Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.101.2017.2.MAZ
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 czerwca 2017 r. (data wpływu –27 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismami z 10 lipca 2017 r. (data wpływu – 14 lipca 2017 r.) oraz 24 lipca 2017 r. (data wpływu – 27 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku produkcji wyrobu alkoholowego w składzie podatkowym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie obowiązku produkcji wyrobu alkoholowego w składzie podatkowym. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 10 lipca 2017 r. (data wpływu – 14 lipca 2017 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z 6 lipca 2017 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.101.2017.1.MAZ oraz pismem Wnioskodawcy z 24 lipca 2017 r. (data wpływu – 27 lipca 2017 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Spółdzielnia Mleczarska w … (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółdzielnia”), w ramach prowadzonej działalności gospodarczej – PKD 10.51.Z - przetwórstwo mleka i wyrób serów (przeważająca działalność) – zamierza produkować likier o nazwie „Ś.”, ze śmietanki o zawartości tłuszczu 30%, z dodatkiem alkoholu etylowego (kod ex 2207 1000) z zapłaconym wcześniej podatkiem akcyzowym. Alkohol etylowy nabywany będzie w sklepie firmowym Spółdzielni. Śmietanka 30% będzie dostarczana z magazynu wyrobów gotowych Wnioskodawcy.

Rzeczywista objętościowa moc alkoholu w produkowanym wyrobie wynosić będzie 15% - 17%. Produkcja „Ś.” będzie odbywać się z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów. Deklarowana wielkość rocznej produkcji „Ś.” - do 10 000 litrów 100% alkoholu.

W uzupełnieniu wniosku z 24 lipca 2017 r. Wnioskodawca podał, że zamierza produkować wyrób, który będzie napojem spirytusowym o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2208. Użyta we wniosku nazwa „likier” jest określeniem potocznie używanym w Spółdzielni.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy produkcja nowego wyrobu alkoholowego o nazwie „Ś.” będzie wymagać objęcia składem podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy, produkcja nowego wyrobu alkoholowego o nazwie „Ś.” nie będzie wymagać objęcia składem podatkowym (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, dział III, rozdział 2, art. 47 ust. 1 pkt 1).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W ww. załączniku pod poz. 17 i 18 określono wyroby akcyzowe o kodach:

  • CN 2207 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
  • CN 2208 - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.

Jednocześnie w myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Natomiast stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W świetle art. 93 ust. 2 ustawy, produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

W załączniku nr 2 do ustawy zawarty został „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie rady 92/12/EWG”. W ww. załączniku pod poz. 18 określono wyroby akcyzowe o kodzie CN 2208, którymi są: alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje alkoholowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W myśl natomiast art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność głównie w zakresie przetwórstwa mleka i wyrobu serów. W swoim sklepie firmowym Spółdzielnia sprzedaje też alkohol etylowy. Wnioskodawca zamierza produkować ze śmietanki, o zawartości tłuszczu 30% i alkoholu etylowego (kod ex 2207 1000), napój spirytusowy o nazwie „Ś.”, objęty kodem Nomenklatury Scalonej CN 2208. Przewidywana wielkość produkcji - do 10 000 litrów 100% alkoholu. Śmietanka będzie dostarczana do produkcji z magazynu wyrobów gotowych Wnioskodawcy, natomiast alkohol etylowy będzie nabywany w sklepie należącym do Spółdzielni. Wnioskodawca zadeklarował, że do produkcji napoju spirytusowego będzie wykorzystywany alkohol, od którego akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów. Rzeczywista objętościowa moc alkoholu w produkowanym wyrobie wynosić będzie 15% - 17%.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości produkcji nowego wyrobu alkoholowego poza składem podatkowym.

Wnioskodawca będzie wykorzystywał wyrób akcyzowy, wymieniony w załączniku nr 1 do ustawy, do produkcji wyrobu akcyzowego wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy. W takiej sytuacji, co do zasady określonej w art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja powinna odbywać się w składzie podatkowym. Jednakże z uwagi na fakt, że do produkcji będzie wykorzystywany alkohol etylowy, od którego akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów, produkcja napoju spirytusowego nie będzie musiała się odbywać w składzie podatkowym (art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo organ pragnie wyjaśnić, że w przypadku produkcji nowego wyrobu alkoholowego klasyfikowanego do kodu CN 2208, z wykorzystaniem alkoholu etylowego o kodzie 2207 10 00, od którego akcyza została zapłacona na wcześniejszym etapie obrotu, czynność ta jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w oparciu o art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, która w sytuacji objętej przepisem art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy, nie musi być dokonywana w składzie podatkowym. W sytuacji objętej wnioskiem należy zatem mieć na uwadze również przepis art. 21 ust. 8 ustaw, który stanowi, że kwota akcyzy należna od danych wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w składzie podatkowym lub poza składem podatkowym zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania składników będących wyrobami akcyzowymi. Tym samym produkcja napoju spirytusowego, określanego tak przez Spółdzielnię, wymagać będzie od Wnioskodawcy prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, na podstawie której możliwe będzie stwierdzenie, że kwota akcyzy zapłaconej od nabytych wyrobów alkoholowych zużywanych do produkcji innych wyrobów alkoholowych jest równa lub wyższa od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów alkoholowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj