Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.563.2017.1.MSU
z 6 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2017r. (data wpływu 31 sierpnia 2017r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego uzyskanego przez placówkę oświatową z pobierania opłaty za mleko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazywania w deklaracji VAT obrotu lub podatku należnego uzyskanego przez placówkę oświatową z pobierania opłaty za mleko.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miasto …. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, a od 01 stycznia 2017r. podjęło scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

Do momentu centralizacji rozliczeń w zakresie podatku VAT jednostki budżetowe nie były czynnymi podatnikami VAT.

Decyzja o centralizacji skutkuje koniecznością rozpatrywania wszystkich czynności wykonywanych w poszczególnych jednostkach samorządowych pod względem opodatkowania podatkiem VAT.

Miejskie jednostki oświatowe: szkoły podstawowe, gimnazja, zespół szkolno-przedszkolny są jednostkami objętymi systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania na podstawie art. 2 pkt 2 lit a) i lit b) i realizują zadania Miasta.

Po 01 stycznia 2017r. na terenie niektórych Jednostek podległych zajmujących się działalnością oświatową był prowadzony program tzw. Program „….”, który jest finansowany z trzech źródeł:

  • dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych,
  • dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych,
  • dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleka obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do przedszkoli i gimnazjów.

Celem programu „….” jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych. Ideą programu jest promowanie wśród dzieci zasad zdrowego odżywiania oraz kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych poprzez zachęcanie ich do konsumpcji mleka i przetworów mlecznych.

Każdy kraj członkowski Unii Europejskiej otrzymuje na realizację mechanizmu wspólnotowe środki finansowe z zastrzeżeniem, że mleko i przetwory mleczne będące przedmiotem dopłat, nie zostaną wykorzystane do przyrządzania (gotowania) posiłków podawanych uczniom.

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U. Nr 201 poz. 1545) wprowadziło ograniczenia dotyczące możliwości korzystania przez dzieci ze szkół podstawowych z mleka bezpłatnego. Zgodnie z ww. rozporządzeniem oraz nowymi warunkami Agencji Rynku Rolnego dzieci uczęszczające do szkół podstawowych mogą otrzymywać mleko naturalne - bezpłatne, mleko smakowe oraz jogurt pitny smakowy w symbolicznej odpłatności – trzy razy w tygodniu.

Ceny jakie płacą uczniowie za dotowane mleko smakowe oraz jogurty smakowe otrzymywane trzy razy w tygodniu określane są w drodze rozporządzenia na każdy rok szkolny. Istnieje również możliwość korzystania z mleka w szkole przez dwa kolejne dni tygodnia w cenach wyższych, określonych w rozporządzeniu obowiązującym na dany rok szkolny.

Każda z Jednostek organizacyjnych Miasta uczestniczących w programie reprezentowana przez Dyrektora placówki zawarła umowy na dostawę mleka. Do Szkół dostarczane było mleko białe - bezpłatnie oraz mleko tzw. smakowe z dopłatą dokonywaną przez uczniów lub rodziców. Mleko było wydawane trzy razy w tygodniu (w tym w okresie styczeń - maj 2017r. - po dokonaniu centralizacji).

Przedmiotem umowy było uczestniczenie dostawcy oraz placówki oświatowej w „Mechanizmie udzielania dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych w palcówkach oświatowych przeprowadzanych przez Agencję Rynku Rolnego”. Dostawca zobowiązał się w ramach umowy do dostawy dla uczniów uczęszczających do placówek oświatowych mleka.

Dostawca mleka osoba fizyczna lub prawna prowadząca działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży mleka, dostarczała mleko na teren placówki oświatowej. W zakresie dostawy mleka zostały zawarte umowy, której przedmiotem było uczestniczenie obu stron w mechanizmie dopłat do spożycia mleka i przetworów mlecznych.

Umowa została zawarta pomiędzy przedsiębiorcą prowadzącym działalność oraz szkołą reprezentowaną przez Dyrektora placówki oświatowej. Dostarczane było mleko białe lub mleko smakowe - w zależności od chęci zgłaszanych przez dzieci. Mleko białe dostarczane było dzieciom bezpłatnie. Za mleko białe i część mleka smakowego dostawcy płaci Agencja Rynku Rolnego. Mleko smakowe dostarczane było dzieciom odpłatnie.

W przypadku zgłoszenia przez dzieci chęci nabycia mleka smakowego, zobowiązane były do zapłaty w kwotach z góry określonych. Pieniądze od dzieci zbierane były przez pracownika szkoły. W przypadku odbioru mleka smakowego przez dziecko wpłacana była kwota, ustalona odgórnie zgodnie z załącznikiem do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 maja 2016r. w sprawie maksymalnych cen mleka i przetworów mlecznych dostarczanych placówek oświatowych w roku szkolnym 2016/2017 (Dz. U. 2016 poz. 742). Zebrane kwoty przekazywane były sprzedawcy - przedsiębiorcy sprzedającemu mleko. Dostawa mleka następowała po wcześniejszym zmówieniu przez Dyrektora Szkoły, które wynikało z chęci nabycia mleka przez dzieci.

Placówki oświatowe otrzymywały fakturę VAT jedynie za mleko smakowe, na której od dnia centralizacji widnieją dane nabywcy: Miasta …. i odbiorcy czyli placówki oświatowej - odpowiednio szkoły.

Szkoła nie stała się właścicielem mleka była tylko pośrednikiem. Po dostawie mleka przekazywała otrzymane mleko dzieciom. Nie dokonywała odsprzedaży mleka po własnej ustalonej cenie. Odbiorcą mleka zgodnie z programem były wyłącznie uczniowie szkoły. Szkoła w związku z uczestnictwem w programie za czynności przekazywania mleka nie otrzymywała żadnego wynagrodzenia. Czynności dokonywane w szkole w ramach przekazywania mleka czy pobierania opłat były dokonywane przez placówki oświatowe nieodpłatnie. Szkoły wydawały mleko uczniom na terenie szkoły, do spożycia przez uczniów podczas zajęć szkolnych w wyłączeniem ferii i przerw świątecznych.

W jednej z placówek oświatowych mleko wydawane było pod nadzorem pracownika szkoły w prowadzonej przez tę szkołę szkolnej stołówce na podstawie wcześniej sporządzonych list. W pozostałych placówkach mleko wydawane było na terenie szkoły (klasy, świetlica) przez upoważnionych pracowników szkoły.

W umowie Szkoła jest stroną oznaczoną jako placówka oświatowa, na fakturze zakupu/dowodzie dostawy występuje jako odbiorca. Wartość faktury za mleko smakowe dotyczy różnicy pomiędzy ceną mleka smakowego, a ceną mleka białego (tj. 0,21 gr za kartonik). Placówka oświatowa dopłacała różnicę w cenie pomiędzy mlekiem białym, a smakowym po wcześniejszym zebraniu kwot od dzieci.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy wartość obrotu lub podatku należnego uzyskanego przez placówkę oświatową dotyczącego wydawanego mleka smakowego wyłącznie dla uczniów szkoły za odpłatnością winny być wykazywane w deklaracji VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 roku, poz. 1948) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności edukacji publicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku VAT dostawa mleka smakowego winna być wykazana w deklaracji VAT, ale jest zwolniona z opodatkowania z uwagi na fakt, iż jest związana ze świadczeniem usług przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane – w placówkach wydających mleko dzieciom na terenie szkoły.

Czynności wykonywane przez jednostki dotyczą świadczenia usług na rzecz uczniów, związanych z wychowaniem w szczególności nauki zdrowego odżywiania, w związku z tym występuje dostawa mleka.

W związku z tym, iż dostawa mleka jest związana ze świadczeniem usług w zakresie kształcenia i wychowania oraz realizowany jest główny cel programu „Szklanka mleka”: promowanie wśród dzieci zasad zdrowego odżywiania oraz kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych poprzez zachęcanie ich do konsumpcji mleka i przetworów mlecznych w tym przypadku dostawa ta podlega wykazaniu w deklaracji VAT jednak jest zwolniona od podatku.

Każdy kraj członkowski Unii Europejskiej otrzymuje na realizację mechanizmu wspólnotowe środki finansowe z zastrzeżeniem, że mleko i przetwory mleczne będące przedmiotem dopłat, nie zostaną wykorzystane do przyrządzania (gotowania) posiłków podawanych uczniom.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy o podatku VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W związku z tym w przypadku placówki prowadzącej stołówkę szkolną gdzie mleko smakowe było wydawane - wartość otrzymywana od dzieci za mleko podlega wykazaniu w deklaracji VAT, ale będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 a ustawy o podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy mleko smakowe jest zwolnione z opodatkowania z uwagi na fakt, iż jest wydawane na stołówce szkolnej w ramach wyżywienia.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016r. poz. 1943 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Ponadto stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

Zgodnie natomiast z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cytowanej ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wskazują na możliwość prowadzenia m.in. przez szkoły publiczne oraz przedszkola stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez te jednostki funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła czy przedszkole nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających tym podmiotom zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie mogą one przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, dzieci, do których jednostki te są między innymi powołane.

Przedmiotowe usługi wyżywienia mają bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej w tym zakresie, która to działalność stanowi świadczenie główne, przy czym - jak już wskazano powyżej - ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez szkołę.

W związku z tym wartość uzyskana od dzieci za mleko smakowe wydawane na stołówce szkolnej jest zwolniona z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte – w przypadku dostawy towarów – w art. 7 ust. 2 oraz – w przypadku świadczenia usług – w art. 8 ust. 2 ustawy.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT a od 01 stycznia 2017r. podjęło scentralizowane rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. Po 01 stycznia 2017r. na terenie niektórych Jednostek podległych zajmujących się działalnością oświatową był prowadzony program tzw. Program „Mleko w szkole”, który jest finansowany z trzech źródeł: dopłata unijna obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do wszystkich rodzajów uprawnionych placówek oświatowych, dopłata krajowa obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do szkół podstawowych, dofinansowanie z Funduszu Promocji Mleka obejmuje dostarczanie mleka i jego przetworów do przedszkoli i gimnazjów. Każda z Jednostek organizacyjnych Miasta uczestniczących w programie reprezentowana przez Dyrektora placówki zawarła umowy na dostawę mleka. Do Szkół dostarczane było mleko białe - bezpłatnie oraz mleko tzw. smakowe z dopłatą dokonywaną przez uczniów lub rodziców. Szkoła nie stała się właścicielem mleka była tylko pośrednikiem. Po dostawie mleka przekazywała otrzymane mleko dzieciom. Nie dokonywała odsprzedaży mleka po własnej ustalonej cenie. Odbiorcą mleka zgodnie z programem były wyłącznie uczniowie szkoły. Szkoła w związku z uczestnictwem w programie za czynności przekazywania mleka nie otrzymywała żadnego wynagrodzenia. Czynności dokonywane w szkole w ramach przekazywania mleka czy pobierania opłat były dokonywane przez placówki oświatowe nieodpłatnie. Szkoły wydawały mleko uczniom na terenie szkoły, do spożycia przez uczniów podczas zajęć szkolnych w wyłączeniem ferii i przerw świątecznych.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia czy Gmina jest obowiązana do wykazywania w deklaracji VAT wartości obrotu lub podatku należnego uzyskanego przez placówkę oświatową dotyczącego wydawanego mleka smakowego za odpłatnością wyłącznie dla uczniów szkoły.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

W art. 99 ust. 14 ustawy zapisano, że minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Aktualny wzór deklaracji VAT-7 określa – obowiązujące od dnia 1 stycznia 2017 r. – rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów deklaracji dla podatku od towarów i usług (Dz. U., poz. 2273) w załączniku nr 1. Zgodnie z zawartymi w tym rozporządzeniu „Objaśnieniami do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7 i VAT-7K)” – załącznik nr 3 do rozporządzenia, w części C deklaracji wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. W tej części wykazuje się też czynności wykonywane poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego lub zwrotu podatku naliczonego.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, należy najpierw ustalić, czy w związku z okolicznościami przedstawionymi w opisie sprawy, Miasto …. wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z wniosku wynika, że Miasto nie dokonuje zakupu mleka od sprzedawcy, a jedynie pośredniczy w przekazywaniu należności za mleko. Miasto nie otrzymuje żadnego wynagrodzenia z tego tytułu. Równocześnie, Miasto nie może sprzedać mleka po ustalonej przez siebie cenie, gdyż zgodnie z programem, docelowym odbiorcą mleka są jedynie uczniowie.

Stąd też nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wartość uzyskana od dzieci za mleko smakowe jest zwolniona z opodatkowania. Bowiem mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy, wskazać należy, iż w niniejszej sprawie nie zostają spełnione przesłanki wynikające z art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ wykonywane przez Miasto za pośrednictwem jednostek oświatowych czynności nie stanowią dostawy towarów, ani też świadczenia usług podlegających opodatkowaniu. Zatem czynność ta nie jest objęta zakresem ww. ustawy o podatku VAT i w stosunku do tej czynności nie ma zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie jest zobowiązany do wykazywania w deklaracji VAT obrotu ani też kwot podatku należnego wynikającego z pobierania opłaty za mleko.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. z 2017r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj