Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.224.2017.1.MK
z 22 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2017 r. (data wpływu 5 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 5 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawczyni prowadzi Przedszkole Niepubliczne, które otrzymuje dotację zgodnie z podstawą prawną do udzielania dotacji dla przedszkoli niepublicznych zgodnie z przepisami art. 90 ust. 2b, 2c, 2d, 3c i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

Wnioskodawczyni jest właścicielem niepublicznego przedszkola, które prowadzi na podstawie wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz na podstawie statutu Niepublicznego Przedszkola. W tym przedszkolu pełni jednocześnie osobiście funkcję dyrektora, za co przysługuje jej wynagrodzenie.

Jako dyrektor wykonuje prace określone w statucie przedszkola, tj.: opracowuje dokumentację programowo - organizacyjną, administracyjną, reprezentuje przedszkole na zewnątrz, podpisuje wszystkie dokumenty sprawozdawcze, rozliczeniowe, umowy, prowadzi dokumentację zatrudnienia i doskonalenia nauczycieli, zatwierdza programy i plany pracy, prowadzi nadzór pedagogiczny, opracowuje zakresy obowiązków pracowników, zatrudnia bądź rozwiązuje stosunek pracy, analizuje wynik pracy nauczyciela, prowadzi analizę finansową przedszkola, wydatkuje i rozlicza dotacje, prowadzi dokumentację rozwoju i kształcenia dzieci.

Wychowaniem przedszkolnym objęte są dzieci w przedziale wieku 3 do 6 lat (w szczególnie, uzasadnionych przypadkach także dzieci po ukończeniu przez nie 2.5 roku). W ramach realizacji swoich zadań statutowych Przedszkole realizuje programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego (art. 14 ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Co istotne, prawo dzieci do korzystania z wychowania przedszkolnego (w tym do nauczania, wychowania i opieki) w wymiarze do 5 godzin dziennie jest nieodpłatne (art. 6 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), ponad ustalony limit czasu pobierana jest odpłatność, nie wyższa niż opłata wskazana w przepisach oświatowych (art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty).

Ponadto zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 i 2 ustawy o systemie oświaty, Przedszkole w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w Placówce jest odpłatne. W przedmiotowym Przedszkolu funkcjonuje stołówka na zasadach odpłatności, stołówka działa wyłącznie na potrzeby wychowanków Przedszkola.


Stołówka w Przedszkolu nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, ale stanowi integralną części Placówki i jest prowadzona przez firmę zewnętrzną. Co istotne, celem funkcjonującej w Przedszkolu stołówki nie jest świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez Placówkę funkcji opiekuńczych. Opłaty za wyżywienie są skalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Reasumując, w Przedszkolu pobierane są następujące opłaty:

  1. za wychowanie/edukację ponad ustalony 5-godzinny limit,
  2. za wyżywienie (wychowanków).

Do chwili obecnej Przedszkole nie rozpatrywało swojej działalności przez pryzmat regulacji ustawy o podatku VAT, stąd nie jest zarejestrowane do potrzeb rozliczeń podatku VAT,


W związku z tym, że Wnioskodawczyni planuje otworzyć nowy punkt w sąsiedniej gminie, Żłobek, przy wsparciu z dofinansowania na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 Wnioskodawczyni prosi o wydanie interpretacji o braku możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż zdaniem Wnioskodawczyni nie będzie możliwości zakwalifikowania poniesionych kosztów do rozliczenia podatku VAT, gdyż nie jest czynnym płatnikiem tego podatku.


Koszty, które planuje pokryć z ewentualnie otrzymanej ww. pomocy to wydatki za zakup:

  1. wyposażenie pomieszczeń kuchennych kpl. 1
  2. wyposażenie sal żłobkowych i szatni kpl. 1
  3. wyposażenie biura kpl. 1
  4. prace wykończeniowe kpl. 1
  5. zagospodarowanie terenu kpl. 1
  6. placu zabaw kpl. 1

Wszystkie ww. wydatki dotyczą tylko działalności Żłobka.


W przyszłości w nowym otwartym Żłobku Wnioskodawczyni zamierza świadczyć dodatkowo usługi przygotowania posiłków, które podlegają opodatkowaniem podatkiem VAT w stawce 8% (usługa przygotowania posiłków z artykułów przekazanych przez firmę zewnętrzną bez ich wydawania, serwowania, obsługi) usługa będzie świadczona na rzecz przedszkola, które będzie prowadzone w tym samym budynku przez inny podmiot gospodarczy.

Wnioskodawczyni zamierza w prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o podatku od towarów i usług - dotyczy Żłobka. Natomiast z tytułu świadczenia usług przygotowania posiłków dla firmy zewnętrznej Przedszkola zamierza korzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Podsumowując:


Przedszkole i Żłobek świadczy usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Jest jednostką objętą systemem oświaty.


System oświaty obejmuje: 1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawczyni ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji?


Zdaniem Wnioskodawczyni, działalność zaklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem: PKWiU 85.10.10.0 - Wychowanie przedszkolne, co odpowiada PKD 85.10.Z, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ppkt a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późniejszymi zmianami), tj. Usługi świadczone przez: a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

Według Wnioskodawczyni działalność zaklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami: PKWiU 85.52.19.0 - Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji artystycznej, co odpowiada PKD 85.60.Z - pozaszkolne formy edukacji artystycznej korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ppkt a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (z późniejszymi zmianami), tj. „Usługi świadczone przez: a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”, a także PKD 85.51.Z - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych oraz 88.91.Z - opieka dzienna nad dziećmi.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Dlatego Wnioskodawczyni uważa, że powyższe zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy i aby skorzystać z niego musi być objęta systemem oświaty zgodnie z przepisami o systemie oświaty oraz świadczyć usługi kształcenia i wychowania, art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia z opodatkowania przychodów do limitu 200.000,00 PLN.

W związku z tym, że według Wnioskodawczyni zostały spełnione przez nią powyższe warunki może ona korzystać z ww. zwolnienia art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, a tym samym nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT z wydatków ww. wymienionych, które chciałaby pokryć z ewentualnie otrzymanego dofinansowania z tytułu operacji w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


W myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do treści art. 146a pkt 1 i 2 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f :

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku. Zwolnienie może dotyczyć charakteru dokonywanych czynności.


I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.


Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.


Z analizy art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Ponadto, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT ze względu na wysokość osiągniętej sprzedaży. Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni planuje otworzyć Żłobek, przy wsparciu z dofinansowania na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Koszty które planuje pokryć z ewentualnie otrzymanej ww. pomocy to wydatki za zakup:

  1. wyposażenie pomieszczeń kuchennych kpl. 1
  2. wyposażenie sal żłobkowych i szatni kpl. 1
  3. wyposażenie biura kpl. 1
  4. prace wykończeniowe kpl. 1
  5. zagospodarowanie terenu kpl. 1
  6. placu zabaw kpl. 1

Wszystkie ww. wydatki dotyczą tylko działalności Żłobka.


W nowo otwartym Żłobku Wnioskodawczyni zamierza świadczyć dodatkowo usługi przygotowania posiłków na rzecz przedszkola, które będzie prowadzone w tym samym budynku przez inny podmiot gospodarczy, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT stawką podatku VAT w wysokości 8%. Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i w tym zakresie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.


Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją inwestycji polegającej na otwarciu i prowadzeniu Żłobka.


Zasady odliczania podatku VAT zawarte zostały w art. 86 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w zakresie usług prowadzenia Żłobka będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, jako opieka sprawowana nad dziećmi w wieku do 3 lat. Oznacza to, że wszelkie zakupy związane z tymi usługami nie będą stanowić podstawy do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących te wydatki. Również Wnioskodawczyni nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z usługami przygotowania posiłków przeznaczonych dla przedszkola prowadzonego przez inny podmiot gospodarczy. W tym zakresie Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.


Reasumując, w omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie będzie spełniony, gdyż wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W związku z tym stanowisko Wnioskodawczyni, że nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że brak odliczenia w zakresie usług prowadzenia Żłobka (opieki nad dziećmi w wieku do 3 lat) wynika z zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 a nie jak Wnioskodawczyni wskazała art. 43 ust. 1 pkt 26 lub ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.


Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj