Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.252.2017.2.MSI
z 19 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 20 lipca 2017 r. (data wpływu – 21 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy cash poolingu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy cash poolingu.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
  • L.P. Sp. z o.o. (Zainteresowany 1)
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania:
  • L. Sp. z o.o. (Zainteresowany 2)
  • N.F. Sp. z o.o. (Zainteresowany 3)
  • M.D.P. Sp. z o.o. (Zainteresowany 4)
  • M.D.P. Sp. z o.o. Sp. k. (Zainteresowany 5)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania oraz Zainteresowani niebędący stroną postępowania (dalej łącznie: „Spółki” lub Zainteresowani) są spółkami prawa polskiego należącymi do grupy kapitałowej T.M. (dalej: „Grupa”). Spółki są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a głównym przedmiotem ich działalności jest produkcja oraz sprzedaż żywności, w szczególności nabiału oraz przetworów rybnych.

W ramach Grupy funkcjonuje system kompleksowego zarządzania płynnością finansową (tzw. cash pooling, dalej: „System”), mający na celu zoptymalizowanie zarządzania środkami finansowymi w ramach Grupy poprzez koncentrację płynności finansowej oraz ograniczenie potrzeby finansowania zewnętrznego. System umożliwia podmiotom w nim uczestniczącym korzystanie ze środków finansowych udostępnionych przez innych uczestników. W szczególności, w ramach funkcjonowania Systemu, w przypadku gdy saldo konta danego uczestnika jest ujemne, na konto to przelewane są środki pochodzące od innych uczestników Systemu tak, aby saldo to wyrównane było do zera. Jeśli saldo uczestnika jest dodatnie, następuje przelew środków na konta innych uczestników, w wyniku czego saldo również wyrównywane jest do zera. W przypadku udostępniania kapitału lub korzystania z kapitału w ramach Systemu, każdy z jego uczestników będzie odpowiednio otrzymywał lub płacił odsetki.

System ma charakter cash poolingu rzeczywistego, tj. występują w nim faktyczne transfery środków pomiędzy jego uczestnikami. System prowadzony jest w tzw. formule zero balancing, co oznacza, że salda poszczególnych uczestników Systemu na koniec każdego dnia wynoszą zero. System jest całościowo zarządzany przez tzw. lidera, który jest zagraniczną centralą Grupy (dalej: „Lider”). Lider nie otrzymuje odrębnego wynagrodzenia za zarządzanie Systemem (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Aktualnie do Systemu należą jedynie zagraniczne podmioty z Grupy, niemniej jednak planowane jest przyłączenie do niego także polskich Spółek, które mają brać udział w Systemie w roli uczestników, tj. planuje się przyłączenie do Systemu Zainteresowanych lub innych Spółek będących Spółkami powiązanymi. Zainteresowany 1 ma przy tym pełnić rolę tzw. pośredniego lidera, tj. na kontach Zainteresowanego 1 konsolidowane będą salda kont pozostałych Spółek. Konta pośrednich liderów (w tym Zainteresowanego 1) będą następnie konsolidowane na wyższym poziomie – docelowo u Lidera. Dodatkowo Zainteresowany 1 będzie rozliczać i księgować odsetki wynikające z uczestnictwa poszczególnych Spółek w Systemie. Zainteresowany 1 nie będzie otrzymywał odrębnego wynagrodzenia za pełnienie powyższej funkcji (przy czym na skutek uczestnictwa w Systemie może osiągnąć korzyści finansowe).

Spółki, w ramach Systemu, będą korzystały z trzech walut, tj. PLN, EUR i USD. W dalszej przyszłości dopuszczalne jest rozszerzenie Systemu dla Spółek o kolejne waluty obce. W celu dołączenia do Systemu, Spółki podpiszą umowę z bankiem z siedzibą w Niemczech – dla rachunków prowadzonych w EUR i USD oraz z bankiem w Polsce (dalej: „Banki”) – dla rachunków prowadzonych w PLN. W ramach Systemu prowadzonego dla rachunków w PLN rachunek bankowy Zainteresowanego 1 prowadzony w banku w Polsce będzie konsolidowany z rachunkiem bankowym prowadzonym w PLN dla zagranicznego podmiotu przez bank z siedzibą w Niemczech. Banki nie są podmiotami powiązanymi ze Spółkami w rozumieniu przepisów polskiego prawa podatkowego. Rolą Banków w Systemie będzie zapewnienie jego funkcjonowania, tj. obsługa techniczna Systemu, zapewnienie infrastruktury informatycznej niezbędnej do jego funkcjonowania oraz dokonywanie transferów pomiędzy uczestnikami Systemu (w zautomatyzowany sposób, tj. za pomocą programów informatycznych). Banki w ramach czynności świadczonych w zakresie cash poolingu pobierają opłaty. Część z tych opłat ponosić będą Spółki (np. opłata za prowadzenie rachunku bankowego).

Spółki wskazują, iż wystąpiły one w przeszłości ze wspólnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, w którym przedstawiły zbliżone zdarzenie przyszłe i otrzymały w tym zakresie interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 listopada 2016 r., znak 2461.IBPB-2-1.4514.498.2016.1.MZ. W złożonym uprzednio wniosku Spółki wychodziły z założenia, że w Systemie będą występowały automatyczne transfery zwrotne środków pomiędzy uczestnikami. Jednak po konsultacjach przeprowadzonych z przedstawicielami Banków, Spółki dopuszczają również możliwość, że transfery zwrotne pomiędzy uczestnikami nie będą wykonywane automatycznie, tj. zasadniczo transfery zwrotne środków w Systemie będą dokonywane na zlecenie. Spółki przewidują, że pozostałe zasady działania Systemu pozostaną natomiast takie same jak opisane w złożonym uprzednio wniosku. W związku z powyższym niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy wyłącznie zdarzenia przyszłego, w którym System będzie funkcjonował bez automatycznych transferów zwrotnych środków pomiędzy uczestnikami.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy czynności realizowane w ramach opisanego Systemu (w szczególności transfery środków pieniężnych pomiędzy Spółkami a innymi uczestnikami Systemu) będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych, czynności realizowane w ramach opisanego Systemu (w szczególności transfery środków pieniężnych pomiędzy Spółkami a innymi uczestnikami Systemu) nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko Zainteresowani zauważyli, że przedstawione poniżej uzasadnienie stanowi w istocie powtórzenie uzasadnienia stanowiska Spółek przedstawionego w złożonym uprzednio wspólnym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, na podstawie którego Spółki otrzymały interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 7 listopada 2016 r., znak 2461.IBPB-2-1.4514.498.2016.1.MZ. W przedmiotowej interpretacji Organ uznał stanowisko Spółek w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego za prawidłowe, potwierdzając, że czynności realizowane w ramach Systemu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zdaniem Spółek, okoliczność, iż System będzie funkcjonował bez automatycznych transferów zwrotnych środków pomiędzy uczestnikami, powinna pozostawać bez wpływu na ocenę konsekwencji przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150) zawiera w art. 1 ust. 1 pkt 1 zamknięty katalog czynności cywilnoprawnych, które podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Katalog ten obejmuje:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. (uchylona),
  4. umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  5. umowy dożywocia,
  6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  7. (uchylona),
  8. ustanowienie hipoteki,
  9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  10. umowy depozytu nieprawidłowego,
  11. umowy spółki.

Wskazany w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych katalog nie zawiera umowy kompleksowego zarządzania płynnością finansową, czyli tzw. cash poolingu, która jest przedmiotem opisanego zdarzenia przyszłego (dalej: „Umowa”).

Zdaniem Spółek, opisany wyżej System nie wypełnia również znamion żadnej z czynności wymienionych w tym katalogu, w tym wymienionej w art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku.

Zgodnie z art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r. poz. 459, ze zm., dalej: „Kodeks cywilny”), przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Zdaniem Spółek Umowa nie wypełnia wszystkich znamion umowy pożyczki, o których mowa powyżej, nie można jej zatem uznać za pożyczkę. W przypadku Systemu wyróżnić można następujące podmioty: podmioty posiadające dodatnie saldo, podmioty posiadające ujemne saldo oraz Lidera/lidera pośredniego występującego w roli pośrednika. Z tytułu uczestnictwa w tych transakcjach dla wszystkich podmiotów powstają określone prawa i obowiązki, jednak nie dochodzi do zawarcia umowy pożyczki. Uczestnicy nie wiedzą przed przystąpieniem do Systemu, czy ich środki zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez który podmiot oraz czy sami będą korzystać ze środków innych podmiotów. Tym samym nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, ani też jej przedmiot. W rezultacie, zdaniem Spółek, Umowa nie powinna być uznana za umowę pożyczki.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Spółek, opisane w zdarzeniu przyszłym przystąpienie do Systemu, jak i wykonywanie na podstawie Umowy czynności, w tym korzystanie ze środków pieniężnych należących do innych uczestników, nie wypełnia znamion żadnej z czynności wymienionych w art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W szczególności nie będzie w tym przypadku dochodziło do zawarcia umowy pożyczki. W konsekwencji, przystąpienie Spółek do Systemu oraz wykonywanie na podstawie Umowy czynności, w tym korzystanie ze środków innych uczestników Systemu nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Podsumowując, zdaniem Spółek, czynności realizowane w ramach opisanego Systemu (w szczególności transfery środków pieniężnych pomiędzy Spółkami a innymi uczestnikami Systemu) nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na potwierdzenie swego stanowiska Zainteresowani przywołali fragmenty interpretacji indywidualnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do powołanego art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Zainteresowanych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postepowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj