Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.37.2017.2.PK
z 7 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 kwietnia 2017 r. (data wpływu 27 kwietnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z 22 maja 2017 r. (data wpływu 24 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku wynikającego z nabyć towarów i usług związanych z działalnością opodatkowaną w kraju oraz zagranicą - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku wynikającego z nabyć towarów i usług związanych z działalnością opodatkowaną w kraju oraz zagranicą. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 maja 2017 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 10 maja 2017 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.37.2017.1.PK.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą mającym siedzibę w Polsce. Jest czynnym podatnikiem VAT. W ramach działalności gospodarczej firma świadczy w Polsce usługi gastronomiczne i budowlane. Ponadto świadczy: usługi budowlane/prace na nieruchomościach, usługi zakładania i pielęgnacji zieleńców, drobne prace porządkowe w Szwecji na rzecz firm szwedzkich będących podatnikami podatku od wartości dodanej oraz na rzecz indywidualnych odbiorców. Aby świadczyć usługi na rzecz indywidualnych odbiorców zarejestrował się jako podatnik podatku od wartości dodanej w Szwecji, gdzie nadano mu NIP szwedzki. Od chwili posiadania przez Wnioskodawcę statusu czynnego podatnika w Szwecji realizuję usługi budowlane na nieruchomościach, usługi zakładania i pielęgnacji zieleńców drobne prace porządkowe na terenie Szwecji zlecone przez przedsiębiorców oraz indywidualnych nabywców. W tym celu Wnioskodawca dokonuje zakupów materiałów budowlanych i usług jako czynny szwedzki podatnik podatku od wartości dodanej i jako szwedzki podatnik dokonuje sprzedaży tychże usług i rozlicza podatek od wartości dodanej w Szwecji.

W Polsce Wnioskodawca ponosi wydatki, które służą sprzedaży opodatkowanej w Polsce jak również wydatki służące równocześnie sprzedaży opodatkowanej w Polsce oraz opodatkowanej w Szwecji.

Kierując się zapisem ustawy VAT (art. 86) ograniczającym prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek zawarty w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług do zakupów wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych Wnioskodawca uznaje, że pod terminem sprzedaży opodatkowanej ustawodawca rozumie sprzedaż realizowaną przez podatników posługujących się w momencie dokonania sprzedaży polskim NIP. W myśl tej zasady sprzedaż dokonywana przeze Wnioskodawcę jako podatnika zarejestrowanego w Szwecji nie stanowi sprzedaży opodatkowanej. Przyjmując opisaną zasadę Wnioskodawca dokonuje obniżenia podatku należnego o podatek naliczony służący sprzedaży opodatkowanej w obu krajach na zasadzie proporcji w jakiej pozostaje sprzedaż w Polsce NIP PL do sprzedaży ogółem NIP PL i NIP SE (art. 90 ustawy).

W Szwecji Wnioskodawca zarejestrowany jestem wyłącznie dla celów rozliczenia podatku od wartości dodanej, podatek dochodowy rozlicza w Polsce.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że posiadam faktury za:

  • usługę rachunkową, która dotyczy zarówno działalności prowadzonej w Polsce jak i w Szwecji. Jak wcześniej oświadczył Wnioskodawca jest polskim podatnikiem podatku od osób fizycznych i w prowadzonej KPiR ujmowana jest sprzedaż netto dokonywana w Szwecji na szwedzki NIP oraz sprzedaż netto dokonywana w Polsce na polski NIP. Ponadto w księdze ewidencjonowane są zakupy i inne wydatki wykorzystywane w działalności prowadzonej: na terytorium Polski oraz zakupy i inne wydatki związane ze sprzedażą realizowaną na terytorium Szwecji.
  • zakupy części zamiennych i akcesoriów samochodowych.
    Jako czynny podatnik VAT PL Wnioskodawca dokonywał i dokonuje zakupów części zamiennych i akcesoriów samochodowych do samochodów, które służą równocześnie działalności w Polsce oraz działalności w Szwecji.
  • zakup narzędzi. Jako czynny podatnik VAT PL Wnioskodawca dokonywał zakupów narzędzi które służą równocześnie działalności w Polsce oraz działalności w Szwecji.
  • zakup usług serwisowych, remontowych samochodów.

Jako czynny podatnik VAT PL Wnioskodawca dokonywał zakupu usług serwisowych i remontowych samochodów, które służą równocześnie działalności w Polsce oraz działalności w Szwecji.

  • usługi przeglądów samochodowych.
    Jako czynny podatnik VAT PL Wnioskodawca dokonywał zakupu usług serwisowych i remontowych samochodów, które służą równocześnie działalności w Polsce oraz działalności w Szwecji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy ograniczenie odliczenia podatku naliczonego do wysokości wyliczonej w oparciu o wskaźnik czyli ograniczenia do wysokości w jakiej zakup służy sprzedaży dokonywanej w Polsce przeze Wnioskodawcę jako czynnego podatnika VAT PL jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy przyjęte przeze niego stanowisko dotyczące ograniczenia przysługującego prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wykorzystania dokonanych zakupów w celu wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje do wysokości wyliczonej na podstawie wskaźnika w jakim pozostawała sprzedaż prowadzona przez podatnika polskiego do sprzedaży ogółem, czyli sprzedaż z NIP PL oraz sprzedaż z NIP SE za rok poprzedni jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami (art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy).

Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m. in. w art. 88 ww. ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Powyższa zasada znajduje zastosowanie również zastosowanie gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane w działalności gospodarczej podatnika poza granicami kraju. Na mocy art. 86 ust. 8 pkt 1 podatnikowi będzie przysługiwać prawo do odliczenia, jeżeli w sytuacji świadczenia analogicznej czynności w kraju miałby prawo do odliczenia. W celu określenia prawa do odliczenia podatku w związku z wykonywaniem czynności poza krajem, należy stworzyć pewien hipotetyczny model. W ramach tego modelu czynność wykonaną za granicą należy „umieścić w kraju”, następnie ocenić, czy w tym przypadku podatnikowi przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku. Jeśli w ramach tego modelu takie prawo przysługiwałoby, wówczas prawo do odliczenia przy świadczeniu będzie przysługiwać. Jeśli natomiast po „umieszczeniu” danej czynności - w ramach stworzonego modelu - w kraju, prawo do odliczenia nie przysługiwałoby, tzn. że również wykonanie tej czynności za granicą nie daje zasadniczo prawa do odliczenia.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca świadczy usługi opodatkowane zarówno w Polsce jak i w Szwecji. W celu świadczenia tych usług nabywa towary i usługi, które służą wykonywaniu działalności zarówno w Szwecji jak i w Polsce. Odnosząc zatem ww. przepisy do przedstawionej sytuacji stwierdzić należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie opisanych usług i towarów w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami wykonanymi w Szwecji. Wynika to z faktu, że w opisanej sprawie spełniony zostanie podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku pomiędzy nabytymi usługami, a wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie w odniesieniu do zastosowania przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 cyt. ustawy o VAT należy wskazać, że z treści regulacji tego przepisu wynika, iż podatnik podatku od towarów i usług, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju, zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, przy spełnieniu określonych warunków (posiadanie dokumentów na podstawie których można powiązać nabycia dokonane w kraju z działalności wykonaną poza granicami kraju). Mianowicie konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć, nabycia te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Należy zatem stwierdzić - mając na uwadze stanowisko Wnioskodawcy - że czynności świadczone poza terytorium kraju, dla potrzeb odliczenia podatku VAT, traktuje się jako czynności opodatkowane w sytuacji gdy przy ich hipotetycznym świadczeniu w kraju byłyby opodatkowane.

W konsekwencji przy spełnieniu warunków formalnych (posiadania wskazanych wyżej dokumentów) Wnioskodawca, na podstawie art. 86 ust. 1 oraz art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych równocześnie z działalności w Kraju jak i w Szwecji.

Odnośnie zastosowania w przedmiotowej sytuacji art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, do którego odwołuje się Wnioskodawca, to należy zauważyć, że nie ma on zastosowania w analizowanej sprawie. Zgodnie z tym przepisem w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak wskazano powyżej, zakupy, które służą wykonywaniu działalności zarówno w kraju jak i w Szwecji są związane z działalności opodatkowaną - co jednoznacznie wskazuje Wnioskodawca - dlatego brak jest podstaw do zastosowania art. 90 ustawy o VAT w niniejszej sprawie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie - ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj