Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.175.2017.1.APO
z 1 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 czerwca 2017 r. (data wpływu 4 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę może zostać uznana za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 lit. c i art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę może zostać uznana za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 lit. c i art. 4a pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również „Spółka”) jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie produkcji wyrobów chemicznych, chemikaliów organicznych i nieorganicznych oraz wyrobów kosmetycznych i toaletowych. W rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jako przedmiot działalności Wnioskodawcy wskazane zostały między innymi następujące obszary wyszczególnione w Polskiej Klasyfikacji Działalności:

20.59.Z - Produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana;

20.13.Z - Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów nieorganicznych;

20.14.Z - Produkcja pozostałych podstawowych chemikaliów organicznych;

20.41.Z - Produkcja mydła i detergentów, środków myjących i czyszczących;

20.42.Z - Produkcja wyrobów kosmetycznych i toaletowych;

46.45.Z - Sprzedaż hurtowa perfum i kosmetyków;

82.92.Z - Działalność związana z pakowaniem.

Celem Wnioskodawcy, jako stale rozwijającego się przedsiębiorcy, jest poszerzanie gamy wytwarzanych produktów, wprowadzenie udoskonaleń do produktów oferowanych już na rynku, jak również usprawnianie procesu wytwarzania wskazanych produktów. Powyższe dążenie implikuje konieczność prowadzenia przez Wnioskodawcę prac badawczo-rozwojowych. Wskazane prace polegają między innymi na wytwarzaniu samemu, poszukiwaniu na rynku oraz testowaniu nowych surowców lub zamienników jako składników produktów, tworzeniu nowych receptur produktów, opracowywaniu nowych formulacji produktów oraz technologii ich wytwarzania, ulepszaniu istniejących receptur i technologii, prowadzeniu produkcji prototypowej, dokonywaniu walidacji produktów oraz wprowadzeniu produktów finalnych na rynek. Poza wskazanymi powyżej działaniami, stanowiącymi rdzeń prac badawczo-rozwojowych niezbędnych do realizacji podejmowanych przez Wnioskodawcę projektów, przed wdrożeniem konkretnego projektu Wnioskodawca dokonuje wstępnego badania rynku w zakresie zapotrzebowań oraz wymagań konsumentów oraz wykonuje prace koncepcyjne, zaś po zakończeniu projektu Wnioskodawca dokonuje analizy jego wyników oraz gromadzi w ten sposób uzyskane informacje celem ich późniejszego wykorzystania.

W 2016 r. Wnioskodawca realizował następujące projekty:

  • opracowanie nowego surowca - detergentu do kostki toaletowej, obecnie w całości importowanego do Polski. Prace laboratoryjne zostały zakończone z pozytywnym skutkiem, w związku z czym obecnie trwają prace nad przygotowaniem technologii do drożenia produkcji masowej. Przewidywane wdrożenie produktu powinno nastąpić w drugiej połowie 2017 r.;
  • specjalistyczny biały klej do laminowania - Dział Badań i Rozwoju opracował recepturę na biały klej do laminowania blachy w procesie produkcji puszek. Impulsem do wdrożenia tego projektu było zapotrzebowanie na wyeliminowanie wstępnego laminowania blachy białym podkładem, a następnie folią z kolorową grafiką. Eliminując biały podkład na rzecz białego kleju, który pełni funkcję zarówno podkładu, jak i kleju, Wnioskodawca wprowadził oszczędności w procesie produkcji puszek stalowych. Projekt zakończył się sukcesem i wdrożeniem go na produkcji w 2016 r.;
  • opracowanie nowej technologii nasączania patyczków zapachowych premium. W celu wydłużenia trwałości i intensywności zapachu Dział Badań i Rozwoju opracował nową technologię bardzo precyzyjnego, dostosowanego do chłonności patyczków, dozowania środka zapachowego, w taki sposób, że ilość i czas dozowanej kompozycji w całości wchłaniana jest przez patyczki;
  • kostka do toalety w oparciu o nowe żywice - w 2016 r. podjęto prace nad opracowaniem receptury na kostkę toaletową, która będzie całkowicie transparentna, z dużą ilością detergentu i zapachu. W rezultacie badań przygotowano wstępną propozycję produktu, która wymaga jeszcze dopracowania, dlatego prace badawczo-rozwojowe nad tym projektem jeszcze trwają;
  • odświeżacze powietrza z dyfuzerami w formie naturalnych listków - opracowano receptury wodne oraz bezwodne, dla odświeżaczy dekoracyjnych z naturalnymi listkami, pełniącymi funkcję dyfuzerów. Wskazane receptury zostały wdrożone w 2016 r.;
  • odświeżacze powietrza z dyfuzerami w formie wachlarzyków z drzewa lotosu - w 2016 r. powstał projekt mający na celu opracowanie receptury dla odświeżacza dekoracyjnego z użyciem ozdobnych wachlarzyków z drzewa lotosu. Projekt jest w dalszym ciągu w fazie recepturowania i kolejnych testów;
  • odświeżacze powietrza z patyczkami celulozowymi pełniącymi funkcję dyfuzerów – w 2016 r. powstał projekt mający na celu opracowanie receptury dla dekoracyjnego odświeżacza powietrza z patyczkami celulozowymi jako dyfuzerami. Projekt zakończył się wdrożeniem produktu do produkcji w 2016 r.;
  • politury do mebli na naturalnym (powietrze lub azot) gazie nośnym - obecnie produkowane przez Wnioskodawcę politury do mebli mają w swoim składzie propan-butan jako gaz nośny. W 2016 r. powstał projekt na opracowanie politury w aerozolu, w której gazem pędnym będzie powietrze lub azot. Projektowane przez Wnioskodawcę wdrożenie do produkcji politury do mebli z wykorzystaniem naturalnych gazów nośnych należy ocenić pozytywnie z punku widzenia ochrony środowiska;
  • żel pod prysznic samospieniający się w puszkach z zaworkiem BOV (Bag On Valve) – w 2016 r. opracowano recepturę na samospieniający się żel pod prysznic. Specyfiką wskazanego żelu jest to, że w trakcie wydozowywania z puszki produkt ma postać transparentnego żelu, ale w trakcie aplikacji żel zmienia się w białą pianę, dzięki zawartości izopentanu. Obecnie trwają negocjacje z dużą siecią handlową dotyczące wdrożenia powyższego produktu, z uwagi na wysokie koszty inwestycyjne wymagane przy wdrożeniu produkcji masowej Wnioskodawca chce mieć zapewniony zbyt przed wdrożeniem.

W celu opracowywania innowacyjnych projektów oraz ich realizowania, Wnioskodawca utworzył w prowadzonym przez siebie przedsiębiorstwie specjalną jednostkę organizacyjną - Dział Badań i Rozwoju. We wskazanej jednostce pracę wykonują pracownicy zatrudnieni na następujących stanowiskach: dyrektor ds. badań i rozwoju, starszy technolog, technolog, specjalista ds. badań i rozwoju, młodszy specjalista ds. badań i rozwoju. W umowach o pracę pracowników przypisanych do Działu Badań i Rozwoju nie zostały zawarte postanowienia, które stanowiłyby wprost, że wskazani pracownicy zostali zatrudnieni „w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej”. Cel zatrudnienia wynika jednak jednoznacznie z Kart Stanowisk Pracy podpisanych indywidualnie przez każdego pracownika, które wraz z umową o pracę kształtują treść stosunków pracy łączących wskazanych pracowników z Wnioskodawcą.

Do zadań pracowników Wnioskodawcy przypisanych do Działu Badań i Rozwoju, zgodnie z obowiązującymi ich Kartami Stanowisk Pracy, należy:

  • opracowywanie nowych receptur produktów o innowacyjnych i nowych cechach;
  • opracowywanie nowych formulacji i technologii oraz modyfikacja istniejących, mająca na celu oszczędność w produkcji lub wartość dodaną dla konsumenta;
  • poszukiwanie na rynku nowych surowców lub zamienników, mające na celu oszczędność w produkcji lub wartość dodaną dla konsumenta oraz przeprowadzanie testów laboratoryjnych wskazanych surowców i zamienników, a następnie wdrażanie ich do produkcji masowej;
  • przeprowadzanie testów receptur innowacyjnych produktów (prób laboratoryjnych prototypów) przed ich wdrożeniem do produkcji;
  • przygotowywanie dokumentacji technologicznej nowych innowacyjnych wyrobów;
  • opracowywanie wymagań fizykochemicznych dla wyrobów;
  • współpraca z działem produkcji (w tym wprowadzanie receptur i technologii produkcyjnej do systemu SAP) oraz działem kontroli jakości we wdrożeniu nowych produktów do produkcji i procesów produkcyjnych;
  • współpraca z działem marketingu celem wdrożenia produktu finalnego na rynek;
  • monitorowanie przepisów prawa w zakresie produkowanych wyrobów (ze szczególnym uwzględnieniem zmian na gruncie prawa wewnątrzunijnego zakazującego używania niektórych surowców);
  • współpraca z działem jakości w przypadku wystąpienia niezgodności wyrobów.

Poza pracownikami przypisanymi do Działu Badań i Rozwoju w realizowanie projektów innowacyjnych podejmowanych przez Wnioskodawcę zaangażowani się także dwaj inni pracownicy Wnioskodawcy.

Pierwszy ze wskazanych pracowników zatrudniony jest w Dziale Marketingu jako projektant produktu. Umowa o pracę wskazanego pracownika nie zawiera postanowienia, że celem zatrudnienia jest realizacja działalności badawczo-rozwojowej, jednakże z Karty Stanowiska Pracy wyraźnie wynika, że zakres obowiązków wskazanego pracownika ściśle związany jest z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością innowacyjną.

Do obowiązków wskazanego pracownika należy:

  • projektowanie nowych innowacyjnych form produktów i ich opakowań z kategorii chemii gospodarczej i kosmetyków, zgodnie z filozofią Design Thinking;
  • współpraca z Działem Utrzymania Ruchu w zakresie modelowania 3D zaprojektowanych nowych form produktów;
  • opracowywanie prototypów produktów i opakowań oraz testowanie ich właściwości użytkowych;
  • walidacja form produktów i ich opakowań po produkcji zerowej.

Najważniejsze projekty zrealizowane przez wskazanego pracownika w 2016 r. to:

  • projekt innowacyjnego urządzenia odświeżacza elektrycznego;
  • nowe nasadki na piankę do dywanów - modyfikacja i ulepszenie wynikające z aplikacji i ergonomii produktu;
  • nowe odświeżacze w puszkach kształtowanych ciśnieniowo - współczesna i wyróżniająca się szata graficzna;
  • nowy design kostki toaletowej - nowa forma oraz perforacja, wprowadzenie regulowanej rączki, dostosowanie design’u do obecnie produkowanych toalet;
  • projekt kostki toaletowej o innowacyjnym kształcie - współpraca z działami Utrzymania Ruchu (budowa prototypu) oraz działami Badań i Rozwoju oraz produkcyjnymi w celu modyfikacji receptury i wdrożenia ergonomicznej produkcji;
  • nowy design patyczków zapachowych premium - nowe wyróżniające się opakowanie podkreślające produkt premium, zapach, nasycenie kompozycją i przeznaczenie.

Drugi pracownik Wnioskodawcy, nieprzypisany do Działu Badań i Rozwoju, lecz integralnie związany z realizowaniem przez Wnioskodawcę projektów innowacyjnych, jest pracownikiem Działu Utrzymania Ruchu. Do obowiązków wskazanego pracownika należy:

  • współpraca z Działem Badań i Rozwoju oraz Marketingu nad wprowadzaniem nowych produktów;
  • koordynowanie projektów związanych z uruchamianiem linii technologicznych;
  • koordynowanie projektów związanych z tworzeniem i uruchamianiem nowych technologii oraz modernizacją technologii już istniejących;
  • ciągłe wdrażanie usprawnień mających na celu minimalizację kosztów i wzrost wydajności, w tym proponowanie i wdrażanie usprawnień maszyn i urządzeń oraz ciągów technologicznych.

Przykładowo wskazać w tym miejscu należy, że w 2016 r. pracownik Działu Utrzymania Ruchu zaangażowany był w następujące prace rozwojowe:

  • wdrożenie zrobotyzowanego stanowiska układania kostek toaletowych;
  • budowa prototypowej linii produkcji nowego surowca chemicznego;
  • wdrożenie technologii dozowania azotu do puszek aerozolowych zamiast gazu według receptury działu badań i rozwoju - przeciwdziałanie korozji w puszkach stalowych;
  • wdrożenie kostki toaletowej z innowacyjnym sposobem wydozowywania substancji barwiącej oraz zapachowo dezynfekującej;
  • wdrożenie technologii natrysku lakieru zabezpieczającego spaw puszki zamiennie do nieprecyzyjnego nakładania lakieru rolką;
  • wdrożenie technologii produkcji puszek blaszanych kształtowanych;
  • wdrożenie technologii produkcji elementów i linii montażowej innowacyjnego urządzenia odświeżacza elektrycznego;
  • wdrożenie technologii cięcia elementów stalowych maszyną generującą wysokie ciśnienie wody;
  • zaprojektowanie i uruchomienie maszyn produkujących podkładki produktowe - poprawienie ergonomii pracy na stanowisku.

Wnioskodawca nie wykonuje działalności w specjalnej strefie ekonomiczniej. Wnioskodawca nie otrzymał także zwrotu kosztów poniesionych w związku z zatrudnianiem pracowników zaangażowanych w realizowanie wdrażanych przez Wnioskodawcę projektów badawczo- rozwojowych.

Wnioskodawca wyodrębnił w ewidencji rachunkowej koszty ponoszone na działalność badawczo-rozwojową.

Wnioskodawca zmierza korzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwanej dalej także: „PDOPrU” lub „ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych”).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy działalność prowadzona przez Wnioskodawcę może zostać uznana za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 lit. c i art. 4a pkt 28 PDOPrU? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4a pkt 26 PDOPrU, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. W myśl art. 4a pkt 27 lit. c PDOPrU, do badań naukowych zalicza się m.in. badania przemysłowe, przez które należy rozumieć badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych. Zgodnie zaś z art. 4a pkt 28 PDOPrU, przez prace rozwojowe należy rozumieć nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności;

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W ocenie Wnioskodawcy, opisany w niniejszym wniosku charakter prac realizowanych w przedsiębiorstwie wskazuje, że Wnioskodawca prowadzi działalność o charakterze twórczym, mającą na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania wskazanych zasobów do tworzenia nowych zastosowań. Na podstawie opisanej w niniejszym wniosku charakterystyki wdrażanych przez Wnioskodawcę projektów stwierdzić należy, że obejmują one badania mające na celu zdobycie nowych zasobów wiadomości niezbędnych w opracowywaniu innowacyjnych produktów oraz procesów technologicznych, jak również we wprowadzaniu ulepszeń do produktów już istniejących oraz do stosowanych procesów technologicznych. Wskazane projekty obejmują także budowę prototypów produktów w środowisku laboratoryjnym, testowanie i walidację produktów, jak również wdrażanie ich na rynek. Ilość wdrażanych przez Wnioskodawcę projektów, jak również częstotliwość i czasokres ich trwania, wskazują z kolei na to, że działalność badawczo-rozwojowa podejmowana przez Wnioskodawcę odznacza się systematycznością.

W ocenie Wnioskodawcy, wskazane powyżej okoliczności pozwalają uznać, że Wnioskodawca prowadzi działalność badawczo-rozwojową w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 lit. c oraz art. 4a pkt 28 PDOPrU.

Przedstawiona powyżej ocena możliwości uznania prac prowadzonych przez Wnioskodawcę za działalność badawczo-rozwojową zgodna jest ze stanowiskiem zajętym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 22 czerwca 2016 r. (sygnatura: IBPB-1-2/4510-281/16/KP), w której organ za działalność badawczo-rozwojową uznał opracowywanie przez wnioskodawcę produktów kosmetycznych, suplementów diety i formulacji farmaceutycznych, które to opracowania miały na celu praktyczne wykorzystanie oraz komercjalizację produktów. Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 12 lipca 2016 r. (sygnatura: IBPB-1-2/4510-416/16/KP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2-4 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj