposób przychodów (zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle ww. przepisów należy stwierdzić, że jeżeli umowy najmu Nieruchomości zostaną zawarte przez Wnioskodawcę: (i) poza działalnością gospodarcza Wnioskodawcy w ramach tzw. najmu prywatnego, (ii) przedmiot umowy najmu będą stanowić Nieruchomości niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą (tj. wykreślone z Ewidencji Środków Trwałych Działalności Gospodarczej Wnioskodawcy i przeniesione do majątku prywatnego Wnioskodawcy), a także (iii) z treści ww. umów najmu Nieruchomości będzie wynikało, że umowy najmu Nieruchomości są zawarte przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej i Nieruchomości stanowią majątek prywatny Wnioskodawcy - Wnioskodawca uważa, iż przychód uzyskiwany z tytułu najmu Nieruchomości może zostać opodatkowany wg stawki 8,5% od uzyskiwanych przychodów zgodnie z art. 2 ust. 1a oraz art. 6 ust. la ustawy o zryczałtowanym po­datku PIT - pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. ustawy o zryczałtowanym podatku PIT w zw. z art. 9a ust. 6 ustawy o PIT.


Stanowisko zgodne z ww. stanowiskiem Wnioskodawcy zajmują też organy podatkowe w wydawanych interpretacjach indywidualnych - w analogicznych stanach faktycznych/ zdarzeniach przyszłych do zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem Wniosku.


Jak zauważył Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 maja 2014 r. (nr IPPB1/415-412/14-2/ES) „w sytuacji, w której wnioskodawca zamierza trwale wycofać budynki z prowadzonej w ramach spółki działalności gospodarczej, a umowy najmu budynków zostaną zawarte poza ta działalnością, to przedmiotem najmu nie będą składniki majątku związane z prowadzoną działalnością gospodarcza a składniki jego majątku prywatnego. W konsekwencji najem tych nieruchomości stanowił będzie źródło przychodów, o którym mowa w (...) art. 10 ust 1 pkt 6) ustawy o PIT, tj. przychód w podatku PIT z najmu poza pozarolniczą działalnością gospodarczą. Tym samym przychody uzyskiwane z tego tytułu będą mogły zostać opodatkowane podatkiem PIT (...) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych."

Takie samo stanowisko zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, np. w interpretacji indywidualnej z dnia 17 października 2013 r. (nr IPTPB1/415-486/13-4/KO), w której stwierdził, iż „w przypadku wycofania nieruchomości z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych firmy i przekazania jej na cele prywatne oraz dokonania stosownych zmian w umowach najmu, z których będzie wynikało, że najem nie jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej - najem stanowił będzie źródło przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6) [ustawy o PIT, tj. przychód w podatku PIT z najmu poza pozarolniczą działalnością gospodarczą. Przychody uzyskiwane z tego najmu mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku PIT od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%." Także w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 20 sierpnia 2014 r. (nr ITPB1/415-653/14/AK) wskazano, iż Jeżeli (...) prowadzony przez Wnioskodawcę w przyszłości najem (...) lokalu użytkowego - wykorzystywanych uprzednio do celów prowadzonej działalności gospodarczej - nie będzie wypełniał przesłanek świadczących o prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej, to przychody z tytułu najmu można zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6) [ustawy o PIT], tj najem. Przychody te zgodnie z wolą Wnioskodawcy mogą bvć opodatkowane na zasadach ustawy o zryczałtowanym podatku PIT."

Wnioskodawca zwraca również uwagę na stanowisko wyrażone w nieprawomocnym wyroku WSA w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2014 r. (sygn. akt I SA/GI 759/14), zgodnie z którym „brak jest (...) podstaw do różnicowania umów najmu zawieranych w ramach najmu prywatnego oraz pozarolniczej działalności gospodarczej ze względu na fakt, że przedmiotem najmu jest większa liczba obiektów. Nie wynika też z tego zawodowy charakter najmu. Wreszcie - domniemanie zamiaru podatnika jest także nieuprawnione, skoro deklaruje on wyłącznie wolę uzyskiwania przychodów z najmu i nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej. Zasadnicze znaczenie dla prawidłowego zakwalifikowania najmu jako źródła przychodu, musi więc mieć ustalenie, że przedmiot najmu jest niewątpliwie składnikiem majątkowym związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej, a nie tylko, że jest przedmiotem wynajmowania. Przy braku takiego ustalenia, należy stosować zasadę, że najem stanowi odrębne od pozarolniczej działalności gospodarczej źródło przychodu w podatku PIT i podlega opodatkowaniu podatkiem PIT według zasad dla niego przewidzianych."

W świetle ww. przepisów ustawy o PIT, ustawy o zryczałtowanym podatku PIT, a także stanowiska sądów administracyjnych i organów podatkowych, zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we Wniosku: (i) w przypadku wycofania Nieruchomości z Działalności Gospodarczej Wnioskodawcy poprzez wykreślenie Nieruchomości z Ewidencji Środków Trwałych i przeniesienie Nieruchomości do majątku prywatnego Wnioskodawcy oraz (ii) po zawarciu umów najmu Nieruchomości w ramach tzw. najmu prywatnego, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z najmu Nieruchomości będą mogły być opodatkowane u Wnioskodawcy wg stawki 8,5% przychodu - zgodnie z art. 2 ust. 1a i art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku PIT w zw. z art. 9a ust. 6 ustawy o PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

W myśl art. 5a pkt 6 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem, przy czy czym każdy przypadek, należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem istotnych okoliczności danej sprawny. Oznacza to, że w przypadku kiedy nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej (stanowiła składnik majątku z nią związany), aby przychód z najmu mógł być zaliczony do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to nieruchomość ta musi być nie tylko uprzednio skutecznie wycofana z tej działalności ale przede wszystkim przychody z najmu, nie mogą być uzyskiwane w warunkach spełniających definicję działalności gospodarczej określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, w sposób ciągły.


Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  1. jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter. Przy czym o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  3. prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji czy też formalnej likwidacji.


Dlatego też nie w każdym przypadku podatnik może sam zaliczyć wynajmowane nieruchomości do majątku prywatnego lub związanego z działalnością gospodarczą. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności.


W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.


Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest dzierżawa lub najem najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.


Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - o czym stanowi art. 2 ust. 1a tej ustawy.

Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1a ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Przy czym, warunkiem skorzystania z ryczałtowej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jednakże, w myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy.

Załącznik ten zawiera wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). W pozycji 28 tego załącznika wymieniono wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68.20.1 PKWiU), z zastrzeżeniem, że wyłączenie to nie dotyczy przychodów osiąganych z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy.


Natomiast stawka ryczałtu 8,5% – stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy – dotyczy przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a (m.in. z najmu poza działalnością gospodarczą).


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wywieść należy, że Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie produkcji mebli. W skład przedsiębiorstwa wchodzi m.in. nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem produkcyjnym. Wnioskodawca planuje wycofać nieruchomości z prowadzonej działalności gospodarczej - poprzez wykreślenie nieruchomości z ewidencji środków trwałych i przeniesienie jej do majątku prywatnego (tj. majątku niezwiązanego z prowadzoną działalnością gospodarczą). Po wykreśleniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych, Wnioskodawca zamierza przenieść przedsiębiorstwo (w skład, którego nie wejdą nieruchomości) w drodze darowizny na rzecz synów. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie już prowadził działalności gospodarczej. Wnioskodawca - jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - zamierza zawrzeć z synami umowę najmu (w ramach tzw. najmu prywatnego) nieruchomości, stanowiących składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy. Z umowy najmu nieruchomości będzie wynikało, iż umowa najmu jest zawierana przez Wnioskodawcę jako osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, a nieruchomości wchodzą w skład majątku prywatnego Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie prowadził, nie prowadzi i nie będzie prowadził działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości.

Podkreślić raz jeszcze należy, że decydujące znaczenie dla zakwalifikowania przychodów z wynajmu nieruchomości do właściwego źródła ma przede wszystkim to, czy najem spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy podstawowe znaczenia ma sposób wykonywania tego najmu – a więc profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter dokonywanych czynności oraz prowadzenie najmu na własny rachunek i ryzyko.

Mając na uwadze zaprezentowane przepisy prawa podatkowego oraz opisane zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że jeżeli w istocie Wnioskodawca nie będzie zawierać umów najmu w warunkach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. określonych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to przychody uzyskiwane z najmu nieruchomości wycofanej z działalności gospodarczej będą zaliczane do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako tzw. najem prywatny. Ponadto Wnioskodawca będzie mógł po likwidacji działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ww. ustawy skorzystać z opodatkowania uzyskiwanych przychodów z najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów. W takim przypadku będzie zobowiązany do złożenia pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnie w grudniu roku podatkowego.


W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zastrzec jednak należy, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest badanie i ustalanie, czy najem wskazanych przez Wnioskodawcę nieruchomości de facto wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej. Konieczna jest bowiem analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy, a to stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Tutejszy Organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Wydając interpretacje indywidualne Organ opiera swoje rozstrzygnięcie wyłącznie o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku stan faktyczny/ zdarzenie przyszłe i przyjmuje argumenty podnoszone przez Wnioskodawcę bez ich weryfikowania. Nie można jednak wykluczyć, że właściwy organ podatkowy prowadząc w przyszłości ewentualne postępowanie podatkowe, po przeanalizowaniu całokształtu zebranego materiału dowodowego będzie mógł poczynić ustalenia prowadzące go do odmiennych wniosków niż zawarte w niniejszej interpretacji.

Końcowo – odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych wskazać należy, że interpretacje te dotyczą tylko konkretnych spraw podatników osądzonych w określonym stanie faktycznym i w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia organów podatkowych nie są wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ,ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj