Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-3.4010.128.2017.1.MC
z 27 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2017 r. (data wpływu 14 czerwca2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydatków z tytułu Opłaty licencyjnej za koszty uzyskania przychodów i uznania ich za pośrednio związane z przychodami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 czerwca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania wydatków z tytułu Opłaty licencyjnej za koszty uzyskania przychodów i uznania ich za pośrednio związanez przychodami.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” albo „Wnioskodawca”) jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w Warszawie, na której zamierza wybudować budynek biurowy (dalej: „Budynek"). Po zrealizowaniu inwestycji budowlanej, Spółka zamierza wynajmować pomieszczenia biurowe w Budynku.

Na podstawie umów najmu z potencjalnymi najemcami Spółka zamierza udostępniać najemcom powierzchnię biurową w Budynku, na potrzeby prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Zakładane jest, że umowy będą mieć charakter długoterminowy. Niewykluczone, że najemcy będą również przedłużać w przyszłości umowy najmu na dalsze okresy.

Ze względu na duża konkurencję na rynku nieruchomości komercyjnych, Spółka zamierza również proponować potencjalnym najemcom dodatkowe rozwiązania, w celu zachęcenia ich do zawarcia umowy najmu powierzchni biurowych w Budynku (dalej: „Zachęty"). Zachęty mają skłonić potencjalnego najemcę do zawarcia umowy najmu i tym samym umożliwić Spółce osiąganie przychodów z tytułu prowadzonej działalności związanej z wynajmem powierzchni biurowej w Budynku.


Zachęty mogą polegać na jednorazowej premii pieniężnej, pokryciu kosztów przeprowadzki potencjalnego najemcy lub wykorzystania logo potencjalnego najemcy. W takim przypadku, Spółka będzie zawierać z najemcą dodatkowe umowy o świadczenie usług.


Jednorazowa premia pieniężna będzie płatna potencjalnemu najemcy za sam fakt wyrażenia przez niego zgody na zawarcie długoterminowej umowy najmu na uzgodnionych warunkach (dalej: „Premia pieniężna”).


W przypadku decyzji o pokryciu kosztów przeprowadzki najemcy, w związku z przeniesieniem jego miejsca działalności z pomieszczeń dotychczasowo najmowanych do pomieszczeńw Budynku, Spółka będzie wypłacać jednorazowo koszty z tym związane, poniesione przez najemcę (dalej: „Koszty Relokacji"). Koszty Relokacji, w zależności od szczegółowych uzgodnień, mogą pokrywać m. in. ogólne koszty związane z przeprowadzką najemcy, takie jak transport do Budynku, jak również koszty związane z tzw. wykupem najemcy, tj. równowartość zobowiązań najemcy wynikających z poprzedniej umowy najmu lub kary umownej poniesionej przez najemcę za wcześniejsze rozwiązanie umowy najmu z poprzednim wynajmującym.

W przypadku najemców o wysokiej renomie na rynku, Spółka może zwierać z nimi umowyo świadczenie usług marketingowych, na podstawie których będzie wykorzystywać logo najemcy, w celu jego umieszczenia na materiałach reklamowych dotyczących Budynku, a tym samym podniesienia jego atrakcyjności. Na podstawie umowy o świadczenie usług marketingowych najemca udzieliłby Spółce niewyłącznego prawa/upoważnienia (licencji) do korzystania ze znaku towarowego lub oznaczenia przedsiębiorstwa najemcy dla celów związanych z reklamą Budynku, w szczególności polegającą na umieszczaniu przez Spółkę znaku towarowego lub oznaczenia przedsiębiorstwa najemcy na stronie internetowej Spółki,w serwisach społecznościowych, materiałach, folderach reklamowych dotyczących Budynku.W związku z udzieleniem przez najemcę upoważnienia do korzystania ze znaku towarowego lub oznaczenia przedsiębiorstwa najemcy, Spółka zapłaci na jego rzecz jednorazową opłatę licencyjną w ustalonej wysokości (dalej: „Opłata licencyjna").Powyższe Zachęty nie będą powiązane z innymi rozliczeniami stron, a w szczególności nie będą stanowić rabatu z tytułu wykonywanych przez Spółkę usług najmu.

Płatności z powyższych tytułów będą następować jednorazowo, w przypadku zawarcia umowy najmu, na podstawie faktury wystawionej przez najemcę.


W przypadku wypowiedzenia umowy najmu z przyczyn zależnych od najemcy, najemca będzie zobowiązany do zwrotu otrzymanej Zachęty w wysokości odpowiadającej stosunkowi okresu najmu do pozostałego okresu najmu liczonego od daty wcześniejszego rozwiązania umowy najmu.


Spółka pragnie podkreślić, że w zależności od uzgodnień, najemcy może przysługiwać jedna bądź kilka z Zachęt wskazanych wyżej.


Niniejszy wniosek dotyczy poniesienia przez Spółkę jednorazowej Opłaty licencyjnej. Kwestie dotyczące wypłaty Premii pieniężnej oraz Kosztów Relokacji są przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego.


Spółka załącza do niniejszego wniosku bazowy wzór umowy o świadczenie usług, na podstawie której Opłata licencyjna będzie płatna na rzecz potencjalnego najemcy przez Spółkę w związkuz zawarciem umowy najmu. Spółka pragnie podkreślić, że szczegółowe brzmienie załączonej umowy może ulec zmianie w toku negocjacji z poszczególnymi najemcami, ale jednocześnie jej kluczowe założenia z perspektywy niniejszego wniosku pozostaną niezmienione.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wynagrodzenie najemcy z tytułu Opłaty licencyjnej będzie stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki?
  2. Czy wynagrodzenie najemcy z tytułu Opłaty licencyjnej będzie stanowić koszt uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia, jako koszt pośrednio związany z przychodami Spółki?
  3. Czy wynagrodzenie najemcy z tytułu Opłaty licencyjnej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23%?
  4. Czy Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego, wykazanego na fakturze VAT dokumentującej wynagrodzenie z tytułu Opłaty licencyjnej, wystawionej przez najemcę?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego do osób prawnych (pytania nr 1 i 2) w zakresie podatku VAT (pytania nr 3 i 4) zostanie wydana odrębna interpretacja.


Zdaniem Wnioskodawcy, (Ad. 1) wynagrodzenie najemcy z tytułu Opłaty licencyjnej będzie stanowić koszt uzyskania przychodów.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Należy przyjąć, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, o ile myśl przepisów ustawy o CIT nie podlegają wyłączeniu z tych kosztów.

Związek przyczynowy między poniesieniem wydatku, a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu albo służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów. W tym ujęciu kosztami będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim jaki pośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, iż zostały w racjonalny sposób poniesione w celu uzyskania przychodów, nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Podsumowując, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, wydatek:

  1. musi zostać poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, więc jest bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów
  5. nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, planowany wydatek w postaci Opłaty licencyjnej będzie stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów. Opłata licencyjna, którą Spółka poniesie w związku z zawarciem długoterminowej Umowy najmu, będzie bowiem mieć związek z przychodami, które Spółka będzie uzyskiwać w postaci czynszu z tytułu najmu, zarówno świadczonego na rzecz danego najemcy, jak i innych potencjalnych najemców, pozyskanych dzięki promocji Budynku przy wykorzystaniu znaku towarowego lub oznaczenia przedsiębiorstwa najemcy. Wypłacona przez Spółkę kwota nie podlega również wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ustawy o CIT.

Ad. 2


Zdaniem Spółki, wynagrodzenie najemcy z tytułu Opłaty licencyjnej będzie stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w dacie jej poniesienia.


Jak wynika z art. 15 ust. 4 ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Zgodnie z utrwaloną linią interpretacyjną, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się w sposób bezpośredni na uzyskanie konkretnych przychodów. W świetle art. 15 ust. 4d ustawy o CIT, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie poniesienia. Kosztami pośrednimi są wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione, jako prowadzące do ich osiągnięcia.

Stosownie do art. 15 ust. 4e ustawy o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów,z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

W opinii Spółki, Opłata licencyjna, płatna jednorazowo potencjalnemu najemcy w celu zachęcenia do zawarcia umowy najmu nie może być w sposób bezpośredni przypisana do konkretnych przychodów uzyskiwanych przez Spółkę, nie przekłada się bowiem wprost na wysokość uzyskanego przychodu. Stanowić będzie zatem pośredni koszt uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, w opinii Spółki stwierdzić należy, iż w odniesieniu do jednorazowej płatności z tytułu Opłaty licencyjnej, będzie miała zastosowanie generalna zasada wynikająca z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT. Jeżeli zatem Spółka będzie ujmowała kwotę Opłaty licencyjnej w księgach jednorazowo, to również dla celów podatkowych będzie mogła zaliczyć ją w koszty uzyskania przychodów jednorazowo, tj. w dacie jej poniesienia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Wnioskodawca w ostatnim akapicie zdarzenia przyszłego napisał, że załączył do niniejszego wniosku bazowy wzór umowy o świadczenie usług, który jednak nie został załączony do wniosku, brak go także w wykazie załączników na końcu wniosku. Nawet pomijając tę okoliczność, wskazać należy, że analiza załączników stanowiących dokumenty dołączone do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Zatem tut. Organ nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a interpretacje wydaje się w oparciu o stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony we wniosku.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj