Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.106.2017.1.MK
z 9 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 czerwca 2017 r. (data wpływu 28 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

L. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność w zakresie badań i analiz technicznych. Spółka w ramach swojej działalności świadczy kompleksowe usługi polegające na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonuje kompleksowe badania i pomiary z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy.

Do końca 2016 r. Spółka stosowała alkohol etylowy rolniczy skażony acetonem o numerze CN 2207 20 00. Alkohol etylowy rolniczy skażony acetonem korzystał ze zwolnienia od akcyzy. Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 lipca 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy, warunków i sposobu zwrotu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz środków skażających alkohol etylowy, aceton przestał być dopuszczalny jako środek skażający alkohol etylowy. Spółka nie może korzystać z alkoholu etylowego rolniczego zwykłego o numerze CN 2207 20 00 skażonego innym skażalnikiem, ponieważ wszystkie dopuszczone skażalniki uniemożliwiają wykonywanie prawidłowych oznaczeń ze względu na to, że skażalniki wchodzą w reakcje chemiczne co ma bezpośredni wpływ na wynik badania.

Ze względu na wprowadzoną zmianę (usunięcie acetonu jako dopuszczalnego środka skażającego alkohol etylowy) obecnie Spółka jest zmuszona do stosowania alkoholu etylowego rolniczego zwykłego czystego o numerze CN 2207 10 00.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy alkohol etylowy rolniczy zwykły czysty (dalej: Alkohol) o numerze CN 2207 10 00 wykorzystywany do wykonywania kompleksowej usługi polegającej na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonywania kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, alkohol etylowy rolniczy zwykły czysty o numerze CN 2207 10 00 (dalej: Alkohol) wykorzystywany do wykonywania kompleksowej usługi polegającej na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonywania kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Wnioskodawca prowadzi samodzielne laboratorium. Pracownicy laboratorium do wykonywania niezbędnych analiz, prób laboratoryjnych i badań w nim przeprowadzanych będą wykorzystywali Alkohol nabyty od podmiotu będącego składem podatkowym. Każda dostawa Alkoholu będzie potwierdzona dokumentem dostawy. Zakupiony Alkohol będzie w całości zużyty przez Wnioskodawcę do wykonania analiz surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonywania kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy.

Biorąc pod uwagę brzmienie § 9 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 195) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 43) zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie, a zgodnie z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy do alkoholu etylowego zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Alkohol etylowy skażony, oznaczony jest kodem CN 2207 (zgodnie z załącznikiem nr 2 ustawy o podatku akcyzowym poz. 17 do kodu CN 2207 zalicza się alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone).

Wnioskodawca nabywany Alkohol będzie zużywał w całości wykonując na zlecenie innych podmiotów gospodarczych usługi polegającej na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonywania kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy.

W powyższych analizach Alkohol będzie używany jako rozpuszczalnik do rozcieńczania próbek. Alkohol będzie także wykorzystywany do przygotowania odczynników chemicznych (jako rozpuszczalnik) niezbędnych do przeprowadzenia pełnych analiz surowców i wyrobów gotowych. Próby laboratoryjne z wykorzystaniem Alkoholu będą miały na celu zbadanie próbek produktów gotowych pochodzących z procesów technologicznych (również przygotowywanych w skali laboratoryjnej) na życzenie klienta. Część próbek będzie przeznaczona także na testy stabilizacyjne. Jeszcze innym zastosowaniem Alkoholu będzie jego zużycie do przeprowadzenia niezbędnych prób produkcyjnych. Próby produkcyjne są to próbki produktów gotowych przygotowywane w warunkach produkcyjnych jako testy (nie są produktem przeznaczonym na rynek). Testy służą sprawdzeniu poprawności funkcjonowania linii produkcyjnej (np. przy wprowadzaniu nowych komponentów czy też nowych rozwiązań technicznych).

Jak wskazano wcześniej, analizy, próby laboratoryjne, próby produkcyjne i badania nie mogą być przeprowadzone z zastosowaniem alkoholu etylowego rolniczego zwykłego skażonego dopuszczonym obecnie skażalnikiem. Otrzymane wyniki badań będą bowiem mocno zniekształcone i nieprecyzyjne. Dlatego też do wykonania ww. analiz jedynym możliwym do zastosowania jest alkohol etylowy rolniczy zwykły czysty.

Spółka nie będzie wykorzystywała Alkoholu do mycia bądź odkażania szkła laboratoryjnego oraz sprzętu laboratoryjnego.

Ponadto, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych. Ewidencja wyrobów zwolnionych zawiera m.in. ilość zakupionego alkoholu etylowego skażonego, w tym ilość tego wyrobu zużytego na cele określone w par. 9 ust.1 Rozporządzenia (czyli uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy) oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego.

Spółka będzie posiadała dokumenty wydania alkoholu skażonego z magazynu do badań laboratoryjnych.

Reasumując, alkohol etylowy rolniczy zwykły czysty o numerze CN 2207 10 00 wykorzystywany do wykonywania kompleksowej usługi polegającej na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonywania kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Mając na względzie powyższe Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 43 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 17 pod kodem CN 2207 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG w poz. 17 pod kodem CN 2207 wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiot zużywający to podmiot:

  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Powyższy przepisy wskazują zakres czynności i zdarzeń opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Czynności i zdarzenia wymienione w powyższych przepisach podlegają opodatkowaniu, jeżeli ich przedmiotem są wyroby akcyzowe należące do kategorii wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych lub wyrobów tytoniowych.

Stosownie do art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętości mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 430 ze zm. ) zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

  1. jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;
  2. do badań naukowych;
  3. do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-11 ustawy - § 9 ust. 2 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. mportu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.

W myśl art. 32 ust. 5 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 - art. 32 ust. 6 ustawy.

Dokument dostawy, na podstawie którego przemieszczane są wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy - art. 32 ust. 10 ustawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy - art. 32 ust. 11 ustawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości - art. 32 ust. 12 ustawy.

Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość - art. 32 ust. 13 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 138f ust. 1 ustawy ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

  1. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
  2. podmiot pośredniczący;
  3. podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna umożliwiać w szczególności ustalenie ilości i rodzaju wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz uzyskanie informacji o dokumentach dostawy – art. 138f ust. 2 ustawy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie badań i analiz technicznych. Spółka w ramach swojej działalności świadczy kompleksowe usługi polegające na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonuje kompleksowe badania i pomiary z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy.

Ponadto we własnym stanowisku Wnioskodawca wskazał, że alkohol etylowy nabywany będzie od podmiotu będącego składem podatkowym, a każda dostawa alkoholu będzie potwierdzona dokumentem dostawy. Spółka nie będzie wykorzystywała alkoholu do mycia bądź odkażania szkła laboratoryjnego oraz sprzętu laboratoryjnego i będzie prowadziła ewidencję wyrobów akcyzowych.

Na tle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy zużycie alkoholu etylowego klasyfikowanego do kodu CN 2207 10 00 do ww. działalności będzie mogło korzystać ze zwolnienia z akcyzy w oparciu o § 9 ust. 1 rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 195).

Mając na uwadze powyższe wskazać w pierwszej kolejności należy, że wskazane we własnym stanowisku Wnioskodawcy rozporządzenie zostało zastąpione z dniem 1 marca 2017 r. rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2017 r., poz. 430 ze zm.). Nie mniej treść aktualnie obowiązującego § 9 rozporządzenia w sprawie zwolnień jest analogiczna do treści poprzednio obowiązującego rozporządzenia i tym samym nie ma to wpływu na ocenę zakresu stosowania zwolnienia. Zaznacza się równocześnie, że prowadzenie ewidencji przez podmiot zużywający nie jest także warunkiem zastosowania zwolnienia o którym mowa w rozporządzeniu, przy czym obowiązek ten jest niezależny od warunków stosowania tego zwolnienia.

Przechodząc do meritum sprawy, mając na uwadze przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym nabywany alkohol etylowy klasyfikowany do kodu CN 2207 10 00 będzie zużywany do badań i analiz technicznych tj. kompleksowych usług polegających na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy, stwierdzić należy, że opisane przez Wnioskodawcę czynności zużycia przedmiotowego alkoholu etylowego mieszczą się w zakresie objętym zwolnieniem o którym mowa w § 9 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień tj. w zakresie zwolnienia z akcyzy napojów alkoholowych używanych jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych bądź też napojów alkoholowych, które są używane do badań naukowych ewentualnie bądź też napojów alkoholowych, które są używane do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu - przy wypełnieniu warunków o których mowa w § 9 ust. 2 rozporządzenia.

Organ podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym alkohol etylowy o kodzie CN 2207 10 00 wykorzystywany do wykonywania kompleksowej usługi polegającej na pełnej analizie surowców, wyrobów gotowych i kontroli jakości próbek pochodzących z procesów technologicznych zleceniodawców oraz wykonywania kompleksowych badań i pomiarów z zakresu ochrony środowiska naturalnego i czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy, będzie podlegał zwolnieniu od podatku akcyzowego. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest wypełnienie przesłanek określonych w § 9 ust. 2 rozporządzenia.

Odpowiadając zatem wprost na zadane przez Wnioskodawcę pytanie stanowisko uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78-79, 50-126 Wrocław, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj