Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.225.2017.2.AŻ
z 30 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 26 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją imprezy kulturalnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 26 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z organizacją imprezy kulturalnej (…). Wniosek uzupełniono w dniu 17 sierpnia 2017 r. o doprecyzowanie własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji to samorządowa instytucja kultury wpisana do Rejestru Kultury, prowadzonego przez Gminę. Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w ramach działalności statutowej zajmuje się upowszechnianiem kultury na terenie Gminy. Na działalność Ośrodek otrzymuje z urzędu Gminy dotację bez konkretnego wskazania na jaki cel mają być przeznaczone.

W 2017 r. Gminny Ośrodek chce wystąpić do Lokalnej Grupy Działania o dotację w ramach programu operacyjnego PROW na organizację imprezy kulturalnej, na którą wstęp jest bezpłatny.

Dofinansowanie (dotację) GOKiR przeznaczy na zakup:

  • Wynajem sceny, oświetlenia, nagłośnienia, sprzętu.
  • Opłaty przyłączeniowe – przyłączenie do sieci energetycznej.
  • Obsługa energetyczna.
  • Dystrybucja i zużycie energii elektrycznej.
  • Wywóz i opłata za składowanie odpadów i dojazd do miejsca wykonania usługi.
  • Wynagrodzenie artystów.
  • Wynagrodzenie konferansjerów.
  • Ochrona imprezy.
  • Zabezpieczenie medyczne.
  • Wynajem, serwis i transport kabin sanitarnych i umywalek.
  • Wynagrodzenia autorskie ZAIKS.
  • Usługi promocyjne – zakup plakatów ekspozycja plakatów na słupach ogłoszeniowych, zakup folderów wraz z usługą redakcyjną, zakup zaproszeń, produkcja i emisja spotów reklamowych w radio, projekt i wykonanie banerów reklamowych, ogłoszenia w prasie.

Koszty ponoszone przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w ramach realizacji przedmiotowego wniosku, kwalifikują się do refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (nabór 2017 program LEADER). W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) za 2017 r. – składanego po realizacji zadania, które odbędzie się w dniach od 1 września 2017 r. do 2 września 2017 r. – Zainteresowany prosi o udzielenie interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na organizację imprezy kulturalnej (…).

Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji jest zobligowany, przez rozliczającego (Urząd Marszałkowski Województwa) do uzyskania takiej interpretacji.

Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji nie figuruje w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Gminny Ośrodek Kultury Rekreacji jest samorządową instytucją kultury, działającą w oparciu o Statut Ośrodka, Uchwałę Rady Gminy z dnia 29 grudnia 2008 r., której głównym źródłem przychodów jest dotacja (dofinansowanie przedmiotowe) z urzędu Gminy oraz uzyskane przychody z wynajmu pomieszczeń (świetlic) dla mieszkańców, drobnej sprzedaży gadżetów takich jak kubeczki, koszulki z logo Zamczyska oraz refakturowanie poniesionych wydatków np. na energię elektryczną, wywóz odpadów, odprowadzenie ścieków czy zużycie wody. Wartość przychodów z tych usług w ubiegłym roku nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł

Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7 – zwolnienie podmiotowe art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Koszty bieżące, w ramach których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z organizowanej imprezy, ponadto Wnioskodawca oświadcza, że towary i usługi nabywane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – LEADER, nie będą wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca – Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji – w związku z organizacją imprezy kulturalnej ma możliwość odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie doprecyzowanym w piśmie z dnia 9 sierpnia 2017 r.), nie można w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją zadania – organizowaniem przedmiotowej imprezy kulturalnej.

Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji, dalej zwany GOKiR, organizuje imprezę kulturalną (…). W ocenie Wnioskodawcy nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach za usługi i materiały zakupione w ramach realizacji tego zadania.

GOKiR nie jest czynnym podatnikiem VAT, gdyż korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wartość przychodów w roku ubiegłym nie przekroczyła 200.000,00 zł. Również w roku bieżącym nie zostanie przekroczony ten pułap – łącznie z kwotą dofinansowania.

Reasumując:

Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji korzystając ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zapłaconego w związku z realizacją zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca to samorządowa instytucja kultury wpisana do Rejestru Kultury, prowadzonego przez Gminę. Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji w ramach działalności statutowej zajmuje się upowszechnianiem kultury na terenie Gminy. Na działalność Ośrodek otrzymuje z urzędu Gminy dotację bez konkretnego wskazania na jaki cel mają być przeznaczone. W 2017 r. Gminny Ośrodek chce wystąpić do Lokalnej Grupy Działania o dotację w ramach programu operacyjnego PROW na organizację imprezy kulturalnej, na którą wstęp jest bezpłatny. GOKiR wskazał na wydatki jakie poniesie w ramach projektu. Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji nie figuruje w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Gminny Ośrodek Kultury Rekreacji jest samorządową instytucja kultury, działająca w oparciu o Statut Ośrodka, Uchwałę Rady Gminy, której głównym źródłem przychodów jest dotacja (dofinansowanie przedmiotowe) z urzędu Gminy oraz uzyskane przychody z wynajmu pomieszczeń (świetlic) dla mieszkańców, drobnej sprzedaży gadżetów takich jak kubeczki, koszulki z logo Zamczyska oraz refakturowanie poniesionych wydatków np. na energię elektryczną, wywóz odpadów, odprowadzenie ścieków czy zużycie wody. Wartość przychodów z tych usług w ubiegłym roku nie przekroczyła kwoty 200.000,00 zł Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie składa deklaracji VAT-7 – zwolnienie podmiotowe art. 113 ust. 1 ustawy. Koszty bieżące, w ramach których można kwalifikować do refundacji poniesiony VAT są niezbędne do funkcjonowania i realizacji zadań wynikających z organizowanej imprezy, ponadto Wnioskodawca oświadcza, że towary i usługi nabywane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich – LEADER, nie będą wykorzystywane przez Gminny Ośrodek Kultury i Rekreacji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stwierdzenia czy ma on – w związku z organizacją imprezy kulturalnej – możliwość odliczenia podatku VAT poniesionego w ramach realizacji zadania.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednakże, jak wskazano wcześniej, przepis art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, w związku z realizacją zadania (…) Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj