Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.290.2017.2.MSU
z 25 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2017 r. (data wpływu 2 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2017r. (data wpływu 27 czerwca 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 czerwca 2017r. (data wpływu 27 czerwca 2017r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz jednoznaczne wskazanie przedmiotu wniosku.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Gmina … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, składającym do Urzędu Skarbowego miesięczne deklaracje VAT-7. Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą podatkowi od towarów i usług oraz działalność gospodarczą opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454 z późn. zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Gminy … i jej jednostek budżetowych.

W strukturze Gminy … funkcjonują następujące jednostki budżetowe:

  1. Urząd Gminy …
  2. Samorządowy Zespół Administracyjny Szkół przy Urzędzie Gminy … (SZEASZ)
  3. Gminny Ośrodek Opieki Społecznej (GOPS)
  4. Zespół Szkół w …
  5. Zespół Szkół w …
  6. Zespół Szkół w …
  7. Publiczna Szkoła Podstawowa im. …

Gmina …, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa … w …, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…” w ramach Osi Priorytetowej 13. Infrastruktura społeczna, Działanie 13.7 Infrastruktura szkolna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014 -2020.

Celem projektu jest poprawa warunków edukacji ogólnej przyczyniająca się do rozwoju kompetencji kluczowych na rynku pracy w obiektach Zespołu Szkół w …. Zakres prac pozwoli na prowadzenie nauczania indywidualnego z uczniem zajęć rewalidacyjno - wychowawczych i wyrównawczych.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone prace adaptacyjne (nadbudowa i przebudowa ZS w …). W ramach nadbudowy i przebudowy Zespołu Szkół w … projektuje się montaż ogniw fotowoltaicznych na wykorzystanie energii na potrzeby obiektu szkolnego.

Podstawowe zasilenie budynku stanowi istniejące przyłącze energetyczne, zaś instalacja fotowoltaiczna stanowi zasilenie wspomagające. Moc instalacji wynosi 10 kW, co zapewnione jest przez 40 modułów PV o jednostkowej mocy 250 W, umiejscowionych na dachu projektowanej nadbudowy budynku Zespołu Szkół.

Dodatkowo zakupione zostanie oprogramowanie dot. monitorowania skuteczności i adekwatności stosowanych standardów i metod edukacyjnych wraz z monitoringiem umiejętności ucznia oraz ocena nauczyciela a także dziennik elektroniczny, a w celu dostosowania Szkolnego Ośrodka Kariery: a) system do zindywidualizowanego podejścia do uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych, b) pomoc w wyborze odpowiedniego zawodu.

Planowane jest również wyposażenie sali matematyczno - informatycznej wpływające na poprawę jakości świadczonych usług użyteczności (m.in. tablica interaktywna z wyposażeniem, projektor, laptopy, urządzenie wielofunkcyjne) oraz wyposażenie do sali językowej - m.in. nowatorskie rozwiązanie + słuchawki + oprogramowanie + tablica interakt. z wyposażeniem + projektor + rzutnik + laptop.

Wskaźniki: liczba wsp. obiektów infrast. ogólnej -1 szt. Potencjał objętej wsparciem infrastruktury w zakresie opieki nad dziećmi lub infrastruktury edukacyjnej – 349.

Wniosek o dofinansowanie przeszedł ocenę formalną i jest oceniany merytorycznie w ramach konkursu nr ….

Gmina … w ramach realizacji projektu planuje podział robót na następujące zadania:

Zadanie 1.

Studium wykonalności - zadanie wykonane. Wykonawca został wybrany w ramach zapytania ofertowego. Została zawarta umowa a po jej realizacji Wykonawca wystawił rachunek do umowy, nie jest podatnikiem podatku VAT.

Zadanie 2.

Roboty budowlane - prace adaptacyjne wraz z monitoringiem i montażem instalacji fotowoltaicznej - okres realizacji od III kw. 2017 do II kw. 2020. Gmina … w dniu 14 października 2015 roku uzyskała pozwolenie na budowę, które uprawomocniło się w dniu 16 listopada 2015 roku. Roboty budowlane obejmą nadbudowę i przebudowę budynku ZS w …. Nadbudowa dotyczy najmłodszej części budynku Zespołu Szkół w … i obejmuje nadbudowanie jednego piętra. Nadbudowę zaprojektowano w technologii tradycyjnej.

Ściany zewnętrzne murowane z bloczków z betonu komórkowego, wzmocnione wieńcem żelbetowym i ocieplone styropianem grubości 20 cm (ściana południowo-zachodnia), 22 cm (ściana północno- wschodnia) i 25 cm (ściana szczytowa południowo-wschodnia) o współczynniku przewodności cieplnej λ = 0,031 W/mK. Strop gęstożebrowy Terriva. Istniejąca konstrukcja więźby dachowej zostanie zdemontowana wraz z pokryciem a następnie po dobudowie ścian wykonana ponownie z wykorzystaniem ~ 70% elementów konstrukcji istniejącej. Planowane jest malowanie elewacji budynku wraz z jej naprawą.

W ramach przebudowy istniejącego obiektu szkoły planuje się :

  • przebudowę klatki schodowej od głównego wejścia szkoły w celu dostosowania do aktualnych przepisów ppoż. (wraz z wykonaniem systemu oddymiającego),
  • wykonanie od strony wschodniej przy ww. wejściu głównym do budynku wiatrołapu w systemowej zabudowie aluminiowej,
  • przebudowę pomieszczeń kuchni i stołówki,
  • rozbiórkę ścianki działowej na korytarzu przy stołówce,
  • wydzielenie pokoju spotkań z rodzicami na parterze,
  • przebudowę i remont sanitariatów,
  • poszerzenie otworów drzwiowych z wymianą stolarki do gabinetu pielęgniarki, gabinetu reedukacji i logopedii (I piętro),
  • prace remontowe: cyklinowanie, malowanie.

Projektuje się również rozbudowę i przebudowę instalacji wewnętrznych; wod.-kan., c.o., elektrycznych, monitoringu niezbędnych dla powyższego zakresu inwestycji. Woda do budynku doprowadzona jest istniejącym przyłączem wodociągowym, ścieki sanitarne odprowadzane są zewnętrzną instalacją kanalizacji sanitarnej do istniejącego szamba w dobrym stanie technicznym, energia elektryczna doprowadzona do budynku przyłączem kablowym. Ogrzewanie budynku z istniejącej kotłowni gazowej.

W ramach nadbudowy i przebudowy Zespołu Szkół w … projektuje się montaż ogniw fotowoltaicznych na wykorzystanie energii na potrzeby obiektu szkolnego. Podstawowe zasilenie budynku stanowi istniejące przyłącze energetyczne, zaś instalacja fotowoltaiczna stanowi zasilenie wspomagające. Moc instalacji wynosi 10 kW, co zapewnione jest przez 40 modułów PV o jednostkowej mocy 250 W, umiejscowionych na dachu projektowanej nadbudowy budynku Zespołu Szkół. Dane techniczne i zestawienie powierzchni:

Budynek przed projektowaną nadbudową:

  • powierzchnia zabudowy: 868,30 m2
  • powierzchnia użytkowa całkowita: 1 354,75 m2
  • kubatura: 7 102,69 m3
  • wysokość: 10,43 m (wysokość całkowita)
  • długość: 64,54 m
  • szerokość 1: 10,73 m
  • szerokość 2: 10,82 m

Projektowana nadbudowa:

  • powierzchnia zabudowy: 310,31 m2
  • powierzchnia użytkowa nadbudowy: 253,58 m2
  • kubatura: 1 206,86 m3
  • wysokość 1: 14,33 m (wysokość całkowita)
  • długość: 28,92 m
  • szerokość: 10,73 m

Budynek po projektowanej nadbudowie i przebudowie:

  • powierzchnia zabudowy: 868,30 m2
  • powierzchnia użytkowa całkowita: 1 608,33 m2
  • kubatura: 8 309,55 m3
  • wysokość 1: 14,33 m (wysokość kalenicy nadbudowy)
  • wysokość 2: 10,43 m (wysokość kalenicy części istniejącej)
  • długość: 64,54 m
  • szerokość 1: 10,73 m
  • szerokość 2: 10,82 m

Nadbudowę zaprojektowano w technologii tradycyjnej murowanej z betonu komórkowego. Ściany wzmocnione wieńcem żelbetowym. Strop gęstożebrowy Terriva.

Ściany zewnętrzne: projektowane o grubości 24 cm wykonane z bloczków z betonu komórkowego o współczynniku przewodności cieplnej λ = 0,095 W/mK na zaprawie cienko spoinowej. Ocieplenie ścian zewnętrznych projektuje się z płyt ze styropianu grubości 12 cm, 22 cm i 25 cm o współczynniku przewodności cieplnej λ = 0,031 W/mK.

Ściany wewnętrzne: projektowane o grubości 24 cm, z wykonane z bloczków betonu komórkowego na zaprawie cem.-wap. M5.

Ścianki działowe: projektowane grubości 12 cm, wykonane z bloczka z betonu komórkowego odm. 600 na zaprawie cem.-wap. M3.

Schody wewnętrzne projektuje się jako żelbetowe, z betonu C 30/37.

Kominy wentylacyjne systemowe z betonu lekkiego o grubości ścianek i przegród 4 cm. Wysokość modułowa elementów 33 cm. Pustaki wentylacyjne łączone za pomocą zaprawy montażowej, cechuje je wysoka dźwiękoszczelność, nie wymagają obmurowania. Ustawione na stropie jako rozbudowa kominów istniejących.

Nadproża, podciągi oraz wieńce zaprojektowano się jako elementy żelbetowe monolityczne z betonu klasy C30/37 (B37), w klasie ekspozycji XC3, o wskaźniku wodoszczelności W6, stopniu mrozoodporności F50 i współczynniku w/c=0,55, zbrojone stalą RB500 (A-IIIN). Wymiary poszczególnych elementów oraz sposób zbrojenia podano na rysunkach konstrukcyjnych.

Dach - nadbudowa projektowana poprzez zdemontowanie istniejącej konstrukcji więźby dachowej i wykonanie nowej konstrukcji z wykorzystaniem ~70% elementów konstrukcji istniejącej. Pokrycie dachu z blachy dachówkowej powlekanej, układane na deskowaniu pełnym.

Izolacja termiczna stropu ostatniej kondygnacji: płyty z wełny mineralnej o gr. 20 cm.

Podłogi i posadzki: gres, wykładzina PCV, parkiet.

Tynki i okładziny ścian: wszystkie ściany w pomieszczeniach sanitarnych licować płytkami z glazury na całej wysokości ściany; sale dydaktyczne oraz pozostałe ściany tynki cem.-wap.

Malowanie:

  • ściany wymalować farbą wodorozcieńczalną, lateksową akrylowo-kompozytową o najwyższej odporności na zmywanie i szorowanie na mokro (klasa 1) w kolorze uzgodnionym z inwestorem;
  • elementy drewniane i drewnopochodne wymalować farbami ochronnymi do drewna zapewniającymi klasę C-s2d0 reakcji na ogień co odpowiada określeniu wyrób trudno zapalny lub nierozprzestrzeniające ognia;
  • elementy stalowe doprowadzić do drugiego stopnia czystości oraz wymalować farbami ochronnymi nawierzchniowymi opartymi na mieszance żywic alkilowych i uretanowych o wysokiej odporności na promienie UV w kategorii korozyjności C4.

Parapety wewnętrzne: konglomerat.

Tynki zewnętrzne cienkowarstwowe akrylowe o fakturze „kamyczkowej” o średnicy ziaren 1,5 mm na bazie wodnej dyspersji żywic syntetycznych z wypełniaczami mineralnymi i pigmentami. Charakteryzuje się przyczepnością do podłoża 0,6 MPa, kategoria absorpcji wody W3, współczynnik przewodzenia ciepła 0,61 W/mK wg PN-EN 15824:2010; kategoria odporności na uderzenie: II, reakcja na ogień: B-s1, d0.

Podokienniki-zewnętrzne: blacha stalowa powlekana w kolorze uzgodnionym z Inwestorem.

Rynny i rury spustowe z blachy stalowej powlekanej.

Stolarka okienna:

  • okna PCV z sześciokomorowym profilem klasy A, z potrójnym pakietem szybowym, o współczynniku przenikania ciepła U=l,02 W/m2K;
  • okno oddymiające aluminiowe, otwierane na zewnątrz o kącie otwarcia 90°, o wymiarach 2,00 x 1,75 mm; maksymalny czas otwarcia skrzydła 60 s.

Stolarka drzwiowa wewnętrzna:

  • drzwi wewnętrzne wykończone okleiną HPL, z osprzętem ze stali nierdzewnej kwasoodpornej, o podwyższonej dźwiękoszczelności w kolorze do uzgodnienia z Inwestorem, zamocowane na trzech zawiasach, klamki stalowe;
  • drzwi wewnętrzne przeciwpożarowe PVC profilowe ze specjalnymi wkładkami ogniochronnymi, zamocowane na trzech zawiasach, dwuskrzydłowe przeszklone o odporności ogniowej EI30, EI60.

Instalacje w budynku

  • wodociągowa z istniejącego przyłącza wodociągowego,
  • kanalizacji sanitarnej do istniejącej zewnętrznej instalacji kanalizacji sanitarnej,
  • wentylacja - w części nadbudowanej zaprojektowano wentylację grawitacyjną,
  • elektryczna z istniejącego przyłącza.

Dostęp dla osób niepełnosprawnych

Komunikacja wewnętrzna odbywać się będzie układem korytarzy przystosowanym dla osób niepełnosprawnych oraz za pomocą łazika dla osób niepełnosprawnych.

Zadanie 3.

Zakup wyposażenia do ZS w … - okres realizacji od I kw. 2019 do IV kw. 2020 .

Zadanie 4.

Zakup oprogramowania do ZS w … - okres realizacji od I kw. 2019 do IV kw. 2020.

W załączniku do wniosku Wnioskodawca przedstawił w tabeli specyfikację techniczną zakupywanego sprzętu, plan rozmieszczenia oraz odniesienie do planowanych cen jednostkowych.

Zadanie 5.

Nadzór inwestorski - okres realizacji od III kw. 2017 do IV kw. 2020.

Zadanie 6.

Promocja Projektu - okres realizacji od III kw. 2017 do IV kw. 2020.

Zadanie 7.

Zarządzanie projektem – okres realizacji od III kw. 2017 do IV kw. 2020.

Wydatki bieżące związane z infrastrukturą są dokumentowane wystawianymi na Gminę … fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego - na fakturach są wskazywane dane Gminy, w tym numer NIP Gminy.

Gmina … nie ma możliwości przyporządkowania wydatków bieżących w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Wyliczony wskaźnik (tzw. prewspółczynnik) na 2017 r. wynosi dla Gminy … 9%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż realizacja projektu pn.: „…” należy do zadań własnych Gminy … wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminy (Dz. U. z 2016r., z poz. 446 z późn. zm.).

Nabywane towary i usługi związane z realizacją zadania objętego zakresem wniosku będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Zgodnie z artykułem 43 ust. l pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z dnia 2016r. z późn. zm.) usługi świadczone przez: jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towaru i usług.

Towary i usługi nabywane do realizacji projektu będą wykorzystane do rozbudowy szkoły publicznej, co oznacza że ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które zgodnie z art. 43 ust. l pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z dnia 2016r. z późn. zm.) są zwolnione z VAT.

Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą wykorzystane do rozbudowy szkoły publicznej, więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z VAT.

Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą wykorzystane do rozbudowy szkoły publicznej powołanej do świadczenia usług edukacyjnych zwolnionych z VAT - podstawa: art. 43 ust. l pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z dnia 2016r. z późn. zm.).

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż sformułowane następujące zdanie: „(…) Wybudowana infrastruktura szkolna – nadbudowa i przebudowa objęta zdarzeniem przyszłym (…)” dotyczy zdarzenia przyszłego. Pojęcie „wybudowana” w zamyśle autora wniosku o interpretacje indywidualną, miało dotyczyć budynku, jaki na bazie realizowanego projektu – przedmiotowego do ww. wniosku – ma powstać. Tym samym Wnioskodawca informuje, iż napisy we wniosku zostały zmienione z „wybudowana” na „będzie wybudowana” co jednoznacznie wskazuje na zdarzenie przyszłe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Gmina …, w związku z możliwością zakwalifikowania na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług podatek VAT, zobligowana będzie dostarczyć interpretację indywidualną do pierwszego wniosku o płatność. Interpretacja ta musi być wydana przez właściwy organ podatkowy, przedstawiająca możliwość odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu.

Czy podatek VAT poniesiony w związku z realizacją projektu podlega odliczeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), jako zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków bieżących.

Infrastruktura szkolna - nadbudowa i przebudowa, jaka będzie wybudowana - objęta zdarzeniem przyszłym - nie jest związana z wykonaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina występuje w roli podatnika prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku VAT.

Z uwagi na to, że Gmina oraz jednostki budżetowe Gminy, od momentu centralizacji, nie stanowią odrębnych podmiotów na gruncie ustawy o VAT, nadbudowa i przebudowa realizowana na rzecz Gminy i jej jednostki organizacyjnej, niebędącej odrębnym od niej podatnikami VAT podlega opodatkowaniu VAT. Nowa szkoła, która w ramach realizacji projektu - zdarzenia przyszłego - zostanie rozbudowana i nadbudowana będzie świadczyła usługi edukacyjne, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004r. są to usługi zwolnione z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – realizacja projektu pn.: „…” należy do zadań własnych Gminy … wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminy. Towary i usługi nabywane do realizacji zadania będą wykorzystane do rozbudowy szkoły publicznej, więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania.

Reasumując, poniesiony przez Wnioskodawcę podatek w związku z realizacją projektu pn.: „…” nie będzie podlegał odliczeniu, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj