Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.217.2017.2.JP
z 11 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2017 r. (data wpływu 26 maja 2017 r.), uzupełnionym pismem z 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji:

  • półkolonii dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – jest prawidłowe
  • kolonii, „zielonych szkół”, „białych szkół” dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usługi organizowania kolonii, półkolonii, „zielonych szkół”, „białych szkół”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 sierpnia 2017 r. (data wpływu 25 sierpnia 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 9 sierpnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.217.2017.1.JP.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina Miejska M (dalej również jako „Wnioskodawca”, „Gmina”, lub „Miasto”) jest czynnym podatnikiem VAT.

Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 ustawy o samorządzie gminnym). Miasto realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.

W celu realizacji powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, poza funkcjonującym Urzędem Miasta (będącym swoistą jednostką budżetową - obsługującą gminę), Miasto może tworzyć podległe mu jednostki organizacyjne:

  1. samorządowe jednostki budżetowe;
  2. samorządowe zakłady budżetowe.

Jednostki te nie posiadają odrębnej od Miasta osobowości prawnej, a podejmowane przez nie działania wywołują skutki bezpośrednio dla Miasta. Obecnie, z uwagi na dokonaną centralizację rozliczeń VAT, jednostki te nie są także odrębnymi od Miasta podatnikami VAT, a w konsekwencji, wraz z Miastem traktowane są jako jeden podatnik VAT. W rezultacie, podejmowane przez nie czynności, w tym dostawa towarów i świadczenie usług, a także nabywanie towarów i usług do celów prowadzonej działalności, zarówno z prawnego punktu widzenia, jak i na gruncie VAT, dokonywane są zawsze w imieniu i na rzecz Miasta.

Wnioskodawca wskazuje, że jego jednostka budżetowa, Szkoła Podstawowa (dalej również jako „Szkoła”) jest oświatową samorządową jednostką budżetową Gminy Miejskiej, której działalność opiera się o przepisy ustawy o systemie oświaty. Szkoła organizuje corocznie opiekę i wypoczynek dla dzieci i młodzieży szkolnej w okresie wakacji i ferii w formie kolonii i półkolonii oraz w czasie roku szkolnego tzw. „zielone szkoły” oraz „białe szkoły”.

Szkoła organizuje przedstawione wyżej formy wypoczynku w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty. Dokonuje zgłoszenia kuratorowi oświaty danych dotyczących formy wypoczynku, czasu trwania, liczby uczestników oraz innych danych wynikających z obowiązku realizacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. 2016 poz. 452). Dyrektor Szkoły podejmuje decyzję o zorganizowaniu przez Szkołę danej formy wypoczynku i przedstawia kuratorowi oświaty zgłoszenie według wymogów jakie nakłada rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.

Wspomniane powyżej „półkolonie” organizowane są w okresie wolnym od nauki jako kilkudniowe turnusy bez noclegu. Dzieci codziennie są przekazywane przez rodziców/opiekunów pod opiekę Szkoły na kilkugodzinne zajęcia, po czym codziennie dzieci po południu są odbierane przez rodziców/opiekunów i wracają do domu. Dzieci przez cały czas trwania przebywają pod opieką zatrudnionych przez Szkołę wychowawców, którzy spełniają wymogi stawiane wychowawcom.

Z tytułu uczestnictwa w półkolonii rodzice uiszczają opłatę za uczestnictwo, a Szkoła zapewnia w ramach tego należytą opiekę, zajęcia edukacyjne i rekreacyjne przewidziane w programie półkolonii (Szkoła zapewnia je we własnym zakresie), posiłki oraz atrakcje w postaci np. wyjścia do kina czy teatru. Zarówno posiłki jak i bilety do kina czy teatru szkoła nabywa od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści uczestnika działając we własnym imieniu i na własny rachunek.

W ramach kolonii, „białej” czy „zielonej szkoły”, ponieważ dzieci przebywają poza miejscem zamieszkania, świadczone też są usługi zakwaterowania i wyżywienia oraz dowozu dzieci na miejsce wypoczynku składają się na całość usługi związanej z kolonią, „białą” czy „zieloną szkołą”. Ponadto w czasie kolonii, „białej” czy „zielonej szkoły” organizowane są wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne, również organizowane w oparciu o przepisy o systemie oświaty, a mianowicie: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki z dnia 8 listopada 2001 r. (Dz.U. 2001, nr 135, poz. 1516).

Szkoła wydaje stosowne ogłoszenie o terminie i wysokości odpłatności za pobyt na kolonii lub półkolonii, oferując udział uczniom Szkoły i uczniom jednostek organizacyjnych Gminy. Rodzice zgłaszają dzieci oraz wpłacają określoną kwotę na konto Szkoły. Natomiast w przypadku „białej szkoły” czy „zielonej szkoły” udział w niej deklarują uczniowie konkretnej klasy, gdyż ta forma wypoczynku połączona jest z nauką i zastępuje zajęcia szkolne prowadzone w formie stacjonarnej i dotyczy wyłącznie uczniów Szkoły Wnioskodawcy.

Świadcząc usługi kolonii, półkolonii, „białej” czy „zielonej szkoły”, Szkoła działa na rzecz uczestników wyjazdów we własnym imieniu i na własny rachunek oraz nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników.

Organizowanie kolonii, półkolonii, „białej” czy „zielonej szkoły”, nie powoduje uzyskiwania dochodu przez Szkołę. Odpłatności tak są kalkulowane, aby pokryły koszty zakupu towarów i usług od innych podatników.

Szkoła we własnym zakresie zapewnia opiekę uczestnikom na kolonii, półkolonii, „białej szkole” czy „zielonej szkole”. Nauczyciele Szkoły są wychowawcami i opiekunami.

Z kolonii, półkolonii, „białej” czy „zielonej szkoły”, korzystają w pierwszej kolejności uczniowie Szkoły Wnioskodawcy. Jeżeli opiekunowie są w stanie przyjąć większą liczbę uczestników od zgłoszonych uczniów Szkoły Wnioskodawcy, to przyjmowani są uczniowie z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy. Na „zieloną szkołę” wyjeżdżają wyłącznie uczniowie Szkoły Wnioskodawcy, konkretnej klasy, w której rodzice uczniów wyrażają zgodę na taki wyjazd, który zastępuje tradycyjne zajęcia w klasie.

W świetle powyższego Wnioskodawca uznał za istotne potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług organizacji półkolonii, kolonii, „zielonej szkoły” czy „białej szkoły” dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy.

Pismem z 21 sierpnia 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy i wskazał, że w złożonym wniosku (w części zawierającej ocenę własną przedstawionego zdarzenia przyszłego), w jego ocenie wszystkie usługi świadczone w ramach usługi organizowania kolonii, półkolonii, zielonych szkół, białych szkół stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943) w czasie wolnym od zajęć szkolnych dla uczniów mogą być organizowane kolonie, półkolonie, zimowiska, obozy i inne formy wypoczynku. Ponadto w myśl art. 92c ust. 1 pkt 1 ustawy, organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki. Na podstawie dyspozycji zawartej w art. 92t ustawy Minister Edukacji Narodowej wydał rozporządzenie z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2016 r., poz. 452). Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełniać organizator. Ustala m.in. wymagania dotyczące obowiązków kierownika wypoczynku i wychowawcy wypoczynku organizowanego przez szkołę i placówkę, o którym mowa w art. 92e ust. 1 ustawy o systemie oświaty.

Istotą usług świadczonych na kolonii i półkolonii jest przekazanie przez rodziców, opiekunów prawnych dzieci i młodzieży pod opiekę organizatora wypoczynku w sytuacji, gdy nie mogą oni zapewnić im opieki. W czasie kolonii i półkolonii dzieci i młodzież pod nadzorem kadry opiekuńczej i wychowawczej, której obowiązki określa § 5 ust. 2 wskazanego przez Gminę rozporządzenia, realizują program obejmujący zajęcia sportowo-rekreacyjne, plastyczne, taneczne, modelarskie, artystyczne i inne zgodne z zainteresowaniem uczestników.

Odnośnie półkolonii - organizacja półkolonii w 2017 r. została zaplanowana ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Gminy Miejskiej M w ramach „…”. Odbywała się w formie zajęć profilaktyczno-sportowo-rekreacyjnych w godz. 6.30-15.30 w okresie dwóch tygodni po 3 grupy liczące maksymalnie 15 osób. Podlegała zgłoszeniu do Kuratorium Oświaty jako jedna z form realizacji wypoczynku, którą regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży. Środki publiczne z GPPiRPA i PN są przeznaczone na wynagrodzenia brutto dla opiekunów grup, którymi są nauczyciele szkoły i składki ZUS pracodawcy oraz na zakup produktów żywnościowych na potrzeby przygotowania ciepłego posiłku przez stołówkę szkolną. Natomiast inne atrakcje poza zabawami na terenie szkoły tj. wycieczki, kino basen były płatne przez rodziców.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) z uwzględnieniem kwot wydatkowanych na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści uczestników kolonii, zielonych szkół i białych szkół. Wszystkie wydatki są udokumentowane i ewidencjonowane w księgach rachunkowych szkoły.

Wnioskodawca podkreśla, że w złożonym wniosku wskazał, że w odniesieniu do półkolonii nabywa produkty na posiłki oraz organizuje atrakcje w postaci wyjścia do kina teatru od innych podmiotów.

W kwestii związanej z koloniami i zielonymi szkołami i białymi szkołami świadczone są dodatkowo usługi zakwaterowania oraz dowozu uczestników na miejsce wypoczynku, które są niezbędne i składają się na całość usługi związanej z kolonią, zieloną szkołą czy białą szkołą.

Ponadto w czasie kolonii i półkolonii oraz zielonej szkoły czy białej szkoły, Wnioskodawca wskazuje, iż realizowane są wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne w oparciu o przepisy ustawy o systemie oświaty tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U 2001 r., nr 135, poz. 1516) - § 4 pkt 1,2 i 5.

Na potrzeby kolonii, prócz zakwaterowania, wyżywienia, biletów na imprezy nabywane są:

  • usługa transportowa, obejmująca przejazd na miejsce wypoczynku i wyjazdy na wycieczki krajoznawcze organizowane podczas trwania kolonii,
  • bilety do muzeów i zwiedzanych obiektów,
  • rejsy statkiem,
  • opłata ratownika,
  • opłata opiekunów i higienistki.
  • zakup leków,
  • zakup słodyczy, artykułów papierniczych, książek, gier dydaktycznych, gadżetów na nagrody podczas organizowanych konkursów,
  • zakup identyfikatorów (czapeczek, chusteczek) dla uczestników kolonii.

Na potrzeby zielonej szkoły lub białej szkoły:

  • usługa transportowa, obejmująca przejazd na miejsce wypoczynku i wyjazdy na wycieczki krajoznawcze organizowane podczas ich trwania,
  • artykuły spożywcze (soki, słodycze), gry edukacyjne, przybory szkolne,
  • bilety na basen, kolejkę górską,
  • sprzęt potrzebny do prowadzenia zajęć dydaktycznych (np. rzutnik, notebook, plansze edukacyjne).

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że wszystkie zakupy służą bezpośredniej korzyści uczestników wypoczynku.

W ocenie Wnioskodawcy nabywane od innych podatników towary i usługi są ściśle związane z usługą organizowania kolonii, zielonej szkoły i białej szkoły.

Zdaniem Wnioskodawcy towary i usługi nabywane od innych podatników są niezbędne do wykonania usługi podstawowej Nie można bowiem prowadzić zajęć artystycznych, plastycznych, modelarskich, sportowych, prowadzić zabaw połączonych z konkursami bez zakupu niezbędnych towarów Ponadto, w celu zrealizowania programu zajęć krajoznawczo- poznawczych konieczne jest zorganizowanie wycieczki, wyjścia do zoo czy muzeum.

Zakupy towarów i usług dotyczą również zapewnienia bezpiecznego pobytu i opieki zdrowotnej. Celowym jest zakup leków i środków opatrunkowych i korzystanie z usług higienistki. Podczas pobytu na zielonej szkole, białej szkole nauczyciele prowadzą zajęcia dydaktyczne, gdzie wymagane jest użycie sprzętu takiego jak w salach lekcyjnych, wobec tego celowy jest zakup notebooka czy rzutnika do ekspozycji materiałów dydaktycznych.

Odnośnie półkolonii - nabywane usługi są niezbędne do realizacji półkolonii, ponieważ dają uczestnikom możliwość spędzania czasu wolnego aktywnie i z pożytkiem dla ich zdrowia. Jednym z celów tych zajęć jest również oddziaływanie wychowawcze poprzez: wdrożenie uczniów do przestrzegania zasad współżycia zespołowego, kształtowanie samodyscypliny, rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie i bezpieczeństwo swoje oraz kolegów, przeciwdziałanie zjawiskom patologicznym, rozbudzanie zainteresowań aktywnością ruchową oraz poznanie nowych ciekawych miejsc niedaleko miejsca swojego zamieszkania.

Celem świadczenia usług organizowania kolonii, zielonych szkół i białych szkół nie jest uzyskiwanie dochodu przez Gminę. Wnioskodawca wskazał w złożonym wniosku (w części zawierającej opis stanu faktycznego), iż odpłatności są tak kalkulowane, aby pokryły koszty zakupu towarów i usług od innych podatników. Tym samym, świadczenie przedmiotowych usług nie skutkuje uzyskaniem dochodu przez Gminę.

Niektóre koszty związane z organizacja kolonii, zielonej szkoły, białej szkoły pokrywane są z darowizn pieniężnych otrzymanych przez jednostkę na ten cel, np. od Rady Rodziców.

Wnioskodawca wskazał w złożonym wniosku (w części zawierającej opis stanu faktycznego), iż jej jednostka organizacyjna we własnym zakresie zapewnia opiekę uczestnikom kolonii, półkolonii, zielonych szkół oraz białych szkół. Gmina podkreśla, że wychowawcami i opiekunami są pracownicy jednostki.

Ponadto, podczas półkolonii jednostka świadczy we własnym zakresie następujące usługi:

  • usługi edukacyjne, wychowawcze i profilaktyczne realizowane na podstawie przygotowanego i zatwierdzonego przez kierownika półkolonii programu zajęć i udokumentowanego w dzienniku zajęć,
  • usługi świetlicowe, podczas których w świetlicy szkolnej nauczyciele sprawują opiekę nad uczestnikami obejmującą organizację czasu pozostałego do momentu wyjścia czy wycieczki, a następnie do momentu odbioru dzieci do domu zgodnie z ramowym planem dnia,
  • usługi stołówkowe, podczas których w stołówce szkolnej przygotowywany jest obiad dla uczestników zajęć.

Usługi własne Wnioskodawcy świadczone podczas kolonii, półkolonii, zielonych szkół, białych szkół, polegające na opiece nad uczestnikami i prowadzeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych mieszczą się w symbolach:

  • PKWiU 55.20.1 „Usługi obiektów noclegowych, turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania” - symbol ten posiadają niektóre jednostki,
  • PKWiU 85.20.12.0 „Usługi szkół podstawowych, z wyłączeniem usług szkół podstawowych on-line”,
  • PKWiU 89.91.11.0 „Usługi pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy organizacja przez Szkołę Podstawową usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanymi wykonywanymi w ramach organizacji półkolonii, kolonii, „zielonej szkoły” czy „białej szkoły” dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, wymienione powyżej usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanymi wykonywanymi w ramach organizacji półkolonii, kolonii, „zielonej szkoły” czy „białej szkoły” dla uczniów z innych szkół Gminy mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31,32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane wyżej przepisy ustawy o VAT przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl powołanych powyżej przepisów istotne jest spełnienie zawartych w nich warunków. Zwrócić należy uwagę, że powyższe przepisy odsyłają bezpośrednio do przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.).

Katalog podmiotów objętych ustawą o systemie oświaty został wymieniony w art. 2 ww. ustawy i obejmuje m in. szkoły:

  1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  2. gimnazja, w tym. specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
  3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
  4. artystyczne.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Zgodnie z art. 92c ust. 1 ustawy o systemie oświaty, organizatorami wypoczynku mogą być:

  1. szkoły i placówki;
  2. przedsiębiorcy wpisani do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych,
    o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 187 z późn. zm.);
  3. osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż wymienione w pkt 1 i 2, organizujące wypoczynek w celu:

    1. niezarobkowym albo
    2. zarobkowym, jeżeli organizowany wypoczynek nie stanowi imprezy turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych.


Na podstawie dyspozycji zawartej w art. 92a ust. 2 minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określił zasady organizowania form wypoczynku dla dzieci i młodzieży, o czym stanowi rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz. U. 2016 poz. 452). Rozporządzenie nie określa żadnych szczególnych wymagań co do formy prawnej, ani też warunków organizacyjno-finansowych, które powinien spełnić organizator. Ustala się jedynie wymagania dotyczące samych form wypoczynku: obowiązkiem organizatorów jest zapewnienie bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej, a także zatrudnienie odpowiednio przygotowanej kadry pedagogicznej.

W myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży organizator wypoczynku może zorganizować wypoczynek po przedstawieniu kuratorowi oświaty, właściwemu ze względu na miejsce siedziby lub zamieszkania organizatora, zgłoszenia wypoczynku, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia, zawierającego:

  1. dane dotyczące organizatora wypoczynku,
  2. informację na temat formy wypoczynku, czasu trwania wypoczynku i liczby uczestników wypoczynku,
  3. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych lub wolontariuszy i kierownika wypoczynku,
  4. informację na temat programu pracy z dziećmi i młodzieżą,
  5. informację na temat rodzaju zakwaterowania, miejsca wypoczynku i opieki medycznej podczas wypoczynku,
  6. w przypadku obozów wędrownych - informację na temat przebiegu trasy obozu wędrownego.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Warto podkreślić, że wszystkie usługi świadczone przez jednostkę Wnioskodawcy polegające na organizacji kolonii, półkolonii, „białej” czy „zielonej szkoły” stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą i są wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, w tym ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 marca 2016 r., sygn. IBPP1/4512-969/15/AW, zawarto następujące stanowisko:

„Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że organizowanie przez Szkołę wypoczynku dla dzieci i młodzieży korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy VAT w zakresie dotyczącym organizowania półkolonii dla dzieci i młodzieży ze Szkoły Wnioskodawcy oraz uczniów z innych szkół Gminy - należało uznać za prawidłowe”.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę, na brzmienie § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 736 ze zm.), który zwalnia od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie, świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

W ocenie Wnioskodawcy, po centralizacji, czyli od dnia 1 stycznia 2017 r. w zakresie czynności odnoszących się do podatku od towarów i usług, powinniśmy patrzeć na Gminę i jej jednostki organizacyjne jak na jednego podatnika VAT. Tym samym, z punktu widzenia VAT, nie należy w odrębny sposób traktować świadczeniu usług organizacji półkolonii, kolonii, „zielonej szkoły” czy „białej szkoły” w zależności od tego czy beneficjentami tych usług są uczniowie danej szkoły (organizatora) czy innej szkoły, w sytuacji gdy zarówno organizator jak i szkoła z której uczniowie korzystają z powyżej wymienionych zajęć, stanowią jednostki organizacyjne Wnioskodawcy.

We wszystkich tych przypadkach, z punktu widzenia podatku VAT, usługi organizowane będą przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy dla potrzeb uczniów z tejże jednostki organizacyjnej lub innych jednostek organizacyjnych stanowiących wraz z Wnioskodawcą jednego podatnika VAT. Tym samym wprowadzanie rozróżnienia w zakresie opodatkowania VAT ww. świadczeń byłoby absolutnie nieuzasadnione.

W świetle powyższego, Wnioskodawca jest zdania, że organizacja kolonii, półkolonii, „białej szkoły” czy „zielonej szkoły” dla dzieci i młodzieży z innych szkół Gminy - korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT, bowiem przepis art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT nie uzależnia zwolnienia od świadczenia usług wyłącznie na rzecz własnych uczniów czy wychowanków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku na podstawi art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji:

  • półkolonii dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – jest prawidłowe
  • kolonii, „zielonych szkół”, „białych szkół” dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – jest nieprawidłowe.

Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku, w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Stosownie zaś do art. 4 ww. ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.

W świetle przywołanych przepisów gmina i jej jednostki organizacyjne podlegające centralizacji w obecnie obowiązującym stanie prawnym są jednym podatnikiem w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Zatem w przedmiotowej sprawie, Gmina i szkoły będące jej jednostkami organizacyjnymi należy traktować jako jednego podatnika.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Definicja dostawy towarów zawarta została w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którą, przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT lub świadczenie usług, w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59),
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że jeżeli świadczone usługi będą stanowiły usługi opieki nad dziećmi i młodzieżą i opieka ta sprawowana będzie w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, to usługi opieki będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Natomiast stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT ustawodawca odwołał się do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59). Katalog podmiotów objętych ustawą Prawo oświatowe został wymieniony w art. 2 tej ustawy i obejmuje szkoły m.in. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego (art. 2 pkt 2 lit. a ustawy Prawo oświatowe).

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, system oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania.

Według art. 8 ust. 1, 2 i 3 powołanej ustawy:

  1. Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
  2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
    1. jednostkę samorządu terytorialnego;
    2. inną osobę prawną;
    3. osobę fizyczną.
  3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Zgodnie z art. 92a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.), ilekroć w art. 92b-92t i art. 96a jest mowa o wypoczynku, należy przez to rozumieć wypoczynek organizowany dla dzieci i młodzieży w celach rekreacyjnych lub regeneracji sił fizycznych i psychicznych, połączony ze szkoleniem lub pogłębianiem wiedzy, rozwijaniem zainteresowań, uzdolnień lub kompetencji społecznych dzieci i młodzieży, trwający nieprzerwanie co najmniej 2 dni, w czasie ferii letnich i zimowych oraz wiosennej i zimowej przerwy świątecznej, w kraju lub za granicą, w szczególności w formie kolonii, półkolonii, zimowiska, obozu i biwaku.

Organizatorami wypoczynku mogą być szkoły i placówki (art. 92c ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty).

Zgłoszeniu, o którym mowa w art. 92d ust. 1, nie podlega zamiar zorganizowania wypoczynku przez szkołę lub placówkę, trwającego do 3 dni. Dyrektor szkoły lub placówki zawiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny o zamiarze zorganizowania wypoczynku, o którym mowa w ust. 1, przekazując tym organom kartę wypoczynku, z wyjątkiem listy, o której mowa w ust. 4 pkt 9 (art. 92e ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty).

W myśl art. 92t pkt 1 ustawy o systemie oświaty, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia termin złożenia zgłoszenia wypoczynku, o którym mowa w art. 92d ust. 1, jego formę, dokumenty dołączane do zgłoszenia oraz wzór tego zgłoszenia, mając na uwadze potrzebę prawidłowego realizowania przez kuratora oświaty obowiązków związanych z umieszczeniem zgłoszenia wypoczynku w bazie wypoczynku.

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2016 r., poz. 452), organizator wypoczynku zgłasza kuratorowi oświaty zamiar zorganizowania wypoczynku:

  1. w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii letnich oraz wiosennej przerwy świątecznej - od dnia 1 marca w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku;
  2. w przypadku wypoczynku organizowanego w okresie ferii zimowych oraz zimowej przerwy świątecznej - od dnia 1 października w roku szkolnym, w którym organizowany jest wypoczynek, jednak nie później niż na 21 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku, a w przypadku organizowania półkolonii lub wypoczynku za granicą - nie później niż na 14 dni przed terminem rozpoczęcia wypoczynku.

Analizując powołane wyżej regulacje prawne należy zauważyć, że zwolnienie od podatku, określone w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT, ma charakter podmiotowo-przedmiotowy, zatem warunkiem jego zastosowania jest to, by dany podmiot wykonywał usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i na zasadach określonych w odpowiednich przepisach, tj. w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie wszystkie usługi świadczone w ramach usługi organizowania kolonii, półkolonii, zielonych szkół, białych szkół stanowią usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Wnioskodawca wskazał na przepisy ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.

Istotą usług świadczonych w zakresie organizacji kolonii i półkolonii jest przekazanie przez rodziców, opiekunów prawnych dzieci i młodzieży pod opiekę organizatora wypoczynku w sytuacji, gdy nie mogą oni zapewnić im opieki. W czasie kolonii i półkolonii dzieci i młodzież pod nadzorem kadry opiekuńczej i wychowawczej, której obowiązki określa § 5 ust. 2 wskazanego przez Gminę rozporządzenia, realizują program obejmujący zajęcia sportowo-rekreacyjne, plastyczne, taneczne, modelarskie, artystyczne i inne zgodne z zainteresowaniem uczestników. Organizacja półkolonii w 2017 r. została zaplanowana ze środków Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Gminy w ramach „…”. Odbywała się w formie zajęć profilaktyczno-sportowo-rekreacyjnych w godz. 6.30-15.30 w okresie dwóch tygodni po 3 grupy liczące maksymalnie 15 osób. Podlegała zgłoszeniu do Kuratorium Oświaty jako jedna z form realizacji wypoczynku, którą regulują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży. Środki publiczne z GPPiRPA i PN są przeznaczone na wynagrodzenia brutto dla opiekunów grup, którymi są nauczyciele szkoły i składki ZUS pracodawcy oraz na zakup produktów żywnościowych na potrzeby przygotowania ciepłego posiłku przez stołówkę szkolną. Natomiast inne atrakcje poza zabawami na terenie szkoły tj. wycieczki, kino basen były płatne przez rodziców.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy i obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawca – organizując półkolonie dla dzieci i młodzieży dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – będzie spełniał wymagania przewidziane w ww. rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej, to organizowane przez Wnioskodawcę, w oparciu o ww. rozporządzenie, półkolonie dla dzieci i młodzieży, które będą przez niego zgłaszane i ich realizacja będzie podlegała kontroli przez kuratorium, będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że organizowanie przez Szkołę Podstawową wypoczynku dla dzieci i młodzieży korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy VAT w zakresie dotyczącym organizowania półkolonii dla dzieci i młodzieży dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika również, że Wnioskodawca organizuje kolonie, „zielone szkoły” i „białe szkoły”, na które wyjeżdżają wyłącznie uczniowie Szkoły Wnioskodawcy oraz kolonie, na które wyjeżdżają uczniowie innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy.

Jak ponadto podano, Wnioskodawca dokonuje zgłoszenia kuratorowi oświaty danych dotyczących formy wypoczynku, czasu trwania, liczby uczestników oraz innych danych wynikających z obowiązku realizacji przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży.

Jednak – jak wskazuje sama nazwa rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży – dotyczy ono usługi organizowania wypoczynku dzieci i młodzieży (np. w formie kolonii czy obozów), a nie usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. Oczywiście na koloniach czy obozach opieka pedagogiczna jest niezbędna, niemniej celem organizowania kolonii/obozu jest wypoczynek dzieci i młodzieży.

Nie można zatem podzielić stanowiska Wnioskodawcy, że świadczy on w zakresie organizowania kolonii, „zielonej szkoły” i „białej szkoły” usługę opieki nad dziećmi i młodzieżą, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT.

Należy w tym miejscu zauważyć, że prócz zwolnień określonych w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, przewidziano również zwolnienia od podatku w akcie wykonawczym, tj. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. z 2015 r., poz. 736, z późn. zm.).

I tak, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 tego rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Z analizy tego przepisu wynika jednoznacznie, że zwolnienie określone tym przepisem również jest zwolnieniem o charakterze podmiotowo-przedmiotowym. Przysługuje zatem wyłącznie w sytuacji, gdy obie przesłanki, tj. zarówno podmiotowa, jak i przedmiotowa są spełnione:

  • świadczący usługę podmiot musi być podmiotem objętym ustawą o systemie oświaty oraz
  • podmiot ten musi świadczyć usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze na rzecz dzieci i młodzieży z ww. jednostki.

Powołane wyżej przepisy ustawy i rozporządzenia przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT m.in. dla usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty, a także usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przy czym należy zwrócić uwagę, że w przypadku spełnienia określonych przepisami warunków, ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa towarów bądź świadczenie usług ściśle związane z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z analizy powyższych przepisów wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi obozów, kolonii lub usługi o podobnym charakterze, organizowane przez szkoły i inne jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, o ile są świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży z tych szkół i jednostek.

Oznacza to, że powyższe zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży korzystających z zajęć stałych (podopiecznych) organizowanych przez dany podmiot. Regulacja ta będzie więc miała zastosowanie w sytuacji Wnioskodawcy, bowiem dotyczy ona zwolnienia od podatku usług organizacji obozów, kolonii lub usług o podobnym charakterze organizowanych przez szkoły i jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, a jednostka Wnioskodawcy (szkoła) – co wynika z opisu sprawy – jest jednostką objętą systemem oświaty.

Należy w tym miejscu podkreślić, że w związku z centralizacją, najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. Gmina i jej jednostki zostały uznane za jednego podatnika w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

Zatem brak podstaw do odrębnego traktowania, na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, uczniów innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy.

Oznacza to, że powyższa regulacja będzie miała zastosowanie w sytuacji Wnioskodawcy, bowiem dotyczy ona zwolnienia od podatku usług organizacji kolonii lub usług o podobnym charakterze organizowanych przez szkoły i jednostki objęte ustawą o systemie oświaty, a jednostka Wnioskodawcy, która organizuje kolonie, „zielone szkoły”, „białe szkoły” – co wynika z opisu sprawy – jest jednostką objętą systemem oświaty.

Z uwagi na powyższe, usługi wyjazdów w ramach kolonii, „zielonej szkoły”, „białej szkoły” organizowane wyłącznie dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanymi wykonywanymi w ramach organizacji kolonii, „zielonej szkoły” czy „białej szkoły” dla uczniów z innych szkół Gminy mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – należało uznać za nieprawidłowe, gdyż usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 3 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy o VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług organizacji:

  • półkolonii dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – jest prawidłowe
  • kolonii, „zielonych szkół”, „białych szkół” dla uczniów z innych szkół będących jednostkami organizacyjnymi Gminy – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj