Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-751/11/IB
z 18 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-751/11/IB
Data
2011.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu


Słowa kluczowe
akcja
nabycie
pracownik
programy
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenie nieodpłatne


Istota interpretacji
1. Czy w związku z przekazaniem przez Wnioskodawczynię osobom uprawnionym akcji w ramach programu motywacyjnego, po stronie uprawnionych osób powstaje przychód podatkowy, w odniesieniu do którego na Wnioskodawczyni ciążą obowiązki płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?
2. Czy w związku ze zbyciem przez osoby uprawnione akcji otrzymanych od Wnioskodawczyni w ramach programu motywacyjnego powstaje przychód, w odniesieniu do którego na Wnioskodawczyni ciążą obowiązki płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:


  • z tytułu nieodpłatnego przekazania akcji - jest nieprawidłowe,
  • w przypadku zbycia akcji otrzymanych przez osoby uprawnione w ramach programu motywacyjnego - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z nieodpłatnym przekazaniem akcji.

Wezwaniem z dnia 13 października 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego.

Pismem z dnia 24 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Towarzystwo Sp. z o.o. SKA (dalej: Wnioskodawczyni) jest spółką, której przedmiotem działalności jest: wynajem i zarządzanie nieruchomościami, własnymi lub dzierżawionymi, zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie, wynajem i dzierżawa ruchomych składników majątku, leasing finansowy, działalność związana z oprogramowaniem, działalność związana z doradztwem z zakresu informatyki, pozostałe pośrednictwo pieniężne, pozostałe formy udzielania kredytów, pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej nie sklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych, działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe, pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych. Wnioskodawczyni, na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy, przekazała nieodpłatnie pracownikom, członkom Zarządu oraz członkom Rady Nadzorczej nabyte przez Nią akcje podmiotu trzeciego. Osoby uprawnione, określone w zdaniu poprzednim, zostały wskazane we wspomnianej uchwale walnego zgromadzenia. Z każdą osobą uprawnioną została zawarta umowa, która przewiduje m.in.: zasady przyznawania i zbywania akcji. Zbycie akcji przez osoby uprawnione będzie możliwe dopiero po upływie wskazanego w umowie okresu.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, iż wniosek dotyczy stanu faktycznego zaistniałego w 2011 r. oraz stanu przyszłego (2012 r.), bowiem termin realizacji programu motywacyjnego został przewidziany na lata 2011 i 2012, przy czym objęcie akcji w roku 2011 zostało zrealizowane. Przekazywane akcje zostały wyemitowane przez podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych, którego siedzibą jest Polska. Obejmowane akcje są akcjami nowej emisji, ich emitentem nie jest Wnioskodawczyni; akcje zostały objęte przez członków Zarządu Wnioskodawczyni oraz przez osoby należące do kierownictwa podmiotów należących do grupy związanej kapitałowo z Wnioskodawczynią; osoby uprawnione do objęcia akcji zostały wskazane w Uchwale Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Wnioskodawczyni (podmiotu nie będącego emitentem akcji). Akcje podmiotu trzeciego zostały nabyte przez Wnioskodawczynię w celu przekazania ich w ramach programu motywacyjnego osobom uprawnionym wskazanym w Uchwale Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Wnioskodawczyni.


W związku z powyższym – w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych – zadano następujące pytania.


  1. Czy w związku z przekazaniem przez Wnioskodawczynię osobom uprawnionym akcji w ramach programu motywacyjnego, po stronie uprawnionych osób powstaje przychód podatkowy, w odniesieniu do którego na Wnioskodawczyni ciążą obowiązki płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych...
  2. Czy w związku ze zbyciem przez osoby uprawnione akcji otrzymanych od Wnioskodawczyni w ramach programu motywacyjnego powstaje przychód, w odniesieniu do którego na Wnioskodawczyni ciążą obowiązki płatnika zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawczyni stosownie do przepisów Ustawy PIT przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Dla oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i stanu przyszłego, przepisem o szczególnym znaczeniu jest art. 24 ust. 11 Ustawy PIT. Wynika z niego, że dochodem u osób uprawnionych, które otrzymały akcje jest nadwyżka pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) i nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu wcześniejszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji. W tym stanie rzeczy, Wnioskodawczyni jest zdania, że zapisy art. 24 ust. 11 Ustawy PIT będą miały zastosowanie w przedmiotowej sprawie, pomimo przekazania na rzecz osób uprawnionych akcji, których Wnioskodawczyni nie jest emitentem. Wnioskodawczyni uważa, że dochód, jaki powstaje na skutek otrzymania przez osoby uprawnione akcji na preferencyjnych warunkach, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) akcji, a tym samym na Wnioskodawczyni nie ciąży obowiązek pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Jednocześnie wspomniany przepis art. 24 ust. 11 Ustawy PIT, nie zwalnia powstałego na skutek objęcia (nabycia akcji) dochodu od podatku, ale jedynie odracza moment jego opodatkowania, nie wskazując jednocześnie, kiedy dochód ten zostanie ostatecznie opodatkowany. Zdaniem Wnioskodawczyni momentem takim będzie sprzedaż akcji przez osobę uprawnioną. W przypadku zbycia akcji, dochód z kapitałów pieniężnych jest opodatkowany na zasadach określonych w art. 30b, a obowiązek rozliczenia się z osiągniętego dochodu spoczywa na podatniku (art. 45 ust. 1 a pkt 1 Ustawy). Stąd, również w związku ze zbyciem akcji przez osoby uprawnione na Wnioskującym nie będą spoczywać obowiązki płatnika zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku WSA z dnia 15 kwietnia 2010 r. (III SA/Wa 568/09), w którym stwierdzono, iż „akcje są papierami wartościowymi inkorporującymi zarówno prawa, jak i obowiązki wobec spółki będącej emitentem akcji. W momencie otrzymania akcji na preferencyjnych warunkach przysporzenie, jakie z tego tytułu uzyskuje dana osoba, niezależnie od źródła i przyczyny uzyskania tego przysporzenia, jest jedynie potencjalne. Cechą akcji jest to, iż generują one przychód dopiero w przyszłości w postaci dywidendy lub też w przypadku odpłatnego ich zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na ich nabycie (...). Również w przypadku nabywania akcji na preferencyjnych warunkach, podlegający opodatkowaniu "rzeczywisty dochód" pojawia się dopiero w momencie zbywania akcji". Także w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 marca 2010 r. o sygn. IPPB2/415-756/09-2/AS, organ podatkowy podzielił pogląd podatnika, że realne przysporzenie majątkowe pracownik może otrzymać dopiero w momencie sprzedaży akcji, bowiem „Sprzedaż akcji Spółki przez Pracowników będzie pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych".


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się:


  • za nieprawidłowe w zakresie obowiązków płatnika z tytułu nieodpłatnego przekazania akcji,
  • za prawidłowe w zakresie obowiązków płatnika w przypadku zbycia akcji otrzymanych przez osoby uprawnione w ramach programu motywacyjnego.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 11 ust. 2 ww. ustawy wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.


Na podstawie ust. 2a tego artykułu wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:


  1. jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,
  2. jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,
  3. jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,
  4. w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.


Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika (art. 11 ust. 2b ww. ustawy).

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych uznaje się natomiast, iż nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Z treści wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, iż Wnioskodawczyni, na podstawie uchwały walnego zgromadzenia akcjonariuszy, w 2011 r. przekazała nieodpłatnie pracownikom, członkom Zarządu oraz członkom Rady Nadzorczej nabyte przez Nią akcje podmiotu trzeciego. Termin realizacji programu motywacyjnego został również przewidziany na rok 2012. Ww. osoby uprawnione zostały wskazane we wspomnianej uchwale walnego zgromadzenia. Z każdą osobą uprawnioną została zawarta umowa, która przewiduje m.in.: zasady przyznawania i zbywania akcji. Zbycie akcji przez osoby uprawnione będzie możliwe dopiero po upływie wskazanego w umowie okresu.

Przekazywane akcje zostały wyemitowane przez podmiot notowany na Giełdzie Papierów Wartościowych, którego siedzibą jest Polska. Obejmowane akcje są akcjami nowej emisji, ich emitentem nie jest Wnioskodawczyni; akcje zostały objęte przez członków Zarządu Wnioskodawczyni oraz przez osoby należące do kierownictwa podmiotów należących do grupy związanej kapitałowo z Wnioskodawczynią; osoby uprawnione do objęcia akcji zostały wskazane w Uchwale Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Wnioskodawczyni (podmiotu nie będącego emitentem akcji). Akcje podmiotu trzeciego zostały nabyte przez Wnioskodawczynię w celu przekazania ich w ramach programu motywacyjnego osobom uprawnionym wskazanym w Uchwale Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy Wnioskodawczyni.

Uwzględniając ww. okoliczności faktyczne w opinii tut. organu nabycie akcji w efekcie uczestnictwa w przedstawionym we wniosku programie, wywołuje skutek podatkowy w postaci uzyskania przychodu. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ten odpowiada wartości otrzymanych nieodpłatnie akcji.

Niewątpliwie bowiem korzyść podatnika polega w tym przypadku na nabyciu papierów wartościowych bez ponoszenia wydatków na ich nabycie.

Przepis art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych (nabytych) przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie) nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia (nabycia) tych akcji. Zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła (nabyła) te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

Zasada, o której mowa w ust. 11, nie ma zastosowania do dochodu osiągniętego ze zbycia akcji, przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji (art. 24 ust. 12 ww. ustawy).


Zgodnie z wykładnią językową wskazanego przepisu, a także zakazem rozszerzającego interpretowania przepisów zawierających preferencje podatkowe stwierdzić należy, iż przepis ten odracza moment opodatkowania dochodu wynikającego z różnicy między wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich objęcie (nabycie), w sytuacji gdy spełnione są wskazane w nim warunki t.j.:


  • musi nastąpić objęcie (nabycie) akcji,
  • osoby obejmujące (nabywające) te akcje muszą być uprawnione do takiego nabycia na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem.


Brak zatem podstaw do zastosowania art. 24 ust. 11 ustawy w sytuacji przedstawionej we wniosku t.j. w przypadku gdy akcje nie są przekazywane osobom uprawnionym na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej ich emitentem.

Wobec powyższego wskazać należy, iż art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera usystematyzowany zbiór źródeł przychodów, a dalsze przepisy szczegółowo normują poszczególne źródła i stanowią o zróżnicowanych zasadach opodatkowania.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych ustala się według zasad określonych w art. 11 ust. 2-2b (art. 12 ust. 3 ww. ustawy).


Zgodnie natomiast z art. 13 pkt 7-9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:


  • przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (pkt 7),
  • przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


    1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
    2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

    1. z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (pkt 8),

  • przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (pkt 9).


Zacytowany wyżej art. 13 pkt 7 ustawy nie ma jednak zastosowania w przypadku świadczeń dokonywanych na rzecz członków zarządów i rad nadzorczych Wnioskodawczyni t.j. spółki komandytowo-akcyjnej.

Na podstawie art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W przedmiotowej sprawie przychód powstały w momencie nieodpłatnego przekazania akcji należy zatem zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy lub też w sytuacji gdy osobę uprawnioną ze Spółką – Wnioskodawczynią łączy stosunek prawny, o którym mowa w art. 13 pkt 8 lub 9 ww. ustawy do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni jest obowiązana z tego tytułu do obliczenia, poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek.

Wnioskodawczyni nie będzie miała natomiast obowiązku poboru zaliczek na podatek w sytuacji gdy dokonane świadczenia nieodpłatne nie stanowią przychodów określonych w art. 12 lub 13 ustawy t.j. zaliczane są do przychodów z tzw. innych źródeł.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast w myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Odnosząc się w dalszej kolejności do stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie obowiązków płatnika na moment zbycia przedmiotowych akcji przez osoby uprawnione, nabytych w ramach programu motywacyjnego należy uznać, iż odpłatne zbycie ww. akcji będzie skutkowało powstaniem przychodu z kapitałów pieniężnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14 i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy (art. 30b ust. 6 ww. ustawy).

W terminie określonym, w art. 45 ust. 1, t.j. do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b (art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy)

W tym samym terminie, z zastrzeżeniem ust. 7, podatnicy są obowiązani wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w ust. 1a pkt 1 (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w związku ze zbyciem akcji przez uczestników programu motywacyjnego na Wnioskodawczyni nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

W przypadku zdarzenia przyszłego interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj