Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.176.2017.1.MR
z 18 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Spółkę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 lipca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy prace wykonywane przez Spółkę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jednym z obszarów biznesowych działalności Spółki jest sprzedaż produktów i usług w punktach detalicznych (stacjach paliw) zlokalizowanych na terenie całego kraju. Stacje paliw wyposażone są w wiele urządzeń wymagających zasilania w energię elektryczną, np. „witacze”, pylony cenowe, elementy wizualizacji stacji paliw i inne. Energia elektryczna niezbędna do zasilania tych urządzeń nabywana jest przez Spółkę od zewnętrznych dostawców. Realizując swoje cele biznesowe, Spółka na bieżąco analizuje i podejmuje się przedsięwzięć badawczo-rozwojowych, które służyć mają m.in. optymalizacji jej działalności.

Jednym z takich realizowanych projektów jest zbadanie możliwości zabudowy siłowni wiatrowych o pionowej osi obrotu na stacjach paliw. Dążąc do realizacji tego pomysłu. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podjęła się realizacji czynności zmierzających do opracowania technologii pozwalającej na zabudowę i zastosowanie siłowni wiatrowych o pionowej osi obrotu na infrastrukturze należącej do Spółki w celu zapewnienia zasilania w energię elektryczną różnego rodzaju urządzeniom znajdującym się na obiektach należących do Spółki (dalej: „Projekt”). Prace objęte projektem obejmują zaprojektowanie, budowę oraz weryfikację zasadności technicznej i ekonomicznej zabudowy instalacji pilotażowej turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu na stacji paliw.

Celem Projektu jest zbadanie możliwości wytwarzania energii elektrycznej do zasilania instalacji elektrycznych znajdujących się w infrastrukturze Spółki poprzez wybudowane przez Spółkę siłownie wiatrowe. Projekt swym zakresem obejmuje prace związane z całym proces opracowywania i walidacji nowego rozwiązania technologicznego - począwszy od opracowania koncepcji możliwości zabudowy siłowni wiatrowej o pionowej osi obrotu w połączeniu z „witaczem” (badania przemysłowe), na zabudowie ww. rozwiązania na dwóch instalacjach pilotażowych/demonstracyjnych i walidacji pod kątem możliwości i zasadności zabudowy ww. rozwiązania w większej liczbie (prace rozwojowe). „Witacz” to maszt reklamowy ustawiany przez Spółkę najczęściej przed wjazdem na stację paliw, na którym zamieszczane są logo Spółki oraz inne znaki graficzne identyfikujące Spółkę (nawy i symbole handlowe produktów, usług) lub inne informacje reklamowe.

Pierwszym krokiem realizacji Projektu były prace nad sposobami optymalizacji energetycznej istniejącej infrastruktury stacji paliw. Jednym z efektów tych prac była idea zabudowy siłowni wiatrowej o pionowej osi obrotu w połączeniu z „witaczem” na stacji paliw.


Na bazie wyników prac koncepcyjnych podjęto decyzję o potrzebie zbadania możliwości zastosowania ww. rozwiązania w instalacjach pilotażowych/demonstracyjnych. Obecnie prace te są w toku, a dla celów badawczych wykonana zostanie zabudowa najprawdopodobniej dwóch tego typu rozwiązań. Projekt na tym etapie będzie wymagał przeprowadzenia następujących czynności:

  1. Zabudowa instalacji pilotażowych o mocy nominalnej nie większej niż 40 kWe mikroinstalacja (siłowni wiatrowej wraz z systemem poboru danych: np. uzysk energii w danym okresie, moc w danym momencie, pomiar wiatru);

  2. Realizacja badań i walidacji w okresie pilotażu nowej instalacji (ok 1 roku), w trakcie którego:
    • Monitorowaniu będzie podlegał uzysk energii w zależności od warunków pogodowych,
    • Monitorowaniem będzie objęty także stan techniczny i sposób eksploatacji siłowni wiatrowych o pionowej osi obrotu.

W wyniku przeprowadzonych prac, po okresie pilotażu Spółka będzie w stanie określić następujące informacje:

  • jak efektywne są opracowane siłownie wiatrowe i dla jakich warunków lokalizacyjno-pogodowych są zasadne ekonomicznie;
  • jakie są praktyczne warunki eksploatacji i wykorzystania siłowni wiatrowych (problemy techniczne, budowa etc.).

Powyższe da odpowiedź, czy?, w jakim zakresie? oraz gdzie? możliwe i zasadne jest wdrożenie innowacyjnego rozwiązania (tj. komercjalizacja pomysłu).


Tym samym, w opinii Spółki, przedstawione powyżej prace składają się na cały cykl projektu badawczo-rozwojowego (od badań przemysłowych po prace rozwojowe) zgodnie z definicjami ustawy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy prace opisane powyżej i wykonywane przez Wnioskodawcę spełniają definicje działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym (etap I i II) prace i badania prowadzone przez Wnioskodawcę, spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, która uprawnia do zastosowania ulgi opisanej w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „ustawa CIT”).

Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 ustawy CIT, nową ulgę stosuję się poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, wybranych kosztów uzyskania przychodów. Aby wspomniane odliczenie mogło być zastosowane koszty uzyskania przychodów muszą być poniesione przez Wnioskodawcę na działalność badawczo-rozwojową.


Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy CIT, zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Dalej w art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy CIT, zdefiniowano dodatkowo wspomniane w pkt 26 tego samego artykułu, badania naukowe oraz prace rozwojowe, które należy rozumieć w następujący sposób:

  1. Badania naukowe to:

    1. badania podstawowe, czyli oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    2. badania stosowane, czyli prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
    3. badania przemysłowe, czyli badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych;

  2. Prace rozwojowe to działania dotyczące nabywania, łączenia, kształtowania wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:
    1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
    2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Zdaniem Spółki, czynności opisane w stanie faktycznym, wypełniają przesłanki wskazane w ustawowej definicji działalności badawczo - rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy CIT. Tak jak opisano w stanie faktycznym Spółka podejmuje szereg czynności, których planowanym celem jest zbadanie możliwość gospodarczego wykorzystania turbin wiatrowych o pionowej osi obrotu do wytwarzania energii elektrycznej służącej do zasilania infrastruktury (urządzeń) należących do Spółki.

Celem prowadzonych działań ma być zdobycie wiedzy dotyczącej:

  • jak efektywne są opracowane siłownie wiatrowe i dla jakich warunków lokalizacyjno-pogodowych są zasadne ekonomicznie;
  • jakie są praktyczne warunki eksploatacji i wykorzystania siłowni wiatrowych (problemy techniczne, budowa etc.).

W konsekwencji zdobyta wiedza pozwoli Spółce na: optymalizację technologiczną rozwiązania, podjęcie decyzji o dalszej komercjalizacji pomysłu, a także pozwoli określić, czy i w jakich lokalizacjach możliwe i zasadne jest zainstalowanie siłowni wiatrowych o pionowej osi obrotu, służących do zasilania infrastruktury Spółki w energię elektryczną.


Spółka planuje, że wprowadzenie opracowywanego rozwiązanie pozwoli na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej pobieranej z sieci elektroenergetycznej (tj. nabywanej od zewnętrznych dostawców). To z kolei poskutkuje zmniejszeniem kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.


Celem czynności podjętych przez Spółkę jest niewątpliwie zdobycie nowej, nieposiadanej dotąd przez Spółkę wiedzy na temat nowych procesów technologicznych, a także ulepszenie procesów poprzez zastosowanie wytworzonej we własnym zakresie energii odnawialnej wykorzystywanej do zasilania infrastruktury Spółki. Czynności podejmowane przez Spółkę w ramach opisanego Projektu polegają także na wytworzeniu i walidacji dwóch instalacji demonstracyjnych. Instalacje demonstracyjne posłużą Spółce do dalszych prac nad optymalizacją technologii, oceny opłacalności Projektu i pozwolą podjąć Spółce decyzję o jego pełnej komercjalizacji, tj. zastosowaniu opracowanej technologii siłowni wiatrowych o pionowej osi obrotu do zasilania w energię elektryczną urządzeń znajdujących się w wielu punktach sprzedaży detalicznej należących do Spółki.


Jednocześnie czynności opisane przez Spółkę w stanie faktycznym, są podejmowane są w sposób przemyślany i zorganizowany, a ich wyniki mają służyć zaplanowanym przez Spółkę celom gospodarczym. Tym samym należy uznać, że posiadają one przymiot czynności realizowanych w sposób systematyczny.


Mając powyższe na uwadze Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego w niniejszym wniosku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj