Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0461-ITPP2.4512.211.2017.1.RS
z 27 kwietnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2017 r. (data wpływu 27 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 13 kwietnia 2017 r. (data dopłaty), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rat leasingowych dotyczących samolotu oraz wydatków związanych z jego utrzymaniem - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełnionym w dniu 13 kwietnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rat leasingowych dotyczących samolotu oraz wydatków związanych z jego utrzymaniem.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest polską spółką akcyjną z krajowym kapitałem. Głównym obszarem działalności pozostaje produkcja wymienników ciepła.

W związku z dynamicznym rozwojem firmy i obecnością na rynkach zagranicznych, skutkującą częstymi podróżami lotniczymi, władze Spółki kierując się celem zachowania źródła przychodu podjęły decyzję o zawarciu umowy leasingu operacyjnego, którego przedmiotem jest lekki samolot odrzutowy.

Spółka uznając związek poniesionego wydatku z uzyskanym przychodem - w wyniku podróży zawierane są nowe kontrakty handlowe bądź odbywane są w trybie pilnym spotkania z już posiadanymi kontrahentami, a dodatkowo podróże własnym środkiem transportu podmiotu sprawiają, że ponosi on stale koszty bez ich zwyżkowania w zależności od terminu w jakim dokonuje zakupu biletu lotniczego - księguje wydatki związane z utrzymaniem środka transportu do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowo Wnioskodawca odlicza podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur jako dokumentujących zakup związany ze sprzedażą opodatkowaną.


Ponieważ przedmiot leasingu ma służyć przelotom służbowym realizowanym wg potrzeby a w ramach miesięcznych okresów rozliczeniowych loty służbowe odbywają się tylko kilkukrotnie, przez pozostały czas samolot służbowy pozostaje nie używany. W okresach nieużywalności samolotu Spółka ponosi koszty jego utrzymania. Na koszty powyższe, będące kosztami stałymi ponoszonymi mimo nieużywania przedmiotu leasingu składają się;


  • koszt godzinowej raty kapitałowej z częścią odsetkową,
  • koszt dziennego ubezpieczenia,
  • koszt dziennego hangarowania,
  • koszt dziennej obsługi,
  • koszt dziennej stawki pilota,
  • serwis telefoniczny GSR,
  • oprogramowanie do kontroli lotów.


W związku z powyższym aby zrekompensować część ponoszonych wydatków, Spółka zamierza zawierać umowy krótkotrwałego najmu samolotu z organami zarządzającymi Spółki, akcjonariuszami i członkami Rady nadzorczej na wynajem samolotu dla realizacji ich prywatnych przelotów. Usługa jaką świadczyłaby miałaby odbywać się odpłatnie po wcześniejszym zaktualizowaniu przedmiotu działalności Spółki o wpis w Rejestrze Przedsiębiorców KRS dotyczący rozszerzenia działalności na usługi najmu. Usługi miałyby być fakturowane a odpłatność miałaby w całości być przekazywana przy pomocy rachunku bankowego. Wnioskodawca rozważa dwa, w zależności od ostatecznych ustaleń sposoby kalkulacji opłat z tytułu najmu:


  1. w oparciu o iloczyn wszystkich stałych dziennych kosztów utrzymania i ilości dni, powiększone o dodatkowe prognozowane - weryfikowane kwartalnie - koszty zmienne (w szczególności paliwo, opłaty lotniskowe i inne ponoszone z tytułu używania środka transportu) jakie miałby ponosić wynajmujący;
  2. w oparciu o iloczyn stałych kosztów dziennych utrzymania i ilość dni, powiększone o wszystkie poniesione w okresie najmu koszty zmienne oraz 10% marży.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy zawarcie z ww. osobami odpłatnej umowy najmu będzie różnicowało sytuację pomniejszania podatku należnego o naliczony wynikający z rat leasingowych oraz pozostałych zakupów?


Zdaniem Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o naliczony wynikający z zakupu usług leasingowych jak również innych wydatków związanych z użytkowaniem samolotu.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym podatnika służy mu prawo pomniejszenia podatku należnego o naliczony wynikający z zakupów towarów i usług.

Zarówno w doktrynie jak i orzecznictwie sądowym niejednokrotnie podkreślano również, że związek pomiędzy zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru związku bezpośredniego. Tak stwierdził m. in. WSA w Poznaniu w wyroku z dnia 21 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Po 602/14, gdzie zawarł następującą tezę: „Pomimo, że ustawa o VAT wprost nie posługuje się pojęciem związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi (zastosowano bowiem sformułowanie: wykorzystanie nabytych towarów i usług do wykonania czynności opodatkowanych) związek ten stanowi istotne kryterium oceny możliwości odliczenia VAT. Podkreślenia wymaga, że w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ustawodawca wskazał jedynie na konieczność istnienia związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie precyzując jego charakteru i nie zawężając go wyłącznie do związku bezpośredniego. Dokonując wykładni tego przepisu, należy nadać mu taki sens, który pozwoli ponadto na zachowanie podstawowej i najistotniejszej cechy podatku - neutralności dla podatnika. Przyjąć zatem należy, że każdy związek zarówno bezpośredni, jak i pośredni ze sprzedażą opodatkowaną, wykonywaną obecnie, uprzednio lub w przyszłości, winien być uwzględniony przy ocenie istnienia uprawnienia podatnika do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu towarów i usług. Tylko wówczas będzie bowiem możliwa realizacja zasady neutralności VAT.

Dodać należy że prawo do odliczenia podatku naliczonego postrzegane jest jako podstawowa cecha VAT. To właśnie ono pozwala na zapewnienie neutralności podatku dla podatników VAT, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do odliczenia podatku naliczonego ma gwarantować, że podatek płacony przez podatnika VAT przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych w działalności nie będzie stanowił dla niego obciążenia finansowego. Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi przy tym żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest jego fundamentalnym i podstawowym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji VAT, jako podatku od wartości dodanej. Z kolei wszelkie ograniczenia odliczenia powinny mieć charakter marginalny i wyraźny."

Przekładając powyższe na grunt stanu faktycznego zaistniałego w Spółce jeżeli samolot wykorzystywany jest przez nią dla jej celów a sprzedaż jej jest opodatkowana to, zdaniem Spółki, przysługuje jej pełne odliczenie podatku naliczonego z rat leasingowych dotyczących umowy leasingu samolotu jak i pozostałych zakupów związanych z jego posiadaniem i użytkowaniem.

Podobne zdanie miał m. in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. IPPP1/443-862/103/AS. Organ stwierdza w niej m. in., że: „Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących raty leasingowe oraz opłaty związane z eksploatacją awionetki zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy."

Zdaniem Spółki, nie zmienią powyższego uprawnienia w żaden sposób zawierane z prezesem, członkami zarządu, rady nadzorczej czy akcjonariuszami umowy na najem krótkoterminowy przedmiotu leasingu. Nadal bowiem podatek naliczony od nabyć dotyczył będzie sprzedaży opodatkowanej - jaką pozostaje usługa wynajmu środka transportu - a zatem spełnione zostanie podstawowe kryterium ustawowe.

Jednocześnie w katalogu „włączeń” zawartym w art. 88 nie sposób znaleźć przepisu na podstawie którego Spółka miałaby być pozbawiona prawa do odliczenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Powyższa regulacja zawarta w art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być zatem bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą, np. dalszej odprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


I tak, na mocy art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:


  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:


    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. uchylony


  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony)
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:


    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;


  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony)
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile rzeczywiście – jak wynika z treści wniosku – leasingowany samolot będzie przez Spółkę wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, w tym najmu, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu rat leasingowych oraz wydatków związanych z jego utrzymaniem. Powyższe prawo będzie przysługiwać, o ile nie będą zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.


Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza interpretacja nie zawiera oceny sposobu dokonania przez Spółkę kalkulacji ceny wynajmu samolotu.


Należy wskazać, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Ponadto tut. organ informuje, że w zakresie zastosowania art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług wydano postanowienie.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację – w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj