Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1605/11/LG
z 13 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1605/11/LG
Data
2012.01.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników


Słowa kluczowe
faktura VAT
podatek od towarów i usług
podatnik podatku od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
złom


Istota interpretacji
Mechanizm „odwrotnego obciążenia” określony w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 października 2011r. (data wpływu 28 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do dostawy kabli i przewodów elektrycznych oznaczonych symbolem PKWiU 27.3 i 38.11.49.0 będzie miał zastosowanie mechanizm „odwrotnego obciążenia” określony w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy do dostawy kabli i przewodów elektrycznych oznaczonych symbolem PKWiU 27.3 i 38.11.49.0 będzie miał zastosowanie mechanizm „odwrotnego obciążenia” określony w art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2011r.

W przedmiotowym wniosku (uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2011r.) zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m. in. w zakresie obrotu złomem metali. Zamierza on nabyć od kontrahenta (dostawcy) kable i przewody elektryczne, składające się z różnych metali szlachetnych takich jak miedź, aluminium, ołów, żelazo oraz z granulatu tworzywa:

  1. używane do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwane z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowane nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, niezdatne do dalszego użytkowania, w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia,
  2. zalegające przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, niespełniające wymaganych norm do ich zastosowania, stając się tym samym bezużyteczne, w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia,
  3. używane do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwane z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowane nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, niezdatne do dalszego użytkowania, w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia,
  4. zalegające przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, niespełniające wymaganych norm do ich zastosowania, stając się tym samym bezużyteczne, w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia.
  5. używane do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwane z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowane nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, nienadające się do dalszego użytkowania,
  6. zalegające przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, niespełniające wymaganych norm do ich zastosowania, które stają się tym samym bezużyteczne.

Urząd Statystyczny w … pismami z dnia 10 października 2011r. kable i przewody wymienione w punktach 1 – 4, zakwalifikował do grupowania:

PKWiU 27.3 "Przewody i kable izolowane oraz sprzęt instalacyjny".

Następnie pismem z dnia 26 października 2011r. Urząd Statystyczny w … zmienił sposób grupowania kabli i przewodów elektrycznych nienadających się do dalszego użytkowania kwalifikując je do grupowania:

PKWiU 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające".

Ponadto pismem z daty 26 października 2011 r. Urząd Statystyczny w … kable i przewody elektryczne:

  • używane do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwane z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowane nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, nienadające się do dalszego użytkowania,
  • zalegające przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, niespełniające wymaganych norm do ich zastosowania, które stają się tym samym bezużyteczne,

zakwalifikował do grupowania:

PKWiU 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające".

Dostawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT niekorzystąjącym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT.

Przewidywana dostawa nie będzie objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (przeformułowane w piśmie z dnia 18 listopada 2011r.):

  1. Czy do dostawy kabli i przewodów elektrycznych składających się z różnych metali szlachetnych takich jak miedź, aluminium, ołów, żelazo oraz z granulatu tworzywa:
    1. używanych do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwanych z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowanych nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, zdatnych do dalszego użytkowania, nabywanych w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia,
    2. zalegających przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywanych w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystanych zgodnie z ich przeznaczeniem, zdatne do dalszego użytkowania, nabywanych w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia
    oznaczonych symbolem PKWiU 27.3 , będzie miał zastosowanie mechanizm "odwrotnego obciążenia" określony w art. 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy VAT...
  2. Czy do dostawy kabli i przewodów elektrycznych składających się z różnych metali szlachetnych takich jak miedź, aluminium, ołów, żelazo oraz z granulatu tworzywa:
    1. używanych do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwanych z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowanych nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, niezdatnych do dalszego użytkowania, nabywanych w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia,
    2. zalegających przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywanych w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystanych zgodnie z ich przeznaczeniem, niespełniających wymaganych norm do ich zastosowania, stając się tym samym bezużytecznymi, nabywanych w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia,
    3. używane do zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych, usuwane z tych urządzeń po upływie ich okresu użyteczności i zastępowane nowymi kablami i przewodami elektrycznymi, nienadające się do dalszego użytkowania,
    4. zalegające przez długi okres czasu na stanach magazynowych dostawcy, przechowywane w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, niewykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem, niespełniające wymaganych norm do ich zastosowania, które stają się tym samym bezużyteczne,
    oznaczonych symbolem PKWiU 38.11.49.0, będzie miał zastosowanie mechanizm "odwrotnego obciążenia" określony w art 17 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 2 ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą VAT", podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Zgodnie z ustępem 2 ustawy VAT, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powyższa regulacja wprowadza mechanizm tzw. reverse charge - odwrotnego obciążenia, polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy VAT.

Zasadniczą kwestią dla zastosowania powyższego sposobu rozliczenia podatku od towarów i usług jest więc ustalenie, czy dany towar mieści się w katalogu towarów wymienionych w załączniku do ustawy VAT.

Stosownie do treści załącznika nr 11 do ustawy VAT, towarami, do których stosuje się mechanizm reverse charge, są towary oznaczone następującymi symbolami PKWiU:

  • ex 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu
  • ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych
  • 38.11.51.0 - Odpady szklane
  • 38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe
  • 38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych
  • 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal
  • 38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne
  • ex 38.32.29.0 - Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom

Stosownie do treści art. 5a ustawy VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Nie ulega więc wątpliwości, że w analizowanej sytuacji zachodzi konieczność odwołania się do klasyfikacji PKWiU.

Urząd Statystyczny w … kable i przewody elektryczne zdatne do dalszego użytkowania, zakwalifikował do grupowania:

PKWiU 27.3 "Przewody i kable izolowane oraz sprzęt instalacyjny".

Natomiast kable i przewody nienadające się do dalszego użytkowania lub niezdatne do dalszego używania zostały zakwalifikowane do grupowania:

PKWiU 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałekonstrukcje pływające".

Jako iż symbol PKWiU 27.3 - "Przewody i kable izolowane oraz sprzęt instalacyjny" oraz symbol PKWiU 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające" nie mieszczą się w katalogu towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy VAT, do dostawy na rzecz Wnioskodawcy kabli i przewodów, nabywanych w celu odzysku polegającego na przygotowaniu odpadów do dalszego przetworzenia, jak również nie nabywanych w tymże celu, nie będzie miał zastosowania mechanizm odwrotnego obciążenia określony w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 2 pkt 6 cyt. ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a ustawy o VAT, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. nr 42, poz. 264 ze. zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 lipca 2011r.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, obejmuje:

  1. ex 24.10.14.0 - granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 - pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0 - odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 - pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 - odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 - surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy o VAT).

Powyższe regulacje wprowadzają wykaz towarów, których nabycie ma obowiązek opodatkować nabywca. Jest to mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. W związku z tym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w tym załączniku podatnikiem pozostaje sprzedawca.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy o VAT).

Jak wynika z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Z przepisu § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.

Przepisy powyższe wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia VAT na podatnika, na rzecz którego jest dokonywana dostawa towaru wymienionego w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

Mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli łącznie spełnione są cztery warunki:

  1. nabywcą towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy o VAT - jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  2. dostawcą towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy o VAT - jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy,
  3. dostawca towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy o VAT - nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  4. dostawa towaru wymienionego w zał. nr 11 do ustawy o VAT - nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych warunków nie jest spełniony, nabywcy towaru wymienionego w zał. nr 11 nie mogą rozliczać VAT należnego z tytułu dostaw tych towarów.

Tym samym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 7 ustawy o VAT, podatnikami obowiązanymi do rozliczenia podatku są osoby nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, jeżeli spełnione zostaną ww. określone warunki dotyczące statusu podatkowego zarówno nabywcy, jak i dostawcy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza nabyć od swojego kontrahenta kable i przewody elektryczne, składające się z różnych metali szlachetnych takich jak miedź, aluminium, ołów, żelazo oraz z granulatu tworzywa, których część zdatna do dalszego użytkowania została zakwalifikowana przez Urząd Statystyczny w … do grupowania PKWiU: 27.3, natomiast pozostała część nienadająca się do dalszego użytkowania lub niezdatna do dalszego używania została zaliczona do grupowania PKWiU: 38.11.49.0.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż nabywane przez Wnioskodawcę produkty sklasyfikowane pod ww. symbolami nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, zawierającym katalog towarów, do których stosuje się mechanizm odwrotnego obciążenia.

W związku z tym w przypadku dostawy towarów, które nie zostały wymienione w tym załączniku podatnikiem pozostaje sprzedawca.

Zatem skoro ww. odpady nabywane przez Wnioskodawcę zostały sklasyfikowane do grupowania PKWiU 27.3 oraz 38.11.49.0 i nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy stwierdzić trzeba, iż norma przewidziana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy nie znajdzie zastosowania dla nabycia ww. towarów.

Tym samym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dostawy ww. towarów jest sprzedawca tych towarów jako niewymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. A zatem nabycie ww. towarów przez Wnioskodawcę odbywa się na zasadach ogólnych i nie powoduje po stronie Wnioskodawcy obowiązku rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj