Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT3.4011.93.2017.1.JR
z 30 czerwca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietna 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest Spółką działającą w branży farmaceutycznej. W ramach prowadzonej przez siebie działalności Wnioskodawca podejmuje działania związane z wytwarzaniem i obrotem produktami leczniczymi (dalej jako: Produkty), w tym działania o charakterze marketingowym, promocyjnym i reklamowym, w zakresie dozwolonym przez ustawę Prawo farmaceutyczne. Prowadząc opisaną działalność, Wnioskodawca nawiązuje współpracę ze środowiskiem naukowym, lekarskim i farmaceutycznym, w ramach której pokrywa koszty związane z podróżą i uczestnictwem osób uprawnionych do wystawiania recept (dalej jako: Profesjonaliści) w różnego rodzaju wydarzeniach o charakterze naukowym lub naukowo-promocyjnym (konferencjach, zjazdach, kongresach naukowych) odbywających się zarówno na terytorium Polski, jak i poza granicami kraju (dalej: Wydarzenia). Współpraca w tym zakresie odbywa się każdorazowo na podstawie odpowiedniej umowy sponsoringu zawartej z Profesjonalistą, na podstawie której Wnioskodawca zobowiązany jest do pokrycia następujących wydatków związanych z udziałem Profesjonalisty w tych wydarzeniach, tj.: kosztów dojazdu na wydarzenie oraz powrotu, kosztów zakwaterowania, kosztów wyżywienia, kosztów opłat rejestracyjnych i podobnych opłat związanych z udziałem w danym wydarzeniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z pokrywaniem przez Wnioskodawcę kosztów udziału Profesjonalisty w konferencji i osiąganiem przez Profesjonalistę przychodu z tego tytułu, Wnioskodawca jako podmiot zobowiązany do przekazywania informacji o wysokości przychodów na podstawie przepisu art. 42a u.p.d.o.f., oraz pobrania należnej zaliczki na podatek dochodowy, może wyłączyć z przychodów Profesjonalisty diety oraz inne należności za czas podróży Profesjonalisty, przysługujące osobom odbywającym podróż na zasadach i do wysokości limitów określonych w przepisach odrębnych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 w związku z art. 21 ust. 13 u.p.d.o.f. i w konsekwencji, na skutek wyłączenia ww. przychodów zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 w związku z art. 21 ust. 13 u.p.d.o.f., nie wystawiać w tym zakresie informacji PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, pokrycie określonych kosztów związanych z uczestnictwem Profesjonalisty w Wydarzeniu powoduje powstanie po stronie Profesjonalisty przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm., dalej: PIT lub u.p.d.o.f.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl zaś art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f., za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f., uważa się w szczególności m.in. nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 u.p.d.o.f.

Przychód uzyskiwany przez Profesjonalistę w związku z podróżą i uczestnictwem w Wydarzeniu należy w ocenie Wnioskodawcy zakwalifikować do kategorii (źródła) przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o PIT. Przychód ten nie stanowi bowiem przychodu z tytułów, o których mowa w art. 12-14 i 17 ustawy o PIT.

Przychody uzyskiwane przez Profesjonalistów z tytułu poniesienia kosztów ich udziału w Konferencji przez Wnioskodawcę, nie należą do żadnej innej kategorii przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1, a w szczególności nie stanowią przychodów z tytułu stosunku pracy, z tytułu działalności wykonywanej osobiście, ani też z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów udziału Profesjonalisty w konferencji lub innym podobnym wydarzeniu nie ma bowiem związku z prowadzoną przez Profesjonalistę działalnością gospodarczą (Wnioskodawca nie musi posiadać wiedzy o prowadzeniu przez Profesjonalistę takowej), Profesjonalistów nie łączy z Wnioskodawcą stosunek pracy ani zlecenia.

Powyższe oznacza, że koszty związane z przejazdami, koszty noclegu oraz koszty wyżywienia (do wysokości diet) ponoszone przez Wnioskodawcę stanowić będą dla Profesjonalistów świadczenie nieodpłatne stanowiące przychód z innych źródeł, zwolniony z opodatkowania jako diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem.

Pozostałe koszty ponoszone przez Wnioskodawcę, takie jak koszty opłat rejestracyjnych, a także kwota kosztów wyżywienia w wysokości przekraczającej kwotę diety stanowić będą dla Profesjonalistów przychód z innych źródeł opodatkowany na zasadach ogólnych.

W sytuacji, gdy koszty poniesione przez Wnioskodawcę mieszczą się w limitach określonych w przepisach odrębnych oraz gdy limit może zostać przekroczony (np. w odniesieniu do kosztów noclegu), wysokość tych kosztów stanowić będzie dla Profesjonalisty świadczenie nieodpłatne zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b u.p.d.o.f., przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 21 ust. 13 pkt 1 u.p.d.o.f.

Zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b u.p.d.o.f podlegają:

  • koszty przejazdów lub przelotów Profesjonalistów (do miejsca, w którym organizowana jest konferencja, oraz z powrotem do miejsca zamieszkania), w tym także przejazdów lokalnych, związanych z uczestnictwem Profesjonalistów w konferencji;
  • koszty wyżywienia (do wysokości diet określonych w przepisach odrębnych) w dniach, w których odbywa się konferencja;
  • koszty zakwaterowania/noclegu Profesjonalistów w trakcie trwania konferencji.

Powyższe zwolnienie jest jednak możliwe jedynie, jeśli spełnione zostaną warunki, o których mowa w art. 21 ust. 13 u.p.d.o.f., tj.:

  • jeśli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
  • jeśli otrzymane świadczenia zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów.

Spełnienie pierwszego warunku z przytoczonego wyżej artykułu nie budzi wątpliwości, gdyż ze względu na brak poniesienia przez Profesjonalistę kosztów, nie wskaże on kwoty kosztów jako kosztów uzyskania przychodów - wszelkie koszty związane z wyjazdem Profesjonalisty na konferencję, kongres lub inne wydarzenie będą ponoszone przez Wnioskodawcę.

Wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na pokrycie kosztów świadczeń dla Profesjonalistów zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Sponsorowanie wyjazdu Profesjonalistów na konferencje, kongresy i inne podobne wydarzenia stanowi bowiem formę reklamy jaką może prowadzić podmiot odpowiedzialny lub inny podmiot na zlecenie podmiotu odpowiedzialnego na podstawie art. 52 ust. 2 pkt 5 ustawy Prawo farmaceutyczne, zaś niewątpliwie wydatki na reklamę są wydatkami poniesionymi w celu osiągnięcia przychodów przez podmiot odpowiedzialny.

Do sporządzenia informacji PIT-8C obowiązane są osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podkreślić jednakże należy, że z powyższego przepisu wynika, że w informacji PIT-8C nie ujmuje się m.in. tych dochodów, które są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 powyższej ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C oraz przekazywania tej informacji Profesjonaliście i właściwemu organowi podatkowemu – w odniesieniu do tych przychodów z innych źródeł, uzyskiwanych przez Profesjonalistę w wyniku pokrycia przez Wnioskodawcę kosztów związanych z Wydarzeniami, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b u.p.d.o.f (przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 21 ust. 13 u.p.d.o.f.), na zasadach i do wysokości limitów określonych w przepisach odrębnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj