Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.178.2017.1.JKT
z 1 sierpnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 czerwca 2017 r. (data wpływu 7 lipca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które czasowo przechowywane będą w magazynie zlokalizowanym poza strefą, będą podlegać w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2017 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskane ze sprzedaży wyrobów wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, które czasowo przechowywane będą w magazynie zlokalizowanym poza strefą, będą podlegać w całości zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą, której
przedmiotem jest w szczególności produkcja wyrobów na bazie kakao i czekolady.

Spółka posiada zezwolenie z czerwca 2014 r. (dalej: „Zezwolenie”) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej także: „Strefa”, „SSE”). Zezwolenie zostało Spółce wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie Strefy określona według kodu PKWiU (dalej: „Wyroby strefowe”), oraz w zakresie sprzedaży odpadów (również określonych według kodów PKWiU) powstałych w wyniku prowadzenia przez Spółkę na terenie SSE działalności gospodarczej.

Aktualnie, działalność Spółki wykonywana jest w zakładzie produkcyjnym zlokalizowanym na terenie SSE. Spółka jest przedsiębiorcą, którego przedsiębiorstwo zostało objęte granicami SSE w związku z realizacją nowej inwestycji (tzw. inwestycja brownfield).

Działalność gospodarcza, jaka jest prowadzona przez Spółkę na terenie SSE, mieści się w ramach posiadanego przez Spółkę Zezwolenia, a zatem korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych w ramach limitu dostępnej pomocy publicznej (dalej: „działalność zwolniona”). Spółka będzie również osiągać na terenie SSE dochody z działalności, która nie będzie się mieścić w zakresie Zezwolenia i w związku z tym będzie podlegać opodatkowaniu.

Proces produkcji w ramach działalności zwolnionej (tj. obejmujący produkcję wyrobów strefowych) prowadzony jest przez Spółkę w całości na terenie zakładu położonego na terenie SSE.

Na terenie SSE gdzie zlokalizowany jest zakład produkcyjny Spółki, Spółka przechowuje część wyrobów gotowych, a także posiada tzw. magazyn fabryczny, w którym składowane są surowce w ilościach pozwalających na zabezpieczenie produkcji oraz wyroby gotowe bezpośrednio po procesie produkcyjnym.

Niemniej ze względów biznesowych, w szczególności przyjętej strategii gospodarczej polegającej na skoncentrowaniu się przez Wnioskodawcę na procesach produkcyjnych, przy jednoczesnym założeniu dedykowania obsługi procesów i czynności magazynowych (jako pomocniczych w stosunku do podstawowej działalności Spółki) do zewnętrznych podmiotów, w pozostałym zakresie Spółka składuje:

i. surowce (w szczególności: produkty mleczne, pochodzenia kakaowego, tłuszcze, lecytyny); oraz

ii. wyroby gotowe stanowiące wyroby strefowe Spółki (w szczególności produkty czekoladowe, produkty pochodzenia kakaowego);

-w wynajmowanych magazynach zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki znajdującym się na terytorium SSE.

Wnioskodawca podkreśla, że na terenie wynajmowanych magazynów nie jest realizowany żaden etap procesu produkcyjnego (proces produkcyjny jak wskazano powyżej jest w całości prowadzony w zakładzie Spółki na terenie SSE). W szczególności surowce oraz wyroby gotowe składowane w wynajmowanych magazynach nie są w trakcie składowania w żaden sposób modyfikowane ani ulepszane.

W odniesieniu do surowców w magazynach mogą być realizowane jednak takie czynności jak: przygotowanie do transportu/wysyłki, sprawdzanie zgodności z dokumentami transportowymi, pobieranie prób jakościowych.

W odniesieniu do wyrobów gotowych w magazynach mogą być realizowane takie czynności jak: przełożenie na inny typ palety, przygotowanie do odbioru, przygotowanie dokumentów, sprawdzenie zgodności, przepakowanie, etykietowanie, konfekcjonowanie.

Bieżące czynności w zakresie usług magazynowych (wskazane powyżej), są wykonywane przez pracowników zewnętrznych podmiotów obsługujących wynajmowane przez Spółkę magazyny.

Pracownicy Spółki nie wykonują prac w wynajmowanych przez Spółkę magazynach, a ich zaangażowanie może obejmować jedynie sporadyczne wizyty w magazynach zewnętrznych w celu np. odbycia wizyty okresowej, oględzin towaru, audytu, itp.

Spółka nie uzyskuje przychodów z tytułu działalności w zakresie składowania/magazynowej prowadzonej poza terenem SSE. Jednocześnie, faktury z tytułu dokonywanej sprzedaży wyrobów gotowych oraz transakcji sprzedaży surowców nie są wystawiane na terenie wynajmowanych magazynów.

W związku z korzystaniem z wynajętych powierzchni magazynowych, Spółka ponosi koszty w postaci opłat m.in. za usługi magazynowe, opłaty „handlingowe”, koszty pobierania prób jakościowych surowców, itp.

Surowce przechowywane w wynajmowanych magazynach wykorzystywane są do produkcji Wyrobów strefowych na terenie SSE (czyli do działalności zwolnionej), zdarzają się jednak również transakcje odprzedaży surowców (na rzecz innych podmiotów produkcyjnych z grupy). Sprzedaż surowców jako nieobjęta zakresem Zezwolenia, będzie przez Spółkę uznawana za działalność pozastrefową, i w konsekwencji, dla celów podatkowych wynik na transakcji sprzedaży takich surowców (odpowiednio dochód lub strata) będzie uwzględniany w wyniku z działalności opodatkowanej na zasadach ogólnych.

Z uwagi na sporadyczny charakter transakcji sprzedaży surowców Spółka nie jest w stanie precyzyjnie ustalić, jaka część kosztów związana z korzystaniem z powierzchni magazynowej oraz obsługą magazynową dotyczy surowców odprzedawanych.

Sprzedane wyroby gotowe są transportowane z wynajmowanych przez Spółkę magazynów do lokalizacji wskazanych przez finalnych kontrahentów/odbiorców.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie.

Czy dochód Spółki ze sprzedaży Wyrobów strefowych powinien zostać ujęty w całości jako dochód zwolniony z opodatkowania PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, pomimo składowania surowców przeznaczonych do produkcji Wyrobów strefowych, jak również samych Wyrobów strefowych (gotowych) w magazynach zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki znajdującym się na terenie SSE? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód Spółki ze sprzedaży Wyrobów strefowych powinien zostać ujęty w całości jako dochód zwolniony z opodatkowania PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, pomimo składowania surowców przeznaczonych do produkcji Wyrobów strefowych, jak również samych Wyrobów strefowych (gotowych) w magazynach zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki znajdującym się na terenie SSE.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (...). Jednocześnie, zgodnie z ust. 4, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przy określaniu, czy dany dochód uzyskany przez podatnika korzysta ze zwolnienia opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, należy zatem wziąć pod uwagę dwa kryteria wynikające z tego przepisu:

  • dochód taki musi pochodzić z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE,
  • dochód taki musi pochodzić z działalności gospodarczej prowadzonej na podstawie stosownego zezwolenia na prowadzenie działalności w SSE.

Dopiero kumulatywne spełnienie obu tych warunków uprawnia podatnika do rozpoznania dochodu pochodzącego z takiej działalności jako dochodu zwolnionego z opodatkowania PDOP. Jednocześnie, w polskim systemie prawa nie występują żadne dodatkowe obostrzenia, od których wypełnienia zależy możliwość skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

W przypadku Spółki zarówno surowce jak i Wyroby strefowe nie są w miejscu składowania w żaden sposób modyfikowane, przekształcane czy ulepszane. Proces produkcji w ramach działalności zwolnionej (tj. obejmujący produkcję Wyrobów strefowych) prowadzony jest przez Spółkę w całości na terenie zakładu położonego na terenie SSE (tj. proces produkcyjny rozpocznie się w zakładzie produkcyjnym Spółki na terenie SSE po otrzymaniu surowców z zewnętrznych magazynów i będzie w całości zakończony przed przekazaniem wyrobów gotowych do składowania).

Zdaniem Spółki, fakt, że surowce przechowywane są/będą poza terenem zakładu Spółki (w magazynach wynajmowanych od podmiotów zewnętrznych), w żaden sposób nie wpływa na możliwość uznania produktów wytworzonych przy użyciu surowców za Wyroby strefowe. Przechowywanie surowców nie stanowi odrębnej działalności Spółki oraz nie zwiększa wartości produktu dla kupującego. Jedynymi czynnościami wykonywanymi poza zakładem produkcyjnym Spółki (znajdującym się na terenie SSE), w związku ze składowaniem surowców jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego mogą być: przygotowanie do transportu/wysyłki, sprawdzanie zgodności z dokumentami transportowymi, pobieranie prób jakościowych.

Powyższe stanowisko znajduje zastosowanie również w odniesieniu do wyrobów gotowych składowanych w zewnętrznych magazynach. Należy podkreślić, że w odniesieniu do Wyrobów strefowych, to czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego przesądzają o wartości dodanej danego produktu, zaś czynności, które mają miejsce w trakcie magazynowania po zakończeniu procesu produkcyjnego, nie zwiększają wartości produktu dla kupującego. Jednocześnie jedynymi czynnościami wykonywanymi poza zakładem produkcyjnym Spółki (znajdującym się na terenie SSE), w związku ze składowaniem Wyrobów strefowych mogą być: przełożenie na inny typ palety, przygotowanie do odbioru, przygotowanie dokumentów, sprawdzenie zgodności, przepakowanie, etykietowanie, konfekcjonowanie.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że czynności związane z magazynowaniem (surowców jak i Wyrobów strefowych) będą miały charakter jedynie czynności pomocniczych względem procesu produkcyjnego (głównej działalności Spółki) i nie będą wpływać na wzrost wartości sprzedawanego następnie wyrobu.

Działalność pomocnicza, jako wspomagająca podstawową działalność wykonywaną przez podmioty strefowe, nie została zdefiniowana w tzw. przepisach strefowych. Organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych powszechnie akceptują przesłanki zaczerpnięte z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U. z 2007 r. Nr 251, poz. 1885 ze zm., dalej: „Rozporządzenie PKD”). Zgodnie z pkt 3 (numer brzegowy 10) Załącznika do tego Rozporządzenia, działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:

  • służy wyłącznie jednostce,
  • nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki,
  • efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.

Tym samym za działalność pomocniczą uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.

Składowanie surowców jak i Wyrobów strefowych wytworzonych przez Spółkę spełnia wszystkie powyżej wskazane przesłanki. Będzie ono bowiem służyć wyłącznie Spółce, nie przynosząc korzyści żadnym podmiotom zewnętrznym. W szczególności, czynności związane z magazynowaniem dokonywane przez Spółkę nie wiążą się z powstaniem przychodów po stronie Spółki, ponieważ są one realizowane wyłącznie na jej własne potrzeby. Wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z usługami magazynowymi (w tym wynagrodzenie dla podmiotów zewnętrznych) będą stanowiły dla Spółki koszty uzyskania przychodów.

Ponadto, należy wskazać, że surowce są przekazywane do składowania jeszcze przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego, co oznacza, iż surowce nie są w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości dodanej. Z drugiej strony magazynowanie Wyrobów strefowych następuje dopiero po zakończeniu procesu produkcyjnego, co oznacza, iż wyroby gotowe nie są w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości dodanej. Powyższe wskazuje również na brak konieczności wyodrębnienia z całokształtu działalności Spółki działalności polegającej na magazynowaniu, gdyż ma ona wyłącznie pomocniczy charakter w stosunku do działalności prowadzonej w SSE i nie ma bezpośredniego wpływu na generowanie jakichkolwiek przychodów Spółki.

Podsumowując, w opinii Wnioskodawcy, magazynowanie surowców oraz wyrobów gotowych poza SSE oraz wykonywanie poza SSE czynności związanych z magazynowaniem (wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku), nie ma wpływu na korzystanie przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP. Czynności związane ze składowaniem nie będą bowiem stanowiły etapu produkcji Wyrobów strefowych, ani też w żaden sposób nie będą wpływać na ich wartość, zaś cały proces wytworzenia tych wyrobów będzie miał miejsce w zakładzie położonym na terenie SSE, w którym działalność prowadzona będzie na podstawie stosownego Zezwolenia.

Stanowisko takie potwierdzane jest w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego oraz w orzeczeniach sądów administracyjnych, przykładowo w:

  • wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 września 2015 r., sygn. II FSK 1766/13: Z uwagi na fakt, że art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p. ustanawia warunek zwolnienia dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej w postaci prowadzenia jej „na terenie specjalnej strefy ekonomicznej”, to zasadnicze znaczenie dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy miała ta okoliczność, że sporne usługi miały jedynie charakter pomocniczy w stosunku do zasadniczego procesu produkcyjnego wyrobów gotowych wskazanych w zezwoleniu, co we wniosku uwypukliła skarżąca. (...) W konsekwencji nie istnieją przeszkody, by wydatki poniesione poza strefą na usługi subsydiarne w celu prowadzenia przez skarżącą działalności gospodarczej w SSE, uznać za koszty uzyskania przychodów zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p.
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 marca 2017 r.; sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.20.2017.1.AK, Organ uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: czynności pakowania i przepakowywania poza terenem SSE wyrobów w całości wyprodukowanych na terenie SSE stanowią działalność pomocniczą w stosunku do działalności prowadzonej na terenie SSE, i w konsekwencji Spółka zobowiązana będzie do ustalenia jednego wyniku podatkowego bez konieczności jego podziału na część korzystającą ze zwolnienia z p.d.o.p. oraz na część podlegającą opodatkowaniu p.d.o.p;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 stycznia 2017 r.; sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1036.2016.JKT: (...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 lipca 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-212/15/SD: (...) stwierdzić należy, że przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych w strefie objętych zakresem zwolnienia i koszty surowców zużytych do produkcji wyrobów gotowych, w przypadku gdy surowce zużyte do produkcji tych wyrobów oraz wyroby przechowywane są w magazynach należących do podmiotów trzecich, nieposiadających zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka może zaliczyć do przychodów i kosztów działalności zwolnionej i w związku z tym dochód osiągnięty z takiej działalności będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 grudnia 2012 r., sygn. ITPB3/423-611/12/DK: Korzystanie z magazynów zewnętrznych należących do podmiotów trzecich, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż dochód ze sprzedaży wyrobów strefowych przez magazyny usytuowane poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 12 sierpnia 2015 r., sygn. IBPB-l-2/4510-115/15/AnK;
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 lipca 2015 r., sygn. IBPB-1-2/4510-213/15/SD.

Mając na uwadze powyższe, dochód Spółki ze sprzedaży Wyrobów strefowych powinien zostać ujęty w całości jako dochód zwolniony z opodatkowania PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, pomimo składowania surowców przeznaczonych do produkcji Wyrobów strefowych, jak również samych Wyrobów strefowych (gotowych) w magazynach zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki, znajdującym się na terenie SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 282 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 updop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Tak więc warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że zwolnienie od podatku przysługuje wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z prowadzonej na terenie strefy działalności gospodarczej, określonej w zezwoleniu. Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy wówczas dochód z takiej działalności również nie będzie podlegał zwolnieniu.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie Zezwolenia. Wnioskodawca korzysta/zamierza korzystać z magazynów zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki należących do podmiotu zewnętrznego, w których będą przechowywane surowce oraz wyroby gotowe wyprodukowane na terenie strefy do czasu ich wydania odbiorcy. W magazynach tych nie będzie następował już żaden element wytworzenia, przetworzenia czy ulepszenia wyrobów gotowych.

Odnosząc się do kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodu ze sprzedaży wyrobów strefowych należy stwierdzić, że fakt składowania surowców przeznaczonych do ich produkcji, jak również samych wyrobów w magazynach zlokalizowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu „produktu strefowego”. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego „przeniesienia” działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że dochód Spółki ze sprzedaży wyrobów strefowych powinien zostać ujęty w całości jako dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, pomimo składowania surowców przeznaczonych do produkcji wyrobów strefowych, jak również samych wyrobów strefowych (gotowych) w magazynach zlokalizowanych poza zakładem produkcyjnym Spółki, znajdującym się na terenie SSE należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj