Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.127.2017.2.IZ
z 7 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 maja 2017 r. (data wpływu 29 maja 2017 r.), uzupełnionym 3 lipca 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku podziału B S.A. poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącej Część Maszynową – Wnioskodawcy, jako spółce przejmującej, będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, na podstawie Zezwolenia posiadanego przez spółkę B S.A. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w wyniku podziału B S.A. poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącej Część Maszynową – Wnioskodawcy, jako spółce przejmującej, będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, na podstawie Zezwolenia posiadanego przez spółkę B S.A. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 20 czerwca 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.127.2017.1.IZ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 3 lipca 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i prowadzi działalność w zakresie sprzedaży krajowej oraz eksportowej maszyn i urządzeń górniczych. Wnioskodawca należy do grupy kapitałowej, w której podmiotem dominującym jest spółka A S.A. Na moment dokonania opisanego poniżej zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie podmiotem dominującym względem spółki B S.A., posiadającym ponad 60% udziału w kapitale zakładowym B S.A.

W ciągu ostatnich lat doszło do znacznego ograniczenia zamówień w polskim sektorze górniczym, w tym drastycznie ograniczono zakupy maszyn (w ostatnich dwóch latach wartość zamówień spadła ponad trzykrotnie, tj. z ok. 2,1 mld zł do niecałych 700 mln zł), stąd obecna wielkość rynku maszyn górniczych nie stwarza możliwości utrzymania i jednoczesnego funkcjonowania Wnioskodawcy i B S.A. (zwanych łącznie: „Spółkami”). Konieczne są działania mające na celu taką zmianę i integrację obu Spółek by potencjał wchodzących w skład Spółek zakładów i kompetencje pracowników mogły być w aktualnej sytuacji rynkowej jak najpełniej odpowiednio wykorzystane.

W związku z powyższymi okolicznościami, planowany jest podział B S.A. (spółka dzielona) poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1578 ze zm., zwana dalej: „KSH”). Spółką przejmującą w rozumieniu przepisów KSH będzie Wnioskodawca, który przejmie Część Maszynową spółki dzielonej, obejmującej w szczególności aktywa operacyjne i spółki związane z produkcją, serwisem oraz dystrybucją maszyn górniczych (dalej: „Część Maszynowa”).

Poza składnikami majątku, w ramach wydzielenia Części Maszynowej dojdzie do przejścia zakładów dla pracowników zatrudnionych w wymienionych oddziałach B S.A. w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1666 ze zm.). Nowym pracodawcą dla pracowników oddziałów B S.A. wchodzących w skład Części Maszynowej będzie Wnioskodawca.

Wydzielona na podstawie art. 529 § 1 KSH, ze spółki B S.A. zostanie Część Maszynowa. Oznacza to, że z dniem podziału Wnioskodawca wstąpi w prawa i obowiązki spółki dzielonej, w zakresie składników majątku przypisanego do Części Maszynowej w planie podziału. Do sukcesji praw i obowiązków dojdzie w szczególności w zakresie zezwoleń, koncesji oraz ulg, pozostających w związku z przydzielonymi Wnioskodawcy w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, tj. Częścią Maszynową (art. 531 KSH).

Należy wskazać, że spółka B S.A. jest posiadaczem zezwolenia z 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zwane dalej: „Zezwoleniem”). Zezwolenie to zostało pierwotnie wydane dla spółki C (od dnia 1 października 2012 r. – D S.A.).

Istotny dla omawianego Zezwolenia jest fakt, że Sąd Rejonowy, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, w dniu 8 grudnia 2016 r. dokonał rejestracji połączenia B S.A. (spółka przejmująca) m.in. ze spółką D S.A. (spółka przejmowana). Zgodnie z zasadami sukcesji generalnej określonymi przez przepisy KSH, od dnia 8 grudnia 2016 r. B S.A. stał się posiadaczem Zezwolenia. Omawiane Zezwolenie wydane zostało w odniesieniu do majątku wchodzącego pierwotnie w skład spółki D S.A. a przeznaczonej do wydzielenia z B S.A. w ramach Części Maszynowej. Zezwolenie z 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest bowiem funkcjonalnie związane z wchodzącym w skład Części Maszynowej Oddziałem B S.A. (dawniej: D S.A.).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 26 czerwca 2017 r. (data wpływu 3 lipca 2017 r.), jednoznacznie wskazano, że majątek przejmowany przez Wnioskodawcę (tj. Część Maszynowa) na skutek planowanego podziału przez wydzielenie, a także majątek pozostający w spółce dzielonej (tj. w B. S.A.) będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej: „ustawą o CIT”).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przeformułowane w uzupełnieniu wniosku z 26 czerwca 2017 r., które wpłynęło do tut. Biura 3 lipca 2017 r.):

Czy w wyniku podziału B S.A. poprzez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącej Część Maszynową – Wnioskodawcy, jako spółce przejmującej, będzie przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, na podstawie Zezwolenia posiadanego przez spółkę B S.A.?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługiwać mu będzie prawo do skorzystania ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 30 (winno być pkt 34) ustawy o CIT, w oparciu o Zezwolenie przypisane do wydzielanej z B S.A. zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Części Maszynowej) przejmowanej przez Wnioskodawcę.

W uzasadnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca w pierwszej kolejności wskazuje na przepisy istotne w sprawie zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Podstawą zwolnienia opisywanego w niniejszym wniosku jest art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 282 oraz z 2016 r. poz. 1020 i 1206), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Normą uzupełniającą powołanego przepisu jest art. 17 ust. 4, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przytoczone powyżej przepisy wskazują jednocześnie, że podstawą skorzystania z omawianego zwolnienia jest decyzja administracyjna wydawana w formie zezwolenia podmiotu zarządzającego specjalną strefą ekonomiczną na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonej specjalnej strefy ekonomicznej. Przykładem takiego zezwolenia jest posiadane aktualnie przez B S.A. zezwolenie z 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Podmiotowi posiadającemu zezwolenie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 30 (winno być pkt 34) ustawy o CIT, przysługuje prawo do zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalne strefy ekonomicznej. Pozwala to stwierdzić, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej kształtuje prawo przewidziane przepisami prawa podatkowego.

Zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej stanowi rodzaj prawa majątkowego podlegającego sukcesji zarówno generalnej jak i częściowej na podstawie przepisów KSH. Równocześnie, podstawą sukcesji częściowej praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego jest art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Normą uzupełniającą przytoczonego przepisu jest art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej, w myśl której przepis § 1 stosuje się, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W praktyce stosowania prawa podatkowego przyjmuje się, że do wszelkich przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków należy niewątpliwie prawo do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT (interpretacja indywidulana wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 27 grudnia 2012 r., sygn. IBPBI/2/423-1230/12/AK).

Zasadę sukcesji, w oparciu o art. 93d Ordynacji, stosuje się także do praw i obowiązków wynikających z decyzji administracyjnych wydanych na podstawie przepisów prawa podatkowego. Zatem, zgodnie z prezentowanym coraz częściej stanowiskiem sądów administracyjnych, również do zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Mając więc na uwadze brzmienie przepisów Ordynacji podatkowej, stwierdzić można, że w przypadku podziału spółek będziemy mieli również do czynienia z sukcesją podatkową.

Przytoczone powyżej przepisy KSH oraz Ordynacji podatkowej wiążą fakt sukcesji zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz związanego z nim prawa do zwolnienia dochodów z jego przypisaniem do wydzielanego majątku stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Stanowisko zgodne z prezentowanym przez Wnioskodawcę wyraził m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, wyrażonym w wyroku z 19 marca 2009 r. sygn. akt I SA/Gl 1028/08, który w stanie faktycznym zbliżonym do opisywanego w niniejszym wniosku stwierdził, że zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji będzie przysługiwać spółce, która po dokonaniu podziału posiadać będzie składniki majątku, z którymi związane wydatki inwestycyjne.

Odnosząc powołane przepisy Ordynacji podatkowej oraz KSH do zdarzenia przyszłego wskazanego we wniosku, należy wskazać, że w planowanym zdarzeniu przyszłym dochodzi do podziału przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Część Maszynowa). Zezwolenie z 23 września 2008 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest funkcjonalnie związane z wchodzącym w skład Części Maszynowej majątkiem tj. oddziałem B S.A. Fakt ten znajduje potwierdzenie w wydatkach inwestycyjnych związanych z Zezwoleniem, które poniesione zostały pierwotnie przez D S.A., wchodzącej aktualnie w skład struktury B S.A. jako Oddział B S.A.

Stanowisko zaprezentowane powyżej przez Wnioskodawcę znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych wydanych przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 4 czerwca 2013 r., sygn. IBPBI/2/423-304/13/SD: przejęcie Spółki A w wyniku którego Spółka nabędzie majątek oraz prawa i obowiązki spółki przejmowanej, będzie również skutkowało przejęciem praw i obowiązków wynikających z zezwolenia na prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej, w tym również obowiązku kontynuacji działalności gospodarczej oraz utrzymania inwestycji objętych zwolnieniem przez okres wskazany w ww. przepisie.

W interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 marca 2015 r. sygn. IPPB3/423-1308/14-2/MS, organ wskazał, że w konsekwencji, należy więc uznać, że na mocy art. 531 § 2 KSH, wskutek podziału przez wydzielenie Wnioskodawca wstąpi w prawa i obowiązki Spółki Dzielonej Oddział w K. jako adresat i beneficjent Zezwolenia strefowego. Skoro tak, to Wnioskodawca po dokończeniu realizacji warunków inwestycyjnych i utrzymaniu warunków dotyczących zatrudnienia określonych w Zezwoleniu strefowym będzie uprawniony do skorzystania z prawa do ulgi podatkowej przewidzianej w art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOP zgodnie z regulacją zawartą w art. 93c § 1 OrdP w związku z art. 93e OrdP. Na Wnioskodawcę przejdzie bowiem Zezwolenie strefowe, a zatem powinien uzyskać odpowiednie prawo do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w Zezwoleniu strefowym i prowadzonej na terenie Z. Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Zgodnie z regulacją z art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOP, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274, z 2008 r. Nr 118, poz. 746 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Spełnienie więc warunku posiadania przez Wnioskodawcę zezwolenia na działalność w Z. Specjalnej Strefie Ekonomicznej, które to zwolnienie przejdzie na Wnioskodawcę w ramach podziału Spółki Dzielonej oraz warunku prowadzenia działalności na terenie ww. strefy, co Wnioskodawca osiągnie poprzez kontynuację działalności Oddziału w K. spowoduje, że Wnioskodawca z dniem podziału Spółki Dzielonej wstąpi na podstawie art. 93c § 1 OrdP w prawo do korzystania z ulgi podatkowej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOP.

Podsumowując, ze względu na fakt związania Zezwolenia z wydzielaną Częścią Maszynową należy stwierdzić, że w odniesieniu do Zezwolenia zastosowanie znajdzie art. 93c Ordynacji podatkowej. W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do rozliczenia zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj