Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3-1.4011.143.2017.1.IM
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2017 r. (data wpływu 27 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe.

Na początku 2017 roku w Urzędzie Miejskim została przeprowadzona kontrola Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, kontrola objęła lata 2011-2016. W wyniku kontroli stwierdzono, iż niektórzy stypendyści sportowi źle złożyli oświadczenia i w związku z powyższym nie powinni mieć naliczanych składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od stypendium sportowego. W czerwcu 2017 roku ZUS zwrócił nadpłatę na konto Urzędu Miejskiego. Powyższe składki w części zapłaconej w latach 2011-2016 przez stypendystów sportowych urząd musi zwrócić na konta byłych stypendystów sportowych. Na dzień dzisiejszy z powyższymi osobami nie łączy Wnioskodawcy stosunek prawny - są to osoby, których umowa o stypendium sportowe zakończyła się w poprzednich latach. Stypendia sportowe były wypłacane zgodnie z art. 13 pkt 2 lub art. 21 ust. 1 pkt 40b w zależności od tego czy stypendysta sportowy był uczniem/studentem czy też nie był.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy od zwróconych przez Urząd Miejski składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne na konta byłych stypendystów sportowych nie należy pobrać podatku, ale należy wystawić PIT-8C?

Zdaniem Wnioskodawcy, zwrócone składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne na konta byłych stypendystów sportowych stanowią przychód z innych źródeł w momencie wypłaty zgodnie z art. 20 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dlatego też nie ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek, a jedynie obowiązek sporządzenia informacji o zwróconych składkach (PIT-8C).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c, art. 30e i art. 30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e i 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu - odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Przepis art. 27b ust. 1 ww. ustawy stanowi natomiast, że podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1793, 1807, 1860 i 1948):

  1. opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
  2. pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

‒ obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 45 ust. 1 ww. ustawy wynika, że podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1aa, 7 i 8.

Zgodnie zaś z treścią art. 45 ust. 1a powołanej ustawy w terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z:

  1. kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b;
  2. pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c;
  3. odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Stosownie natomiast do treści art. 45 ust. 3a ww. ustawy jeżeli podatnik, obliczając podatek należny, dokonał odliczeń od dochodu, podstawy obliczenia podatku lub podatku, a następnie otrzymał zwrot odliczonych kwot (w całości lub w części), w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot, dolicza odpowiednio kwoty poprzednio odliczone.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w wyniku przeprowadzonej przez ZUS kontroli stwierdzono, że niektórzy stypendyści sportowi źle złożyli oświadczenia i w związku z powyższym nie powinni mieć naliczanych składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne od stypendium sportowego. W czerwcu 2017 roku ZUS zwrócił nadpłatę na konto Urzędu Miejskiego. Powyższe składki w części zapłaconej w latach 2011-2016 przez stypendystów sportowych urząd musi zwrócić na konta byłych stypendystów sportowych. Na dzień dzisiejszy z powyższymi osobami nie łączy Wnioskodawcy stosunek prawny - są to osoby których umowa o stypendium sportowe zakończyła się w poprzednich latach.

W przypadku zwrotu przez Wnioskodawcę stypendystom nienależnie pobranych w latach 2011-2016 składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne, które zwrócone zostały Wnioskodawcy przez ZUS w czerwcu 2017 r., Wnioskodawca nie jest zobowiązany do pobrania podatku, oraz nie jest zobowiązany do wystawienia PIT-8C.

Należy bowiem zauważyć, że takiej sytuacji, jak przedstawiona we wniosku, to stypendyści będą zobowiązani dokonać stosowanych doliczeń w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym rzeczone składki będą mu zwrócone. Skoro bowiem, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego wskazane składki zostały nienależnie potrącone, to tym samym aktualnie Wnioskodawca nie ma żadnych obowiązków jako płatnik w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zauważyć należy, że sytuacja zwrotu składek na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne, o których mowa w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, została unormowana w art. 45 ust. 3a ww. ustawy.

Jak wynika z treści tego przepisu, w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio odliczonych składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne to podatnik - stypendysta (osoba, która otrzymała zwrot) obowiązany jest doliczyć odpowiednio do dochodu i do podatku kwoty uprzednio odliczone. Takiego doliczenia podatnik - stypendysta dokonuje w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym składki zostały mu zwrócone.

W sytuacji gdy stypendysta nie dokonał odliczenia składek na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne w zeznaniach podatkowych w latach 2011-2016 nie będzie miał obowiązku ewentualnego doliczenia ww. kwot odpowiednio do dochodu i podatku .

Stąd też należy wyjaśnić, że w analizowanym zdarzeniu przyszłym rola płatnika sprowadza się co do zasady jedynie do pośredniczenia w wypłacie na rzecz pracownika całej kwoty przekazanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych z tytułu nadpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.

Należy zauważyć, że w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ma regulacji określającej, jaki dokument winien sporządzić w tej sytuacji płatnik (Wnioskodawca). Jednakże, dokonując stypendyście takiego zwrotu płatnik, winien go o tym poinformować, mimo braku formalnego wzoru druku w tym zakresie. Należy więc przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła postępowania podatkowego, w myśl której dowodem może być wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem - art. 180 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Może to być zatem pismo, informujące o kwocie zwróconej składki na ubezpieczenie zdrowotne, lub np. zaświadczenie wydane przez płatnika (Wnioskodawcę), informujące o wysokości odliczonych nienależnie składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne.

Reasumując, od zwróconych przez Urząd Miejski składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne na konta byłych stypendystów sportowych nie należy pobrać podatku, oraz nie należy wystawić PIT-8C. Wnioskodawca powinien jedynie wystawić stypendystom pismo informujące o kwocie zwróconej składki na ubezpieczenie społeczne i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj