Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.243.2017.2.RS
z 29 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 10 maja 2017 r. (data wpływu 22 maja 2017 r.), uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, ruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. składników majątkowych - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny, uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, ruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. składników majątkowych.


We wniosku złożonym przez:


  • Zainteresowanego będącym stroną postępowania:


„XYZ” sp. z o. o. w likwidacji;


  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:


XXX sp. z o.o. sp.k



przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


XYZ spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w likwidacji z siedzibą w miejscowości X. (dalej: „Sprzedający" lub „Zbywca") planuje zbyć za wynagrodzeniem do XXX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w miejscowości K. (dalej: „Kupujący" lub „Nabywca") nieruchomości położone w miejscowości X., powiat X.:


  1. o łącznym obszarze 2,1426 ha stanowiące prawo użytkowania wieczystego gruntu, w skład którego wchodzą działki o numerach ewidencyjnych 1/16 (o obszarze 0,8457 ha), 1/33 (o obszarze 0,0045 ha), 1/34 (o obszarze 0,0142 ha), 1/50 (o obszarze 0,1163 ha), 1/52 (o obszarze 1,1619 ha), dla których Sąd Rejonowy w miejscowości X., V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW … oraz posadowione na tej nieruchomości budynki, budowle i urządzenia stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności,
  2. o łącznym obszarze 2,7779 ha stanowiące prawo użytkowania wieczystego gruntu, w skład którego wchodzą działki o numerach ewidencyjnych 1/24 (o obszarze 0,1079 ha), 1/56 (o obszarze 1,3883 ha), 1/57 (o obszarze 0,2182 ha), 1/59 (o obszarze 1,0635 ha), dla której Sąd Rejonowy w miejscowości X., V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW …. oraz posadowione na tej nieruchomości budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności oraz urządzenia i obiekty,
  3. o łącznym obszarze 0,0491 ha stanowiące prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki gruntu o numerze ewidencyjnym 1/6 (o obszarze 0,0491 ha), dla której Sąd Rejonowy w miejscowości X., V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW …
  4. o łącznym obszarze 0,0204 ha stanowiącą prawo użytkowania wieczystego działki gruntu o numerze ewidencyjnym 202/3 (o obszarze 0,0204 ha), dla której Sąd Rejonowy w miejscowości X., V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą KW Nr … oraz posadowione na tej nieruchomości budynki stanowiące odrębny od gruntu przedmiot własności oraz urządzenia i obiekty.


Na wymienionych poszczególnych działkach wchodzących w skład nieruchomości objętych księgami wieczystymi KW Nr …. znajdują się następujące budynki, budowle, urządzenia i obiekty:


  1. Działka 1/16:


    1. hala produkcyjna nr 1 nabyta w 1993 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT, dla której w latach 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 i 2011 ponoszono nakłady przekraczające 30% wartości początkowej hali produkcyjnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i od których to nakładów odliczono VAT wraz z wybudowanymi przez Sprzedającego częściami składowymi budynku (wrota w hali produkcyjnej, pomieszczenia socjalne oraz łączniki hali modelarni i komponentów) wybudowanymi do 2012 r., w których odliczono VAT;
    2. instalacje techniczne składające się z rurociągu doprowadzającego wodę oraz z sieci nabytych w 1999 r., przy których nabyciu nie był naliczony VAT wraz z poniesionymi nakładami z 2000 i 2005 r. przewyższającymi wartość początkową tego rurociągu oraz sieci w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od których to nakładów odliczono VAT, sieci kanalizacyjnej nabytej w 1993 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT, kanalizacji sanitarnej nabytej w 1993 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT, linii telekomunikacyjnej nabytej w 1999 r., przy której nabyciu nie naliczono VAT, instalacji burzowej wybudowanej w 1995 r., przy której budowie został odliczony VAT, wraz z nakładami z 2001 r. przewyższającymi wartość początkową tej instalacji burzowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od których to nakładów odliczono VAT, dróg i nawierzchni nabytych w 1993 r., przy których nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami z 2001, 2004, 2005 przewyższającymi wartość początkową tych dróg i nawierzchni w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od których to nakładów był odliczony VAT, technologii paliwowej wybudowanej w 1993 r., przy której budowie był odliczony VAT oraz przyłączy wodociągowych wybudowanych w 2003 r., przy których budowie był odliczony VAT wraz z modernizacjami z 2006 r., które nie przewyższały wartości początkowej tych przyłączy wodociągowych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji odliczono VAT;


  2. Działka 1/52


    1. kotłownia wodna wybudowana w 1994 r., wraz z częściami składowymi (komin stalowy, komin od kotła, technologia kotłowni wiórowej), przy której budowie został odliczony VAT;
    2. elektrociepłownia wybudowana w 1999 r., przy której budowie został odliczony VAT;
    3. magazyn tarcicy wybudowany w 1994 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami z 2008 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej magazynu tarcicy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacjach został odliczony VAT,
    4. magazyn trocin wybudowany w 1996 r., przy którego budowie został odliczony VAT;
    5. hala produkcyjna nr 2 składająca się z:


      1. tartaku wybudowanego w 1999 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami z 2009 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej tartaku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których to modernizacjach został odliczony VAT;
      2. hali traków (oddziarnianie) nabytej z 1993 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2012 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej hali traków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których to modernizacjach został odliczony VAT;
      3. biurowca (biura przy modelarni) nabytego w 1993 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2006 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej biurowca w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy którego modernizacji został odliczony VAT;
      4. łącznika hali modelarni i komponentów wybudowanego w 2012 r., przy którego budowie został odliczony VAT;


    6. instalacje techniczne składające się z:


      1. rurociągu ogólnospływowego nabytego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był naliczony podatek wraz z modernizacjami zakończonymi w 2006 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej rurociągu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      2. dróg nabytych w 1994 r., przy których nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2006 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej dróg w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      3. parkingów - placów zakładowych wybudowanych w 1996 r., przy których budowie został odliczony VAT;
      4. linii telefonicznej wybudowanej w 1997 r., przy której budowie został odliczony VAT;
      5. kanalizacji wewnętrznej nabytej w 1999 r., przy której nabyciu nie był odliczony VAT;
      6. rurociągu spływowego nabytego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był odliczony VAT;
      7. kanału ciepłowniczego, stanowiącego część składową budowli/budynku wbudowanego w 1998 r., przy którego budowie został odliczony VAT;
      8. przyłącza elektrycznego stanowiącego część składową wybudowanego budynku z 2004 r., przy którego budowie został odliczony VAT;
      9. kanału CO wybudowanego w 2007 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2007 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej kanału CO w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy którego modernizacji został odliczony VAT;
      10. dróg z trylinki nabytych w 1993 r., przy których nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 1998 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej dróg z trylinki w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      11. instalacji burzowej wybudowanej w 1995 r., przy której budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2001 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej instalacji burzowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy której modernizacji został odliczony VAT;
      12. dróg i nawierzchni nabytych w 1993 r., przy których nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2005 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej dróg i nawierzchni w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      13. przyłącza wodociągowego wybudowanego w 2003 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2006 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej przyłącza wodociągowego w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;


  3. Działka 1/59


    1. warsztat składający się z:


      1. budynku szatni i łaźni - Narzędziowni (obecny warsztat) nabytego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2007 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej budynku szatni i łaźni w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      2. garaży samochodowych nabytych w 1999 r., przy których nabyciu nie był odliczany VAT;


    2. instalacje techniczne składające się z:


      1. zbiornika wody p.poz. (podziemne) nabytego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT;
      2. sieci wody pitnej nabytej w 1999 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT;
      3. przyłącza elektrycznego, stanowiącego część składową budynku, położonego w 2004 r., przy którego położeniu został odliczony VAT;
      4. instalacji elektrycznej stanowiącego część składową budynku, położonej w 2000 r., przy której położeniu został odliczony VAT;
      5. parkingu nabytego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT;
      6. parkingu wybudowanego w 2001 r., przy którego nabyciu został odliczony VAT;
      7. przyłącza wodociągowego wybudowanego w 2003 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2006 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej przyłączy wodociągowych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      8. oświetlenia terenu wybudowanego w 2001 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2007 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej oświetlenia terenu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      9. instalacji burzowej wybudowanej w 1995 r., przy której budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2001 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej instalacji burzowej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      10. ogrodzenia zakładu wybudowanego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2000 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej ogrodzenia zakładu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      11. dróg i nawierzchni nabytych w 1993 r., przy których nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2005 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej dróg i nawierzchni w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacjach został odliczony VAT.


  4. Działka 1/57


    1. magazyn trocin suchych składającego się z:


      1. zasiek na trociny wybudowanych w 2001 r., przy których budowie został odliczony VAT;
      2. silosu na odpady wybudowanego w 2005 r., przy którego budowie został odliczony VAT;


    2. instalacje techniczne składające się z:


      1. drogi z trylinki nabytej w 1994 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT;
      2. kanału ciepłowniczego wybudowanego w 1998 r., przy którego budowie został odliczony VAT;
      3. kanału CO wybudowanego w 2007 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2007 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej kanału CO w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT.


  5. Działka 1/56


    1. hydrofornia składającego się z:


      1. budynku hydroforni wody pitnej nabytego w 1999 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT;
      2. studni głębinowej nr 2 nabytej w 1999 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT;
      3. studni nabytej w 1999 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT;


    2. szopy wybudowanej w 2006 r., przy której budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2013 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej szopy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
    3. instalacje techniczne składające się z:


      1. oświetlenia zakładu nabytego w 2000 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2000 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej oświetlenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT;
      2. oświetlenia terenu wybudowanego w 2001 r., przy którego budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2007 r., przekraczającymi 30% wartości początkowej oświetlenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy którego modernizacji został odliczony VAT;
      3. ogrodzenia zakładu nabytego w 1999 r. przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2000 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej ogrodzenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy którego modernizacji został odliczony VAT;
      4. przyłączy wodociągowych wybudowanych w 2003 r., przy których budowie został odliczony VAT wraz z modernizacjami dokonanymi w 2006 r. nieprzekraczającymi 30% wartości początkowej przyłączy wodociągowych w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT.


  6. Działka 1/50


    1. instalacja techniczna wybudowana w 1994 r., przy której budowie został odliczony VAT;


  7. Działka 1/24


    1. budynek portierni nabyty w 2000 r., przy którego nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2006 r., przekraczającymi 30% wartości początkowej budynku portierni w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacjach został odliczony VAT;
    2. instalacja techniczna wybudowana w 2004 r., przy którego nabyciu został odliczony VAT.


  8. Działka 202/3


    1. pompownia nabyta w 1999 r., przy której nabyciu nie był naliczony VAT wraz z modernizacjami zakończonymi w 2000 r. przekraczającymi 30% wartości początkowej pompowni w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, przy których modernizacji został odliczony VAT.


  9. Działka 1/33


    Działka niezabudowana, która nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została do niej wydana decyzja o warunkach zabudowy.


  10. Działka 1/34


    Działka niezabudowana, która nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została do niej wydana decyzja o warunkach zabudowy.


  11. Działka 1/6


    Działka niezabudowana, która nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie została do niej wydana decyzja o warunkach zabudowy.


Wyszczególnione powyżej, stanowiące własność Sprzedającego, budynki, budowle, naniesienia oraz prawa użytkowania wieczystego w podziale na poszczególne księgi wieczyste, zostały nabyte:


  1. KW ….


    1. od Przedsiębiorstwa P. L. w miejscowości X. na podstawie warunkowej umowy sprzedaży z dnia 29 października 1992 r. oraz umowy przeniesienia praw z dnia 8 czerwca 1993 r.
    2. od S.-P. sp. z o.o. z siedzibą w miejscowości M. na podstawie umowy zamiany z dnia 1 października 2009 r.,


  2. KW Nr ….


    1. od syndyka masy upadłości „L (…)” S.A. z siedzibą w miejscowości X. na podstawie umowy sprzedaży z dnia 30 czerwca 1999 r.,


  3. KW …


    1. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w miejscowości X. Wydział I Cywilny z dnia 18 lipca 2005 r. (sygn. akt I XX XX/XX) o przysądzeniu użytkowania wieczystego do dnia 5 grudnia 2089 r. nieruchomości składającej się z działki oznaczonej nr 1/6 na rzecz Sprzedającego.


Działki objęte księgami wieczystymi KW …. stanowiącymi prawo użytkowania wieczystego wraz z budynkami, budowlami, urządzeniami i innymi obiektami na nich posadowionymi (dalej „Nieruchomość”) stanowią przedmiot planowanej sprzedaży, która ma zostać zawarta w formie aktu notarialnego pomiędzy Zbywającym, a Nabywcą (dalej „Transakcja 1”).

Place, parkingi, ogrodzenia oraz inne urządzenia będące przedmiotem Transakcji 1, które nie są zaliczane do budynków, stanowią budowle oraz urządzenia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016, poz 290).


W zakresie zbywanych przez Sprzedającego budynków oraz budowli znajdują się takie, w których w okresie rozpoczynającym się od 2008 r. dokonywano nakładów, przy których odliczano VAT (dalej „Nieruchomości podlegające korekcie”). Przedmiotowe nakłady wyglądają następująco:


1. Hala produkcyjna 1 na działce 1/16:


a) nakład poniesiony w 2008 r. w wysokości nieprzekraczającej 15.000 PLN netto.

b) nakład poniesiony w 2009 r. w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.

c) nakład poniesiony w 2011 r. w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.


1a. Łącznik modelarni oraz komponentów będący częścią hali produkcyjnej 1 w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.

2. Magazyn tarcicy na działce 1/52:


a) nakład poniesiony w 2008 r. w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.


3. Hala produkcyjna 2 na działce 1/52:


3a. Tartak będący częścią hali produkcyjnej 2:


a) nakład poniesiony w 2009 r. w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.


3b. Hala Traków będąca częścią hali produkcyjnej 2:


a) nakład poniesiony w 2012 r. w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.


3c. Łącznik modelarni i komponentów będący częścią hali produkcyjnej 2 w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.


4. Szopa na działce 1/56:


a) nakład poniesiony w 2013 r. w wysokości przekraczającej 15.000 PLN netto.


Planowana sprzedaż Nieruchomości w dużej części będzie dokonywana po ich wybudowaniu bądź kwalifikowanym ulepszeniu, tj. gdy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości, przy czym planowana sprzedaż będzie dokonywana po upływie co najmniej dwóch lat prowadzenia działalności opodatkowanej VAT przez Sprzedającego (licząc od wybudowania lub dokonania kwalifikowanego ulepszenia).

Nieruchomość nie była oddawana innym podmiotom w najem, dzierżawę lub do używania na innej podstawie.

Nieruchomość nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Nieruchomość była wykorzystywana przez Sprzedającego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT w zakresie produkcji mebli. Na przestrzeni ostatnich 10 lat Sprzedający dokonywał wyłącznie czynności opodatkowanych VAT.

Sprzedający nie udziela ani nie udzieli żadnych gwarancji dotyczących Nieruchomości. W związku z tym, Sprzedający nie ponosi nie będzie ponosić odpowiedzialności za żadne projektowe, techniczne, konstrukcyjne wady Nieruchomości ani jej część składowych.

W następstwie Transakcji 1, w oddzielnej umowie, Sprzedający oraz Kupujący zamierzają zawrzeć transakcję sprzedaży (dalej „Transakcja 2”) następujących środków trwałych Sprzedającego (dalej „Ruchomości”): piec typu USK200 (NOLTING), kocioł Wodny FERROLI, Kocioł Kolbach, Turbogenerator, Tokarka kołowa TUM-35, Tokarka Poręba, Frezarka narzędziowa FND-25, Szlifierko-ostrzałka NDD, Ostrzarka, Szlifierka-ostrzałka NDS-60, Ostrzałka, Nożyce gilotynowe, Pompy 3 szt., Merlin urządzenie do nawilżania FR, Nawilżanie-system+stacja uzdat, Agregat sprężarkowy, Agregat sprężarkowy, Sprężarka śrubowa, Śrubowy agregat sprężarkowy SCS 90-, sprężarka śrubowa, Sprężarka śrubowa, Nagrzewnice, Suszarnia (Organised System), Suszarnia, Suszarnia, Suszarnia, Parzalania tarcicy, Myjka ultra, Spawarka „Bester", Rozdrabniarka odpadów typ 2TLL (ZEN), Wielopiła BKSN 321, Prasa Soma, Wiertarka do drewna Rover, Walce lakiernicze FV/PE3, Szlifierka szerokotaśmowa SCSB-2-90, Walce lakiernicze LAX, Bejcarka szczotkarka CAL 13/130, Pilarka formatowa OMGA, Rebak, Burle Lackwalce-walce do nakładan, CNC Rover 346, Pistolet do kleju, Szlifierka krawędziowa Tagliabue-Mo, Ścisk pneumatyczny, Strukturyzerka, Silos na wióry, Pojemnik sprężonego powietrza, Zbiornik pośredni, Rozdzielnia elektryczna, Rozdzielnia elektryczna, Rozdzielnia elektryczna, Rozdzielnia elektryczna, Rozdzielnia i instalacja elektryczna, Rozdzielnia elektryczna - kotl., Rodzielnice elektryczne, Rozdzielenia elektryczna Kotłownia, Aparatura pomiarowa programu Energi, Rozdzielnia elektryczna. Stacja średniego napięcia, Instal. sterowania olejarni, Wyłącznik ppoż, Kontenerowa stacja transf., Kontenerowa stacja transformatorowa, System telewizji dozorowanej, Transformator TO 630/15H, Transformator TO-630/154, Bateria BK-88-NT, kompresja mocy biernej, Transporter wiór ow RUBERG, Technologia kotłowni parowej, Transport zasilający kotłownie, Wibrorynna, Linia montażowa obracarka, Wentylacja Scheuch, Klimatyzator Toschiba, Klimatyzator MCQuay, Klimatyzator MCQuay, Klimatyzator MCQuay, Klimatyzator MCQuay, Klimatyzator Toshiba, Klimatyzator Toshiba, Wodna instalacja p/poz, Urządzenie gaśnicze, Sciekomierz, pompy lakiernicze-Wagner szt. 3, Osuszacz powietrza, Fiat Doblo Maxi SX, Ładowarka L-200, Ładowarka kołowa HORN, Traktor CT 151 (kosiarka), Wózek widłowy ETV 110, Wózek widłowy ETV 110 akumulatorowy, Wózek Jumbo, Wózek Hunday, Wózek widłowy Still, Wózek Hyunday, Komputerowy system suszenia, Sieć komputerowa, Sieć do skanerów, Sieć komputerowa, Kasa Stal-bet KSB-70, Połyskomierz, Kserokopiarka Canon, Kserokopiarka Canon IR 2230, Pawilon Bamar, Regały magazynowe, Opinarka PM 305 nr 04306455, Brama wjazdowa, Opinarka Defalin, Regały do magazynu technicznego, Regały do magazynu lakierów, Modernizacja Wydziału Montażu, Monitoring.

Transakcja 1 i Transakcja 2 (dalej razem „Transakcja”) stanowią przedmioty sprzedaży, której opodatkowaniem zainteresowane są strony.

Zarówno Sprzedający jak i Kupujący są zarejestrowani obecnie jako podatnicy VAT czynni i będą nimi również na dzień Transakcji.


Przedmiotem Transakcji między Zbywcą i Nabywcą nie będą prawa, obowiązki, zobowiązania i należności z umów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przez w szczególności:


  • umowy rachunków bankowych Sprzedającego,
  • umowy związane z finansowaniem działalności Zbywcy i zabezpieczeniem tego finansowania,
  • umowy o świadczenie usług,
  • środki pieniężne Sprzedającego zgromadzone na rachunkach bankowych i w kasie,
  • należności Zbywcy - wymagalne oraz te, na które wystawiono faktury,
  • tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedającego,
  • księgi rachunkowe Sprzedającego i inne dokumenty (np. handlowe, korporacyjne) związane z prowadzeniem przez Sprzedającego działalności gospodarczej (poza dokumentami ściśle związanymi z Nieruchomością, które zostaną przekazane Nabywcy),
  • firma Sprzedającego,
  • know-how związany z prowadzeniem działalności gospodarczej polegającej na produkcji mebli.


Mając powyższe na uwadze, będący przedmiotem Transakcji zespół składników majątku nie jest wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie oraz finansowo w spółce Sprzedającej. Będący przedmiotem Transakcji zespół składników majątku na moment sprzedaży nie posiada oraz nie będzie posiadał potencjalnej zdolności do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Budynki, budowle i urządzenia, będące przedmiotem planowanej umowy sprzedaży pomiędzy Zbywającym oraz Nabywcą nie były nabywane przez Sprzedającego w ramach nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej budynki, budowle, naniesienia oraz prawa użytkowania wieczystego, w podziale na poszczególne księgi wieczyste, były każdorazowo nabywane przez Sprzedającego jako rzeczowy majątek trwały (środki trwałe) niestanowiący, w ramach wymienionych we wniosku odpowiednich umów przeniesienia praw, sprzedaży, zamiany lub sądowego przysądzenia, przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.


W związku z powyższym opisem we wniosku i uzupełnieniu zadano następujące pytania.


1. Czy Transakcja może być uznana za zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu ustawy o VAT, niepodlegające opodatkowaniu VAT?

2. Czy dostawa Nieruchomości w ramach Transakcji 1 korzysta ze zwolnienia z VAT:


2.1. Czy dostawa wymienionych we wniosku budynków lub budowli wraz z przynależną częścią gruntu, przy których nabyciu nie został odliczony VAT, dla których ponoszono nakłady przekraczające 30% wartości początkowej tych budynków lub budowli (od nakładów odliczano VAT), a które to nabycie budynków lub budowli oraz ponoszone nakłady następowało w okresie poprzedzającym dwa lata od planowanej daty sprzedaży tych budynków lub budowli w ramach Transakcji 1, korzysta ze zwolnienia z VAT?

2.2. Czy dostawa wymienionych we wniosku budynków lub budowli wraz z przynależną częścią gruntu, przy których nabyciu nie został odliczony VAT, dla których ponoszono nakłady nieprzekraczające 30% wartości początkowej tych budynków lub budowli (od nakładów odliczano VAT), a które to nabycie budynków lub budowli oraz ponoszone nakłady następowało w okresie poprzedzającym dwa lata od planowanej daty sprzedaży tych budynków lub budowli w ramach Transakcji 1, korzysta ze zwolnienia z VAT?

2.3. Czy dostawa wymienionych we wniosku budynków lub budowli wraz z przynależną częścią gruntu, przy których nabyciu nie został odliczony VAT, a które to nabycie budynków lub budowli następowało w okresie poprzedzającym dwa lata od planowanej daty sprzedaży tych budynków lub budowli w ramach Transakcji 1, korzysta ze zwolnienia z VAT?

2.4. Czy dostawa wymienionych we wniosku budynków lub budowli wraz z przynależną częścią gruntu, przy których budowie został odliczony VAT, a które to wybudowanie budynków lub budowli następowało w okresie poprzedzającym dwa lata od planowanej daty sprzedaży tych budynków lub budowli w ramach Transakcji 1, korzysta ze zwolnienia z VAT?

2.5. Czy dostawa wymienionych we wniosku budynków lub budowli wraz z przynależną częścią gruntu, przy których budowie został odliczony VAT, dla których ponoszono nakłady przekraczające 30% wartości początkowej tych budynków lub budowli (od nakładów odliczano VAT), a które to wybudowanie budynków lub budowli oraz ponoszone nakłady następowało w okresie poprzedzającym dwa lata od planowanej daty sprzedaży tych budynków i budowli w ramach Transakcji 1, korzysta ze zwolnienia z VAT?

2.6. Czy dostawa wymienionych we wniosku budynków lub budowli wraz z przynależną częścią gruntu, przy których budowie został odliczony VAT, dla których ponoszono nakłady nieprzekraczające 30% wartości początkowej tych budynków lub budowli (od nakładów odliczano VAT), a które to wybudowanie budynków lub budowli oraz ponoszone nakłady następowało w okresie poprzedzającym dwa lata od planowanej daty sprzedaży tych budynków lub budowli w ramach Transakcji 1, korzysta ze zwolnienia z VAT?

2.7. Czy dostawa wymienionych we wniosku niezabudowanych działek, które nie są objęte planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie zostały do nich wydane decyzje o warunkach zabudowy, korzysta ze zwolnienia z VAT?

3. Czy dostawa Ruchomości w ramach Transakcji 2 będzie polegać przepisom ustawy o VAT, a w szczególności opodatkowaniu VAT z zastosowaniem podstawowej stawki jako odpłatna dostawa towarów?

4. Czy Nabywca będzie miał prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Ruchomości w ramach Transakcji 2?


Zdaniem Zainteresowanych, przedstawionym we wniosku i jego uzupełnieniu, transakcja dotycząca sprzedaży Nieruchomości oraz Ruchomości przez Sprzedającego na rzecz Kupującego nie może być uznana za transakcję dotyczącą zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegającą opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Dostawa Nieruchomości korzysta ze zwolnienia z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10, art. 29a ust. 8 w związku z art. 43 ust. 10 ustawy VAT w zakresie dostawy budynków, budowli i innych naniesień oraz zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w zakresie dostawy niezabudowanych działek.

Spółka niniejszym potwierdza, że na każde z powyższych pytań obejmujących różne zdarzenia przyszłe, odpowiedź w zakresie objęcia zwolnieniem z VAT jest twierdząca. Dostawy wymienione w 2.1-2.7 korzystają ze zwolnienia z VAT.

Dostawa Ruchomości podlega opodatkowaniu VAT w stawce podstawowej jako odpłatna dostawa towarów.

Nabywca będzie miał prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej sprzedaż Ruchomości zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


Ad. 1

Dla uznania czy Transakcja zbycia Nieruchomości oraz Ruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy Transakcji nie dotyczą żadne z wyłączeń opodatkowania VAT, wskazane w art. 6 ustawy o VAT.


Zgodnie bowiem z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przy czym należy zauważyć, że przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „przedsiębiorstwa" dla celów tej ustawy. Ze względu na powyższe oraz uwzględniając definicję zawartą w innych ustawach, w doktrynie prawa podatkowego jest powszechnie akceptowane, że - dla celów VAT - pojęcie przedsiębiorstwa powinno być rozumiane zgodnie z jego definicją zwartą w art. 55(1) Kodeksu Cywilnego. W myśl regulacji zawartej w tym przepisie, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje w szczególności:


  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  • wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  • koncesje, licencje i zezwolenia,
  • patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  • tajemnice przedsiębiorstwa,
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


Z kolei - w myśl regulacji art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumieć należy organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zdaniem Wnioskodawców, nie można uznać, że przedmiot Transakcji stanowiący Ruchomości oraz Nieruchomości stanowi samodzielne przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa Zbywcy. Wynika to z faktu, że przedmiot planowanej Transakcji, w ocenie Wnioskodawców, nie wyczerpuje przytoczonej definicji przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części. W szczególności, Transakcji nie będzie towarzyszył transfer szeregu kluczowych składników, wchodzących w skład definicji i determinujących funkcjonowanie przedsiębiorstwa Zbywcy, wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego. Przedmiot Transakcji nie umożliwia dalszego samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej. Dla prowadzenia takiej działalności niezbędne jest uzupełnienie przedmiotu Transakcji o szereg dodatkowych elementów, co po dniu Transakcji będzie pozostawało w gestii Nabywcy. Należy podkreślić, że w opisywanym zdarzeniu przyszłym zbywane w ramach Transakcji Nieruchomości oraz Ruchomości nie zostały formalnie wydzielone w strukturze organizacyjnej Zbywcy. Nie stanowią one odrębnego działu, wydziału czy też oddziału, lecz sam zespół składników majątkowych przedsiębiorstwa. Tym samym trudno jest mówić, o wyodrębnieniu organizacyjnym zespołu składników majątkowych zbywanych w ramach Transakcji. Zdaniem Wnioskodawców, odrębność organizacyjna oznacza możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa należą do danej ZCP. Co więcej, odrębność organizacyjna wymaga, by możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, łącznie z księgami rachunkowymi, umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten zespół składników, bądź wyłącznie z wykorzystaniem tego zespołu. Ponadto, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym nie można wskazać odrębności finansowej planowanej Transakcji. Zbywca nie prowadzi bowiem osobnych ksiąg w stosunku do sprzedawanej Nieruchomości oraz Ruchomości. Końcowo, należy pokreślić, że w skład zbywanej masy majątkowej nie wchodzi szereg zobowiązań Sprzedającego, w tym w szczególności finansowania zaciągniętego przez Zbywcę w ramach prowadzonej działalności. Reasumując, w ocenie Wnioskodawców, przedmiot planowanej Transakcji nie wykazuje odrębności organizacyjnej, finansowej, ani nie stanowi zespołu składników majątkowych, wraz ze zobowiązaniami, który mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone cele gospodarcze. W rezultacie planowana Transakcja nie będzie mogła zostać uznana za zbycie ZCP, o którym mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawców, przedmiotem Transakcji nie jest również przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55(1) Kodeksu cywilnego.


Ad. 2


1. Opodatkowanie dostawy Nieruchomości w części obejmującej budynki i budowle.

Dla uznania czy Transakcja 1 zbycia Nieruchomości będzie zatem podlegała opodatkowaniu VAT, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy Transakcja 1 mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy nie znajdą zastosowania żadne z wyłączeń opodatkowania VAT, wskazane w art. 6 ustawy o VAT.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega m. in. odpłata dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części jak również wszelkie postacie energii.

Zdaniem Wnioskodawców, w świetle powyższej definicji towarów, jak również z uwagi na fakt, że planowana Transakcja 1 będzie przeprowadzona za wynagrodzeniem - Transakcja 1 mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów i nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT. W szczególności, w świetle wskazanego przez Strony zdarzenia przyszłego oraz stanowiska zawartego w pkt 1, Transakcja 1 nie może być uznana za sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa niepodlegającą ustawie o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Dostawa nieruchomości, co do zasady, podlega więc opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.


Niemniej, w treści ustawy o VAT, ustawodawca przewidział sytuacje, w których dostawa nieruchomości podlega zwolnieniu z VAT. Zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa budynków, budowli lub ich części jest zwolniona z podatku VAT, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Jednocześnie, w świetle definicji zawartej w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Zwolnienie dostawy budynków i budowli z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT stanowi implementację art. 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112. Zgodnie z tym przepisem państwa członkowskie zwalniają (jest to zatem zwolnienie obligatoryjne) dostawy budynków lub ich części oraz związanego z nimi gruntu, inne niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a.

W art. 12 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112 mowa jest o dostawie budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu przed pierwszym zasiedleniem. Warto zauważyć, że sam art. 12 dotyczy możliwości uznania przez państwa członkowskie za podatnika podmiotów, które okazjonalnie dokonują transakcji związanej z działalnością gospodarczą.

Norma prawna, na gruncie której zwolniono „transakcje nieruchomościowe” z VAT brzmi zatem następująco (czytając art. 12 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112 łącznie z art. 135 ust. 1 lit. j): państwa członkowskie są zobowiązane zwolnić dostawy budynków lub części budynków oraz związanego z nim gruntu, o ile tylko dostawa ta następuje przed pierwszym zasiedleniem.


Należy zauważyć, że w samym art. 12 w ust. 2 Dyrektywy 2006/112 stwierdza się, że państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem". Jednocześnie zaznaczono, że państwa członkowskie mogą zastosować kryteria inne niż kryterium pierwszego zasiedlenia, takie jak okres upływający między datą ukończenia budynku a datą pierwszej dostawy lub też okres upływający między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem że okresy te nie przekraczają, odpowiednio, pięciu i dwóch lat. Co istotne te elementy art. 12 ust. 2 Dyrektywy 2006/112 pozostają jednak bez znaczenia prawnego dla kształtu i zakresu zwolnienia dostawy budynków i budowli z VAT. Artykuł 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112 odwołuje się bowiem jedynie do art. 12 ust. 1 lit. a (a nie do całego art. 12), a ponadto odwołanie się do tego przepisu służy wyłącznie wskazaniu rodzaju (kategorii) transakcji, które nie podlegają zwolnieniu podatkowemu. Jak już wspomniano art. 135 ust. 1 lit. j stanowi o zwolnieniu transakcji nieruchomościowych innych niż dostawy, o których mowa w art. 12 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112. Uprawnienie do:


  • określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia do przebudowy budynków oraz do
  • zastosowania innych kryteriów niż kryteria pierwszego zasiedlenia (np. okres upływający między datą pierwszego zasiedlenia a datą następnej dostawy, pod warunkiem że nie przekracza on dwóch lat) dotyczą zatem wyłącznie normy prawnej (tj. są jej elementem) z art. 12 - tj. uprawnienia do poszerzenia zakresu podmiotowego opodatkowania VAT o osoby dokonujące transakcji okazjonalnych.


Samo pojęcie pierwszego zasiedlenia, kluczowe dla zakresu zwolnienia podatkowego z art. 135 ust. 1 lit. j, nie zostało zdefiniowane w Dyrektywie 2006/112. Nie oznacza to jednak, że państwo członkowskie ma prawo do ustanowienia własnej definicji tego terminu w prawie krajowym. Konieczne jest bowiem wypracowanie wspólnego i jednolitego (autonomicznego - w obrębie państw członkowskich UE) rozumienia pojęcia pierwszego zasiedlenia. Chodzi o to, aby uniknąć rozbieżności terminologicznych, które mogłyby doprowadzić do zakłócenia mechanizmów funkcjonowania wspólnego rynku i wspólnego systemu VAT w Unii Europejskiej.

Stąd zakres znaczeniowy pojęcia „pierwsze zasiedlenie" powinien być ustalony w oparciu o systematykę Dyrektywy 2006/112 oraz kontekst i cele zwolnienia z art. 135 ust. 1 lit. j. Dyrektywa 2006/112, nie definiując pojęcia pierwszego zasiedlenia, nie wprowadza również żadnych dodatkowych wymogów, których spełnienie warunkowałoby uznanie, że dany budynek podlegał pierwszemu zasiedleniu. Pomocne w ustaleniu znaczenia pojęcia pierwszego zasiedlenia na gruncie prawa unijnego może być także odwołanie się do angielskiej i francuskiej wersji językowej Dyrektywy. Posługują się one terminem „occupation", który powinien być tłumaczony jako „zajęcie" czy „objęcie w posiadanie".

Zakres znaczeniowy terminu „pierwsze zasiedlenie" wyznacza również cel zwolnienia z art. 135 ust. 1 lit. j. W przepisie tym chodzi o zwolnienie dostawy starych, czy używanych (już użytkowanych) budynków (po zakończeniu procesu produkcyjnego - tj. po ich wybudowaniu). Pojęcie pierwszego zasiedlenia powinno być zatem rozumiane jako pierwsze zajęcie budynku, pierwsze przyjęcie do używania budynku.

W konsekwencji należy uznać, że polski ustawodawca zawęził rozumienie pierwszego zasiedlenia w stosunku do znaczenia, jakie temu pojęciu nadaje Dyrektywa 2006/112 - do czego Polska nie była uprawniona. Stąd, w celu zapewnienia efektywności prawu unijnemu konieczne jest pominięcie tej części definicji pierwszego zasiedlenia, ustanowionej w art. 2 pkt 14 ustawy VAT, która stanowi o warunku oddania do użytkowania „w wykonaniu czynności opodatkowanych".

Na konieczność prounijnej wykładni art. 2 pkt 14 ustawy o VAT i sprzeczność tego przepisu z Dyrektywą 2006/112 zwraca się uwagę w orzecznictwie sądów administracyjnych. W szczególności należy zwrócić uwagę na wyrok NSA z dnia 30 października 2014 r. (sygn. akt I FSK 1545/13) oraz z dnia 14 maja 2015 r. (sygn. akt I FSK 382/14). W tym ostatnim orzeczeniu Sąd wyraził pogląd, zgodnie z którym pojęcie pierwszego zasiedlenia posiada własne, autonomiczne znaczenie na gruncie wspólnego systemu VAT, a państwa członkowskie nie są uprawnione do ustanowienia własnego rozumienia tego terminu. Sąd stwierdził przy tym, że poprzez wprowadzenie szczegółowych przesłanek zwolnienia z VAT dostawy budynków i budowli polski ustawodawca naruszył art. 135 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112. Oznacza to, że zarówno sądy administracyjne jak i organy podatkowe, w celu zapewnienia efektywności prawu unijnemu zobligowane są do dokonania prounijnej wykładni art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

NSA, oceniając funkcjonowanie w polskich przepisach wymogu oddania do użytkowania obiektu budowlanego pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi w wykonaniu czynności opodatkowanych uznał, że „warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku".

Ten tok rozumowania pozwolił Sądowi na uznanie, że w sytuacji, w której podatnik, który wybudował budynek i następnie użytkował go w części na własne potrzeby, doszło do pierwszego zasiedlenia tego budynku w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT interpretowanego w świetle wykładni prounijnej.

Odnosząc się do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zatem uznać, że ponieważ Sprzedający wykorzystywał dane budynki (budowle) do wykonywania działalności gospodarczej, to doszło do jego pierwszego zasiedlenia.

Z prounijną wykładnią stosowną przez sądy pozostają zgodne także organy podatkowe w najnowszych interpretacjach indywidualnych. Tak Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2016 r., sygn. PPP3/4512-873/15-3/S/RD stwierdził, że „dostawa nieruchomości (budynków, budowli lub ich części w tym wyodrębnionych lokali) będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca planowana sprzedaż nieruchomości będzie dokonywana po ich wybudowaniu bądź kwalifikowanym ulepszeniu, tj. gdy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości przy czym co istotne planowana sprzedaż będzie dokonywana po upływie co najmniej dwóch lat prowadzenia w danej nieruchomości działalności gospodarczej licząc od wybudowania lub dokonania kwalifikowanego ulepszenia. Tym samym w odniesieniu do przedmiotowej nieruchomości (budynku, budowli lub ich części w tym wyodrębnionych lokali) wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej (w części zwolnionej w części opodatkowanej) doszło do pierwszego zasiedlenia i do momentu sprzedaży nieruchomości minie okres dłuższy niż dwa lata. W konsekwencji zostaną spełnione obie przesłanki warunkujące zwolnienie w myśl cyt. wyżej artykułu i dostawa nieruchomości (budynku, budowli lub ich części w tym wyodrębnionego lokalu) będzie korzystać ze zwolnienia w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.”

Część Nieruchomości, składających się z budynków i budowli wraz z prawem użytkowania wieczystego, na którym te budynki i budowle są posadowione, zostało nabyte przez Sprzedającego na podstawie umów sprzedaży zawartych w latach 1992 - 1999. Wspomniane transakcje nie były objęte podatkiem. Pozostała część Nieruchomości, składających się z budynków i budowli wraz z prawem użytkowania wieczystego została wybudowana przez Sprzedającego lub ulepszona w sposób kwalifikowany (tj. gdy wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości). Transakcja w zakresie zbycia Nieruchomości na rzecz Kupującego będzie w każdym poszczególnym jej elemencie dokonywana w okresie dwóch lat prowadzenia działalności opodatkowanej VAT Sprzedającego.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawców, planowana Transakcja w zakresie dostawy Budynków i Budowli spełnia przesłanki zwolnienia z opodatkowania VAT, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT jako dostawa dokonana po ich pierwszym zasiedleniu w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. j w zw. z art. 12 ust. 1 lit. a Dyrektywy 2006/112. Dostawa Budynków i Budowli nie będzie dokonywana bowiem w ramach pierwszego zasiedlenia, a w momencie planowanej dostawy budynków i budowli, na których składa się Nieruchomość we wskazanym zakresie, upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Na marginesie, Wnioskodawcy chcieliby zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, są oni uprawnieni do zrezygnowania z powyższego zwolnienia i wyboru opodatkowania Transakcji VAT. Z uwagi jednak na fakt, że art. 43 ust. 10 ustawy o VAT daje jedynie prawo do wyboru rezygnacji zwolnienia, a nie wiąże się z obowiązkiem wyboru takiej rezygnacji, strony pozostają zgodne co do tego, że dostawa Budynków i Budowli w ramach Transakcji będzie podlegała zwolnieniu z VAT.

Bez znaczenia w kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego wydaje się być dalsza analiza przepisów ustawy o VAT dotyczących opodatkowania dostawy budynków i budowli nieobjętych zwolnieniem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, tj. art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT oraz art. 43 ust. 7a ustawy o VAT.


2. Opodatkowanie dostawy Nieruchomości w części obejmującej prawo użytkowania wieczystego do działek zabudowanych.


Artykuł 29a ust. 8 ustawy o VAT wskazuje sposób opodatkowania dostawy gruntów, na których znajdują się budynki. Zgodnie z powyższym przepisem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, do dostawy gruntu stosuje się taką samą stawkę podatku jak dla dostawy znajdujących się na nim budynków, budowli lub ich części trwałe związanych z gruntem. Natomiast jeśli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, zwolnienie dotyczy dostawy gruntu, na którym obiekty te są posadowione. Przyjęło się, że do zbycia prawa użytkowania wieczystego stosuje się te same przepisy co do zbycia gruntów. Należy przy tym zauważyć, że opodatkowanie właściwe dla prawa użytkowania wieczystego gruntu przyjmuje cała działka, a nie tylko okrojona część działki, na której znajdują się budynki. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawców, planowana Transakcja w zakresie dostawy Nieruchomości obejmującej dostawę Prawa użytkowania wieczystego zabudowanych działek nr 1/16, 1/52, 1/59, 1/57, 1/56, 1/50, 1/24, 202/3 przyjmuje zasady opodatkowania posadowionych na tych działkach budynków i korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT.


3. Opodatkowanie dostawy Nieruchomości w części obejmującej prawo użytkowania wieczystego do działek niezabudowanych.


Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT stanowi, że zwolnieniu z VAT podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Zgodnie z art. 2 pkt 33, za teren budowlany rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W konsekwencji, zwolnieniu z VAT podlegają zatem grunty niezabudowane, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ani co do których nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych. I tak, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2015 r., sygn. IBPP2/4512-80/15/WN, stwierdził, że sprzedaż prawa użytkowania wieczystego działki niezabudowanej niestanowiącej terenu budowlanego w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT jest objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, sprzedaż części Nieruchomości w zakresie niezabudowanych działek prawa użytkowania wieczystego 1/33, 1/34, 1/6, które nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz nie są objęte decyzją o warunkach zabudowy, podlega zwolnieniu z opodatkowania VAT.


Ad. 3

Podobnie, jak w przypadku Transakcji 1, dla uznania czy Transakcja 2 dotycząca zbycia Ruchomości będzie podlegała opodatkowaniu VAT, konieczne jest rozstrzygnięcie, czy Transakcja 2 mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń opodatkowania VAT, wskazanych w art. 6 ustawy o VAT, nie znajdzie zastosowania. Zdaniem Wnioskodawców, w świetle definicji przytoczonych w pkt 1 stanowiska, Transakcja 2 mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, jako odpłatna dostawa towarów i nie będzie wyłączona z zakresu opodatkowania VAT. W szczególności, w świetle wskazanego przez Strony zdarzenia przyszłego, Transakcja 2, nawet z uwzględnieniem Transakcji 1, nie może być uznana za sprzedaż przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie ze wskazanym już w pkt 2 stanowiska art. 41 ust. 1 ustawy o VAT oraz przepisami do niego nawiązującymi, stawka podatku od towarów i usług od transakcji zbycia Ruchomości wynosi 23%. Żadne ze zwolnień z opodatkowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT oraz innych przepisach, nie znajdzie zastosowania do sprzedaży Ruchomości, które w całości były wykorzystywane do wykonywania przez Sprzedającego czynności opodatkowanych VAT.


Ad. 4.

Jak zostało wykazane w pkt 3 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Transakcja 2, obejmująca swoim zakresem Ruchomości będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności nie podlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ustawy o VAT. Dostawa ruchomości będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Za takiego podatnika, w myśl powołanego w zdaniu poprzedzającym art. 15 ust. 1 ustawy o VAT uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 art. 15 ustawy, bez względu na rezultat takiej działalności. Działalnością gospodarczą jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu.

Na dzień dokonania Transakcji 2, Kupujący będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i będzie spełniał ustawową definicję podatnika zawartą w art. 15 ustawy o VAT. Po nabyciu Nieruchomości, Kupujący będzie prowadził działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego, po dokonaniu Transakcji 2 i otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Nabywającemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu Ruchomości (z tytułu Transakcji 2), gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest nieprawidłowe.


Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 powołanej ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Na podstawie art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, z późn. zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.


Obejmuje ono w szczególności:


  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa),
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości,
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych,
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
  5. koncesje, licencje i zezwolenia,
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  8. tajemnice przedsiębiorstwa,
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


W myśl art. 552 ww. ustawy, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).


Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:


  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.


Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 piet 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m. in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1, z późn. zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu umknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sari stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego. Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Z treści art. 2 pkt 14 ustawy wynika, że przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z treści powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.


Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:


  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem,
  2. dostawa terenu budowlanego.


Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

Tym samym państwa członkowskie mają możliwość określenia szczegółowych zasad stosowania kryterium pierwszego zasiedlenia jedynie w odniesieniu do sprecyzowanej kategorii czynności, tj. przebudowy budynków.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. akt I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził, że: „(…) definicja »pierwszego zasiedlenia (zajęcia)« zawarta w dyrektywie 112 ma charakter autonomiczny. Zatem nie było konieczne jej definiowanie w ustawie o VAT, poza przypadkami wskazanymi w treści art. 12 ust. 2 zdanie drugie dyrektywy 112 czyli przebudowy budynku. Z powyższego wynika, że polski ustawodawca nie miał uprawnienia do precyzowania warunków zastosowania kryterium pierwszego zasiedlenia w odniesieniu do sytuacji zaistniałych po wybudowaniu budynku. Polski ustawodawca zdecydował się na doprecyzowanie ww. pojęcia celem wyjaśnienia zakresu zwolnienia z VAT. Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia« wynikające z ustawy o VAT i dyrektywy 112 należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako »pierwsze zajęcie budynku, używanie«. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Sąd krajowy celem zapewnienia skuteczności normom dyrektywy 112 stwierdził zatem częściową niezgodność art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT z art. 12 ust. 1 lit. a) i 2 dyrektywy 112, jak też art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy 112. Mowa tu o części dotyczącej użytego w treści art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT warunku »w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu«. Warunek ten w istocie doprowadza do sztucznego różnicowania sytuacji podmiotu gospodarczego, który po wybudowaniu budynku część oddał w najem a część budynku wykorzystywał na potrzeby własnej działalności gospodarczej albowiem w obydwóch przypadkach doszło do korzystania z budynku. W pozostałym zaś zakresie należy dokonać wykładni prounijnej art. 2 pkt 14 lit. a) ustawy o VAT i skorygować treść w następujący sposób: pod pojęciem pierwszego zasiedlenia – rozumie się przez to użytkowanie przez pierwszego nabywcę lub użytkownika budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu”.

Jak wynika z powyższego „pierwsze zasiedlenie” budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej, w sytuacji gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu. Wówczas bowiem aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE – musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

Nadmienić należy, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.


Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Stosownie do treści art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.


Zgodnie z art. 43 ust. 10 ww. ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak stanowi art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że – co do zasady – grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu korzysta z tego zwolnienia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Analiza przedstawionych zdarzeń przyszłych oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży nie będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny, ani jego zorganizowana część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż – jak wskazano we wniosku – obejmie ona składniki majątkowe, które nie wykazują odrębności organizacyjnej i finansowej, ani nie stanowią zespołu, który mógłby funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone cele gospodarcze. Tym samym, transakcja ta nie będzie podlegała wyłączeniu z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W efekcie czynność ta, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, będzie podlegać opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dostawa budynków i budowli lub ich części, w odniesieniu do których nie przysługiwało bądź przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wybudowaniu, a wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ zostanie dokonana po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia tych obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy. W konsekwencji, również zbycie gruntu, na którym są one posadowione - w świetle art. 29a ust. 8 ustawy - będzie korzystać ze zwolnienia od podatku. W przypadku spełnienia warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, Spółka będzie mogła na podstawie tego przepisu zrezygnować ze zwolnienia i wybrać opcję opodatkowania sprzedaży ww. nieruchomości.

Z kolei dostawa budynków, budowli lub ich części, przy nabyciu lub wybudowaniu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% ich wartości początkowej, będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, o ile zostanie spełniony warunek wykorzystywania tych obiektów do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. Wobec powyższego, zbycie gruntu, na którym są one posadowione - w myśl art. 29a ust. 8 ustawy – objęte będzie zwolnieniem od podatku. Przy czym zaznaczenia wymaga to, iż w tym przypadku nie będzie możliwe zastosowanie art. 43 ust. 10 ustawy.

Sprzedaż działki niezabudowanej, o ile nie stanowi ona terenów budowalnych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, będzie zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W przeciwnym przypadku dostawa ta będzie opodatkowana stawką podatku w wysokości 23%.

Natomiast zbycie ruchomości nie będzie korzystało ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ z treści wniosku wynika, że były/są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W odniesieniu do dostawy towarów, których sprzedaż przez Spółkę będzie opodatkowana właściwą stawką podatku, nabywcy – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej ich nabycie, o ile nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy. Natomiast uprawnienie takie nie będzie przysługiwało przy nabyciu pozostałych towarów, których dostawa korzystała ze zwolnienia od podatku.


Jednocześnie należy wskazać, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 5 wydano interpretację nr 0115-KDIT1-2.4012.345.2017.1.RS.


Informuje się, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionych we wniosku zdarzeń przyszłych, z których wynikało, że przedmiotem sprzedaży nie będzie wyodrębniony pod względem funkcjonalnym, organizacyjnym i finansowym zespół składników majątkowych. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostaną określone odmienne stany faktyczne, to interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj