Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.250.2017.1.MAO
z 27 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2017 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy ePUAP 13 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca, P. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).


Przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług szkoleniowych, których adresatami są pracownicy placówek oświatowych oraz osoby związane z oświatą.


Spółka posiada status Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli. Spółka jest wpisana do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli mających siedzibę na terytorium Województwa. Zgodnie z zaświadczeniem wydanym przez Zarząd Województwa zasięg terytorialny działania niepublicznej placówki doskonalenia obejmuje obszar Rzeczpospolitej Polskiej.


W związku z powyższym, Wnioskodawca objęty jest systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty (od 1 września 2017 r., zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe).


Spółka prowadzi działalność na podstawie:

  1. Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (w związku z nowelizacją przepisów w zakresie systemu oświaty i wejściem w życie od 1 września 2017 r. ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, ustawa Prawo oświatowe będzie podstawą działalności Spółki),
  2. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r., w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 2016, poz. 1951),
  3. Statutu.

Zgodnie ze statutem Centrum Doskonalenia Nauczycieli P:

  • celem Centrum jest organizowanie i prowadzenie różnorakich form doskonalenia i dokształcania nauczycieli oraz przekazywanie kompleksowej informacji pedagogicznej służącej podnoszeniu jakości pracy szkół i placówek oświatowych,
  • Centrum stawia sobie za cel promowanie wykorzystania w szkołach nowoczesnych technologii informatycznych.
  • do zadań Centrum należy:
  • przygotowywanie i realizacja programów doskonalenia zawodowego dla kadry sektora publicznego, przedstawicieli organów prowadzących szkoły, kadry kierowniczej szkół, nauczycieli poszczególnych specjalności, z rożnych typów i rodzajów placówek, dyrektorów i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych osób dorosłych;
  • przygotowanie i realizacja programów doskonalenia i wspomagania;
  • organizowanie różnorodnych form współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji, seminariów, sieci współpracy;
  • organizowanie działań na rzecz rozwoju zawodowego osób dorosłych;
  • świadczenie usług doradczych dla przedstawicieli instytucji sektora publicznego, a w szczególności pracowników sektora edukacji;
  • wspieranie rozwoju organizacyjnego szkół i placówek oświatowych przygotowujących uczniów i słuchaczy do życia w społeczeństwie informacyjnym i społeczeństwie uczącym się przez całe życie;
  • upowszechnianie wybranych rozwiązań merytoryczno-metodycznych;
  • prezentowanie i upowszechnianie wybranych rozwiązań technicznych i organizacyjnych.

Wnioskodawca, w ramach uzyskanego wpisu jako Centrum Doskonalenia Nauczycieli, świadczy usługi szkoleniowe, które skierowane są do pracowników oświaty (np. nauczycieli, członków rad pedagogicznych, dyrektorów, specjalistów i dyrektorów poradni psychologiczno-pedagogicznych, konsultantów i metodyków ośrodków doskonalenia nauczycieli, pracowników wydziałów i biur edukacji pracujących w jednostkach samorządu terytorialnego, innych osób związanych z oświatą (np. pracowników sekretariatów)).

Usługi szkoleniowe świadczone są w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli w następujących formach:

  • szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria, konferencje realizowane w szkołach/placówkach oświatowych,
  • szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria, konferencje realizowane w wynajętej sali należącej do zewnętrznego podmiotu,
  • szkolenia on-line realizowane poprzez system WebEx lub inny (system do konferencji sieciowych i video). Przedmiotowe usługi nie stanowią „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 3 pkt j Rozporządzenia do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie zalicza się usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie),
  • pakiety mieszane obejmujące np. szkolenia stacjonarne oraz szkolenia on-line realizowane poprzez system WebEx.

Usługi szkoleniowe, świadczone w ramach realizacji zadań określonych w statucie Centrum Doskonalenia Nauczycieli P, obejmują usługi w zakresie kształcenia dotyczące różnorodnej tematyki. W szczególności można wskazać następujące obszary prowadzonych szkoleń:

  1. Tematyka psychologiczno-pedagogiczna (np.: motywujące ocenianie uczniów, jak zapobiegać sytuacjom konfliktowym i je rozwiązywać, facylitacja i moderacja w pracy z grupą, techniki motywowania uczniów, itp.),
  2. Tematyka technologii informacyjno-komunikacyjnych (np.: bezpieczeństwo danych osobowych, rozwój kompetencji cyfrowych, budowanie partnerskiej współpracy między szkołą a poradnią psychologiczno - pedagogiczną, itp.),
  3. Tematyka informatyczna - wprowadzenie i korzystanie z programów informatycznych (np.: wykorzystanie narzędzi informatycznych w dydaktyce i zarządzaniu, szkolenia z obsługi programów i systemów komputerowych dedykowanych dla systemu oświaty, pracowników systemu oświaty oraz osób związanych z systemem oświaty, itp.),
  4. Tematyka prawna (np.: procedury tworzenia prawa wewnątrzszkolnego, aktualizacja przepisów prawa oświatowego i prawa w oświacie, aktualne przepisy regulujące organizację pracy ośrodków, itp.),
  5. Pozostałe (np.: fundusze unijne, proces diagnostyczny w poradni, zarządzanie finansami szkoły, konstruowanie planów wychowawczych, autoprezentacja, techniki prawidłowej emisji głosu, wewnętrzna motywacja i zapobieganie wypaleniu zawodowemu, rola efektywnej komunikacji w pracy zespołowej, itp.).

Tematyka usług oferowanych przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli P może obejmować również inne niż wymienione powyżej tematy i obszary kształcenia osób związanych z edukacją, w zależności od potrzeb, zmieniających się regulacji prawnych, postępu technologicznego i innych czynników mających wpływ na rozszerzanie oferty szkoleniowej Centrum. Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe dotyczą ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych osób związanych z oświatą. W opinii Wnioskodawcy, wszystkie świadczone usługi szkoleniowe są usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia opisane powyżej, które są świadczone przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli P mogą być finansowane ze środków publicznych (np. Gmin, z budżetów ośrodków edukacyjnych), środków prywatnych uczestników (np. nauczycieli) lub instytucji (np. szkół prywatnych), środków podmiotów zewnętrznych (np. fundacji, stowarzyszeń, prywatnych sponsorów).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisane w stanie faktycznym usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w brzmieniu obowiązującym do 1 września 2017 r.?
  2. Czy opisane w stanie faktycznym usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2017 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. opisane w stanie faktycznym usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P, podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w brzmieniu obowiązującym do 1 września 2017 r.
  2. opisane w stanie faktycznym usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P, będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2017 r.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Uwagi ogólne


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT w obowiązującym brzmieniu zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Począwszy od 1 września 2017 r., powyższy przepis otrzyma brzmienie, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Mając na uwadze powyższe, zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Warunkiem zastosowania zwolnienia jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. przesłanka podmiotowa odnosząca się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a od 1 września 2017 r. w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe,
  2. przesłanka przedmiotowa odnosząca się do rodzaju świadczonych usług, które muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Dla celów zastosowania zwolnienia nie jest konieczne spełnienie innych przesłanek niż wskazane powyżej, w szczególności dla zastosowania zwolnienia nie jest istotna forma prowadzenia usług szkoleniowych, miejsce świadczenia usług, źródło ich finansowania ani podmioty/osoby, na rzecz których usługi są świadczone. Na taką konkluzję wskazują m.in. następujące pisma organów podatkowych:

  • interpretacja indywidualna wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 lutego 2016 r. (sygn. IBPP1/4512-940/15/KJ):
    „Wskazać również należy, że o ile Wnioskodawca świadczy wskazane we wniosku usługi kształcenia i świadczy je jako jednostka objęta systemem oświaty to bez znaczenia na prawo do zwolnienia tych usług z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT ma to na rzecz jakich podmiotów przedmiotowe usługi są świadczone. Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT nie ogranicza bowiem swojego zastosowania do konkretnych odbiorców”.
  • interpretacja indywidualna wydana za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 6 maja 2014 r. (sygn. ITPP2/443-150/14/EB):
    „Analiza przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że prowadzone przez Agencję szkolenia i kursy spełniają warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro prowadzone przez nią placówki, tj. Centrum Edukacji i Kształcenia Ustawicznego, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego, posiadają wpisy do odpowiednich rejestrów placówek publicznych lub niepublicznych, a zatem są jednostkami objętymi systemem oświaty. Ponadto kursy i szkolenia, o których mowa we wniosku, prowadzone przez ww. placówki - jak wskazała Agencja - są usługami w zakresie kształcenia i wychowania”.


Przesłanka podmiotowa zwolnienia


Pierwszym z warunków zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT jest posiadanie przez świadczącego usługi statusu jednostki objętej systemem oświaty.


Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., system oświaty obejmuje placówki doskonalenia nauczycieli.


Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r., która wejdzie w życie z dniem 1 września 2017 r., system oświaty obejmuje placówki doskonalenia nauczycieli.


Powyższa zmiana związana jest jedynie z przeniesieniem przepisu do innego aktu prawnego. W konsekwencji, nie ma ona wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania VAT przez Spółkę.


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka objęta jest systemem oświaty jako placówka doskonalenia nauczycieli, czego potwierdzeniem jest wpis do ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli oraz Zaświadczenie wydane w tym zakresie przez Zarząd Województwa.


Mając na uwadze powyższe, nie ulega wątpliwości, że w stosunku do Spółki spełniona jest przesłanka podmiotowa, ponieważ Spółka jest podmiotem objętym systemem oświaty. W konsekwencji, działalność szkoleniowa wykonywana przez Spółkę opisana w stanie faktycznym, której dotyczy niniejsze zapytanie, jest wykonywana przez jednostkę objętą systemem oświaty. Przedmiotowa konkluzja zachowuje aktualność zarówno na gruncie obowiązujących przepisów, jak również na gruncie przepisów, które będą obowiązywały od dnia 1 września 2017 r.


Przesłanka przedmiotowa zwolnienia


Drugą z przesłanek zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT jest przesłanka przedmiotowa, zgodnie z którą ze zwolnienia korzystają usługi w zakresie kształcenia i wychowania.


Według Słownika Języka Polskiego PWN, „kształcenie” to przekazywanie komuś wiedzy i umiejętności; czynienie starań, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności; rozwijanie cech charakteru. Z kolei „wychowanie” to ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie; umiejętność zachowania się w towarzystwie.

Usługi objęte zwolnieniem określonym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT muszą stanowić usługi w zakresie kształcenia lub wychowania. Nie jest konieczne, aby stanowiły one zarówno usługi związane z kształceniem, jak i z wychowaniem. Innymi słowy, dla celów zastosowania zwolnienia wystarczające jest aby usługi były związane np. z kształceniem i nie jest konieczne aby były jednocześnie związane z wychowaniem. Takie stanowisko potwierdza aktualna praktyka organów podatkowych, np. w interpretacji indywidualnej wydanej za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 kwietnia 2017 r. (sygn. 3063-ILPP3.4512.55.2017.TKu):

„Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania”.


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe, opisane w stanie faktycznym, stanowią usługi związane z kształceniem, ponieważ:

  1. usługi polegają na przekazywaniu odbiorcom wiedzy oraz umiejętności, a ich celem jest poszerzanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych uczestników w różnych dziadzinach,
  2. kształcenie realizowane jest poprzez rozwój kompetencji z różnych dziedzin związanych z szeroko rozumianą oświatą (w zależności od rodzaju szkolenia) mających na celu rozwój zawodowy uczestników,
  3. statut Centrum jednoznacznie wskazuje, że celem centrum jest „organizowanie i prowadzenie różnorakich form doskonalenia i dokształcania nauczycieli oraz przekazywanie kompleksowej informacji pedagogicznej służącej podnoszeniu jakości pracy szkół i placówek oświatowych”.

Podsumowując, świadczone usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT. W konsekwencji, druga z przesłanek zastosowania zwolnienia również została spełniona.


Podsumowanie


Podsumowując, usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę podlegają zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, ponieważ (i) są świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty (zarówno na gruncie obowiązujących przepisów jak również przepisów, które wejdą w życie od 1 września 2017 r.) oraz (ii) stanowią usługi w zakresie kształcenia.


Stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę potwierdzają następujące pisma organów podatkowych:

  • Interpretacja indywidualna z dnia 6 lutego 2015 r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP1/443-1119/14/MS):
    „Jednocześnie z wniosku wynika, że wszystkie usługi szkoleniowe wymienione w pkt 1-14 stanu przyszłego prowadzone w formie szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów, webinariów, konferencji, nauczania e-learning, blended-learning, spotkań i konsultacji indywidualnych Wnioskodawca świadczy jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, tj. jako jednostka objęta systemem oświaty, o której mowa w z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w ramach uzyskanego wpisu.
    Również wszystkie usługi szkoleniowe w zakresie ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych nauczycieli, pracowników oświaty, pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły, kandydatów na wychowawców i kierowników wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej, Wnioskodawca świadczy jako centrum doskonalenia nauczycieli, tj. jako jednostka objęta systemem oświaty, o której mowa w art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty w ramach uzyskanego wpisu.
    Zatem jeżeli przedmiotowe usługi kształcenia w ramach Placówki Kształcenia Ustawicznego i w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli są prowadzone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”.
  • interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP1/4512-940/15/KJ):
    „Również świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli szkolenia mające na celu doskonalenie kompetencji organizacyjnych, dydaktycznych, wychowawczych, społecznych oraz osobowościowych nauczycieli, pracowników oświaty, pracowników organów nadzorujących i prowadzących szkoły uznać należy za usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Kształcenie to jest bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych nauczycieli i osób związanych z oświatą”.
  • interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2016 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP1/4512-940/15/KJ):
    „Zatem jeżeli przedmiotowe usługi kształcenia w ramach Placówki Kształcenia Ustawicznego i w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli są prowadzone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”.
  • interpretacja indywidualna wydana za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 kwietnia 2017 r. (sygn. 3063-ILPP3.4512.55.2017.TKu):
    „Podsumowując, z uwagi na spełnienie przesłanek podmiotowo-przedmiotowych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, usługi w zakresie studiów podyplomowych opisane w zdarzeniu przyszłym, świadczone przez Wnioskodawcę we współpracy z Uczelnią, będą zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług”.


Resumując, Spółka wnosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego powyżej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.


W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnieniem od podatku.


Według art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2017 r. stanowić będzie, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym aktualnie, jak i od 1 września 2017 r.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym aktualnie, jak i od 1 września 2017 r.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zgodnie z ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (zaś od 1 września 2017 r. w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe), w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem - jak wskazał Wnioskodawca - charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (czy też w rozumieniu regulacji ustawy Prawo oświatowe, która będzie obowiązywała od 1 września 2017 r.), podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.


Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka świadczy usługi szkoleniowe adresowane do pracowników placówek oświatowych (np. nauczycieli, członków rad pedagogicznych, dyrektorów, specjalistów i dyrektorów poradni psychologiczno‑pedagogicznych, konsultantów i metodyków ośrodków doskonalenia nauczycieli, pracowników wydziałów i biur edukacji pracujących w jednostkach samorządu terytorialnego) oraz osób związanych z oświatą (np. pracowników sekretariatów). Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe dotyczą ogólnej wiedzy i umiejętności zawodowych osób związanych z oświatą. Strona posiada status Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli (tj. Centrum Doskonalenia Nauczycieli P). Wnioskodawca objęty jest obecnie systemem oświaty w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy o systemie oświaty (zaś od 1 września 2017 r., zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe).

Usługi szkoleniowe świadczone są przez Stronę w następujących formach: szkolenia, kursy, warsztaty, seminaria, konferencje (realizowane w szkołach/placówkach oświatowych bądź w wynajętej sali należącej do zewnętrznego podmiotu), szkolenia on-line realizowane poprzez system WebEx lub inny (system do konferencji sieciowych i video), jak również w formie pakietów mieszanych obejmujących np. szkolenia stacjonarne oraz szkolenia on-line realizowane poprzez system WebEx.

Ww. usługi szkoleniowe dotyczą różnorodnej tematyki jak np.: psychologiczno‑pedagogiczna, technologii informacyjno-komunikacyjnych, informatycznej, prawnej, itp. Ponadto ww. usługi szkoleniowe mogą być finansowane ze środków publicznych (np. Gmin, z budżetów ośrodków edukacyjnych), środków prywatnych uczestników (np. nauczycieli) lub instytucji (np. szkół prywatnych), środków podmiotów zewnętrznych (np. fundacji, stowarzyszeń, prywatnych sponsorów).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych w zakresie kształcenia i wychowania świadczonych przez Stronę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P.


Na wstępie należy zauważyć, że dla stwierdzenia czy realizowane przez Wnioskodawcę usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT koniecznym jest ustalenie czy przedmiotowe kursy on-line realizowane w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli nie są usługami elektronicznymi.


I tak, jak wynika z definicji zawartej w art. 2 pkt 26 ustawy o VAT, przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. rozporządzenia Rady (UE) z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1 z późn. zm.), do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w Dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, ustęp 1 obejmuje w szczególności:

  1. ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
  2. usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
  3. usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
  4. odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
  5. pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
  6. usługi wyszczególnione w załączniku I.

W myśl ust. 3 omawianego artykułu, ustęp 1 nie ma zastosowania do:

  1. usług nadawczych;
  2. usług telekomunikacyjnych;
  3. towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
  4. płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
  5. materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
  6. płyt CD i kaset magnetofonowych;
  7. kaset wideo i płyt DVD;
  8. gier na płytach CD-ROM;
  9. usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
  10. usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
  11. usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
  12. hurtowni danych off-line;
  13. usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
  14. usług centrum wsparcia telefonicznego;
  15. usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
  16. konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
  17. (uchylona)
  18. (uchylona)
  19. (uchylona)
  20. biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
  21. zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do ww. rozporządzenia, jako odnośnik do punktu 5 załącznika nr II do Dyrektywy 2006/112/WE, wymienione zostały następujące usługi:

  1. automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
  2. ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Z kolei art. 58 akapit pierwszy lit. c Dyrektywy stanowi, że miejscem świadczenia następujących usług na rzecz osób niebędących podatnikami jest miejsce, w którym osoba taka ma siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu usługi świadczone drogą elektroniczną, w szczególności usługi, o których mowa w załączniku II. W przypadku gdy usługodawca i usługobiorca kontaktują się za pomocą poczty elektronicznej, samo w sobie nie oznacza to, że świadczona usługa jest usługą świadczoną drogą elektroniczną.


Zaś załącznik nr II do Dyrektywy zawiera przykładowy wykaz usług świadczonych drogą elektroniczną, o których mowa w art. 58 akapit pierwszy lit. c.


Brzmienie powołanych uregulowań wskazuje na to, że aby daną usługę uznać za usługę elektroniczną, musi wystąpić sytuacja, w ramach której:

  • jej realizacja ma miejsce za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej,
  • jej świadczenie jest zautomatyzowane, a udział człowieka jest niewielki,
  • jej wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe, a usługa ta nie jest objęta wyłączeniami zawartymi w art. 7 ust. 3 rozporządzenia Rady.

Z powyższych przepisów wynika, że do „usług świadczonych drogą elektroniczną” nie wlicza się jedynie usług edukacyjnych w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie), jak również usług edukacyjnych w sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem.

Natomiast usługi edukacyjne w sytuacji automatycznego nauczania na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka (łącznie z klasami wirtualnymi), oraz gdy ćwiczenia wypełniane są przez ucznia online i sprawdzane są automatycznie, bez udziału człowieka, zaliczane są do usług świadczonych drogą elektroniczną.

Strona przedstawiając charakter świadczonych usług w formie szkoleń on-line wskazuje, że nie stanowią one „usług świadczonych drogą elektroniczną”. Zatem mając na uwadze powyższe w świetle definicji zawartej w ww. rozporządzeniu Rady 282/2011, jak również wskazanych w nim katalogów usług elektronicznych oraz usług wyłączonych z tej kategorii, usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę przez Internet w formie szkoleń on-line, których treść - jak wskazał Wnioskodawca - przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie) nie są usługami elektronicznymi spełniającymi kryteria wskazane w poz. 5 załącznika I do ww. rozporządzenia.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawcy, tj. do opodatkowania świadczonych przez Stronę usług szkoleniowych realizowanych w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P zarówno w formie szkoleń stacjonarnych, jak również szkoleń on-line (realizowanych poprzez system WebEx lub inny) czy też szkoleń mieszanych stwierdzić należy, że zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 3 pkt 16 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.


W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie natomiast z ust. 2 pkt 3 cytowanego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez inną osobę fizyczną.


Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.


Stosownie do art. 82 ust. 3a ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Jak wynika z art. 83a ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, lub innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 14a ust. 7, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.).

Podobnie zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 59), która obowiązywać będzie od 1 września 2017 roku, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W myśl art. 4 pkt 30 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną. Zgodnie natomiast z ust. 2 pkt 3 cytowanego artykułu, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez inną osobę fizyczną.


Jak stanowi art. 117 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z art. 168 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.


W myśl art. 168 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.


Stosownie do art. 168 ust. 11 ww. ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 9 i 10, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Jak wynika z art. 170 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe, działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, lub innej formy wychowania przedszkolnego może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829, 1948, 1997 i 2255).


Na podstawie powyższych przepisów stwierdzić należy, że kształcenie ustawiczne to kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.


Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług szkoleniowych adresowanych do pracowników placówek oświatowych oraz osób związanych z oświatą. Strona prowadzi aktualnie działalność na podstawie ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., po czym od 1 września 2017 r. podstawą działalności Spółki będzie ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Ponadto Spółka prowadzi działalność w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2016 r. w sprawie doskonalenia nauczycieli, a także w oparciu o statut, w myśl którego celem Centrum Doskonalenia Nauczycieli P jest m.in. organizowanie i prowadzenie różnorakich form doskonalenia i dokształcania nauczycieli oraz przekazywanie kompleksowej informacji pedagogicznej służącej podnoszeniu jakości pracy szkół i placówek oświatowych.

W oparciu o przytoczone wyżej regulacje prawne oraz przedstawiony stan faktyczny i zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P usługi szkoleniowe mające na celu - jak wskazał Wnioskodawca - poszerzenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych oraz rozwój kompetencji uczestników z różnych dziedzin, gdyż ww. Centrum doskonali i dokształca uczestniczących w nich nauczycieli, jak również przekazuje kompleksową informację pedagogiczną (służącą podnoszeniu jakości pracy szkół i placówek oświatowych), uznać należy za usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego uczestniczących w nich osób, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (zarówno w brzmieniu obowiązującym przed 1 września 2017 r., jak i po 1 września 2017 r.). Kształcenie to jest bowiem uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych.

Jednocześnie z wniosku wynika, że Wnioskodawca posiada status Niepublicznej Placówki Doskonalenia Nauczycieli. Centrum Doskonalenia Nauczycieli P jest jednostką objętą systemem oświaty, o której mowa w z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (jak również w art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe) w ramach uzyskanego wpisu do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli mających siedzibę na terytorium Województwa i mającym zasięg działania na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Zatem, jeżeli przedmiotowe usługi szkoleniowe realizowane są przez Stronę jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty to wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (obowiązujące aktualnie, jak również od 1 września 2017 r.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty (lub ustawy Prawo oświatowe w stanie prawnym od 1 września 2017 r.), w zakresie kształcenia i wychowania. Przy czym przedmiotowe zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dotyczyć będzie tylko i wyłącznie tych usług edukacyjnych, które Wnioskodawca wskazał we wpisie do Ewidencji Niepublicznych Placówek Doskonalenia Nauczycieli. W tym bowiem tylko zakresie usług szkoleniowych Wnioskodawca działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Ponadto należy nadmienić, że dla celów zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla przedmiotowych usług kształcenia wykonywanych przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli P prowadzone przez Spółkę objęte systemem oświaty, ustawodawca nie przewidział warunku dotyczącego miejsca, w którym świadczenie tych usług powinno się odbywać. Zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ma charakter podmiotowo‑przedmiotowy. Oznacza to, że zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub ustawy Prawo oświatowe w stanie prawnym od 1 września 2017 r.), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia i wychowania) - muszą spełniać warunki określone w tym przepisie. Przy czym ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani rozporządzenia wykonawcze do tej ustawy nie formułują warunku związanego z miejscem wykonywania tych usług, czy też medium, za pomocą którego są one świadczone, o ile wymienione zostały w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W konsekwencji, usługi realizowane w zakresie kształcenia zarówno w formie szkoleń, kursów, warsztatów, seminariów, konferencji prowadzonych w szkołach/placówkach oświatowych bądź w wynajętej sali należącej do zewnętrznego podmiotu, jak również szkolenia on-line (realizowane przez system WebEx lub inny) świadczone przez Centrum Doskonalenia Nauczycieli, będące podmiotem objętym systemem oświaty, są zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, stwierdzające że opisane w stanie faktycznym usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Centrum Doskonalenia Nauczycieli P, podlegają i będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania VAT na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) w brzmieniu obowiązującym do 1 września 2017 r., jak i po 1 września 2017 r., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji w przypadku zdarzenia przyszłego.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj