Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.149.2017.1.BD
z 22 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 lipca 2017 r. (data wpływu 12 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody z tytułu zwrotu wskazanych kosztów poniesionych w związku z przygotowaniem produkcji do określonego zamówienia (koszty rozpoznane w całości, jako koszt działalności strefowej) otrzymane przez Spółkę w przypadku rezygnacji kontrahenta z odbioru zamówienia - stanowić będą przychód korzystający ze zwolnienia podatkowego stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lipca 2017 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody z tytułu zwrotu wskazanych kosztów poniesionych w związku z przygotowaniem produkcji do określonego zamówienia (koszty rozpoznane w całości, jako koszt działalności strefowej) otrzymane przez Spółkę w przypadku rezygnacji kontrahenta z odbioru zamówienia - stanowić będą przychód korzystający ze zwolnienia podatkowego stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność produkcyjno-usługową w zakresie zaawansowanych systemów informacyjno- rozrywkowych oraz systemów łączności dla branży automotive i sieci telefonicznych. Działalność produkcyjna Spółki prowadzona jest w całości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie Zezwoleń, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE (dalej razem: „Zezwolenie strefowe”):

  • zezwolenie z 12 września 2012 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zmienione następnie decyzją zmieniającą z 4 września 2014 r.,
  • zezwolenie z 25 maja 2016 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W związku z prowadzeniem działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia Spółka korzysta z pomocy publicznej w formie zwolnienia od podatku dochodowego. Spółka nie prowadzi działalności produkcyjnej poza obszarem SSE, ani też nie produkuje wyrobów innych, niż określone w treści zezwoleń strefowych. W związku z powyższym, całość przychodów Spółki osiąganych z tytułu produkcji zwolniona jest z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, z uwzględnieniem dostępnego limitu pomocy publicznej.

Regułą jest, że Spółka produkuje wyroby na zamówienie określonego kontrahenta, o zdefiniowanej przez niego specyfikacji. W celu realizacji konkretnego zamówienia, Spółka zmuszona jest, więc do przygotowania procesu produkcji, co wiąże się m.in. z poniesieniem znacznych nakładów umożliwiających wytworzenie wyrobów objętych zamówieniem. W konsekwencji, w celu wytworzenia wyrobów o określonych parametrach, Spółka ponosi nakłady w postaci m.in. kosztów zaangażowania określonych pracowników, kosztów dostosowania maszyn i urządzeń, kosztów przeprowadzenia niezbędnych testów, kosztów zakupu określonych narzędzi itp.

W związku z tym, że Spółka prowadzi produkcję wyłącznie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, a wytwarzane wyroby objęte są zakresem posiadanych zezwoleń strefowych, koszty ponoszone w związku z przygotowaniem produkcji traktowane są w całości, jako wpływające na wynik działalności zwolnionej.

Ze względu na znaczną wysokość nakładów ponoszonych przez Spółkę w celu rozpoczęcia produkcji w ramach określonego zamówienia - w przypadkach, w których kontrahent zrezygnuje finalnie z odbioru wyrobów objętych zamówieniem; Spółka na mocy odrębnie zawartego Porozumienia otrzymuje od kontrahenta zwrot poniesionych kosztów. Każdorazowo, w takich sytuacjach Porozumienie zawarte między stronami odwołuje się wprost do określonego zamówienia, tym samym możliwa jest bezpośrednia intensyfikacja kontrahenta oraz kosztów w odniesieniu, do których Spółka otrzymuje zwrot nakładów (rekompensatę) poniesionych uprzednio dla celów rozpoczęcia produkcji.

Spółka podkreśla raz jeszcze, że przedmiotem zamówień realizowanych w ramach prowadzonej działalności są wyłącznie wyroby mieszczące się w zakresie Zezwolenia i wyprodukowane przez Spółkę w całości na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tym samym, zwrot nakładów (rekompensata) otrzymywany od kontrahenta w przypadku braku odbioru zamówienia - związany jest wyłącznie z działalnością zwolnioną (produkcją) Spółki prowadzoną w zakładzie na terenie SSE.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu zwrotu wskazanych kosztów poniesionych w związku z przygotowaniem produkcji do określonego zamówienia (koszty rozpoznane w całości, jako koszt działalności strefowej) otrzymane przez Spółkę w przypadku rezygnacji kontrahenta z odbioru zamówienia - stanowić będą przychód korzystający ze zwolnienia podatkowego stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34?

Zdaniem Spółki, wskazany zwrot kosztów poniesionych w związku z przygotowaniem produkcji, otrzymany od kontrahenta na podstawie Porozumienia stanowi przychód bezpośrednio związany z działalnością strefową objętą zezwoleniami, co w konsekwencji powoduje, że przychód ten należy uznać za podlegający zwolnieniu z opodatkowania.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP: „wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...)”.

Należy zaznaczyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, jak również regulacje prawne dot. prowadzenia działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych nie wprowadzają legalnej definicji „działalności gospodarczej” - w tym celu należy więc odnieść się do definicji funkcjonujących w ramach systemu prawa. Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, działalnością gospodarczą jest działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Do pojęcia „działalności gospodarczej” nawiązują również przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Zgodnie opisem przesłanek wynikających z załącznika do PKD, z działalnością gospodarczą mamy do czynienia, gdy czynniki takie jak: wyposażenie, siła robocza, technologia produkcji, sieci informacyjne lub produkty są powiązane w celu wytworzenia określonego wyrobu lub wykonania usługi. Powyższa definicja wskazuje, że w zależności od rodzaju wytwarzanych wyrobów (lub wykonywanych usług) - działalność gospodarcza może być postrzegana jako zespół powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny tzw. działalności jednostkowych.

W konsekwencji; w ocenie Spółki wymienione powyżej przesłanki należy stosować również w odniesieniu do działalności zwolnionej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Powyższe oznacza, że działalność produkcyjna Spółki korzystająca ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych obejmuje swoim zakresem nie tylko przychód z tytułu sprzedaży wyrobu gotowego (określonego z Zezwoleniach Strefowych, powstały na terenie SSE), ale może obejmować także analizowany przychód powstały na skutek zwrotu kosztów, bezsprzecznie związanych z działalnością strefową.

Spółka zaznacza, że każdorazowo ponosi szereg wydatków związanych z rozpoczęciem produkcji w ramach określonego zamówienia, determinujących wytworzenie wyrobów strefowych. Specyfika procesu produkcji złożonego z kilku etapów, wymaga m.in. uprzedniego dostosowania odpowiednich narzędzi (bądź ich zakupu), zaangażowania określonych pracowników, czy też przeprowadzenia testów przed rozpoczęciem samego procesu. Przygotowanie produkcji realizowanej przez Spółkę na terenie strefy, mającej na celu wytworzenie wyrobu określonego w Zezwoleniach, warunkuje możliwość osiągania przez Spółkę przychodów z tyt. działalności prowadzanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak również stanowi nierozerwalny element samego procesu produkcyjnego Spółki.

Spółka raz jeszcze podkreśla, że zwrot wydatków od kontrahenta w przypadku braku odbioru zamówienia, dot. wyłącznie wyrobów wskazanych w Zezwoleniu strefowym, powstających fizycznie na terenie SSE.

Przyjęcie odmiennego podejścia (rozpoznanie przychodu jako podlegający opodatkowaniu) prowadziłoby do rażącego naruszenia zasady współmierności ponoszonych kosztów względem osiąganych przychodów - koszty w całości zmniejszałyby wynik działalności zwolnionej (strefowej), podczas gdy wartość będąca w istocie ich zwrotem w całości powiększyłaby wynik w ramach działalności opodatkowanej (pozastrefowej).

Prawidłowość wskazanego przez Spółkę stanowiska potwierdzają także liczne dostępne podobne stanowiska organów podatkowych, przykładowo:

  1. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 19 września 2016 r. (sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.815.2016.1.AW):
  2. „Podkreślenia wymaga, bowiem fakt, że w ramach umowy Wnioskodawca świadczyć będzie usługi produkcyjne realizowane w oparciu o dostarczane przez kontrahenta części, komponenty, materiały i w oparciu o jego technologię, a zatem spełniające określone przez niego wymogi i parametry. W konsekwencji oczywistym jest, że etap właściwego świadczenia usług produkcyjnych musi być poprzedzony etapem przygotowawczym wiążącym się z poniesieniem przez Wnioskodawcę tzw. kosztów produkcyjnych mających na celu przygotowanie się do etapu świadczenia usług produkcyjnych, które to etapy składają się na jeden integralny proces świadczenia usług przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej z kontrahentem. Nie sposób, bowiem w opinii Wnioskodawcy uznawać, że etap przygotowawczy - jako warunkujący rozpoczęcie etapu świadczenia regularnych usług produkcyjnych - nie jest elementem działalności gospodarczej Wnioskodawcy polegającej na świadczeniu usług. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, opisane w zdarzeniu przyszłym wynagrodzenie uiszczone przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy na podstawie faktur wystawionych przez Wnioskodawcę za okres, w którym Wnioskodawca nie świadczył na rzecz kontrahenta usług produkcyjnych zgodnie z zawartą z nim umową, a jedynie ponosił koszty produkcyjne, które są mu zwracane stanowić będzie przychód, który jako element kalkulacji dochodu na działalności strefowej objętej zezwoleniami zwolniony jest z opodatkowania CIT stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT”.
  3. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 lipca 2013 r (sygn. ILPB3/423-199/13-2/AO):
  4. „(...) należy stwierdzić, że wydatki na nabycie (leasing) przedmiotowych narzędzi (maszyn), mając na uwadze normę art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowiącego, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, stanowią koszt podatkowy pod warunkiem wykazania związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (zabezpieczeniem jego źródła). Podstawowym, bowiem kryterium kwalifikowania kosztów jest cel, w jakim zostały one poniesione. W przedmiotowej sprawie nabycie (leasing) narzędzi (maszyn) jest elementem produkcji wyrobów Wnioskodawcy, a proces produkcyjny dotyczy produktów określonych w zezwoleniu. Oznacza to, że ponoszone koszty warunkują możliwość produkcji wyrobów określonych w zezwoleniu. Należy, więc uznać, że dotyczą one przychodów osiąganych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, tym samym są kosztem uzyskania przychodów z działalności strefowej.

Również przychody wynikające ze zwrotu Spółce przez Jej kontrahentów, zgodnie z zawartymi porozumieniami, wydatków na zakup lub leasing odpowiednich narzędzi (maszyn) wykorzystywanych przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tj. wytworzenia na rzecz tych kontrahentów produktów o określonych parametrach, są ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

W konsekwencji, skoro narzędzia (maszyny) są wykorzystywane do wytworzenia produktu finalnego, co związane jest bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością w strefie, to koszty związane z nabyciem (leasingiem) tych narzędzi (maszyn) oraz przychody związane ze zwrotem wydatków na ich zakup (leasing), generują dochód z działalności prowadzonej przez Spółkę na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Reasumując, uzyskane przychody i poniesione koszty w związku z realizacją zamówień na rzecz wskazanych kontrahentów, wpływają na wysokość dochodu podlegającego zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wynik działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia”.

Dodatkowo, Wnioskodawca podkreśla, że znane są mu również inne interpretacje indywidualne, w których organy podatkowe potwierdziły prawidłowość stanowiska podatnika i dopuściły możliwość zaliczenia otrzymanej kwoty zwrotu nakładów poniesionych na produkcję realizowaną na terenie strefy - do przychodów działalności objętej zwolnieniem.

Powyższe znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach prawa podatkowego:

  1. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 13 października 2011 r. (sygn. ILPB3/423-324/11-2/MM - stanowisko wnioskodawcy uznane w pełni za prawidłowe, odstąpiono od uzasadnienia), a dotyczące tego, że dochód uzyskany z tyt. przygotowania produkcji wyrobów, które są objęte zezwoleniem strefowym, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP,
  2. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 8 lutego 2011 r. (sygn. ILPB4/423-293/10-4/MC - stanowisko wnioskodawcy uznane w pełni za prawidłowe, odstąpiono od uzasadnienia), a dotyczące tego, że dochody uzyskane z tyt. uruchomienia produkcji korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

Podobne stanowisko wyrażane jest także konsekwentnie przez organy podatkowe w odniesieniu do wykorzystania specjalistycznego oprzyrządowania przez przedsiębiorców strefowych (tzw. tooling) polegającego na nabyciu oprzyrządowania przez podmiot „strefowy” (powstanie kosztu), którego wartość jest następnie ekonomicznie zwracana na rzecz przedsiębiorcy strefowego (osiągniecie przychodu) - przykładowo, w interpretacji z 3 listopada 2011 r., sygn. ITPB3/423-432d/11/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy stwierdził, że: „skoro specjalistyczne oprzyrządowanie jest wykorzystywane do wytworzenia produktu finalnego, co związane jest bezpośrednio z prowadzoną przez Spółkę działalnością w strefie, to przychody i koszty związane z jego zbyciem generują dochód z działalności prowadzonej przez podatnika w strefie. Tym samym dochód ten, w części, w jakiej związany jest z działalnością objętą zezwoleniem, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Analogiczne stanowisko zostało wyrażone także m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 20 marca 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1729/13/JD).

Reasumując, w opinii Spółki przychód z tyt. zwrotu kosztów poniesionych w związku z przygotowaniem produkcji do określonego zamówienia na wytworzenie przez Spółkę wyrobu objętego zakresem Zezwoleń Strefowych - otrzymany w przypadku braku odbioru zamówienia przez kontrahenta - korzystać będzie ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. 2017 r., poz. 1010, dalej: „ustawa o sse”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cytowanym powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności (art. 16 ust. 1 i 2 ustawy o sse).

Zwolnienie podatkowe, o jakim jest mowa w art. 12 ustawy o sse, uregulowane zostało w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), zgodnie z którym, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282 oraz z 2016 r., poz. 1020 i 1206), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Podkreślenia wymaga fakt, że prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest wyjątkiem od zasady równości i sprawiedliwości opodatkowania, w związku z tym przepisy dotyczące zwolnień muszą być interpretowane ściśle, zgodnie z ich wykładnią językową.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają fundamentalne warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej. Zasadniczym elementem stosowania zwolnienia jest łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Należy zwrócić uwagę, że aby zakwalifikować dochód jako podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, dochód ten musi spełniać łącznie dwa zasadnicze warunki, tj.:

  • musi być uzyskany w ramach działalności określonej (objętej) w zezwoleniu,
  • prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o sse, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. A contrario, jeżeli działalność gospodarcza nie jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, to nie będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania.

Analogicznie, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w treści zezwolenia, to wynik na takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, jako wynikający z działalności odrębnej niż wskazana w zezwoleniu.

Należy podkreślić, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, ma charakter przedmiotowy. Odnosi się ono bowiem do dochodów uzyskanych z określonego źródła (działalności gospodarczej), z zastrzeżeniem, że działalność ta jest prowadzona w określonym miejscu i na podstawie zezwolenia, a więc w jego ramach oraz w granicach zakreślonych przedmiotem działalności gospodarczej ujętym w zezwoleniu.

Oznacza to, że tylko i wyłącznie dochód z działalności gospodarczej Spółki określonej wyraźnie w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym.

Dochód „uzyskany” z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest prowadzona działalność gospodarcza. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu.

Zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, lecz tylko tych dochodów uzyskanych z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i świadczenie usług w zakresie zaawansowanych systemów informacyjno-rozrywkowych oraz systemów łączności. Spółka produkuje wyroby na zamówienie określonego kontrahenta i tym samym ponosi znaczne nakłady umożliwiające wytworzenie wyrobów zgodnie z zamówieniem. Natomiast w przypadkach, gdy kontrahent rezygnuje z odbioru wyrobów objętych zamówieniem, Spółka na mocy odrębnie zawartego porozumienia otrzymuje zwrot poniesionych kosztów od kontrahenta (rekompensatę). Wątpliwości Wnioskodawcy budzi natomiast możliwość zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop przychodów z tytułu zwrotu poniesionych nakładów.

Odnosząc się do powyższego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca uzyskując przychód z tytułu rekompensaty, na podstawie odrębnie zawartego porozumienia z kontrahentem, która płatna jest w przypadku, gdy kontrahent rezygnuje finalnie z odbioru wyrobów objętych zamówieniem, otrzymuje przychód z tytułu działalności niewymienionej w zezwoleniu.

Przychód w postaci rekompensaty z tytułu rezygnacji kontrahenta z odbioru zamówienia nie jest następstwem działalności polegającej na produkcji i świadczeniu usług w zakresie zaawansowanych systemów informacyjno-rozrywkowych oraz systemów łączności, tj. działalności wynikającej z treści zezwolenia Spółki. Wynika on natomiast z ustaleń pomiędzy Stronami, na mocy odrąbie zawartego porozumienia zawierającego unormowania, dotyczące przypadku, gdy Spółka poniesie nakłady niezbędne do wyprodukowania wyrobów objętych zamówieniem, a kontrahent odstąpi od obioru zamówienia, wypłaci on Wnioskodawcy rekompensatę stanowiącą zwrot poniesionych kosztów.

W konsekwencji, należy uznać, że otrzymana rekompensata nie będzie stanowiła przychodu z działalności gospodarczej wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie zezwolenia, podlegającego zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop. Otrzymana rekompensata nie będzie zatem wynikiem działalności produkcyjno-usługowej Spółki i nie będą to zatem przychody wygenerowane bezpośrednio z posiadanego przez Spółkę zezwolenia.

Podkreślić należy, że Organ nie neguje kwestii ustaleń pomiędzy Stronami, tj. że Spółka na podstawie zawartych porozumień z kontrahentem ma prawo do otrzymania rekompensaty. Nie można jednak przyjąć za Spółką, że przychody powstałe z tego tytułu można zaliczyć do przychodów strefowych podlegających zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W sprawie podstawowe znaczenie ma art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, określający przedmiotowy zakres zwolnienia, a przez bezpośrednie odesłanie do zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o sse, jednoznacznie przesądzony został zakres i warunki korzystania z określonego tymi przepisami zwolnienia. Podkreślić przy tym należy, że również art. 12 ustawy o sse, ściśle wiąże zwolnienie od podatku dochodowego przewidziane w przepisach podatkowych z zezwoleniem na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, wydanym na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o sse. Dla ustalenia warunków korzystania ze zwolnienia zasadnicze znaczenie ma bowiem zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, sformułowanie „wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy strefowej”. To właśnie zezwolenie, którego treść ściśle określa art. 16 ust. 2 ustawy o sse, stanowi podstawę do korzystania z pomocy publicznej. Innymi słowy, z treści przywołanych unormowań wynika, że dochody uzyskane z innej, niż określona w zezwoleniu działalności gospodarczej, nie są objęte zwolnieniem.

Zatem, dochód w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany przez aktywność przedsiębiorcy, którą można nazwać działalnością gospodarczą. Dochodem uzyskiwanym bezpośrednio z działalności są dochody w postaci należności uzyskiwanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem zezwolenia.

W tym miejscu należy wskazać, że niewątpliwie istnieje różnica zakresów pojęciowych wyrażeń „dochód z działalności gospodarczej” oraz „dochód związany z wykonywaniem działalności gospodarczej” - nakazująca traktowanie pierwszego z wymienionych pojęć jako węższego względem drugiego wyrażenia. Zatem należy podkreślić, że zwolnieniu podatkowemu podlegają wyłącznie dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie zezwolenia.

Uwzględniając zatem okoliczność, że zezwolenie Spółki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej nie obejmuje swym zakresem rozpatrywanego przychodu, nie można uznać, by wchodził on w zakres działalności strefowej. Zatem, skoro ustawowo określone zezwolenie precyzuje przedmiot i warunki, od spełnienia których uzależnione jest korzystanie ze zwolnienia podatkowego, to mając na uwadze, że uzyskane przez Spółkę zezwolenie dotyczy działalności produkcyjno-usługowej dotyczącej systemów informacyjno-rozrywkowych oraz systemów łączności, stwierdzić należy, że zwolnienie podatkowe, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów z działalności gospodarczej, mającej za przedmiot określoną wyżej działalność prowadzoną na terenie strefy.

Reasumując, otrzymana rekompensata od kontrahenta nie powinna być kwalifikowana jako przychód uzyskiwany z wykonywania działalności gospodarczej na terenie Strefy, na podstawie zezwolenia i tym samym dochód, którego źródłem jest taki przychód nie może korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop. Przysporzenie z ww. tytułu wpływa tym samym na działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanów faktycznych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń w przedstawionych stanach faktycznych oraz zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych potwierdzających jego stanowisko, stwierdzić należy, że interpretacje są wydawane w indywidulanych sprawach, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj