Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.287.2017.1.KM
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu do Krajowej Informacji Skarbowej 21 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania przez Wnioskodawcę usługi wynajęcia autobusu z kierowcą bądź tramwaju z motorniczym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wykonania przez Wnioskodawcę usługi wynajęcia autobusu z kierowcą bądź tramwaju z motorniczym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Miejski Zakład Komunikacji Sp. z o.o. na podstawie zawartej z Miastem umowy, świadczy usługi m.in. w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Miasto na sieci komunikacyjnej Miasta oraz na terenie sąsiadujących gmin.

Świadczenie usług obejmuje przewóz pasażerów na liniach tramwajowych i autobusowych. Sprzedaż tych usług, Spółka opodatkowuje 8% stawką podatku od towarów i usług (usługi zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług mieszczą się w grupowaniu 49.31 – „Transport lądowy pasażerski, miejski i podmiejski” opodatkowane stawką 8%).

Poza rozkładowymi przewozami, Spółka na liniach ogólnodostępnych na terenie miasta prowadzi wynajem własnych autobusów z kierowcą oraz własnych tramwajów z motorniczym. Wynajem jest prowadzony na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie zawartych umów bądź zleceń na wykonanie usługi.

Zgodnie z otrzymaną odpowiedzią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego ww. usługi mieszczą się odpowiednio:

  1. wynajem autobusu z kierowcą – w grupowaniu PKWiU klasyfikacji pod numerem 49.39.31.0 „Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą”,
  2. wynajem tramwaju z motorniczym – w grupowaniu PKWiU klasyfikacji pod numerem 49.39.3 „Transport lądowy pasażerski, pozarozkładowy”.

Spółka ustalając obowiązek podatkowy od ww. usług stosuje podstawową zasadę wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, tzn. z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

W dniu 29 kwietnia 2017 r. Spółka wykonała na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej usługę wynajęcia autobusu z kierowcą o wartości 472,23 zł brutto, przy czym:

  1. dnia 10 marca otrzymano zaliczkę na ww. usługę w wysokości 233,20 zł brutto. Kwota została zarejestrowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Następnie wystawiono fakturę na otrzymaną kwotę dołączając do niej zgodnie z art. 106r ust. 1 paragon dokumentujący transakcję. Podatek VAT w wysokości 17,27 zł, rozliczono przez Spółkę w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2017 r.
  2. dnia 9 maja 2017 r. Spółka wystawiła końcową fakturę za usługę wykonaną dnia 29 kwietnia 2017 r., w wysokości 239,03 zł brutto. Kwota została zarejestrowana przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Podatek VAT w wysokości 17,71 zł Spółka rozliczyła w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi wynajęcia autobusu z kierowcą bądź tramwaju z motorniczym:

  1. czy z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi (w sytuacji otrzymania zaliczki),
  2. czy z chwilą wykonania usługi,
  3. czy z chwilą wystawienia faktury końcowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usług wynajęcia autobusu z kierowcą i tramwaju z motorniczym powstaje z chwilą wykonania usługi. Natomiast w sytuacji otrzymania całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi, z chwilą otrzymania zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi m.in. w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Miasto na sieci komunikacyjnej Miasta oraz na terenie sąsiadujących gmin. Obejmują one przewóz pasażerów na liniach tramwajowych i autobusowych. Poza rozkładowymi przewozami, Wnioskodawca na liniach ogólnodostępnych na terenie miasta prowadzi wynajem własnych autobusów z kierowcą oraz własnych tramwajów z motorniczym. Wynajem jest prowadzony na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą, na podstawie zawartych umów bądź zleceń na wykonanie usługi.

Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z otrzymaną odpowiedzią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego ww. usługi mieszczą się odpowiednio:

  1. wynajem autobusu z kierowcą – w grupowaniu PKWiU klasyfikacji pod numerem 49.39.31.0 „Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą”,
  2. wynajem tramwaju z motorniczym – w grupowaniu PKWiU klasyfikacji pod numerem 49.39.3 „Transport lądowy pasażerski, pozarozkładowy”.

Wnioskodawca w dniu 29 kwietnia 2017 r. wykonał na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, usługę wynajęcia autobusu z kierowcą o wartości 472,23 zł brutto, przy czym:

  1. dnia 10 marca otrzymał zaliczkę na ww. usługę w wysokości 233,20 zł brutto. Następnie wystawił fakturę na otrzymaną kwotę. Podatek VAT w wysokości 17,27 zł, rozliczył w deklaracji VAT-7 za miesiąc marzec 2017 r.
  2. dnia 9 maja 2017 r. wystawił końcową fakturę za usługę wykonaną dnia 29 kwietnia 2017 r., w wysokości 239,03 zł brutto. Podatek VAT w wysokości 17,71 zł rozliczył w deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2017 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wynajęcia autobusu z kierowcą bądź tramwaju z motorniczym.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu tym podatkiem, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 19a ust. 1 ustawy – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Odstępstwem od zasady ogólnej zawartej w art. 19a ust. 1 ustawy są szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, które mają zastosowanie w przypadku spełnienia szczególnych warunków określonych ustawą.

W myśl art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy – obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu:

  1. dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,
  2. świadczenia usług:
    • telekomunikacyjnych,
    • wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy,
    • najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,
    • ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
    • stałej obsługi prawnej i biurowej,
    • dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

– z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy – jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Generalna zasada wynikająca z brzmienia powołanego powyżej art. 19a ust. 1 ustawy wskazuje, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z tą regulacją, podatek stanie się wymagalny w miesiącu dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi i co do zasady zostanie rozliczony za ten okres rozliczeniowy. Jednakże w sytuacji, gdy przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Jak wskazał Wnioskodawca świadczone przez niego usługi wynajmu autobusu z kierowcą mieszczą się w grupowaniu PKWiU 49.39.31.0 „Wynajem autobusów i autokarów z kierowcą”, a usługi wynajmu tramwaju z motorniczym – w grupowaniu PKWiU 49.39.3 „Transport lądowy pasażerski, pozarozkładowy”. Usługi te mieszczą się w dziale 49 klasyfikacji PKWiU „Transport lądowy i rurociągowy”, w kategorii „Transport lądowy pasażerski, pozarozkładowy”. Zatem usługi te należy traktować jako usługi transportowe.

Mając na uwadze treść przytoczonych przepisów należy wskazać, że dla przedmiotowych usług transportowych (tj. wynajmu autobusu z kierowcą bądź tramwaju z motorniczym) obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wykonania usługi. Zatem w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy.

Natomiast jeżeli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty – obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, tj. z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty.

W przedmiotowej sprawie z tytułu wykonania usługi wynajęcia autobusu z kierowcą Wnioskodawca otrzymał zaliczkę dnia 10 marca 2017 r. Usługę wykonał dnia 29 kwietnia 2017 r., natomiast fakturę końcową wystawił dnia 9 maja 2017 r. W tym przypadku obowiązek podatkowy powstał w części uiszczonej zaliczki w dniu 10 marca 2017 r., natomiast w pozostałym zakresie w dniu 29 kwietnia 2017 r. w momencie wykonania usługi.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy z tytułu wykonania usługi wynajęcia autobusu z kierowcą bądź tramwaju z motorniczym powstaje z chwilą wykonania usługi, a w przypadku otrzymania całości lub części zapłaty (zaliczki) przed wykonaniem usługi, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj