Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.339.2017.2.RSZ
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 czerwca 2017 r. (data wpływu 5 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pt. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pt. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 23 sierpnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.339.2017.1.RSZ.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (M.) jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną. Utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1149 t.j.) zwana dalej ustawą. Zgodnie z art. 2 ust. 2b zadaniem Ośrodka jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 pkt 4 ust. ośrodki mogą odpłatnie wykonywać usługi określne ustawą. Ośrodek na swoją działalność statutową otrzymuje dotację celową od Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

M. złożył w ramach konkursu ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa X wniosek z propozycją operacji do realizacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W wyniku oceny wniosek został pozytywnie rozpatrzony i wybrany do realizacji w 2017 r. w ramach dwuletniego planu operacyjnego na lata 2016-2017. Operacja będzie realizowana jesienią br. i będzie polegała na organizacji konferencji pt. „…”. M. na podstawie zawartej umowy będzie występował jako partner U.. Umowa zawarta będzie na podstawie art. 57g ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (DZ. U. poz. 349, z późn. zm.). Ośrodek w ramach umowy zorganizuje konferencję dla rolników, mieszkańców obszarów wiejskich z terenu województwa X. Ośrodek będzie organizatorem konferencji a później na zasadach określonych w umowie wystąpi z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X o refundację 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji.

Do kosztów kwalifikowalnych Ośrodek zaliczy podatek od towarów i usług (VAT). Na powyższą konferencję trzeba będzie ponieść wydatki na catering, druk materiałów konferencyjnych, zaproszenia, koperty, wynajem sali. Usługę cateringu będzie świadczył inny właściciel niż wynajmujący salę konferencyjną. Wydatki będą niezbędne dla realizacji projektu i są ściśle z nim związane. Ponadto organizacja konferencji nie będzie związana w żaden sposób z działalnością gospodarczą lecz wynikać będzie z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie krajowej sieci obszarów wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020 (DZ. U. poz. 148) w ramach którego operacja została wybrana do realizacji. Konferencja jest nieodpłatna a beneficjentami będą rolnicy i mieszkańcy obszarów wiejskich w związku z powyższym M. nie będzie mógł odliczyć podatku VAT i stanowił on będzie wydatek kwalifikowalny.

Ponadto, Wnioskodawca w ww. piśmie z 29 sierpnia 2017 r., w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia braków formalnych, uzupełnił wniosek w następujący sposób:

AD. 1

M. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklarację VAT-7.

AD. 2

Zakupy towarów i usług (tj. wydatki na catering, druk materiałów konferencyjnych, zaproszenia, koperty, wynajem sali) będą udokumentowane fakturami VAT.

AD. 3

Na przedmiotowych fakturach M. będzie wskazany jako nabywca.

AD. 4

Konferencja organizowana jest dla mieszkańców obszarów wiejskich tj. rolników i mieszkańców wsi. Udział w konferencji jest bezpłatny i za udział nie będą wystawiane faktury VAT. Nabyte towary (zaproszenia, koperty, znaczki, materiały konferencyjne, catering) zostaną przeznaczone i zużyte na przedmiotową konferencję. Nie będą odsprzedawane.

AD. 5

Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez M. do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

AD.6

W wyniku realizacji projektu M. nie osiągnie żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odliczać podatek naliczony na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją w/w konferencji (catering, materiały konferencyjne, wynajem sali)?

Zdaniem Wnioskodawcy, planowana organizacja konferencji nie jest związana w żaden sposób ze sprzedażą, ponieważ operacja będzie nieodpłatna dla uczestników. Ośrodek z tego tytułu nie będzie wystawiał żadnych faktur i nie będzie pobierał opłat. Przedmiotowa operacja będzie miała tylko i wyłącznie charakter zakupowy, dlatego też nie będzie miała żadnego wpływu na cenę usług. Poczynione wydatki będą służyły tylko i wyłącznie realizacji przedmiotowej operacji. Zakupione usługi i materiały nie mają związku z działalnością opodatkowaną oraz innymi czynnościami wykonywanymi poza realizacją operacji. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że podatek od towarów i usług nie będzie mógł być odliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, będzie wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że M. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklarację VAT-7. Wnioskodawca zamierza zorganizować konferencję pt. „…”. Umowa zawarta będzie na podstawie art. 57g ust. 2 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Ośrodek w ramach umowy zorganizuje konferencję dla rolników, mieszkańców obszarów wiejskich z terenu województwa X. Ośrodek będzie organizatorem konferencji a później na zasadach określonych w umowie wystąpi z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa X o refundację 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych operacji. Do kosztów kwalifikowalnych Ośrodek zaliczy podatek od towarów i usług (VAT). Na powyższą konferencję trzeba będzie ponieść wydatki na catering, druk materiałów konferencyjnych, zaproszenia, koperty, wynajem sali. Usługę cateringu będzie świadczył inny właściciel niż wynajmujący salę konferencyjną. Wydatki będą niezbędne dla realizacji projektu i są ściśle z nim związane. Organizacja konferencji nie będzie związana w żaden sposób z działalnością gospodarczą. Zakupy towarów i usług (tj. wydatki na catering, druk materiałów konferencyjnych, zaproszenia, koperty, wynajem sali) będą udokumentowane fakturami VAT. Na przedmiotowych fakturach Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca. Konferencja organizowana jest dla mieszkańców obszarów wiejskich tj. rolników i mieszkańców wsi. Udział w konferencji jest bezpłatny i za udział nie będą wystawiane faktury VAT. Nabyte towary (zaproszenia, koperty, znaczki, materiały konferencyjne, catering) zostaną przeznaczone i zużyte na przedmiotową konferencję. Nie będą odsprzedawane. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. konferencji pt. „…”.

Jak wynika z przywołanych wcześniej przepisów rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowej konferencji nie będą odsprzedawane. Udział w konferencji jest bezpłatny. Efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. konferencji pt. „…”.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj