Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.169.2017.2.AC
z 6 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu 23 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2017 r. do tutejszego Organu wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 21 sierpnia 2017 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.169.2017.1.AC, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 22 sierpnia 2017 r. (data doręczenia 25 sierpnia 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 5 września 2017 r.), nadanym za pośrednictwem ….. w dniu 1 września 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (po uzupełnieniu):

Wnioskodawca jest Spółką prawa handlowego, której głównym przedmiotem działalności jest produkcja i sprzedaż sprzętu elektroinstalacyjnego. Silna konkurencja ze strony innych producentów sprzętu elektroinstalacyjnego, zajmujących się dystrybucją produktów z tej samej branży zmusza Wnioskodawcę do wzmocnienia działań marketingowych, mających na celu zwiększenie sprzedaży własnych produktów na terenie Republiki Słowackiej. W związku z powyższym Wnioskodawca zamierza zintensyfikować sprzedaż własnych produktów na terenie Republiki Słowackiej poprzez wdrożenie programu pod nazwą „…..”, zwanego w dalszej części wniosku Programem Motywacyjnym. Program ma na celu zmotywowanie Dystrybutorów mających siedzibę na terenie Republiki Słowackiej do sprzedaży produktów Wnioskodawcy na terenie Republiki Słowackiej. Jest to więc, zdaniem Wnioskodawcy, program motywacyjny.

Program Motywacyjny zostanie zorganizowany w oparciu o przygotowany regulamin, w którym zostanie wskazany Organizator, zadania jakie Organizator stawia przez Uczestnikami oraz zasady wynagradzania.

W czasie trwania Promocji Spółka będzie premiowała:

  • sprzedaż netto swoich produktów lub towarów przez Uczestników Promocji, zasileniami pieniężnymi kart …. o wartości 2% liczonych od wykazanej sprzedaży w każdym miesiącu promocji,
  • obroty Dystrybutora według cen zakupu netto swoich produktów lub towarów zasileniami pieniężnymi kart ….. o wartości 2% liczonych od wykazanej sprzedaży w każdym miesiącu promocji.

Ww. regulamin będzie przewidywał, że w Programie Motywacyjnym mogą wziąć udział pełnoletnie osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej, zatrudnione u Dystrybutora, mające stałe miejsce zamieszkania na terytorium Republiki Słowackiej, które zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa słowackiego wypełniają swoje obowiązki wobec właściwych organów podatkowych, zwane w dalszej części Uczestnikami.

Dystrybutorem są firmy handlowe, mające siedzibę na terytorium Republiki Słowackiej, które prowadzą sprzedaż produktów Wnioskodawcy. Warunkiem uczestnictwa w programie motywacyjnym jest prawidłowe wypełnienie przez Uczestnika formularza stanowiącego załącznik do regulaminu i przekazanie go Wnioskodawcy za pośrednictwem Dystrybutora. Ponadto wymagane będzie aby Uczestnik uzyskał zgodę Dystrybutora (swojego pracodawcy) na udział w Programie Motywacyjnym. Uczestnik otrzyma również kopię regulaminu podpisanego przez Dystrybutora oraz przedłoży lub nie przedłoży Certyfikatu Rezydencji. Z Uczestnikami Programu Motywacyjnego nie będą podpisywane jakiekolwiek umowy.

Do 15 dnia każdego miesiąca, Dystrybutor będzie przekazywał Organizatorowi pisemne potwierdzenie miesięcznej sprzedaży netto premiowanych produktów z podziałem na poszczególnych Uczestników Programu Motywacyjnego. Na każdym potwierdzeniu przesłanym do Organizatora będzie znajdowała się pieczęć Dystrybutora oraz podpis osoby upoważnionej do reprezentowania Dystrybutora.

W czasie trwania Programu Motywacyjnego Organizator będzie premiował sprzedaż netto swoich produktów oraz towarów przez Uczestników, zasileniami pieniężnymi kart …. o wartości 2% liczonych od wykazanej sprzedaży w każdym miesiącu trwania Programu Motywacyjnego.

Uczestnicy będą realizowali sprzedaż produktów oraz wyrobów Wnioskodawcy wyłącznie na terenie Republiki Słowackiej, nie będą przebywali na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane
w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy Wnioskodawca, jako Organizator Programu Motywacyjnego, wypłacający premie na podstawie regulaminu „….” dla Uczestników, którzy nie przedstawią Certyfikatu Rezydencji będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom oraz właściwemu Urzędowi Skarbowemu PIT 8-C zgodnie z art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 3, art. 42a oraz IFT-1/IFȚ-1R zgodnie z art. 42 ust. 2 i ust. 3-4 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych?
  2. Czy Wnioskodawca, jako Organizator Programu Motywacyjnego, wypłacający premie na podstawie regulaminu „…..” dla Uczestników, którzy przedstawią Certyfikat Rezydencji będzie zobowiązany sporządzić i przekazać Uczestnikom oraz właściwemu Urzędowi Skarbowemu PIT zgodnie z art. 35 ust. 10, art. 39 ust. 3, art. 42a oraz IFT-1/IFT-1R zgodnie z art. 42 ust. 2 i ust. 3-4 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, do wypłaconych Uczestnikom przez Wnioskodawcę premii pieniężnych winien mieć zastosowanie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwanej w dalszej części wniosku ustawą o PIT.

Zgodnie z art. 3 ust. 2a ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

  1. pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  2. działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
  3. działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
  4. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
  5. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w łamach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
  6. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym albo instytucji wspólnego inwestowania, w których co najmniej 50% wartości aktywów, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
  7. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, jak się powszechnie przyjmuje katalog dochodów (przychodów) wymienionych w art. 3 ust. 2b Ustawy o PIT nie jest katalogiem zamkniętym. Zatem, ustawodawca dopuszcza także istnienie innych dochodów (przychodów), które należy uznać za osiągnięte na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ponadto zgodnie z art. 4a Ustawy o PIT, przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a, 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 9 ust. 1 Ustawy o PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21. 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT, źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wnikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Mając na uwadze powyżej wskazane przepisy w odniesieniu do pytania nr 1, w przypadku gdy Uczestnik nie przedstawi Organizatorowi Certyfikatu Rezydencji, zdaniem Wnioskodawcy, należy stosować zasady wynikające z ustawy o PIT.

Wobec powyższego, Wnioskodawca jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania w terminie do końca lutego następnego roku kalendarzowego podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu PIT-8C, zgodnie z art. 42a Ustawy o PIT. Na Wnioskodawcy w takim przypadku nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy. Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał również obowiązku wystawienia informacji IFT-1/IFT-1R, gdyż informacją tą objęte są dochody (przychody), o których mowa w art. 29-30a Ustawy o PIT, a zatem nie obejmują dochodów (przychodów), które będą wypłacane Uczestnikom Programu Motywacyjnego.

W odniesieniu do pytania nr 2, w przypadku gdy Uczestnik przedstawi Organizatorowi Certyfikat Rezydencji, zdaniem Wnioskodawcy, będą miały zastosowanie zapisy Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131, z późn. zm.) w szczególności zapisów art. 22 ust. 1-2. Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, a które nie zostały wymienione w poprzednich artykułach niniejszej umowy, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie. Postanowień ustępu 1 nie stosuje się do dochodu niebędącego dochodem z majątku nieruchomego określonego w artykule 6 ustęp 2, jeżeli osoba uzyskująca taki dochód, posiadająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, prowadzi w drugim Umawiającym się Państwie działalność gospodarczą przez zakład w nim położony lub wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę w nim położoną i gdy prawa lub dobra, z tytułu których wypłacany jest dochód, są faktycznie związane z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku, w zależności od konkretnej sytuacji, stosuje się odpowiednio postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.

W tej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy, premie otrzymane przez Uczestników podlegają opodatkowaniu tylko na terytorium Republiki Słowackiej. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do sporządzenia i przekazania w terminie do końca lutego następnego roku kalendarzowego podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu PIT-8C, zgodnie z art. 42a Ustawy o PIT. Na Wnioskodawcy, w takim przypadku, nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy. Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał On również obowiązku wstawienia informacji IFT-1/IFT-1R, gdyż informacją tą objęte są dochody (przychody), o których mowa w art. 29-30a Ustawy o PIT, a zatem nie obejmują dochodów (przychodów), które będą wypłacane Uczestnikom Programu Motywacyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.).

Dodatkowo należy wskazać, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje Umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131, z późn. zm.)

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Zgodnie z art. 14na ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj