Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-873/11-4/KOM
z 28 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-873/11-4/KOM
Data
2011.10.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej- poz.37,34 i 33 zał. do rozp. Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2011r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. Nr 138, poz.930)



Wniosek ORD-IN 407 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2011 r. (data wpływu 18.07.2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 12.10.2011r. (data wpływu 17.10.2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z ewidencji na kasie w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozp. w zw. z poz. 37 i 33 zał.;
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej zwolnienia z ewidencji na kasie w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozp. w zw. z poz. 34 zał. i wpłat dokonywanych gotówką w kasie Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12.10.2011r. (data wpływu 17.10.2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie znak IPPP2/443-873/11-2/KOM z 3.10.2011r. (skutecznie doręczone dnia 7.10.2011r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Od ponad 10 lat prowadzi działalność w całości opodatkowaną, polegającą przede wszystkim na świadczeniu usług w zakresie budowy, modernizacji i remontów dróg, ulic, placów. Niewielka sprzedaż - około 0,3 % - dotyczy pozostałych usług i sprzedaży materiałów takich jak np. masa asfaltowa, materiały kamienne oraz środków trwałych, itp. Prawie cała sprzedaż dokonywana jest na rzecz podatników VAT, takich jak np.: samorządy lokalne, jednostki budżetowe, osoby prawne, osoby prowadzące działalność gospodarczą.Tylko w niewielkim zakresie sprzedaż materiałów i usług dokonywana jest na rzecz osób fizycznych (w tym pracowników) oraz rolników ryczałtowych - sprzedaż ta w całym okresie działalności spółki nie przekroczyła rocznie 40.000 zł. Wszystkie transakcje sprzedaży towarów i usług dokumentowane są fakturami VAT, w których zawarte są dane identyfikujące odbiorcę - również te dotyczące osób fizycznych. Drobne transakcje świadczone na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opłacane są gotówką, a pozostałe – w szczególności dotyczące wykonanych usług - za pośrednictwem poczty lub banku. W roku 2010 sprzedaż materiałów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (w tym pracowników firmy) oraz rolników ryczałtowych również nie przekroczyła 40.000 zł, a liczba wszystkich operacji świadczenia usług na rzecz tych osób nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług wyniosła 21 - w tym 8 odbiorców to pracownicy Spółki.Do tej pory Spółka nie była zobowiązana i nie rozpoczęła ewidencjonowania sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych za pomocą kasy rejestrującej.

W lipcu 2011 r. wykonaliśmy na rzecz rolnika ryczałtowego usługę polegającą na utwardzeniu placu w gospodarstwie rolnym. Czynność ta została udokumentowana fakturą VAT na kwotę 196.194 zł netto, w której są dane identyfikacyjne rolnika. Faktura ta została w całości zapłacona przelewem na nasze konto bankowe, a z dokumentacji bankowej wynika wyraźnie, kto dokonał tej zapłaty i za co.W wyniku tej transakcji w m-cu lipcu 2011r. kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła 40.000 zł, a przewiduje się, że sprzedaż na rzecz w/w osób będzie jeszcze dokonywana - przy czym kwota transakcji opłaconych gotówką nie przekroczy 40.000 zł.W uzupełnieniu z dnia 12.10.2011r. (data wpływu 17.10.2011r.) Wnioskodawca podał, iż „drobne transakcje świadczone na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust.1 ustawy o VAT” dotyczą transakcji opłaconych gotówką, których pojedyncza wartość netto nie przekroczyła 2.000 zł.

Transakcje dokonane w 2010r. dotyczyły:

  • sprzedaży materiałów - dokonano 9 transakcji, na które wystawiono faktury na kwotę ogółem 6.186,114 zł, z czego 5 na kwotę 3.150,06 zł dotyczyło pracowników spółki. Wszystkie zapłaty za transakcje dokonane na rzecz pracowników zostały dokonane w formie zapłaty gotówką w kasie spółki lub potrącenia z wynagrodzenia za pracę, a transakcje dokonane na rzecz pozostałych osób nie będących pracownikami zostały opłacone gotówką do kasy spółki (4 faktury na kwotę 3.036,05 zł);
  • świadczenia usług - dokonano 23 transakcje na ogólną kwotę 8.288,81 zł, z czego zapłata nastąpiła w formie, jak poniżej:
  • 4 transakcje na kwotę 2.657,61 zł netto zapłaty dokonano w całości przelewem ( wszystkie 4 transakcje dokonane były na rzecz osób nie będących pracownikami spółki),
  • 2 transakcji na kwotę 4.678,64 zł zapłaty dokonano gotówką w kasie spółki,
  • pozostałe 7 transakcji na kwotę 952,56 zł dotyczących pracowników spółki zapłata nastąpiła w formie potrącenia z wynagrodzenia za pracę.

Przy czym liczba odbiorców usług, będących pracownikami spółki wynosi 8.

Transakcje dokonane w 2011r. (do dnia 30 września 2011r.)

W okresie od 1 stycznia do 30 września 2011r. dokonano na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust.1 ustawy o VAT - 36 transakcji na ogólną kwotę 251.961,99 zł, z czego tylko 1 transakcja na kwotę 244,59 zł dotyczyła sprzedaży materiałów i została opłacona gotówką w kasie spółki, a pozostałe 35 transakcji na kwotę 251.717,40 zł dotyczyły świadczenia usług, z czego:

  • 20 transakcji na kwotę 3.256.47 zł było świadczonych na rzecz pracowników spółki ( na wszystkie transakcje zostały wystawione faktury VAT) - z czego zapłata za 10 transakcji nastąpiła gotówką w kasie spółki, a za 10 dokonano potrącenia z wynagrodzenia za pracę),
  • 15 transakcji dokonano na rzecz pozostałych osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, z czego 8 transakcji na kwotę 243.816,07 zł netto zostało w całości opłacone przelewem bankowym na rachunek bankowy spółki. Pozostałe transakcje w kwocie 4.644,86 zł zostały opłacone gotówką w kasie spółki.

Spółka dokumentuje fakturami całą sprzedaż towarów i usług dokonaną na rzecz własnych pracowników.Po 30 września 2011r. spółka nie dokonywała żadnych transakcji na rzecz osób fizycznych, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT.Spółki chce uzyskać również interpretację w zakresie obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej wpłat dokonywanych gotówką.Wszystkie transakcje opłacone gotówką następują w kasie spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z dokonaną w lipcu 2011 r. sprzedażą usługi na rzecz rolnika ryczałtowego w wysokości 196.194 zł netto, opłaconą w całości za pośrednictwem banku i korzystającą ze zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2011r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. Nr 138, poz.930) w związku z poz. 37, w wyniku której sprzedaż na rzecz osób fizycznych przekroczyła kwotę 40.000 zł, Spółka będzie zobowiązana do zakupu kasy rejestrującej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych i prowadzenia od 1 października 2011 r. ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej dokonywanej na rzecz:

  1. wszystkich osób, o których mowa w art. 111 ust.1 ustawy o VAT- bez względu na korzystanie ze zwolnień, o których mowa w § 2 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 37 lub 34 i 33 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930),
  2. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych z wyłączeniem:
    1. transakcji dokonywanych na rzecz pracowników (poz. 33 załącznika do w/w rozporządzenia),
    2. świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, o ile łącznie spełnione zostaną warunki, o których mowa w poz. 34 załącznika do w/w rozporządzenia,
    3. transakcji dokumentujących świadczenie usług, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem poczty, banku, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (poz. 37 załącznika j.w.),pod warunkiem, że łączna kwota tych transakcji (po uwzględnieniu zastosowanych zwolnień) przekroczy w roku 40.000 zł...


Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka pomimo przekroczenia w lipcu 2011 r. obrotu (40.000 zł) z tytułu sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust.1 ustawy o VAT nie będzie zobowiązana do ewidencji tej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, gdyż sprzedaż usługi wykonanej w lipcu 2011r. na rzecz rolnika ryczałtowego w wysokości 196.194 zł netto korzysta ze zwolnienia na podstawie § 2 ust.1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień - spełnia bowiem wszystkie warunki jakie zostały określone w tym rozporządzeniem, tj.:

  • zapłata za wykonaną usługę w całości została dokonana za pośrednictwem banku, a z dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (na wymienioną usługę została wystawiona faktura VAT, w której podano dane identyfikujące dostawcę i odbiorcę usługi, a wyciąg bankowy otrzymany z Banku potwierdza ile, kto i za co zapłacił oraz
  • podatnik - czyli Spółka - nie rozpoczął ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Ponadto Spółka może skorzystać z innego zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej, stosując zwolnienie z poz. 34 cytowanego wyżej załącznika, bowiem:

  • Spółka nie rozpoczęła ewidencjonowania tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.,
  • każde świadczenie usługi (i nie tylko) jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są dane identyfikujące odbiorcę, a liczba tych transakcji w roku 2010 nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług wyniosła 21, ale odliczając transakcje na rzecz pracowników w liczbie 8 - spełnia warunek, że „liczba odbiorców tych usług była mniejsza niż 20.”

Spółka nie będzie musiała ewidencjonować sprzedaży dokonywanej na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, za które zapłata będzie następowała gotówką w kasie spółki pod warunkiem, że sprzedaż ta nie przekroczy w roku kwoty 40.000 zł lub będzie dokonywana na rzecz pracowników (bez względu na kwotę), gdyż w poz. 33 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, który zwalnia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dokonanej na rzecz pracowników zastrzeżono, że „zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.” Określenie „tych czynności” oznacza, że jeżeli dotychczas spółka nie ewidencjonowała (a nie ewidencjonowała) w kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz pracowników, to nadal nie musi tego robić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z ewidencji na kasie w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozp. w zw. z poz. 37 i 33 zał.
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z ewidencji na kasie w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozp. w zw. z poz. 34 zał. i wpłat dokonywanych gotówką w kasie Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. ustawy 1, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Tak więc, zwolnienia te można podzielić na dwie grupy:

  1. zwolnienie podmiotowe – zwalniające z obowiązku ewidencjonowania w zakresie całej działalności podatnika,
  2. zwolnienie przedmiotowe – zwalniające z obowiązku ewidencjonowania tylko określone czynności wykonywane przez podatnika.

Stosownie do § 2 ust.1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia – sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła - przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Pod pozycją 33 wymieniona została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali - przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

W pozycji 34 wymieniono z kolei świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20
    1. przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r. Dotyczy natomiast podatników rozpoczynających w 2011 r. lub 2012 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2011 r. lub 2012 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 34 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2011 r. lub 2012 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.


Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

Jak wskazał Wnioskodawca, prowadzi on działalność w całości opodatkowaną, polegającą przede wszystkim na świadczeniu usług w zakresie budowy, modernizacji i remontów dróg, ulic, placów. Prawie cała sprzedaż dokonywana jest na rzecz podatników VAT, takich jak np.: samorządy lokalne, jednostki budżetowe, osoby prawne, osoby prowadzące działalność gospodarczą. Tylko w niewielkim zakresie sprzedaż materiałów i usług dokonywana jest na rzecz osób fizycznych (w tym pracowników) oraz rolników ryczałtowych. Wpłaty zarówno w 2010r., jak i 2011r. w większości wpływały i obecnie wpływają przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy, sporadycznie zdarzają się wpłaty gotówkowe w kasie Spółki. Z dowodów dokumentujących dokonanie zapłaty przelewem na konto Spółki za wykonaną usługę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata ta dotyczyła, jak również wynika z nich kto, ile i za jaką usługę zapłacił.Wszystkie transakcje sprzedaży towarów i usług dokumentowane są fakturami VAT, w których zawarte są dane identyfikujące odbiorcę - również te dotyczące osób fizycznych. W 2010r. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług była mniejsza niż 50, ale liczba odbiorców tych usług wyniosła 21 (była wyższa niż 20).Do dnia złożenia wniosku Spółka nie była zobowiązana i nie rozpoczęła ewidencjonowania sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że cała sprzedaż dokonana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w 2010r. kwoty 40.000 zł. W lipcu 2011r. Spółka wykonała usługę na rzecz rolnika ryczałtowego, wystawiając fakturę na kwotę 196.194 zł i tym samym limit uprawniający do zwolnienia (40000zł) został przekroczony. Mając zatem na uwadze powyższe zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że w sytuacji, gdy świadczy usługi, za które otrzymuje w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, z prowadzonej ewidencji i dowodów jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła oraz nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r. (spełnił zatem łącznie wszystkie warunki wymienione w przepisie), to ma prawo do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia. Zwolnienie to obejmuje także transakcję sprzedaży usługi utwardzania placu na rzecz rolnika ryczałtowego, dokonaną w lipcu 2011r., za którą zapłata w całości wpłynęła za pośrednictwem banku na konto Wnioskodawcy. Zauważyć należy, że prawo do korzystania z tego zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od dokumentowania dokonywanych czynności fakturami VAT. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.Nie będzie natomiast Wnioskodawcy przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 34 załącznika, gdyż nie zostały łącznie spełnione wszystkie warunki w przepisie tym wymienione, a mianowicie w 2010r. liczba odbiorców świadczonych usług była wyższa niż 20, wyniosła bowiem 21. Nie można bowiem zgodzić się z Wnioskodawcą, że wyliczając liczbę odbiorców tych usług, należy pominąć te transakcje, które zostały dokonane na rzecz pracowników. W poz. 34 załącznika do rozporządzenia jest mowa o świadczeniu usług na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych, nie ma w nim natomiast mowy o wyłączeniu z tej grupy pracowników podatnika. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dokonuje także sprzedaży materiałów i usług na rzecz swoich pracowników, którą to sprzedaż dokumentuje fakturami i której nie ewidencjonował w kasie fiskalnej ani w 2010r., ani obecnie. Mając to na uwadze, należy przyznać rację Wnioskodawcy, iż przysługuje mu prawo zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 33 załącznika do ww. rozporządzenia. Przy czym, ponownie podkreślić należy, że prawo do korzystania z tego zwolnienia na podstawie ww. przepisu nie jest uzależnione od dokumentowania dokonywanych czynności fakturami VAT. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.Wnioskodawca podał również w opisie stanu faktycznego, że sporadycznie klienci dokonują zapłaty gotówką w kasie Spółki. W takim przypadku wpłaty dokonywane przez osoby fizyczne i rolników ryczałtowych bezpośrednio gotówką w siedzibie firmy, będą podlegały ewidencji na kasie rejestrującej, bowiem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego § 2 ust.1 pkt 1 w powiązaniu z pkt 37 załącznika do rozporządzenia, tj. zapłata za świadczone usługi nie nastąpi w sposób wskazany w przepisie.

Stosownie do § 3 ust.1 pkt 2 cyt. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6. Zgodnie z § 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu. Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności). W oparciu o powołane wyżej przepisy należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z tytułu świadczenia usług i dostawy towarów, które spełniają warunki wymienione w poz. 33 i 37 zał. do rozporządzenia. Jednakże w sytuacji, gdy zapłata jest dokonywana bezpośrednio gotówką w kasie Spółki, nie ma zastosowania zwolnienie określone w poz. 37 załącznika, a transakcje takie po przekroczeniu kwoty limitu uprawniającego do zwolnienia (40.000 zł) powinny zostać zaewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej. Jak wyżej stwierdzono, osiągnięty przez Wnioskodawcę obrót z tytułu świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust.1 ustawy, przekroczył w lipcu 2011 roku kwotę 40 000 zł, tak więc ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej Wnioskodawca mógł korzystać tylko do dnia 30 września 2011 r., stosownie do zapisu § 3 ust.1 pkt 2 w zw. z § 3 ust. 6 cyt. rozporządzenia. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj