Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1477/11/AW
z 2 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1477/11/AW
Data
2012.01.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
premia pieniężna
usługi


Istota interpretacji
Premia pieniężna udzielana za określone zachowanie kontrahenta polegające na świadczeniu na rzecz odbiorcy usługi, winna być dokumentowana fakturą VAT i rozliczana na zasadach ogólnych wraz prawem do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 19 września 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury zakupu za „premię pieniężną” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury zakupu za „premię pieniężną”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 grudnia 2011r. (data wpływu 27 grudnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 grudnia 2011r. znak IBPP1/443-1477/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 1 lutego 2011r. została zawarta umowa dystrybucyjna pomiędzy Wnioskodawcą zwanym dalej „dostawcą” a „dystrybutorem”.

§ 1. Przedmiot umowy.

Przedmiotem umowy jest określenie zasad i warunków współpracy stron w zakresie dystrybucji produktów znajdujących się w ofercie handlowej dostawcy w segmencie handlu hurtowego i detalicznego na terenie województwa … .

§ 2. Zasady dystrybucji.

  1. Dostawca przyznaje dystrybutorowi na okres trwania umowy tytuł: „Oficjalny Dystrybutor” z prawem do używania go we wszelkich działaniach promocyjno-informacyjnych prowadzonych przez dystrybutora w związku z realizacją umowy.
  2. Dystrybutorowi zapewnia się pierwszeństwo w zaopatrzeniu w produkty dostawcy w stosunku do podmiotów, którym nie został przyznany status dystrybutora.
  3. Dostawca zobowiązuje się do wsparcia działań dystrybutora na rynku lokalnym przez:
    1. realizację dostaw produktów dostawcy z uwzględnieniem preferencyjnych warunków handlowych, określonych w § 3 i 4,
    2. dostarczanie materiałów promocyjno-reklamowych w ilości i w asortymencie zgodnym z możliwościami dostawcy,
    3. informowanie dystrybutora o wszelkich centralnych przedsięwzięciach promocyjnych, zmianach asortymentowych, oraz celach i korektach polityki handlowej dostawcy.
  4. Dostawca zobowiązany jest do dostarczania dystrybutorowi produktów na zasadach określonych w aneksie logistycznym, stanowiącym załącznik nr 1 do umowy.
  5. Dystrybutor zobowiązuje się do prowadzenia aktywnej sprzedaży produktów dostawcy z należytą starannością kupiecką przy użyciu wszelkich dostępnych sił i środków, dążąc do stałego podnoszenia poziomu dystrybucji numerycznej w regionie, na obszarze którego prowadzi dystrybucję.
  6. Dystrybutor ponosić będzie koszty związane z zabezpieczeniem należności wynikających z realizacji umowy (niniejsze postanowienie nie dotyczy opłat związanych z ubezpieczeniem transakcji z dystrybutorem w towarzystwie ubezpieczeniowym wybranym przez dostawcę).
  7. Dystrybutor oraz osoby w jego imieniu lub na jego zlecenie działające, bez względu na charakter łączącego ich stosunku prawnego – nie są przedstawicielami dostawcy, nie posiadają żadnych uprawnień do działania w imieniu i na rzecz dostawcy ani do zaciągania zobowiązań w imieniu dostawcy lub na jego rachunek.

§ 3. Warunki handlowe.

  1. Strony ustalają, że dostawca będzie dostarczał dystrybutorowi produkty po cenach wynikających z cennika, stanowiącego załącznik nr 3 do umowy, z uwzględnieniem następujących rabatów naliczanych od cen wynikających z cennika – rabat podstawowy w wysokości 13%.
  2. Ceny zawarte w cenniku dostawcy ustalone są na bazie franco magazyn
  3. Dostawca zobowiązuje się informować dystrybutora o każdej zmianie cennika co najmniej na 14 dni przed planowaną datą wejścia w życie zmiany cennika. Zmiana cennika przez dostawcę nie wymaga zmiany umowy. W razie braku akceptacji przedstawionych cen, dystrybutorowi przysługuje prawo wypowiedzenia umowy na zasadach określonych w § 6 ust. 1.
  4. Z tytułu sprzedaży produktów dostawcy, dystrybutor może otrzymać premię pieniężną. Warunki wypłaty premii pieniężnej oraz jej wysokość określa załącznik nr 2.

§ 4. Warunki płatności.

1. Dystrybutor zobowiązuje się do zapłaty za dostarczone przez dostawcę produkty w terminie 45 dni od daty dostawy.
2. Za datę dokonania zapłaty uznaje się datę wpływu należności na rachunek bankowy dostawcy.
3. Dostawca ma prawo naliczyć odsetki ustawowe za opóźnienie w przypadku nieterminowej zapłaty za dostarczone produkty.
4. Strony ustalają, ze dystrybutorowi może zostać przyznany kredyt kupiecki. Warunkiem przyznania kredytu kupieckiego jest złożenie przez dystrybutora wszystkich dokumentów niezbędnych do ubezpieczenia przez dostawcę transakcji w wybranym przez dostawcę towarzystwie ubezpieczeniowym, zgodnie ze wskazaniami towarzystwa ubezpieczeniowego.
6. Dostawca poinformuje pisemnie dystrybutora o przyznaniu kredytu kupieckiego oraz limicie tego kredytu, niezwłocznie po otrzymaniu informacji od towarzystwa ubezpieczeniowego o ubezpieczeniu transakcji z dystrybutorem i ustaleniu dla dystrybutora limitu kredytu kupieckiego.
7. Przyznanie dystrybutorowi kredytu kupieckiego nie zwalnia go z obowiązku terminowej zapłaty za dostarczone przez dostawcę produkty.
8. W przypadku osiągnięcia przez dystrybutora górnej granicy limitu kredytu kupieckiego, dostawca ma prawo wstrzymać realizację kolejnych dostaw.
9. W przypadku nieterminowej zapłaty za dostarczone produkty, dostawca jest uprawniony do czasowego wstrzymania dostaw aż do czasu całkowitego uregulowania zaległości.

§ 5. Usługa promocyjna.

  1. Dystrybutor zobowiązuje się do podejmowania szeregu aktywnych i uzgodnionych wspólnie z dostawcą działań promocyjnych oraz marketingowych, mających na celu publiczne promowanie produktów dostawcy oraz marki H.
  2. W wykonaniu postanowień ust. 1, strony będą każdorazowo ustalać pisemnie zakres działań promocyjnych podejmowanych przez dystrybutora, ich termin i sposób realizacji oraz wynagrodzenie dystrybutora za wykonanie usługi promocyjnej oraz termin jego zapłaty.

§ 6. Postanowienia końcowe.

  1. Integralną częścią umowy dystrybucyjnej jest aneks logistyczny.
    Umowa zostaje zawarta na czas nieokreślony i może być rozwiązana przez każdą ze stron za uprzednim 30-dniowym wypowiedzeniem dokonanym na piśmie, pod rygorem nieważności.
  2. Dostawca ma prawo do rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia w następujących przypadkach:
    1. naruszenia przez dystrybutora postanowień umowy,
    2. faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przez dystrybutora,
    3. podjęcia lub prowadzenia przez dystrybutora działalności naruszającej dobre imię dostawcy.
  3. Wszelkie zmiany umowy wymagają formy pisemnej, pod rygorem nieważności.
  4. W sprawach nieuregulowanych umową znajdują zastosowanie przepisy kodeksu
  5. Ewentualne spory mogące wyniknąć w związku z wykonaniem umowy rozstrzygane będą przez sąd właściwy dla siedziby dostawcy.
  6. Umowa wchodzi w życie z dniem otrzymania przez dostawcę informacji od towarzystwa ubezpieczeniowego o ubezpieczeniu transakcji z dystrybutorem. Z chwilą wejścia w życie umowy, tracą moc wszelkie inne porozumienia handlowe w przedmiocie uregulowanym umową pomiędzy dostawcą a dystrybutorem.
  7. Strony zobowiązują się do utrzymania w tajemnicy treści umowy.
  8. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron.

Załącznik nr 2 do umowy dystrybucyjnej.

  1. Dystrybutorowi przysługuje premia pieniężna w wysokości 10% od wartości odsprzedaży netto towarów firmy dostawcy za zakończony miesiąc kalendarzowy.
  2. Przez odsprzedaż określamy sumę wartości netto wszystkich faktur wystawionych na odbiorców detalicznych oraz inne hurtownie nieposiadające statusu oficjalnego dystrybutora dostawcy (podhurt). Przedstawiona do naliczenia premii pieniężnej wartość odsprzedaży powinna być potwierdzona wydrukiem (raportem) sprzedaży z systemu księgowego dystrybutora.
  3. Warunkiem otrzymania premii pieniężnej, o której jest mowa w pkt 1, jest terminowe uregulowanie wszelkich płatności w stosunku do dostawcy. Przez płatność terminową uznajemy płatność, która na koniec miesiąca kalendarzowego, na podstawie którego naliczamy premię pieniężną, jest przeterminowana maksymalnie o 5 dni kalendarzowych wobec ustalonego w umowie terminu płatności.
  4. Rozliczenie premii pieniężnej, o której jest mowa w pkt 1, nastąpi poprzez wystawienie faktury VAT z załączonym wydrukiem odsprzedaży oraz po spełnieniu warunków z pkt 3.
  5. Faktura, o której mowa w pkt 4 winna zawierać treść „premia pieniężna za miesiąc …”. Termin płatności tak wystawionego dokumentu powinien być taki sam, jak termin płatności, jaki udzielił dostawca dystrybutorowi na zakupione od niego towary (zgodnie z § 1 pkt 1 umowy dystrybucyjnej).
  6. Tak wystawiony dokument należy przesłać pocztą na adres siedziby producenta w terminie 14 dni kalendarzowych po
  7. Załącznik sporządzono w 2 egzemplarzach stanowiących integralną całość z umową dystrybucyjną.

Uzupełniając stan faktyczny i odpowiadając na pytania zawarte w części III wezwania tut. organu, Wnioskodawca podał, że:

  1. Dystrybutor aktywnie działa na rzecz intensyfikacji poziomu sprzedaży poprzez liczne działania zarówno w sferze marketingu jak i sprzedaży. Obejmuje to reklamę na nośnikach (samochody, tablice reklamowe), uczestnictwo w gazetkach promocyjnych, motywowanie i nadzór własnego zespołu sprzedaży, telemarketing, wspólne działania
  2. Premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonane usługi.
  3. Działania opisane w punkcie 1 uzupełnienia wniosku obejmują także ustalenie wspólnych poziomów obrotu jaki dodatkowo wynika z ustaleń z pkt 1.
  4. Realizacja działań jest potwierdzana wydrukami odsprzedaży w podziale na punkty detaliczne oraz w przypadku działań trade marketingowych załączeniem gazetek lub raportów z działań.
  5. O ile nie zostanie ustalone, że można zakumulować premię z np. 2-3 okresów na jedną dużą aktywność, premia nie zostanie wypłacona, jeśli zadania dla dystrybutora nie zostaną wykonane.
  6. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT.
  7. Wypłacane premie pieniężne związane będą z wykonywanymi przez Wnioskodawcę
  8. W treści wykonanej usługi wpisane jest „premia pieniężna” zgodnie z umową.
  9. Oprócz wykonania postawionych zadań z pkt 1 i pkt 3, warunkiem jest także terminowe uregulowanie płatności za zakupiony towar.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury zakupu za „premię pieniężną” wystawioną zgodnie z załącznikiem nr 2 do umowy dystrybucyjnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z otrzymanej faktury zakupu za tzw. „premię pieniężną”. Dystrybutorowi przysługuje premia pieniężna w wysokości 10% od wartości odsprzedaży netto towarów firmy Wnioskodawcy za zakończony miesiąc kalendarzowy. Rozliczenie ww. premii nastąpi poprzez wystawienie faktury VAT przez dystrybutora z załączonym wydrukiem odsprzedaży oraz po spełnieniu innych warunków m.in. terminowe regulowanie należności w stosunku do dostawcy (Wnioskodawcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 4 tej ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu określonego zachowania się kontrahenta.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca zawarł z kontrahentem umowę, na podstawie której – przy spełnieniu określonych warunków przez kontrahenta – jest zobowiązany do wypłaty premii pieniężnej. Przesłanką otrzymania premii przez kontrahenta będzie zrealizowanie przez niego sprzedaży produktów Wnioskodawcy w danym okresie rozliczeniowym oraz terminowe uregulowanie wszelkich płatności w stosunku do Wnioskodawcy. Kontrahentowi przysługuje premia pieniężna w wysokości 10% od wartości sprzedaży netto towarów firmy Wnioskodawcy za zakończony miesiąc kalendarzowy. Rozliczenie premii pieniężnej następuje poprzez wystawienie faktury VAT z załączonym wydrukiem odsprzedaży oraz po spełnieniu warunków określonych w umowie i załączniku nr 2 do umowy. Faktura zawiera treść „premia pieniężna za miesiąc …”.

Premia pieniężna jest także uzależniona od konkretnego zachowania kontrahenta (dystrybutora), który zobowiązuje się do podejmowania szeregu aktywnych i uzgodnionych wspólnie z dostawcą działań promocyjnych oraz marketingowych, mających na celu publiczne promowanie produktów dostawcy oraz marki H. W wykonaniu powyższego strony każdorazowo ustalają pisemnie zakres działań promocyjnych podejmowanych przez dystrybutora, ich termin i sposób realizacji oraz wynagrodzenie dystrybutora za wykonanie usługi promocyjnej oraz termin jego zapłaty.

Z wniosku wynika również, że dystrybutor aktywnie działa na rzecz intensyfikacji poziomu sprzedaży poprzez liczne działania zarówno w sferze marketingu jak i sprzedaży. Obejmuje to reklamę na nośnikach (samochody, tablice reklamowe), uczestnictwo w gazetkach promocyjnych, motywowanie i nadzór własnego zespołu sprzedaży, telemarketing, wspólne działania lojalnościowe. Premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonane usługi. Działania te obejmują także ustalenie wspólnych poziomów obrotu. Realizacja działań jest potwierdzana wydrukami odsprzedaży w podziale na punkty detaliczne oraz w przypadku działań trade marketingowych załączeniem gazetek lub raportów z działań. O ile nie zostanie ustalone, że można zakumulować premią z np. 2-3 okresów na jedną dużą aktywność, premia nie zostanie wypłacona, jeśli zadania dla dystrybutora nie zostaną wykonane.

Wypłacane premie pieniężne związane będą z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanym podatkiem VAT.

W treści wykonanej usługi wpisane jest „premia pieniężna” zgodnie z umową.

Jak wynika z powyższego, warunkiem wypłacenia premii jest wykonywanie przez dystrybutora aktywnych działań na rzecz intensyfikacji poziomu sprzedaży poprzez liczne działania zarówno w sferze marketingu jak i sprzedaży. Obejmuje to reklamę na nośnikach (samochody, tablice reklamowe), uczestnictwo w gazetkach promocyjnych, motywowanie i nadzór własnego zespołu sprzedaży, telemarketing, wspólne działania lojalnościowe. Premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonane usługi. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kontrahenta. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której dystrybutor decyduje się na świadczenie dla niego usługi promocyjnej, a ta z kolei wiąże się dla dystrybutora z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów związanych z podejmowaniem szeregu aktywnych i uzgodnionych wspólnie z dostawcą działań promocyjnych oraz marketingowych mających na celu publiczne promowanie produktów dostawcy oraz marki H. (§ 5 pkt 1 umowy z dnia 1 lutego 2011r.). Jak podaje Wnioskodawca, działania te obejmują reklamę na nośnikach (samochody, tablice reklamowe), uczestnictwo w gazetkach promocyjnych, motywowanie i nadzór własnego zespołu sprzedaży, telemarketing, wspólne działania lojalnościowe. Premia pieniężna jest wynagrodzeniem za wykonane usługi.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest zatem rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy polegające na nabyciu pewnej ilości towarów z koniecznością terminowej zapłaty za dostarczone przez dostawcę produkty oraz podjęcia działań promocyjnych i marketingowych, a w konsekwencji za zwiększenie (intensyfikację) sprzedaży w poszczególnych okresach rozliczeniowych. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę dystrybutor otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie, zachowanie kontrahenta należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 1 tej ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy (tj. kontrahenta Wnioskodawcy) w stosunku do sprzedającego stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (tj. Wnioskodawcy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 23% stawki podatku VAT, które winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT oraz – zgodnie z dyspozycją ustawową – w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 tej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (…). Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z tym Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury otrzymanej od kontrahenta z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnej w wysokości 10% rzeczywiście stanowi zapłatę za wykonywane przez dystrybutora na rzecz Wnioskodawcy dodatkowe czynności (oprócz dokonywania odsprzedaży i terminowego regulowania płatności) polegające na prowadzeniu wskazanych przez Wnioskodawcę działań w sferze marketingu jak i sprzedaży.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby wypłacona przez Wnioskodawcę premia pieniężna w wysokości 10% od wartości odsprzedaży netto towarów Wnioskodawcy była uzależniona tylko i wyłącznie od dokonania tej sprzedaży przez dystrybutora oraz od terminowego uregulowania płatności, a nie była natomiast uzależniona od wykonywania na rzecz Wnioskodawcy dodatkowych czynności stanowiących świadczenie usług za wynagrodzeniem) lub zmiany stanu prawnego.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 wyżej cytowanej ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Tut. organ informuje zatem, że dołączone do wniosku dokumenty, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj