Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.343.2017.1.BK
z 24 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2017 r. (data wpływu 21 czerwca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu pn. „…………”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 21 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, między innymi zadania własne obejmujące sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Gmina realizuje powyższe zadania w zgodzie z postanowieniami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami budżetowymi. Podatnikiem i stroną na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo odliczenia VAT naliczonego, a jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku VAT, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy pomiędzy jednostkami budżetowymi mają charakter wewnętrzny. Gmina jest inwestorem zadania pn. „…………”. Na realizację ww. projektu Gmina złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa …, który uzyskał dofinansowanie ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020 (Oś priorytetowa V: Gospodarka Niskoemisyjna; Działanie 6.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej). Przy składaniu wniosku przyjęto, że realizując projekt podatek VAT stanowił będzie koszt kwalifikowany zadania, ponieważ Gmina nie ma możliwości w żaden inny sposób odzyskać go, co zobowiązana była udokumentować odpowiednim oświadczeniem. Realizowany projekt przez Gminę będzie polegał na kompleksowej termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w miejscowości ……..poprzez:



  1. Ocieplenie ścian zewnętrznych piwnic budynku,
  2. Ocieplenie ścian zewnętrznych nadziemia budynku,
  3. Ocieplenie stropodachu wentylowanego nad budynkiem,
  4. Ocieplenie stropodachu niewentylowanego nad budynkiem,
  5. Wymianę okien w części nadziemnej budynku,
  6. Wymianę starych drzwi wejściowych do części nadziemnej budynku,
  7. Zamurowanie luksfer murem z gazobetonu,
  8. Wykonanie nowej kotłowni na biomasę oraz nowej instalacji centralnego ogrzewania,
  9. Modernizację oświetlenia w budynku.


Celem projektu jest redukcja energochłonności i emisyjności budynku użyteczności publicznej Gminy poprzez znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych, redukcję zużycia energii pierwotnej oraz oszczędności w zużyciu energii elektrycznej. Termin rozpoczęcia realizacji projektu – 9 listopada 2016 r., planowany termin rzeczowego zakończenia realizacji projektu – 30 listopada 2017 r. W chwili obecnej wszczęto postępowanie przetargowe (etap składania ofert). Faktury dokumentujące ponoszone przez Gminę wydatki na projekt zostaną wystawione na Gminę (nabywca), w imieniu i na rzecz, której działa Urząd Gminy ……(odbiorca). Nakłady poniesione na realizację inwestycji na podstawie dokumentu PT zostaną przekazane dla Szkoły Podstawowej w …….i zwiększą wartość budynku szkoły. Beneficjentem projektu jest Gmina. Zarządzaniem produktami powstałymi w wyniku realizacji projektu będzie zajmować się jednostka organizacyjna Gminy - Szkoła Podstawowa w…... Szkoła wykorzystuje budynek do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tzn. do świadczenia nieodpłatnie usług edukacyjnych w ramach zadań statutowych jednostki oraz świadczy usługi zwolnione od podatku VAT art. 43 ust. 1 pkt 24 lit.a, pkt 26 lit.a tj. usługa wyżywienia uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły oraz wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Dochody z tytułu wyżywienia i wydawania dokumentów odprowadzane są do budżetu Gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gminie jako beneficjentowi realizującej projekt pn. „……….” należy się na podstawie obowiązujących przepisów prawnych zwrot podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją wyżej wymienionej inwestycji.?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie jako beneficjentowi zadania pn. „………” nie należy się na podstawie obowiązujących przepisów prawnych zwrot podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu. Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, gdyż zakupy dokonane w związku z realizacją projektu służą bezpośrednio czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz zwolnionym, a tym samym nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający podatnika VAT do odliczenia podatku naliczonego, wynikający z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT. Uchwała z dnia 24 czerwca 2013 r. (I FPS 1/13) NSA uznał za konieczne wprowadzenie centralizacji podatku VAT w samorządach. Z powyższego wynika, że Szkoła Podstawowa w…………, zgodnie z wyrokiem NSA nie może być traktowana jako odrębny podatnik od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła. Zgodnie z treścią art. 15 ust. 6 ustawy i podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Realizacja ww. projektu będzie związana z wykonywaniem zadań publicznoprawnych tj. zadań własnych określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.), obejmujących zadania w zakresie edukacji publicznej, a także utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Budynek szkoły należy do obiektów użyteczności publicznej, a jego właścicielem jest Gmina. Budynek został przekazany w trwały zarząd Szkole Podstawowej w……….. Po zrealizowaniu projektu, w budynku objętym inwestycją będą wykonywane czynności nieobjęte ustawą o VAT (statutowe zadania publiczne), a także czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ustawy VAT, jak usługa wyżywienia uczniów i nauczycieli oraz wydawanie za odpłatnością duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych. Celem głównym projektu jest redukcja energochłonności i emisyjności budynku użyteczności publicznej (szkoły). Działalność edukacyjna niepodlegająca opodatkowaniu jest głównym i podstawowym rodzajem działalności Szkoły. W przypadku realizacji przez Gminę projektu warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nabyte towary i usługi w celu termomodernizacji budynku szkoły nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Skoro efekty Projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie odnosi się do kwestii możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białymstoku, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj