Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.300.2017.1.MD
z 19 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 19 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 9 września 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat otrzymywanych z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpłat otrzymywanych z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji.

We wniosku uzupełnionym pismem z 9 września 2017 r. zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – …. Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” „Z”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Spółka jest właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej znajdującej się na terenie m.in. Gminy Miasta G…. i Gminy K….. 100% udziałów w Spółce posiada Gmina Miasta G….. W szczególności Spółka wykonuje zadania własne gminy w zakresie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych powierzone jej Uchwałą Rady Miasta nr XLV/…../10. Wnioskodawca gospodaruje powierzonym jej mieniem zasadniczo w ten sposób, że oddaje go w dzierżawę i eksploatację, jednocześnie dokonując jej rozbudowy, modernizacji lub likwidacji; stosownie do potrzeb systemu wodociągowo-kanalizacyjnego.

Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć porozumienie pomiędzy Spółką, X…. Agencją Rozwoju Gospodarczego Sp. z o. o. w …. (dalej: „X”), a Gminą Miasta G…. reprezentowaną przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska – jednostkę budżetową (dalej: „Y”) dotyczące wspólnej realizacji i finansowania inwestycji pn. „….” polegającej na zrealizowaniu robót budowlanych obejmujących wybudowanie infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej oraz infrastruktury drogowej.

Inwestycja składa się z dwóch części:

  1. część A – infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków PS2 – zostanie sfinansowana przez Spółkę,
  2. część B – infrastruktura drogowa, która obejmuje wykonanie drogi na odcinku E-F-P zostanie sfinansowana przez Gminę.

X posiada opracowaną na swój koszt dokumentację projektową i decyzję o pozwoleniu na budowę dla zakresu inwestycji części A i części B. X dla części A udzieli zgody na przeniesienie decyzji pozwolenia na budowę oraz udzieli licencji na korzystanie z majątkowych praw autorskich do dokumentacji projektowej na Z. X dla części B przeniesie majątkowe prawa autorskie do dokumentacji projektowej oraz przekaże, a także przeniesie decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na Gminę, w imieniu której działa Y. Gmina i Wnioskodawca wyznaczą na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy Pzp spośród siebie Gminę jako upoważnionego do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia publicznego w ich imieniu i na ich rzecz. Gmina wyznaczy DRMG do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia publicznego celem wyłonienia Generalnego Wykonawcy inwestycji.

Infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków (część A inwestycji) po wybudowaniu będzie stanowiła majątek Spółki. Właścicielem gruntu, na którym zostanie posadowiona infrastruktura wod-kan jest X oraz Gmina Miasta. Docelowo X ma przenieść własność wydzielonej geodezyjnie działki pod przepompownię ścieków na rzecz Wnioskodawcy.

Szacunkowy koszt realizacji części A – wynosi netto 2.850.500,00 zł powiększony o podatek VAT w wysokości 655.615,00 zł, koszt brutto wynosi 3.506.115,00 zł. X partycypuje w koszcie części A inwestycji w kwocie ryczałtowej brutto 1.262.201,40 zł (1.026.180,00 zł netto plus należny podatek VAT 236.021,40 zł). Wnioskodawca pokrywa pozostały koszt części A inwestycji w kwocie ryczałtowej brutto 2.243.913,60 zł (1.824.320,00 zł netto plus należny podatek VAT 419.593,60 zł). Z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji Wnioskodawca wystawi na rzecz X fakturę VAT na kwotę netto 1.026.180,00 zł wraz z należnym podatkiem VAT w wysokości 236.021,40 zł po podpisaniu przez Y umowy z Generalnym Wykonawcą robót wchodzących w zakres inwestycji.

X jest właścicielem ….. Centrum Inwestycyjnego. Na terenie ….CI posadowiony jest sześciokondygnacyjny budynek biurowy „K…”. X wynajmuje powierzchnie budynku i wydzierżawia teren ….CI na prowadzenie działalności gospodarczej innym przedsiębiorcom. W celu pozyskania potencjalnych klientów i uatrakcyjnienia udostępnianych powierzchni X podjął decyzję o budowie układu drogowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną z przepompownią ścieków. Obecna sieć wodociągowo-kanalizacyjna znajdująca się na terenie P…I ma ograniczoną przepustowość przez co ogranicza możliwość wydzierżawiania lokali i powierzchni terenu innym przedsiębiorcom. Początkowo inwestycja miała być realizowana przez X na co X przygotował dokumentację projektową i uzyskał stosowne pozwolenia. Po wybudowaniu sieć wodociągowo-kanalizacyjna – na podstawie umowy o przejęciu sieci stałaby się własnością Z. W wyniku porozumienia Z. zrealizuje inwestycję w zakresie części A częściowo własnymi środkami i częściowo środkami uzyskanymi z tytułu partycypacji w kosztach budowy przez X.

W związku z tym X nie będzie musiał szukać wiarygodnego Wykonawcy robót budowlanych na rynku, nie będzie zobowiązany też do nadzorowania realizacji inwestycji oraz eksploatacji powstałego majątku, gdyż w wyniku porozumienia czynności te będą wykonywane przez Gminę i Z a wybudowany układ drogowy wraz z towarzyszącą infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności ….CI czego konsekwencją będzie zwiększenie przychodów z tytułu dzierżawy lokali i terenu po stronie X.

Partycypacja w kosztach inwestycji stanowi zapłatę za usługę – przejawiającą się w postaci uatrakcyjnienia …CI co wpłynie na pozyskanie nowych dzierżawców dla X.. i powinna być opodatkowana VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wpłata dokonana przez X. z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji części A na podstawie porozumienia podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i na tę okoliczność Z. zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT opodatkowaniu tym podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust.1 ustawy VAT przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym w szczególności:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej:
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Usługą jest każde, co do zasady, odpłatne świadczenie, które nie jest dostawą towarów i które przejawia się tym, że świadczeniobiorca (konsument) odnosi z niego choćby nawet potencjalną korzyść.

X jest właścicielem …. Centrum Inwestycyjnego. Na terenie …CI posadowiony jest sześciokondygnacyjny budynek biurowy „K….”. X. wynajmuje powierzchnie budynku i wydzierżawia teren …..CI na prowadzenie działalności gospodarczej innym przedsiębiorcom. W celu pozyskania potencjalnych klientów i uatrakcyjnienia udostępnianych powierzchni X. podjął decyzję o budowie układu drogowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną z przepompownią ścieków. Obecna sieć wodociągowo-kanalizacyjna znajdująca się na terenie ….CI ma ograniczoną przepustowość przez co ogranicza możliwość wydzierżawiania lokali i powierzchni terenu innym przedsiębiorcom. Początkowo inwestycja miała być realizowana przez X. na co X. przygotował dokumentację projektową i uzyskał stosowne pozwolenia. Po wybudowaniu sieć wodociągowo-kanalizacyjna – na podstawie umowy o przejęciu sieci stałaby się własnością Z.. W wyniku porozumienia Z. zrealizuje inwestycję w zakresie części A częściowo własnymi środkami i częściowo środkami uzyskanymi z tytułu partycypacji w kosztach budowy przez X.

W związku z tym X. nie będzie musiał szukać wiarygodnego Wykonawcy robót budowlanych na rynku, nie będzie zobowiązany też do nadzorowania realizacji inwestycji oraz eksploatacji powstałego majątku, gdyż w wyniku porozumienia czynności te będą wykonywane przez Gminę i Z. a wybudowany układ drogowy wraz z towarzyszącą infrastrukturą wodociągowo-kanalizacyjną przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności …..CI czego konsekwencją będzie zwiększenie przychodów z tytułu dzierżawy lokali i terenu po stronie X.

Mając na względzie powyższe Z. stoi na stanowisku, że partycypacja w kosztach inwestycji stanowi zapłatę za usługę – przejawiającą się w postaci uatrakcyjnienia ….CI co wpłynie na pozyskanie nowych dzierżawców dla X i powinna być opodatkowana VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z powyższych przepisów wynika, że definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Należy zwrócić uwagę na wyrok w sprawie C-16/93 Tolsma, EU:C:1994:80, gdzie Trybunał zauważył, iż czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Zatem, podmiot dokonujący odsprzedaży usługi na rzecz kontrahenta powinien zachować się tak, jakby sam wyświadczył tę usługę, tym samym jest zobowiązany zastosować właściwą dla danej usługi stawkę podatku.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powołanych na wstępie przepisów, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

  • w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;
  • świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca, którego jedynym udziałowcem jest Gmina jest właścicielem sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Spółka ma zamiar zawrzeć porozumienie z X… oraz Gminą Miasta na realizację wspólnej inwestycji budowy infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej i drogowej. Infrastruktura wodociągowo-kanalizacyjna wraz z przepompownią ścieków zostanie sfinansowana przez Wnioskodawcę i po jej wybudowaniu będzie stanowiła majątek Spółki. Ponadto, X. będzie partycypować w kosztach dotyczących części inwestycji.


Mając na uwadze powyższe i przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której występuje skonkretyzowane świadczenie (umożliwienie korzystania z efektów wspólnej inwestycji polegającej na wybudowaniu infrastruktury wodociągowo-kanlizacyjnej na terenie ….. Centrum Inwestycyjnego dotyczącej wspólnej inwestycji) w zamian za określone wynagrodzenie wypłacone przez X.

X. obowiązuje się do partycypacji w kosztach realizowanej przez Wnioskodawcę inwestycji w części dotyczącej budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez wniesienie wpłaty na jego rzecz. Natomiast Wnioskodawca zrealizuje inwestycję, co sprawia, że X. korzystając z wybudowanej w ramach inwestycji infrastruktury wodno-kanalizacyjnej ma zapewnione zwiększenie przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem między Wnioskodawcą i X. wystąpi stosunek zobowiązaniowy. Ww. wpłata z tytułu partycypacji będzie rodziła korzyści dla X w postaci zwiększenia przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wynajmu powierzchni budynku oraz dzierżawy terenu ….CI.

W konsekwencji otrzymane przez Wnioskodawcę od X. wpłaty z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji stanowią wynagrodzenie za wykonanie określonych porozumieniem czynności na rzecz X. podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.


Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy – podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

W świetle ww. art. 106b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia faktury dla X. z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj